Meest efficiënte route door Tanzania?

Hallo Tanzania-kenners,

Ik wil graag een beroep op jullie doen. Vanaf ongeveer 10 tot en met 31 juli gaan mijn vriendin en ik naar Tanzania. Behalve eindbestemming Zanzibar staat verder alles nog open. De vlucht is nog niet geboekt. De volgende dingen willen we graag zien:

• Great Migration (in juli dus, welk park)
  • Kilimanjaro (niet beklimmen)
  • Ngorongoro-krater
  • Zanzibar (eindbestemming)

Wat is volgens jou de meest voordelige route qua tijd én geldom af te leggen? Welk ‘rondje’ zouden jullie adviseren, welke luchthavens en welk vervoer? Suggesties voor mooie ervaringen die niet mogen ontbreken zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt voor jullie advies! :zon02:

Groetjes,

Tom

Om dat te kunnen beantwoorden moeten we weten of je al vliegtickets hebt geboekt. Naar welke stad vliegen jullie? Vanuit welke stad vliegen jullie terug?

Hoi Cecilia,

De vlucht is nog niet geboekt.

Vliegen vanaf Amsterdam, Brussel, Düsseldorf en eventueel Frankfurt op Nairobi, Arusha, Kilimanjaro of Dar es Salaam behoort tot de mogelijkheden. Terugweg vice versa. We willen eindigen op Zanzibar.

Groetjes,

Tom :zon02:

De kosten voor de tickets willen we natuurlijk zo laag mogelijk houden, al zijn we bereid om een binnenlandse vlucht te boeken wanneer dit beter uit zou komen om zowel de great migration, kilimanjaro, ngorongoro-krater (volgorde?) en zanzibar te zien.

Is het beter om aan te vliegen op Nairobi en vanuit daar per bus via de Maasai Mara op safari naar de great migration te gaan? Of is het logischer om op Arusha te vliegen en vanuit een vaste plek 3 keer op safari/trip te gaan? Wel of niet vliegen op Kilimanjaro? Eigenlijk is het kiezen uit de volgende opties:

1. great migration - kilimanjaro - ngorongoro - zanzibar
  2. great migration - ngorongoro - kilimanjaro - zanzibar
  3. kilimanjaro - great migration - ngorongoro - zanzibar
  4. kilimanjaro - ngorongoro - great migration - zanzibar
  5. ngorongoro - great migration - kilimanjaro - zanzibar
  6. ngorongoro - great migration - kilimanjaro - zanzibar

Belangrijk is hierbij dat het van tevoren wellicht niet precies te zeggen is waar de great migration zich in de 2e en 3e week van juli bevindt. Zijn er operators die een gegarandeerde ‘great migration’ ervaring bieden? Met andere woorden, touroperators waarbij je geen safari boekt naar Grumeti, Ikorongo of Masaai Mara, maar naar de Great Migration afhankelijk van waar die zich op dat moment bevindt.

Groetjes,

Tom :zon02:

Iedere website geeft weer wat anders aan wat betreft de plaats van de gnoes op een bepaald tijdstip, hierdoor is het moeilijk te zeggen waar je moet zijn, masai mara of serengeti. Wellicht dat een safaribureautje daar wat beter inzicht in heeft.

http://www.bobbytours.com/images/stories/great_migration.gif

http://www.brightafricansafaris.com/images/great_migration_map[1].jpg

Ik denk dat je de beste kans hebt in serengeti al zal je vrij ver noordelijk moeten gaan en dus wel een dag of 4-5 hiervoor moeten uittrekken.

Ngorogoro ligt tegen de serengeti dus die 2 moet je combineren. Vervolgens maakt het niet uit of je eerst naar de kilimanjaro gaat of eerst serengeti en ngoro want kilimanjaro ligt slechts 2 uur rijden daar vandaan. Aangezien je wil eindigen op Zanzibar is het prijstechnisch denk ik het slimst vluchten te boeken: NL-Dar-Kilimanjaro-Dar-NL.

Bedankt voor je reactie Martijn. Ondertussen heb ik de volgende websites gevonden:

How to book a Serengeti Migration Safari
Dit artikel verwijst naar CC Africa, wat nu &Beyond is.

&Beyond - The Great Migration Movement Map
Kaart van de migratie.

&Beyond - Ndutu is where the action is at
Dit is de bron van de meest recente update.

WildWatch - Latest Migration Update
Hier staan de updates op een rijtje samen met de kaart.

Normaal gesproken zou de grote kudde zich mid juli tussen de Grumeti rivier en Mara rivier bevinden (Grumeti, Ikorongo, Maasai Mara).

Is dit een logische route?

http://img198.imageshack.us/img198/7239/tanzaniaroute1.jpg

Er zijn meerdere opties mogelijk:
Kilimanjaro - Lake Manyara - Serengeti (noord voor de grootste kans op het zien van de migratie) - Ngorongoro Crater - Arusha voor vlucht naar Zanzibar
of
Nairobi - Maasai Mara - Serengeti - Ngorongoro Crater - Arusha voor vlucht naar Zanzibar

Een tour-operator kan het zien van de migratie nooit garanderen. Het blijven dieren die doen wat ze zelf willen en het is ook afhankelijk van de regen.
Er is natuurlijk wel een jaarlijks patroon en in juli zijn de dieren meestal in Noord Serengeti te vinden.
De oversteek zelf duurt maar een paar dagen en dit is dus enorm geluk hebben. Maar het is het proberen waard!

Hoi SKamm, dank voor je reactie.

Vind je dit logisch?

Amsterdam - Nairobi - Maasai Mara - Serengeti Noord - Ngorongoro Crater - Arusha - Kilimanjaro - Arusha - Zanzibar - Dar es Salaam - Amsterdam

Ik denk erover om te vliegen op Nairobi en terug te vliegen vanuit Dar es Salaam.

Hoi!
Vliegen op Nairobi en terug vanaf Dar es Salaam kan goed.

Ik zou het dan zo doen:
Amsterdam - Nairobi - Maasai Mara - Serengeti Noord - Ngorongoro Crater - Arusha - Kilimanjaro(Moshi) - Zanzibar - Dar es Salaam - Amsterdam

Je kan vanaf Kilimanjaro naar Zanzibar vliegen, dan hoef je niet terug naar Arusha. Arusha kan je er trouwens ook helemaal uitlaten, tenzij je die stad graag wilt zien…

Groetjes,
Selma

Een hele belangrijke vraag hierbij: Hoeveel heb je besteden want wat je nu aan het plannen bent kost je een vermogen.

Hoi Martijn, goede vraag. Zoals in de openingspost aangegeven zoeken we de voordeligste optie. Een budget-reis dus, ook als dat betekent dat we iets moeten schrappen dat we graag hadden willen doen. Ik las in een ander topic dat volgens Cecilia een retour Nairobi het goedkoopste is, maar zelf vind ik betere tarieven voor retour Dar es Salaam. Zou jij eens kunnen adviseren wat de budget route zou zijn volgens jou? Alvast bedankt wederom.

SKamm, Arusha hoeven we niet per se te zien.

Een tour-operator kan het zien van de migratie nooit garanderen. Het blijven dieren die doen wat ze zelf willen en het is ook afhankelijk van de regen.

Naar eigen zeggen heeft ´Privé Safari een programma ontwikkeld waarmee u altijd de Migration op uw safari tegen komt´. Ik heb een offerte aangevraagd maar vrees dat dit buiten het budget valt.

De budgetoplossing gaf ik al in een eerdere post: Vlieg naar Dar. Vlieg direct naar Kilimanjaro, doe je ding in de serengeti, ngorogoro, kilimanjaro. Vlieg weer naar Dar en pak de boot naar Zanzibar. Doe daar je ding, neem de boot terug naar Dar en vlieg naar huis.

Oveirgens heb je meer dan zat tijd zie ik, zou zeker nog een ander park proberen mee te nemen, of in plaats van vliegen tussen Dar en Kilimanjaro 1x het stuk met de auto gaan en het plaatsje Lushoto in proberen te passen (halverwege tussen Arusha en Dar).

Hoi Martijn, we hebben inmiddels een vlucht gevonden (nog niet geboekt): Retour Dar es Salaam. De binnenlandse vlucht van Kilimanjaro naar Zanzibar is 139 USD.

Alleen aankomst op Dar es Salaam is om kwart voor 3 uur 's nachts. We hebben alleen een vlucht vanuit Dar es Salaam naar Kilimanjaro met Precision Air kunnen vinden die om 6:00 uur vertrek. Dat sluit aan. Het tarief daarvoor is 163 EUR. Weet iemand toevallig alternatieven? Ik denk dat de bus geen goed idee is als we net een lange vlucht achter de rug hebben. Misschien de vlucht van Kilimanjaro naar Zanzibar omzetten in een busreis + ferry en dat budget gebruiken voor de vlucht met Precision Air bij aankomst op Dar es Salaam.

Klinkt als een prima plan, ook die vlucht Kili - Zanzibar. Alleen kun je dan dus niet naar Lushoto, wat heel leuk schijnt te zijn.
Een ferry is ook best duur, zeker 35 USdollar voor een enkeltje, en je kunt er ontzettend misselijk op worden als het een beetje waait. En je bent natuurlijk veel meer tijd kwijt aan bus + ferry dan aan een vlucht.

Vanuit Moshi kun je bij helder weer de Kilimanjaro wel zien, en vast ook wel wandelen rond de voet.
En ik denk dat je ook wel vanuit Moshi safari’s kunt boeken. Of als je die al vanuit NL boekt en die in Arusha starten, zit je vanuit Moshi zo in Arusha (1,5 uur met de bus).

Met 3 weken hebben jullie ook tijd voor culturele tours, lees er meer over in dit topic, en dit topic, en dit topic. Je zou bijvoorbeeld vanuit Moshi een dagdeel kunnen doen.

Veel plezier.

Het wordt waarschijnlijk vlucht AMS - DAR (aankomst 02:45) - KIL (vertrek 6:00). Dat sluit mooi aan. We hebben geen zin om meteen een lange bustocht DAR - KIL te maken en z.s.m. aankomen op een plek om te acclimatiseren. Vanuit KIL wordt het Arusha (of Kilimanjaro). Vanuit daar diverse safari’s (Serengeti, Ngorongoro, Lake Manyara), eindigend bij Kilimanjaro (Koffietoer en kamperen bij locals) en Moshi. Vanuit daar waarschijnlijk over land via Lushoto naar Zanzibar. Tegen die tijd zijn we meer geacclimatiseerd en we hebben voldoende zin en tijd voor een busreis met tussenstop. Daarna per ferry naar Zanzibar (o.a. Stone Town, Paje, Jambiani)

We wilden eerst al voor vertrek vanuit hier een vlucht vanuit KIL -ZAN boeken. Maar het geld van die vlucht besteden we liever aan een vlucht DAR - KIL. Bovendien verplichten we onszelf dan niet om op een bepaalde datum naar ZAN te moeten omdat we nu eenmaal al een ticket gekocht hebben. Zo timmeren we niet de hele reis dicht en houden we ruimte om ter plekke met de flow mee te gaan en daar te kunnen beslissen wat we gaan doen. Onderweg met de safari’s e.d. zullen we vast genoeg tips krijgen. We boeken dus ook nog geen accommodaties vooraf op Zanzibar, behalve voor de laatste dagen. We vliegen via Istanbul en hebben op de terugweg nog tijd om een middag de stad in te gaan.

Een vriend van me heeft een paar jaar in Moshi gewoond. Hij woont nu in Peru en komt in juni naar Nederland. Hij kan ongetwijfeld ook nog veel vertellen en via zijn contacten kunnen we mogelijk ook nog e.e.a. regelen. Zodra de tickets geboekt zijn vragen we offertes voor safari’s ter vergelijking aan en gaan we enkele accommodaties boeken.

Ik weet dat er nogal wat touroperators meelezen op dit forum en niet alle adviezen even objectief hoeven te zijn. (Ik heb zelf internet marketing - o.a. TripAdvisor - en community management gedaan voor de grootste touroperator in Mexico waar ik tevens gewoond heb). Dat neemt niet weg dat alle adviezen welkom zijn en operators die dit lezen vrijblijvende offertes mogen doen voor safari’s, al dan niet via privé-bericht. Iedereen die tot dusver een bijdrage leverde aan dit forum-onderwerp in ieder geval hartelijk bedankt.

Die vlucht AMS-DAR is met Egyptair? Dat hebben wij ook gedaan in 2011 maar dan vanuit Brussel, na de overstap die je in Cairo doet zit je in het zelfde vliegtuig.
Wij zijn daarna direct naar KIL gevlogen met precisionair. Die had alleen 3u vertraging. Hou hier rekening mee. Ze vliegen maar wat en wanneer ze zin hebben.
Wij zijn vanuit Arusha (1 nacht) naar Serengeti (2 nachten) gereden, doe je wel een uur of 7/8 (Moru Kopjes). Eind september zaten de grote groepen wildebeests in het noorden van de Serengeti. Wij hadden geen behoefte om hier nog lang in de auto voor te zitten. Dit konden we overigens wel doen als we wilden.
Terugweg zijn we naar Ngorongoro geweest. Geslapen op de rand van de krater in het bos. Best koud vergeleken met de rest van TZ.
Daarna zijn wij weer terug (1 nacht Arusha) naar DAR gevlogen met Precisionair. Weer enkele uren vertraging. Hoort er bij.
Vanuit Dar zijn wij via (2 nachten) oostkust naar Selous geweest (4 nachten).
Terug in Dar zijn we naar Zanzibar gevlogen met een klein maatschappijtje waar ik de naam zo 123 niet meer van weet. Ze vliegen door heel TZ.
We zijn 1 nacht in Stone Town geweest en 4 nachten in Jambiani geweest. Heet. Niks gedaan behalve snorkelen en onder een parasol liggen.
Terug naar DAR gevlogen, en na een avondje in DAR centrum met Egyptair teruggevlogen (vlucht zou om 2u 's nachts gaan, maar we zijn een 45 min eerder(!) vertrokken.

Al met al heeft het me toch wel zo’n 4000e gekost denk ik. En dan was het niet eens superluxe: tent in Serengeti/Ngorongoro, 3p kamers, visum, reis-/annuleringsverzekering, vlucht, inentingen, privé chauffeur/gids (we waren met een gezelschap van 5p (familie).

TZ kan je misschien wel budget doen, maar dan moet je er veel tijd in stoppen in het voorwerk. Parken in TZ zijn niet goedkoop. Hou daar ook rekening mee. En zelf rijden zou ik niet doen, maar daar heeft martijn265 zeker een andere mening over. Ze rijden als malloten daar en 's nachts zonder of met weinig verlichting.

Als je vragen hebt dan hoor ik ze graag.

Zojuist gereserveerd. In behandeling. Als de bevestiging definitief is laat ik weten wat het geworden is. :zon02:

Zojuist gereserveerd bij en bevestigd gekregen van TNFSH.nl: Retour BRU-DAR met Turkish Airlines via IST. Bij aankomst aansluitend DAR-JRO (enkele reis). Waarschijnlijk over land naar ZAN. Totaal 22 dagen. Ik kreeg ook nog 4 x € 15,- korting per ticket (2x2 personen) omdat ik lid geworden ben (inschrijving is € 15,- dus € 45,- besparing.) We wilden vanavond eigenlijk zelf boeken, maar TNFSH kwam met een ticket dat bijna € 100,- goedkoper p.p. uitviel dan de optie die wij hadden gevonden via CheapTickets.nl. Ik had vanmorgen een mailtje gestuurd met het ticket dat we wilden boeken en de vraag of TNFSH op de valreep nog een goedkopere optie wist. En warempel - zelfde maatschappij - andere data - andere luchthaven - een stuk goedkoper. :zon02: