Hallo,
Volgend jaar willen we graag een maand naar Oost Afrika.
Het liefst vliegen op Tanzania (welke stad is het goedkoopste om op te vliegen) en terug via Maputo. (Alhoewel Maputo wel duur vliegen is.)
Het doel van de reis is:
[ul]
[li]Regenwoud (Gorilla’s)[/li][li]Big five[/li][li]Tofo beach (manta’s/whaleshark)[/li][li]Cultuur.[/li][/ul]Regenwoud:
Regenwoud/Gorilla’s kun je in Rwanda of Uganda bekijken voor 500 dollar per dag. Het lijkt me super om deze dieren in het wild te aanschouwen, maar niet voor dit bedrag. In het westen van Tanzania is een park waar je Chimps kan zien; kan iemand mij hierover voorzien van informatie?
Big five:
Tanzania Serengeti. Wanneer vind de grote dieren trek plaats? Zit ik in mei/juni goed?
Tofo beach (manta’s/whaleshark):
Tofo Beach ligt iets ten noorden van Maputo. Echter wanneer ik uit Tanzania kom, lijkt me dit erg ver om met het openbaar vervoer te doen. Wat zijn de mogelijkheden met het vliegtuig?
Algemene vragen:
[ul]
[li]Is bovenstaande in een maand mogelijk?[/li][li]Zal het erin zitten om een week naar Madagascar te gaan? En wat zijn hiervoor de vliegkosten?[/li][li]Wat vindt u een mooier land Tanzania of Kenia? Wat voegt Kenia toe aan Tanzania?[/li][li]Wat zijn de kosten om vanuit Tanzania naar Zanzibar te komen?[/li][/ul]Ik hoor het graag!
Zie mijn antwoord in 't Tanzania-forum.
Ik heb het gezien, bedankt voor je reactie!
Hi,
Eind januari ga ik voor een maand naar Oost-Afrika. Heb dezelfde plannen als jullie dus laat het je weten of het haalbaar is in 4 weken. Ik baal zelf ontzettend van het feit dat het 500 dollar per dag kost om naar het gorilla gebied te gaan… las dat er 1 goedkopere optie is en dat zou zijn via het zuiden jezelf illegaal de grens over laten smokkelen door de rebellen voor 150 dollar… maar lijkt me geen goed plan om hen te sponsoren… Ben bang dat deze droom door de 500 Dollar even uitgesteld moet worden…
Qua tickets heb ik besloten om toch maar op Nairobi te vliegen… scheelt aanzienlijk in ticket prijs! Heb nu een ticket geboekt: Dusseldorf-Nairobi en retour vanaf Dar es Salaam naar Dusseldorf voor 723EUR Inc. ( vanaf Nairobi kun je met bijv. busmaatschappij Scandinavian express, naar Dar es Salaam / Arusha of Kampala)
Mocht je meer weten over andere mogelijkheiden om de gorilla’s te zien laat het me dan ajb. weten!
groeten,
marielle
Hey Marielle,
Ik ga geen illigale praktijken doen en al helemaal niet in Afrika…
Zal graag gorilla’s willen zien, maar niet voor dat bedrag.
Dus op naar Bokito in Blijdorp ;-).
Ik wil ook vliegen zoals jij vliegt, eerst nairobi en via Dar es salaam terug.
Wellicht ga ik nog wel naar west Tanzania waar je Chimps kan zien.
Van Nairobi naar Dar es Salaam moet in 4 weken zeker te doen zijn.
Ik weet alleen nog niet hoe ik ga reizen:
Openbaar vervoer of een travelagent daar aan de haak schieten… of…
Aangezien jij eerder gaat, kun je me mooi jou ervaringen vertellen als je wilt?
Ik ga in juni/juli pas waarschijnlijk…tickets kosten dan 770.
Maar is het in Tanzania wel droog in Januari…?
In ieder geval veel succes met je voorbereidingen en alvast een goede reis.
Ik hoor graag van je.
Hoi Martin / Sjaak,
Met een travel agent reizen is vele malen duurder. Openbaar vervoer is prima te doen, vooral de bussen van Scandinavia zijn best luxe met airco en je krijgt zelfs een kleine versnapering. En goedkoop, ongeveer een dollar per uur.
Je kunt ter plaatse makkelijk lokale toertjes boeken bv. spice tour op Zanzibar, safari’s, en culturele toers (zie mijn antwoord in het Tanzania forum) enzo.
Met openbaar vervoer heb je ook meer vrijheid, als het ergens leuk blijkt te zijn kun je langer blijven. Met een travel agent zit je aan een schema vast.
In 4 weken is die afstand goed te overbruggen (vooral als je niet meer terug hoeft naar Nairobi) en kun je aardig wat leuke dingen doen en zien onderweg. Ik vond zelf de grote steden juist het minst leuk (Nairobi, Arusha, Dar Es Salaam), er lopen zóveel van die hustlers en mannetjes die je proberen te ontdoen van je waardevolle spullen. De natuur is juist prachtig, dus bergwandelingen, safari’s en spice tours zijn leuk; ook de culturele tours vond ik geweldig.
Het berggebied bij Lushoto is erg mooi hoor ik van veel mensen en Lushoto schijnt een heel relaxed plaatsje te zijn. Dus misschien via die weg proberen te reizen.
Veel plezier, en voor inspiratie, mijn route, reisverslag en foto’s kun je op mijn website kijken.
Cécile
… en vooral geen goed plan om je lot in de handen te leggen van een groepje gewelddadige mannen die vervolgens kunnen doen met je wat ze willen. En ook al hebben zij toch het beste met je voor, dan is er ook nog het risico dat je gepakt wordt bij de grens en je problemen krijgt om het land behoorlijk uit te komen.
Kortom dat zou echt vragen om problemen zijn, en errug naief.
Hai Cecile,
Wederom bedankt voor je reactie.
Met travelagent bedoelde ik eigenlijk ook lokale tourtjes, sorry voor de spraakverwarring.
Lokale tourtjes heb je gewoon nodig voor o.a. safari’s.
Goed om te weten dat Scandinavia bussen goed, voordelen en veilig zijn. (dan weet ik namelijk dat ik “gewoon” met het openbaar vervoer kan)
Rijden deze bussen zowel in Kenia en Tanzania?
Hoi Martin,
Op de populaire routes heb je wel Scandinavia bussen en vast ook wel een paar andere bussen van redelijke kwaliteit. Op de routes het binnenland in (bijv. Arusha - Kondoa) ben je afhankelijk van wat voor maatschappijen daar rijden en hoe hun service en kwaliteit is… mijn ervaring is dat daar het kaartje voor dezelfde stoelnummer meermalen verkocht wordt, waardoor ruzies kunnen ontstaan. In veel public buses worden zoveel mogelijk mensen (en dieren en zakken oogst) gepropt. Maar in Scandinavia dus niet.
Ik vind het zelf altijd wel z’n charme hebben, zo’n volgepropte bus en urenlang een wildvreemd kindje op schoot hebben.
En snacks kopen via het raam. Meestal kom je er heel makkelijk in gesprek met de mensen die ook in de bus zitten.
Voor zover ik weet rijden Scandinavia bussen in Kenia, Oeganda en Tanzania. Ze hebben ook een website maar die is hopeloos achterhaald. Maar die geeft je wel inzicht in hoe lang een rit tussen A en B ongeveer duurt (want dat zal niet zo snel veranderen). www.scandinaviagroup.com
Anders kun je op het Lonely Planet forum nog even navragen welke busmaatschappijen nog meer goed zijn. Ik heb ook wel eens andere gebruikt in Kenia en Tanzania die ook prima waren.
Culturele tours kun je bijvoorbeeld boeken bij het Tanzania Tourist Board op Boma Road in Arusha. (Om er te komen moet je je een weg worstelen door een horde safariverkopertjes… gewoon zeggen dat je al iets geboekt hebt, of net terug komt.)
Groetjes,
Cécile
Ik kom net ook op internet een berichtje tegen dat Scandinavia failliet zou zijn, maar check het even in het Lonely Planet forum, daar zitten veel reizigers die er recenter zijn geweest. Mijn info is toch al van 2004…
En mijn indruk is dat veel Nederlanders met groepsreizen reizen en dus niet met openbaar vervoer. Dus op een Nederlands forum zul je niet zoveel info vinden.
HI cecilia,
Dank voor je berichtje. Dat berichtje ben ik inderdaad ook tegengekomen. Heb het onlangs gechecked met een Tanzaniaanse vriend en tot dusver (!) is Scandinavian nog operationeel.
Groeten,
marielle