Vliegen naar Nairobi of Arusha, openbare bus

Dag Tanzaniakenners,

Wij willen in juli/augustus 3 weken met zijn tweeen naar Tanzania (eventueel icm Kenia). Ik hoorde dat het goedkoper is om naar Nairobi te vliegen en van daaruit met de bus de grens over te gaan naar Tanzania (ivp vliegen op Arusha/Kili).
Wij willen de bekende parken bezoeken (Serengeti/Ngoro/Manyara), de Kilimanjaro bekijken en een paar dagen op Zanzibar ter afsluiting.

Wat is de beste/goedkoopste optie:
-retour naar Nairobi of Arusha/Kili (maar dan moeten we nog van Zanzibar terug naar Nairobi komen)

• Enkele reis naar Nairobi of Arusha/Kili op de heenweg, en de terugvlucht vanaf Dar es Salaam

Nog een vraag:
Is het te doen om met de openbare bus rond te reizen tussen de verschillende parken en dan bij elke bestemming apart een gids+auto te huren? Of is dit uiteindelijk duurder dan voor de gehele reis een gids+auto te zoeken. We willen geen groepsreis, maar ook niet teveel betalen… Ook vinden wij de openbare bus een goede manier om wat meer van de echte cultuur mee te maken.

Groeten Marjolein

ik zal persoonlijk vliegen op nairobi en via dar terug.
Goed te doen.

De busrit van nairobi naar Arusha is ook goed te doen, uit m’n hoofd zo’n 8 uur incl. grensovergang.

Vanaf Arusha kun je makkelijk een trip naar Ngor/serengeti regelen.

Marjolein, waarom vliegen jullie niet naar Dar es Salaam? Dan kun je vandaar met een bus naar Arusha of Moshi.( iets van $50) Nadat jullie op safari zijn geweest ga je weer met de bus terug naar Dar es Salaam, vaart of vliegt naar Zanzibar en aan het eind van je vakantie vlieg je weer van Dar naar huis.

Het is niet te doen om met een bus naar de wildparken te rijden en daar te boeken. Er zijn daar geen boekingskantoortjes. Er zijn wel mogelijkheden in Arusha of Moshi. Of kijk op www.tanzaniasafaritour.com.
Mary.

Hallo,

Ik heb vorig jaar 4 maanden in Arusha gewoond. Vliegen op Kilimanjaro airport is duur omdat de toeslagen om daar te mogen landen erg hoog zijn. Persoonlijk zou ik een volgende keer naar Nairobi vliegen en vanuit daar de bus te nemen naar Arusha. Er zijn shuttle busjes die deze route rijden. De reis duurt inderdaad 8 uur.
Voor 25.000 shillings kun je vervolgens naar Dar es Salaam reizen en de boot (ook 25.000 shillings, misschien ook iets goedkoper) nemen naar Zanzibar. Je kunt ook vanuit Arusha vliegen naar Zanzibar. Vanuit Zanzibar kun je terugvliegen of met de boot naar Dar es Salaam en daar het vliegtuig nemen.

Je safari kun je goed op locatie regelen. Zelf ben ik 4 dagen naar de serengeti en de ngorongoro krater geweest met SOKO. Deze organisatie heeft een hoofdkantoor in het centrum, richting de freedom roundabout zoals ze die daar noemen.

Hallo Marjolein

Hier even een reactie van ons op je vraag.
Ben zelf net terug uit Tanzania en aangevlogen op Nairobi.

Kijk op onze site www.big5safaritanzania.com

Persoonlijk vond ik dat ik nu een verkeerde beslissing had genomen en ik ben nog wel opgehaald.
De weg naar Nairobi ligt er voor echt een heel groot deel uit en wordt dus omgelegd naast de snelweg waardoor je een heel groot deel over zand en onverharde weg moet reizen.
Wij hebben er met landrover ruim 7 uur over gedaan dus met openbaar vervoer zal dat zeer zeker nog langer duren en bussen daar zijn in geen verhouding met vervoer hier.
Ook kwam ik laat aan, dus nog een hotelkamer moeten nemen, extra visum kosten etc. etc.

Inlandse vluchten zijn relatief goedkoop.

Graag verzorgen wij voor jou je safari naar de genoemde parken.
Soms lijkt het duurder om georganiseerd met zijn 2n te gaan maar uit ervaring van onze gasten weet ik dat zelf organiseren ook altijd duurder uit komt als gepland… en men soms voor hele vervelende ervaringen komt te staan.

Je kan mij altijd vrijblijvend bellen met al je vragen.
Mobiel 06-55 56 59 60 of vast 0547-383595

Wens je een fantastische tijd in Tanzania, maar dat gaat zeker lukken want het is gewoon een fantastisch land

Met vriendelijke groet.
Lieneke Hagen

Hi Marjolein,

Ik heb met m’n vriendin in Oktober dezelfde route afgelegd in 3 weken. Nairobi/ Arusha/ Moshi/ Marangu (Kilimanjaro)/ Arusha/ Dar Es Salaam/ Zanzibar/ Nairobi.

We hebben vanuit Arusha de parken Tarangire NP/Serengeti NP en Ngoro NP gedaan.

Wij vonden bij Turkish Airlines de goedkoopste tickets maar moesten dan wel via Nairobi wat een extra visum inhoud en een shutle naar Arusha.

Opzich allemaal goed te doen maar hoorde van jongens die we tegen kwamen dat Egypt Air heel voordelig rechtstreeks op Dar Es Salaam vliegt dus dat is zeer zeker de moeite waard om na te kijken. (zij betaalden €460.- per retour ticket en wij € 540.- maar dan hadden we nog wel een visum van $50.- nodig en de kosten van de shuttle 2x $25.-)
Als je de prijs opvraagt even rekening er mee houden dat je op woensdag vertrekt en zondag aankomt, schijnt het mest gunstig te zijn qua prijs.

Wat betreft binnenlandse vlucht er vanuitgaande dat je via Nairobi gaat, wij zijn terug gevlogen met www.fly540.com (soort Easyjet van Oost Afrika) vanaf Zanzibar want zo win je 2 dagen en die breng je liever op een Bountystrand op Zanzibar door ipv zo’n stoffige busreis van 1x 8uur en 1x 6uur maar dat was onze mening. Wij hebben het daar geboekt voor geloof ik € 150.- pp.

Wij zijn met de openbare bus van Arusha naar Moshi/Marangu en weer terug naar Arusha gegaan. Prima te doen, koop wel je kaartje in de bus en laat je niet in de luren leggen dooor mensenn die je vooraf een kaartje willen verkopen. Je bent max. 2000 shilling kwijt en hoogstens 500 extra voor je bagage.

Als je meer wil weten hoor ik je wel, heb alles nog wat betreft goedkope accomodatie, shuttle gegevesn etc.

Vooral de acco in Arusha, max € 6.- euro pp per nacht was top. Eenvoudig maar goedkoop, schoon en heerlijke douche met warm water.
Dar es Salaam, een aanrader om even bij te komen van de busrijs van 8uur, pond bij vismarkt pakken naar Kikamboni (€0.05 hihi) en daar een hutje op het strand met zwembad voor € 7.50 pp per nacht.

Groetjes,
Ronald.

Reis rond met de bus en boek ter plaatse safari’s met een groep, of als je privé safari wilt is dat nog veel duurder (maar kan ook). Bijvoorbeeld in Arusha stikt het van de safari tour operators. Vraag wel om ervaringen van andere toeristen die net terug komen. Het leukst is wel als je een gids hebt die veel weet te vertellen over de dieren en de natuur.

Normaal gesproken zou ik zeggen: vlieg heen naar Nairobi en terug uit Dar Es Salaam, maar met die info uit #5 is dat toch een ander verhaal natuurlijk.
Bij vliegen op Nairobi moet je ook bedenken dat je twee visa moet kopen: een transit visum voor Kenia (volgens mij US$20 ofzo), en een visum voor Tanzania (US$50 als dat niet veranderd is de afgelopen jaren). Beide visa kun je wel makkelijk ter plaatse kopen en hoef je niet al in NL te regelen (zoals de ambassades hier wel zullen aanraden maar dat is dus onzin).

En wat bedoel je met ‘de Kilimanjaro bekijken’? Vanuit Moshi heb je bij helder weer wel uitzicht op de Kilimanjaro, maar als je hem wilt gaan beklimmen is dat heel erg duur (gids verplicht) en kun je het beste ook speciale kleding meenemen en goed trainen van tevoren. Men raadt ook aan om er een dag extra voor te nemen want veel mensen halen anders de top niet.

Hallo! Ik wil deze zomer samen met mijn vriend naar Tanzania gaan. (2 weken rondreizen en 1 week duiken op zanzibar) Ik heb een paar vraagjes daarover:
1.Is het goed te doen om alles zelf te regelen met safari’s etc, dus alleen een vliegticket te kopen?
2.Hoe kan je het beste van de ene park/ plaats naar het andere reizen? Gaan er bussen?
3.Ik zou graag wat verblijf plaatsen willen weten voor in bijv. serengeti, ngorongoro, lake manyara etc. Iemand goede ervaringen?
4. Waar kun je de safari trips vanuit ned bekijken en boeken ( is dat trouwens handig om het al van te voren te boeken)

Al iemand mij zou willen helpen heel graag en alvast bedankt!

Groetjes LoRo

Hey LoRo,

Heb precies hetzelfde gedaan met mijn vriendin 4 maanden terug en het is prima te doen als je alleen een ticket koopt. (het nodige planwerk vooraf daar gelaten;)

1. In Arusha heb je een plein waar diverse kantoren zitten waar je een Safari kan regelen en als je hier een oproep plaatst zijn er ook zat organisatie’s die er op reageren. (wij waren voor 4 dagen zo’n € 450.- pp kwijt, en hebben parken Tarangire NP/Serengeti NP en Ngoro NP gedaan)

2. Met een safari organisatie, die regelen alles voor je.

3. Via en safari organisatie

4. Zie punt 1

Gr. Ronald.

Hoi Ronald, Bedankt voor je informatie!

Het goedkoopste ticket wat we gezien hebben is naar Dar es Salaam (572,-) en naar Nairobi (624,-) + extra visum. Maar nu begreep ik dat het van Dar es Salaam met een bus nog 12 uur rijden was naar Arusha. Dat is natuurlijk wel zonde van de tijd. Of kan dat ook snachts? en is er misschien daar in de buurt ook nog wat leuks om te doen of liggen de mooie parken echt bij arusha in de buurt… ( serengeti, ngoro etc)

En nog een vraagje dan ;): hoeveel dagen zat je bij elk park? Of staat dat vast bij de organisatie?

Alvast weer heel erg bedankt voor je hulp!
Gr, LoRo

Bus vertrekt om 6uur en dan kom je ongeveer om 16.00uur aan dus je moet rekening houden met 9-10uur.(zit een lunch stop bij van een uur) Vliegen kan ook, fly 540 bijv. is vrij betaalbaar (er zijn er nog meer) maar de bus heeft ook zo z’n charme vonden wij. Hebben binnenlandse vlucht genomen, bus, jeep, boot, Dalla Dalla dus van alles iets mee gekregen.

Snachts reizen is echt geen optie, geloof me dat wil je liever overdag doen en dat is ook prima te doen.

De goede parken zitten allemaal in het noorden dus je zal er toch aan moeten geloven;) Wij hebben1 dagTarangire NP/ 2 dagen Serengeti NP en een halve dag Ngoro NP gedaan. Meer dan voldoende, ik zou zeker niet langer gaan maar ja dat is ook persoonlijk natuurlijk.

Ciao

Okee… heel fijn al deze informatie! Kan je dan rond 4 uur ook nog iets doen? En hoe duur is die bus ongeveer?
Hoe is het als we op Nairobi reizen? Hoelang is het dan ongeveer rijden naar Arusha, weet iemand dat misschien? ik zit gewoon een beetje te dubben over wat handig is waar we naartoe vliegen…

Gr, LoRo

Kan je dan rond 4 uur ook nog iets doen?
Wij zijn naar Kikemboni gegaan en daar ff een chill dag ingelast aan het strand en zijn een dag later naar Zanzibar gegaan, we waren namelijk alleen maar onderweg met de Safari en de reis naar het Zuiden.

En hoe duur is die bus ongeveer?
Bus kost $25.- van Arusha naar Dar.

Hoe is het als we op Nairobi reizen?
Prima te doen, vordeel is ook dat je als je in het begin veel weel doen zoals Safari ed in het Noorden aankomt en in het Zuiden eindigt (Zanzibar) om te cillen de laatste dagen. Nairobi - Arusha is ongeveer 6 uurtjes, ze zijn wel vol aan de weg bezig nu dus kan zjin dat je er 1-2 uur langer over doet.

Hallo Loro,

Toen ik een jaar geleden de reis van Arusha naar Nairobi heb gemaakt deed ik er 8 uur over, dit door een beetje hinder van de wegwerkzaamheden die daar op dat moment plaatsvonden. Inmiddels zijn de wegwerkzaamheden bijna afgerond en zou het in 6 uur te doen kunnen zijn.
Ik vond persoonlijk de route met de bus van Arusha naar Dar es Salaam erg mooi! Je zit langer in de bus, maar je krijgt er ook wat voor terug.
Zelf heb ik in Nairobi de nachtbus genomen naar Mombasa en dat was prima te doen. Wat ik meegemaakt heb van het verkeer in Tanzania lijkt mij dat ook een prima optie.

Groeten Leonie

Wij zijn ook van plan om te vliegen op Nairobi. Vervolgens willen wij een safari doen op de Serengeti.

Mijn vraag:
Is Arusha dan de enigste / beste mogelijkheid om een safari te starten of zijn er vanuit Nairobi nog andere mogelijkheden?

Indien Arusha de beste mogelijkheid is en je wilt het zelf ter plekke regelen, is het dan vandaag boeken en morgen vertrekken?

Kan iemand mij helpen, hoor graag jullie reacties.

Als je naar de serengetti wil dan is alles te doen in Arusha. Je kan inderdaad de ene dag boeken en de volgende dag vertrekken maar het scheelt je flink in de prijs als je aansluit bij een groepje om een auto te vullen. Maar wat ik me steeds meer afvraag, waarom wil iedereen vanuit Kenia naar de Serengetti? Het is belachelijk duur en biedt niets meer dan andere parken. Ok, de wildebeast migration is iets unieks maar als je niet in de juiste tijd van het jaar gaat is het voor mij een dikke afrader. Kenia heeft ook schitterende parken.

1 like

Hoi Martijn

Mijn reactie op jou vraag waarom iedereen via Nairobi naar serengetti gaat is omdat het vliegen van Amsterdam naar Nairobi het goedkoopste is, een heel stuk goedkoper als naar Arusha…

groetjes Loro

Dat begrijp ik, maar waarom de Serengeti uberhaupt? Alleen als je de kans krijgt de migratie te zien is het de moeite waard. Anders zijn er voldoende andere parken voor een stuk lagere prijs. En die doen niet voor de Serengeti onder.

Hallo!

Weet er iemand hoe laat de bus van Dar Es Salaam naar Arusha gaat?
Gaat ie meerdere keren op een dag?

Wij vliegen namelijk op Dar Es Salaam en komen om 05.55 uur aan en willen dan eigenlijk meteen door naar Arusha met de bus als dat kan.

Ons plan is om een week wat safari’s te gaan doen en dan een week naar zanzibar te gaan. Of is het misschien handiger om dat om te draaien? (Eerst naar zanzibar en dan naar de parken te gaan)

Als iemand mij kan helpen, heel graag!

Alvast bedankt!

Groetjes LoRo

Hoi,

Voor zover ik weet vertrekken 's ochtends op verschillende tijden bussen van Dar naar Arusha. De laatste om een uur of 11. Dar express is één van de betrouwbaarste.

Of je eerst naar Zanzibar gaat of eerst op safari gaat hangt helemaal van je eigen situatie af. Wij zijn nu 4x in Tanzania geweest, de laatste keer een paar maanden geleden, en hebben eerst Zanzibar gedaan omdat ik een behoorlijk drukke tijd achter de rug had en zin had om even te relaxen.
Eerst op safari gaan en daarna naar Zanzibar is in de meeste gevallen volgens mij wel handiger, want je kunt dan vanuit Dar es Salaam of vanaf Zanzibar terugvliegen en dat is goedkoper dan vanaf Kilimanjaro airport in Tanzania.

Mary
www.tanzaniasafaritour.com