Wij willen met z’n tweeën naar Tanzania gaan in juli. We willen graag de kilimanjaro beklimmen, 4 a 5 dagen safari doen en daarna door naar Zanzibar. Het wordt sowieso een dure vakantie, maar ik zou graag wat info/tips willen. We zullen iig gaan reizen met openbaar vervoer om de kosten enigzins te drukken.
Kan iemand mij vertellen wat in het hoogseizoen de prijzen zijn van overnachtingen (we hebben geen eigen tent) en van safari’s? Verder heb ik gelezen dat de migratie in juli waarschijnlijk al richting kenia gaat. Zou het dan ook mogelijk zijn om dat wel te zien, maar wel geregeld vanaf Arusha? Ik kan me voorstellen dat dan een heel ander safari-pakket samen gesteld moet worden. Indien iemand tips van goede (lokale) gidsen heeft, hoor ik het graag!
Oriënteer je vooraf op de verschillende routes die op de Kilimanjaro worden aangeboden. Marangu is de makkelijkste route maar houd rekening met het stijgingspercentage. Je stijgt dagelijks bijna een kilometer waardoor de kans op hoogteziekte groot is. Machame komt van het zuidwesten en duurt een dag langer. Hierdoor is het fysiek wel zwaarder maar de kans op hoogteziekte is veel kleiner.
De Serengeti ligt op circa 9 uur rijden van Arusha. Je kunt een rondje maken van Tarangire, Lake Manyara, Serengeti, Ngorongoro en dan naar Arusha. Als je wat korter wilt kun je Tarangire overslaan.
De migrerende gnoes steken naar verwachting medio tot eind juli de rivier over naar Kenia. Als je in juli reist kun je in overleg met je tour operator wat noordelijker in de Serengeti verblijven. Kamperen heb ik geen ervaring mee maar qua lodges zijn de Moivaro Lodges erg scherp geprijsd. Kijk niet alleen naar de nachtprijs want je voertuig en parkentreegelden komen daar nog bij.