Safari Tanzania + (Kenia?) + Zanzibar

Mijn vriendin en ik willen eind september 2013 voor ongeveer 16-18 dagen richting Tanzania vertrekken voor een 9-12 daagse safari en daarna nog een dag of 5-7 op Zanzibar. Welke gebieden we op safari willen bezoeken hebben we nog niet precies duidelijk. In ieders geval willen we naar de Serengeti, Ngororngoro Crater en Tarangire NP.

We vragen ons echter af of het wijsheid is te beginnen in Kenya om naar de Masai Mara te gaan en daarna pas de weg te vervolgen door Tanzania. Volgens kennissen zou begin oktober de Grote trek in Kenya zijn. Weet iemand of dit waar is. En zo ja is dit dan de moeite om daarom te beginnen in Kenya. Of is het verstandiger om gewoon in Tanzania te blijven, omdat daar ook voldoende te zien is.

Raden jullie verder nog bepaalde parken/plekken in Tanzania af of juist aan?

Hopelijk kunnen jullie ons een beetje op weg helpen.

Hallo!
Leuk dat jullie een reis naar Tanzania plannen. Waar de migratie wanneer is is altijd moeilijk te voorspellen. Eind september is meestal de tijd dat ze net van Tanzania naar Kenia gaan. Onze klanten hebben vorig jaar in die periode de oversteek gezien bij de Mara rivier vanaf de Tanzaniaanse kant. Maar dat is natuurlijk echt geluk hebben. Als je Maasai Mara én Serengeti doet dan heb je hele grote kans iets van de trek mee te krijgen. Maar ook wanneer je alleen Tanzania bezoekt en de migratie misloopt is er genoeg ander moois te zien. Er is het hele jaar door veel wild en de Serengeti is altijd prachtig. Een combinatie safari van Kenia en Tanzania is vaak wel wat duurder.
Must sees in die tijd: Tarangire, Ngorongoro Crater, Serengeti. Als jullie het leuk vinden wat lokale dorpjes, Maasai?!
Op Zanzibar is het heel leuk om ook Stone Town te bezoeken als jullie daar tijd voor hebben.
Succes met plannen.
Groeten uit Moshi - Tanzania!
Selma

Zoals Makasa aangeeft, de Great Migration is niet exact met de klok gelijk te zetten. Normaal gesproken zou je ze eind September op de overgang Masaï Mara - Serengeti kunnen tegenkomen. Het zal er dan om spannen waar het grootste deel van de kudde is.

Zelf zijn wij half oktober geweest en hadden toen de ‘pech’ dat de grote trek wat versnipperd was. Hebben in de Masai Mara wel een river crossing van ca. 100 gnoes gezien, en in de Serengeti eindeloos veel gnoes.

Wat je ook doet, het is altijd geweldig mooi. Zelf vond ik het verschil tussen Masai Mara (offroad, wat ruwer) en de Serengeti (op de paden, wat vlakker landschap) de moeite van een bezoek aan Kenia waard.

Wij hebben Masai Mara bezocht vanaf Nairobi (3 dagen), daarna Lake Victoria (1 dag), Serengeti (3 dagen), Ngorongoro (1 dag), Tarangire (2 dagen) een Masai dorp in de blue mountains (3 dagen) en 5 dagen Zanzibar (Oostkust, Paje).

Op Zanzibar is Stone Town, dolfijnen op Kisimkasi, spicetour en het snorkelen aanraders!

Ons reisverslag: http://www.theloosen.nl/afrika

Bedankt voor je reactie,

Je reisverslag had ik al gelezen. Zelf vind ik het nog steeds erg moeilijk om in te schatten. Je geeft aan dat in Kenia meer offroad mogelijkheden zijn. Daarmee bedoel je dus eigenlijk dat je als je ergens wat ziet er makkelijker naar toe gereden wordt?

Zo’n river crossing valt neem ik aan ook in Tanzania te zien of is dat echt afhankelijk van waar de meeste dieren zich bevinden? Of moet je daar echt geluk mee hebben?

Een rivercrossing is een kwestie van geluk hebben. Maar op het moment dat de kuddes zich in de Masaï Mara bevinden en aan het trekken zijn, is die kans natuurlijk groot. Maar de Mara rivier loopt ook een stuk in Tanzania, net als de Kirawira river.

Offroad betekent inderdaad dat je vaak dichterbij dieren kunt komen als ze van de weg af liggen. Een nadeel is echter dat iedereen daar het doet en dit ten koste gaat van het ‘uiterlijk’ van de natuur.

Vandaar dat ik altijd maar zeg, doe zowel Masaï mara als Serengeti / Ngorongoro. Ondanks dat het een doorlopend gebied is, is het beide echt heel anders.

Als je een privé safari hebt is het wel een stuk eenvoudiger om van de geplande route af te wijken indien de grote trek toch op een andere plek blijkt te zijn.

@smallfive check even je priveberichten ajb.