Een maand oost Afrika

Hallo,

Volgend jaar willen we graag een maand naar Oost Afrika.
Het liefst vliegen op Tanzania (welke stad is het goedkoopste om op te vliegen) en terug via Maputo. (Alhoewel Maputo wel duur vliegen is.)

Het doel van de reis is:
[ul]
[li]Regenwoud (Gorilla’s)[/li][li]Big five[/li][li]Tofo beach (manta’s/whaleshark)[/li][li]Cultuur.[/li][/ul]Regenwoud:
Regenwoud/Gorilla’s kun je in Rwanda of Uganda bekijken voor 500 dollar per dag. Het lijkt me super om deze dieren in het wild te aanschouwen, maar niet voor dit bedrag. In het westen van Tanzania is een park waar je Chimps kan zien; kan iemand mij hierover voorzien van informatie?

Big five:
Tanzania Serengeti. Wanneer vind de grote dieren trek plaats? Zit ik in mei/juni goed?

Tofo beach (manta’s/whaleshark):
Tofo Beach ligt iets ten noorden van Maputo. Echter wanneer ik uit Tanzania kom, lijkt me dit erg ver om met het openbaar vervoer te doen. Wat zijn de mogelijkheden met het vliegtuig?

Algemene vragen:
[ul]
[li]Is bovenstaande in een maand mogelijk?[/li][li]Zal het erin zitten om een week naar Madagascar te gaan? En wat zijn hiervoor de vliegkosten?[/li][li]Wat vindt u een mooier land Tanzania of Kenia? Wat voegt Kenia toe aan Tanzania?[/li][li]Wat zijn de kosten om vanuit Tanzania naar Zanzibar te komen?[/li][/ul]Ik hoor het graag!

Hoi Sjaak, een hoop vragen! Ik raad je aan deze ook te stellen in het Lonely Planet forum, mijn indruk is dat je daar veel meer antwoorden kunt verwachten (want er zitten nou eenmaal meer gebruikers op dat forum), vooral aangezien je goede en specifieke vragen stelt.

Hier vind je een plattegrondje van de migratie in Serengeti / Masai Mara:
http://www.hillmanwonders.com/safari/serengeti_safari.htm#_vtop
Maar je moet dit niet al te strikt nemen, de laatste jaren is het vaak toch anders vanwege veranderend klimaat of droogte.
Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit of je wel of niet tijdens die migratie daar bent, er zijn ook zat leeuwen e.d. die **niet **die grote kuddes gnoes (wildebeast) en zebra’s volgen. Ik heb volgens mij het staartje van de migratie gezien, niet superveel gnoes maar wel erg veel andere prachtige dieren (volop leeuwen, buffalo, olifanten, giraffes, zebra’s, impala’s, wrattenzwijntjes, hyena’s, cheetah’s etc).
Elk wildpark heeft weer z’n eigen charme en karakter. Van de Serengeti is vooral dat vlakke, uitgestrekte heel erg mooi. Echt zoals we het van tv kennen, met die acaciabomen. De Masai Mara is wat heuvelachtiger en met meer bosjes her en der maar lijkt er verder best op, en grenst er natuurlijk ook aan.

De Ngorongoro Crater kom je waarschijnlijk vanzelf ook als je naar de Serengeti gaat, ligt op de route. Dat is een gigantische krater met enorm veel dieren erin. Het is vruchtbare en vochtige grond en er is ook een meer. Behalve alle dieren die je in Serengeti kunt zien, kom je hier ook nog veel nijlpaarden tegen, flamingo’s, wellicht jakhalzen, allerlei grote en kleine vogels, en misschien een zwarte neushoorn. In de Ngorongoro Crater zie je wel enorm veel jeeps om je heen. Maar goed, ook een hoge concentratie dieren.

Kortom die migratie in Serengeti / Masai Mara is alleen de moeite waard als je die enorme kuddes gnoes en zebra’s bij elkaar wilt zien, en een speciale fascinatie hebt voor migraties… maar al die dieren zie je ook in wat kleinere aantallen in Ngorongoro of elders. Let er ook op dat de meeste standaard safari’s niet zo ver de Serengeti in gaan, het is enorm groot… dus als je echt specifieke wensen hebt en echt die migratie wilt zien, dan goed navragen waar de toer heen gaat… desnoods met een plattegrond erbij.

Lake Mayara national park in Tanzania heeft veel baobab bomen, en heel veel verschillende soorten apen. Veel toers combineren Serengeti en Ngorongoro met bv. Lake Mayara NP of met Tarangire NP.
In andere parken in Tanzania ben ik niet geweest, ik had wel graag naar Ruaha NP willen gaan omdat daar bijna geen toeristen komen en het erg veel dieren schijnt te hebben.

Qua timing zou je wel kunnen kijken naar droog / regenseizoen. In het droge seizoen komen weer andere dieren meer naar voren dan in het regenseizoen (dan bv. meer vogeltjes).

In Kenia ben ik geweest naar Masai Mara en Lake Nakuru NP. Zoals gezegd lijkt Masai Mara aardig op de Serengeti maar dan heuvelachtiger en met meer bosjes. Het is ook een stuk kleiner waardoor je meer andere jeeps tegenkomt. Maar daardoor zijn de leeuwen bv. een stuk minder verlegen en blijven rustig liggen als je langs komt.
Destijds in 2004 waren safari’s Kenia ook een stuk goedkoper dan in Tanzania: toen ongeveer
Kenia: US$85-90 p/p/p/d voor de meest basic camping safari, minstens 4 personen in de groep.
Tanzania: US$100-120 p/p/p/d voor hetzelfde.
In 2005 zijn de prijzen in Tanzania zelfs gestegen naar minstens US$120-130 p/p/p/d vanwege hogere park entry fees. Weet niet of intussen de prijzen in Kenia ook gestegen zijn.

Het is erg belangrijk om een goeie safari operator te gebruiken. Een gids die niks van dieren af weet, een slecht voertuig dat telkens panne heeft, een tent die niet goed sluit etc… kunnen de ervaring wel een stuk minder leuk maken, en andersom kan een goede gids die veel vertelt, superleuk zijn!!
In het Lonely Planet forum worden deze vaak aangeraden (voor Tanzania): Roys Safaris; Sunny Safaris. Die zijn wel duurder, maar echt de moeite waard.

Verder ben ik in Kenia dus geweest naar het Lake Nakuru national park. Lake Nakuru is een meer met daarin werkelijk miljoenen flamingo’s Het kleurt helemaal roze en stinkt :-). En dan nog wat storks, pelikanen, en aan de oever stond een wit nijlpaard met haar jong.
Let op: Nakuru was één van de stadjes waar vorig jaar heftig gevochten werd met machetes enzo, toen na die verkiezingen… dus check even hoe de sfeer en situatie daar nu is.

HIER vind je mijn foto’s van Kenia en Tanzania.

Je zou eens moeten uitzoeken of het goedkoper is om op Nairobi te vliegen + een transit visum voor Kenia ($20). Vanuit Nairobi zit je met een bus binnen 6 uur in Arusha (de basis voor veel safari’s). Je kunt kiezen uit luxe shuttle busjes voor $25 die je aan de rand van Arusha droppen (dus nog een taxi of bus nodig naar het centrum), of een veel goedkopere normale bus die naar het centrum gaat. Qua veiligheid vond ik die bussen aldaar echt geen probleem. En als je toch een beetje luxe wilt, kies dan voor maatschappij Scandinavia. Meestal ongeveer $1 per uur, omgerekend. De bussen wachten allemaal bij de grens zodat je je visum voor Tanzania kunt halen (gewoon paspoort en $50 inleveren, soms wat vragen beantwoorden, even wachten en je hebt het stempeltje…).
Overigens hoef je geen visa van tevoren te regelen, ook niet voor Kenia. (Voor Mozambique weet ik niet). Mijn rij voor het kopen van een visum op Nairobi airport was veel korter (2 minuten) dan de rij voor mensen die al thuis een visum hadden gekocht (de rest van het vliegtuig!).

Ik vind zelf een maand voor twee landen van dat formaat wel wat kort, maar op zich kan het denk ik wel als je het bij enkel wat highlights houdt.

Een week naar Madagascar lijkt mij wat teveel van het goede. En dat schijnt ook erg moeilijk te bereizen te zijn, er is bijna geen openbaar vervoer dus je moet daar echt dingen van tevoren boeken of een chauffeur nemen.

Ik heb van Kenia minder gezien dan van Tanzania (zie mijn route en reisverslagen op mijn website > Travel > Tanzania/Kenia 2004). Ik vond de landen aardig op elkaar lijken; de grens is immers ook maar een rare lijn die ooit door Europeanen is getekend! De Maasai leven zowel in Kenia als in noordelijk Tanzania, en zo zijn er wel meer dingen die over de grenzen heen gaan.
Mijn indruk was dat Kenianen beter Engels spreken. En safari’s zijn er goedkoper. Ook leken er meer toeristen te zijn. Lake Nakuru met die miljoenen flamingo’s vond ik ook uniek.

Mocht je op Nairobi vliegen dan kun je een stukje Kenia meepikken alvorens je naar Tanzania reist. Maar dan heb je volgens mij wel een echt visum nodig ook voor Kenia ($50) i.p.v. een transit visum.

In Tanzania heb je een goed ontwikkeld maar nog nauwelijks bekend Cultural Tourism Programme wat ik van harte aanbeveel. In allerlei plaatsen in het hele land kun je dan met een gids of een lokale familie bezoeken brengen aan bijvoorbeeld gewassen, een medicijnvrouw, een honingoogst 's nachts meemaken, met bushmen jagen, een natuurlijke waterbron zien, schooltjes en ziekenhuisjes bezoeken, mensen die handwerk doen, 4000 jaar oude rotstekeningen met een archeoloog, een ritje maken per fiets of ezel(kar) van dorp naar dorp, en je komt in contact met heel veel Tanzanianen (kennissen en familie van de gids(en)) en je krijgt ook heel veel lokaal eten te proeven… Het geld gaat direct naar de mensen die je bezoekt.
Ik ben bijvoorbeeld 3 dagen op pad geweest in en om Kondoa met de gids Moshi Changai (erg goed en professioneel! ook goed in improviseren, hij kan een programma maken helemaal op jouw wensen afgestemd… op z’n website vind je zijn mailadres), en een dagje geweest naar het Agape Women’s Project (Mama Anna) in het gehuchtje Mulala, tussen Arusha en Moshi (ook superleuk!). Lees meer over mijn ervaringen op mijn website.

Vanuit Dar Es Salaam gaan dagelijks diverse veerboten naar Stone Town, Zanzibar. Een enkele reis kost ongeveer US$35-40 (1,5 uur) afhanklijk van je onderhandelingskunsten. Een retour kopen kan je sterken in je onderhandelingspositie. Er gaan ook vluchten vanuit diverse plaatsen, bv. Kilimanjaro airport. Geen idee hoeveel die kosten. Dan betaal je wel een extra tax op Zanzibar; met de boot niet.
Er zijn ook superslome boten die maar $15 kosten.
Stone Town vond ik erg tof ondanks de vele toeristen. Dankzij de vele kleine kronkelstraatjes zijn die makkelijk uit het oog te verliezen. Ik was erg onder de indruk van de slavencellen en bijbehorende kerk. Ook het paleis van de sultans was mooi, leuk al die kromzwaarden en oude foto’s te zien. De markt is ook leuk (aan de rand van Old town). 's Avonds is er op de boulevard superlekker vers eten te krijgen, waar een mix van toeristen en Tanzanianen op af komt.
Ik ben naar een vrij saai strand aan de oostkust (Bwejuu) geweest, het water was erg ver weg en ondiep, volgens mij zijn de stranden in het noorden mooier en is daar ook wat meer te doen.

Hopelijk heb je hier wat aan. Ik zou zelf ook heel graag eens naar Mozambique willen, vooral nu ik Portugees heb geleerd.

Oja voor Tanzania komt een Swahili phrasebook wel erg van pas! En als je de getallen en begroetingen een beetje leert, en een beetje de tijd neemt voor kletspraatjes, krijg je ook betere prijzen bij het onderhandelen.

Veel plezier,
Cécile

Sorry bij Lake Nakuru geen wit nijlpaard maar een white rhino, dus witte neushoorn! Behoorlijk wat zeldzamer.

Cecilia,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Mocht ik nog meer vragen hebben, dan zal ik ze stellen!

de low-budget-monkeys (chimps) zitten oa bij jane goodhall in Gombe stream NP, ongeveer 100$ per dag.
tofu beach vond ik niet echt intressant, maar ik heb dan ook niets met visjes.
je kan met een beetje mazzel in een 4 pers vliegtuigje van dar naar zanzi en terug. ik heb voor een enkeltje 25 dollar betaald. (die veerboot een paar keer gedaan, maar wat een rot-geval )
ik heb nu een ticket a’dam-Dar voor 650 euro (egypt air) meestal is nairobi goedkoper. als je via maputo terug wilt kan je beter via Johannesburg, is een halve dag met taxibusjes en J’burg is goedkoop terug vliegen.
als je via nairobi vliegt ben je ook in een halve dag in tanzania dus…
gorilla’s heb ik in uganda gezien, toen 100$ goedkoper, maar toch ernstig de moeite waard.

ik denk wel dat je een beetje moet kiezen met wat je allemaal wilt zien. of je moet wat langer gaan. of veel binnenlandse vluchten nemen. anders is het amper haalbaar, of ben je alleen maar bezig op tijd ergens te komen. succes!

Bedankt voor de info.

Ik heb besloten om het bij Kenia/Tanzania en Zanzibar te houden.

Zijn die Chimps goed te bezoeken? Ik hoor namelijk dat er geen wegen naartoe leiden…

met de boot vanuit kigoma.

Je kan die aapjes beter bewaren voor als je een keer naar uganda gaat.

samburu np in kenya is mooi & lake turkana
nakuru is leuk om op straat te hangen, nairobi is niet leuk.

lake natron en omgeving is heet en mystiek (+ Ol donyo lengai, berg van god van de massai!!), tarangire park is net ff anders met de baobab bomen, serengetti is vooral plat, nogorogoro heeft ander licht omdat het een krater is=mooi, zanzi is vooral lekker stappen, eten, snorkelen.

Rond december 2009 ga ik normaal ook naar oost afrika, vooral dan vr de serengeti.
Het regenwoud laat ik achterwege

Heel misschien doe ik er Madagascar nog bij, maar de vluchten naar Madagasccar zijn heel duur hebk gehoord.
In Madagascar zelf ist dan weer heel goedkoop.
Het grootste probleem om Madagascar te bereizen is dat er amper wegen zijn dacht ik. Er is 1 deftige lange weg die van noord naar zuid loopt

Ja dat hoor ik ook van vriendinnen die er zijn geweest. Geen of slechte wegen, en vrijwel geen openbaar vervoer, en ook moeilijk om ter plaatse betrouwbaar vervoer en accommodatie te regelen. Maar wel uniek qua landschap en dieren.
En ik dacht dat die vriendinnen juist zeiden dat het daar ook juist heel duur is allemaal maar misschien is dat omdat zij wel alles van tevoren via een organisatie hadden laten regelen omdat het zelf haast niet te doen is ter plekke.

Hm hier staat niet direct iets over de kosten, maar wel over het vervoer op het eiland:
http://www.lonelyplanet.com/madagascar/transport/getting-around

Succes in ieder geval!
Cécile

Het minbuza over Madagascar:

Bij reizen in en naar Madagaskar dient u waakzaamheid te betrachten. Niet-essentiële reizen naar de hoofdstad Antananarivo en Antsirabe (150 km ten zuiden van Antananarivo) worden ontraden (zie rubriek ‘Actualiteiten’).

Sinds 24 januari 2009 is het zeer onrustig op Madagaskar. Een machtsstrijd tussen de nu ex-President Marc Ravolamana en de ex-burgemeester Andry Rajoelina heeft geleid tot een niet constitutionele machtsovername van Andry Rajoelina en het leger in maart 2009. De nieuwe regering wodt door de internationale gemeenschap niet erkend.
Het normale leven is weer enigszins hersteld, echter de politieke en sociale crisis (twee regeringen, groeiende werkloosheid en onvrede) is nog niet opgelost. Dit leidt met name in de hoofdstad Antananarivo nog steeds tot spanningen en demonstraties die soms gewelddadig aflopen. Houdt u er rekening mee dat de veiligheidssituatie onverwacht weer kan verslechteren.
Niet-essentiële reizen naar de hoofdstad Antananarivo worden ontraden. Vooral de binnenstad van Antananarivo dient zo veel mogelijk te worden vermeden. Buiten de hoofdstad is de situatie veelal rustiger met uitzondering van Antsirabe (150 km ten zuiden van Antananarivo), waar nog steeds manifestaties plaatsvinden.
Reizigers wordt aangeraden demonstraties en samenscholingen te mijden, de berichtgeving in de media te volgen en zich goed te (laten) informeren over de situatie ter plaatse. Het wordt afgeraden ’s avonds de deur uit te gaan of te reizen.
Nederlanders die tijdelijk of permanent in Madagaskar verblijven wordt aangeraden zich (indien zij dit nog niet gedaan hebben) te laten registreren bij de Nederlandse consul in Antananarivo: [EMAIL=“consul.nl@moov.mg”]consul.nl@moov.mg en/of [EMAIL=“bersia@moov.mg”]bersia@moov.mg met een cc aan de Nederlandse ambassade in Dar es Salaam: [EMAIL=“dar-ca@minbuza.nl”]dar-ca@minbuza.nl.

op dit moment hebben een aantal nederlandse reisorganisaties Madagascar geschrapt…dat doen ze meestal niet voor niets.