Dat hangt er vanaf hoe goed je de weg weet … in parken die zo groot zijn als Belgie en die behoorlijke afstanden uit elkaar liggen. Hoe goed ken je de parkregels?
Welke terratoria vind je leeuwen, en waar vind je terratoria luipaarden? Reken dat je ongeveer 60% van de dieren niet zult zien zonder gids. Een gids los in dienst nemen zal vanaf ongeveer 30 euro per dag rekenen, inclusief zijn verblijfskosten, daar komt zijn entreegeld bij, voor de auto, diesel, autohuur (of liever een busje met radio - just in case), overnachtingen, eten, en natuurlijk je eigen park entree.
Gidsen horen in bezit te zijn van een PSV-rijbewijs, en als je kijkt naar het verkeer in Kenia is dat geen overbodige luxe.
Je kan ook gewoon een gids ‘huren’ voor in je eigen auto. Hebben we 1 keer gedaan en nooit meer, dan rij je op zijn instructies als een gek van her naar der , om dan '‘en masse’ de dieren te staan bekijken, als je geluk hebt kan je een foto maken, zonder een jappener erop met een telelens.
Natuurllijk heb ik wel makkelijk praten omdat ik er zo vaak en zo lang ben, dus als ik vandaag nix gespot heb, dan komt dat een andere keer. Het is juist wel superrrr spannend als je zelf 100% moet opletten om ‘iets’ te zien en dan als je iets ziet, is de beloning des te groter… Zo’n parkkaart lezen is kinderspel want er veel wegen zijn er niet. http://www.webkenya.com/eng/safari/gif_map.php?tags02=Tsavo
Tis maar wat je verkiest? En voor een Jeep heb je geen PSV license nodig.
1400 euro is wel 140.000 Ksh h… daar kan je erg erg veel mee doen :d
Ai, had je die gids via Gloria gehuurd Mwende?
Meestal werken de beste gidsen voor safarikantoren … of voor zichzelf en worden ze ingehuurd door een safarikantoor.
Het is niet eenvoudig om een goede gids te vinden … er zit een groot verschil tussen de 1 of de andere.
Wat de kosten betreft … reken: jeep huren, gids erbij (of niet) entreegeld voor de jeep, voor jezelf, lodges (prijzen staan op internet) diesel, eten en drinken …
Betaal jezelf het lokale bevolkingstarief om het park in te komen, Mwende?
Wij willen met de jeep +daktent rondreizen in kenia en omliggende landen. Mag je ook gewoon in je tentje slapen in zo’n lodge… misschien een beetje domme vraag (sorry).
Als je al je eigen vervoer hebt en je toch elke dag moet eten,zijn de kosten die je maakt niet veel meer dan een pakket,toch?
Nee hoor, bij de gate van het park kan je vragen naar een gids. Je kan dat zelfs van tevoren doen, op de site van KWS.
Domme vragen bestaan niet. SO don’t worry.
Ik heb al vaak in me tentje geslapen, ook in Machakos (koud !!) tot groot jolijt van de omwonenden. Bij een lodge kan dat niet nee, maar de meeste parken hebben ook kampeerterreinen. (weer www.kws.org)
Zo’n jeep met een daktent lijkt me helemaal het einde !
Het ligt er maar aan wat je eet he ? Je mag trouwens gerust in een lodge gaan eten, ookal slaap je er niet.
Wij zijn happy met brood en bananen, orio en sukuma wiki, ALS biefstuk friet en bacon and eggs wil wordt het moeilijker (duurder)
Ik moet gewoon toeristen prijs betalen voor de parkingang enzo, we zijn geen residents.
HOMESTAY is trouwens ook een heel leuk concept wat steeds meer toepassing vindt, evenals couch surfing.