Vliegen naar Nairobi of Arusha, openbare bus

Hallo!

Ik zit te twijfelen of we met de bus of met het vliegtuig van Dar-es-salaam naar Arusha gaan of met de bus. Veel vliegtickets kan ik niet vinden op internet, alleen van 211usd pp one way. Weet iemand of dat goedkoper kan, zoja met welke vliegmaatschappij?
Het zelfde geldt eigenlijk voor de reis van Arusha naar Zanzibar qua prijs.

Als iemand mij kan helpen, heel graag! :slight_smile:

Alvast bedankt!

LoRo

Wat wil je in Dar Es Salaam doen behalve doorreizen naar Zanzibar? Ik vond Dar helemaal niet leuk. Ruige stinkstad met veel mannetjes die wat van je willen (verkopen, of je beroven).
Je zou beter wat tijd kunnen besteden op een mooiere manier bv. extra safaridag, een culturele toer, of naar een dorp in de bergen en daar wandelen (bv. Lushoto).

Hallo,
il vlieg op dar es salaam en wil dan eigenlijk meteen naar arusha vertrekken en niet blijven;) maar mn vraag is…met de bus of vliedtuig naar arusha…

Ligt eraan hoeveel tijd je in totaal hebt voor je vakantie, en aan je budget natuurlijk. Ik denk dat 200 euro p/p helemaal niet zo’n rare prijs is voor vliegen, maar misschien kan het nog iets goedkoper. Een bus is denk ik hooguit 20 euro. (Destijds in 2004 was een rit van 10 uren, 10 US$… naar Arusha is het denk ik wel wat meer dan 10 uren, zoek even op in een Lonely Planet).

Als je genoeg dagen hebt om ook wat meer van het land te zien dan alleen de drukke toeristische top highlights, dan zou je een tussenstop kunnen maken in Lushoto wat heel leuk schijnt te zijn met vriendelijke mensen, met mooie bergomgeving om in te wandelen.

Arusha is ook een vrij drukke stinkende stad vol mannetjes die wat van je willen, al vond ik het wel wat beter te doen dan Dar. En als je nog een safari moet boeken, is dat wel de handigste plek. Ik sliep echter in Moshi (1,5 uur met de bus van Arusha) en ging dan op en neer om safari te regelen, even shoppen, en weer slapen in het rustigere Moshi (met uitzicht op Kilimanjaro).

Naar Zanzibar is een vliegtuig denk ik wel gunstig, de boten zijn ook vrij duur en kunnen zeeziekte veroorzaken als het hard waait en er veel golven zijn. Vliegen is niet zoveel duurder daarheen.

Waarom boek je niet gewoon een retourvlucht Dar es Salaam-Kilimanjaro Airport? Dan kun je vervolgens op de terugweg met een boot of een andere vlucht van Dar naar Zanzibar.

Kijk eens op Precision Air. Daar zie ik een retourvlucht voor 2 pers voor €328,-

Met de bus is uiteraard veel goedkoper maar kost je 2 dagen (1 dag heen en 1dag terug). Wel kun je dan inderdaad Lushoto aandoen, waar je hele mooie wandeltochten kunt maken. Dan raad ik je wel aan een gids te nemen, die laat je routes zien die je zelf nooit zult ontdekken.

even een vraagje wbt de vervoer van Nairobi naar Arusha.
Wat is de beste maatschappij en wat zijn de kosten ongeveer? En hoe vaak vertrekt deze vanuit Nairobi?
Ik merk trouwens vanzelf wel hoe lang de rit is want dat is nooit goed te zeggen ben ik al achter gekomen de afgelopen jaren.
En wbt het visum voor Tanzania kan ik toch gewoon bij de grensovergang regelen?

groeten Jerop

hoi jerop, de beste bussen zijn riverside shuttle en impala shuttle, beiden 2x per dag vertrek, 's ochtends en 's middags, de weg is helemaal nieuw en je doet er nu 6 uren over inclusief grens stop.

Onze gasten maken meestal gebruik van de Riverside Shuttle omdat ze opgehaald kunnen worden bij het hotel mits het in de buurt is van de centrale bushalte in Nairobi. Hotel Parkside ligt naast het kantoor/bushalte.

Kosten voor een enkele reis zijn TZS25.000,-

Het visum koop je inderdaad aan de grens. Wel dollars meebrengen want een andere valuta wordt niet geaccepteerd.

Als je meer wilt weten dan mail me maar. Vragen is vrij!

Groetjes,
Judith

Bedankt voor de snelle reactie
Moet je de bus betalen met tsh of mag het ook met kes?
En wbt reistijd valt mij erg mee. Ik met daarna nog door naar Dodoma maar ga dat de dag erna maar doen. Hoe is de weg daarnaar toe?

In 2004 was de weg van Arusha tot Kondoa grotendeels onverhard, de bus deed er 7 uur over. Weet niet of dat nog steeds zo is. Van het stuk van Kondoa naar Dodoma weet ik niet meer hoe lang het duurde. Staat allemaal in reisgidsen.

mocht je interesse hebben in een culturele tour (een dag of meerdaags) in de omgeving van Kondoa, ik ken een goede gids. Alle verhalen van mijn 3daagse trip daar en foto’s vind je op mijn website.

inmiddels is de weg vanaf arusha tot dodoma verhard en is het prima te doen een bus te nemen vanuit Arusha.
Groetjes,
Judith

wij hadden zeer goede en betrouwbare en goedkope gids, je kan hem mailen op danielshamba@hotmail.com met de groeten van sofie uit belgie

wij gingen met de bus van nairobi naar arusha, deden dan de parken, dan de kili, dan vliegtuig naar zanzibar en dan met de boot naar dar es salaam en van daaruit weer terug naar belgie, via londen

nou zal geen tijd hebben om parken aan te doen als ik bij mijn vriend langs ga en ga kennismaken met zijn familie!

Hallo Allemaal,

Wij willen ook naar Zanzibar toe ( 1 juli t/m 4augustus 2012). Waar hebben jullie gekeken voor tickets? Ik kom niet lager als 700 euro uit!

Groetjes

Wij zijn met Turkish Airlines via Nairobi gevlogen (volgens mij iets van rond de € 560.-) maar het schijnt dat je ook op Dar es Salaam met Egypt Airlines voordelig kan vliegen. Let wel even op de dagen van vertrek , geloof dat woensdag en zondag de goedkoopste dagen zijn maar dat moet je maar even nakijken.

Groet,
RenL.

Bedankt. Ik kom nu op 612 euro uit. :slight_smile:
Hebben jullie nog tips voor een paar dagen safari? Ik zat te denken aan Selous, omdat dat in de buurt van Dar Es Salaam is.

Als het kan, iets voor 100/150 euro per persoon, per nacht, incusief alles. We zijn met ze 2-en. Alle info is welkom en ik ga zelf ook nog rondzoeken op dir forum!

Groet

Dan wens ik je heel veel succes! In 2004 was het in de noordelijke parken al 120-130 euro p/p/p/d voor safari’s. Dat is voor groepssafari’s met kamperen. Dat is sindsdien alleen maar duurder geworden.

In Selous (en Ruaha) komen niet zoveel toeristen dus moet je misschien met zijn tweeƫn een privƩgids nemen, wat meestal 2x zo duur is als een groep.

Maar misschien kun je iets vinden… Zoek ook via Google en Tripadvisor.com en Travelpod.com en LonelyPlanet.com. Succes!

aha, zo duur dus! Dan flink doorsparen dan maar:) Ik ben toen een stuk of 10 keer op safari geweest in Zuid Afrika, daar waren de prijzen prima.

Ik ga weer op onderzoek uit!

Bedankt voor de snelle reactie

@deBull, wat ook superleuk is in Tanzania, zijn de culturele tours. Lees er meer over in deze thread.

Thnx! Ja dat gaan we zeker doen ook. Ik heb wat leuks gevonden denk ik.

Selous Riverside Camp

3 nachten…ongeveer 600 dollar per persoon. We hoeven niet heel luxe. Daarna gaan we nog door Zanzibar, dus willen wel beetje in de buurt van DES blijven voor de safari

Hi,

Wij hebben in het Noorden een safari gedaan dus kan je daar helaas niet verder mee helpen. Wel heb ik nog een tippie voor een overnachting. Je kunt bij Dar es Salaam met de veerboot over bij de vismarkt naar een klein schiereiland, daar zit een leuke beach lodge met van die hutjes op het strand waar je direct s’morgens de zee in loopt. Kijk even op http://www.mikadibeach.com/

Kost € 15.- per nacht, overtocht met boot kost een paar cent.
Let op dat je hutje 1 reserveerd, die ligt echt perfect op het strand aan de zee.

Have fun!

Gr.