Tips voor vakantie Kenya

Het leukste lijkt me om in contact te komen met mensen ter plekke, off track dus :slight_smile:

hoi Marc,
dank je wel voor de leuke tip. Kan je hier wat meer over vertellen, heb jij hier zelf ervaringen mee.
gr sharon

Hallo Sharon,
Ik ben bijvoorbeeld een keer in Cuba geweest, waar we bij mensen thuisgeslapen hebben, mee-eten en zo. Erg leuk, veel leuker dan in een hotel of zo! En ik ken ook wat mensen uit kenya, uganda/Ghana en zo, en mocht ik daar komen dan ga ik er zeker een keer langs. Eind van het jaar ga ik waarschijnlijk een half jaar naar kenya, en ik ken daar intussen verschillende mensen (sommige hier ook al ontmoet) die ik zeker op ga zoeken!

hoi Marc,

Leuk dat je terug mailt, heb al helemaal zin in kenia en tanzania. :slight_smile:

He is ook echt super om bij mensen thuis te slapen, je krijgt veel meer mee. Ik heb dat een keer gedaan toen ik aan het rondreizen was in Java. Bij toeval iemand tegengekomen in het vliegtuig vanuit australie. Heb jij misschien adressen waar ik contact mee kan opnemen. Of doe je dat via die site?Heel veel vragen :o maar hoe reis jij in kenia?

gr sharon

Wat is dit nu weer??
[ol]
[li]The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 1 characters.[/li][/ol]Nou, ik zei dus (helaas is die tekst verdwenen… GRRRMMBLL) dat ik Lake Nakuru heel gaaf vond, met miljoenen flamingo’s.

Goh Wereldwijzer maakt het wel heel moeilijk om gewoon een antwoord te posten. Daarnet had ik een heel verhaal getypt en was het opeens weg omdat ik opeens was uitgelogd door ze… :frowning:

P.S. Mijn reisverslag en foto’s staan op mijn website, www.xs4all.nl/~cile

Bijvoorbeeld over visa,
Kun je ter plaatse kopen in het vliegveld (Nairobi). Niet nodig om van tevoren in NL te kopen.

inentingen,
Heb je inmiddels hopelijk al geregeld via GG&GD, of Havenziekenhuis Rotterdam, of AMC tropenafdeling o.i.d.? Ook op Schiphol zijn nog last-minute inentingen te krijgen.
Neem ook een eigen klamboe mee en gebruik muggenspul met DEET erin, en slik malariapillen.

pinnen of niet,
Neem een deel cash mee in US$ of euro’s (verstopt over meerdere plekken zodat je nooit alles tegelijk kwijt bent), en pin de rest daar, maar wacht niet tot je geld op is. Vaak doen de automaten het niet. Bij Barclays’ banken werkt onze Nederlandse pinpas.

openbaar vervoer,
Bussen genoeg overal… soms een beetje volgepropt… :slight_smile:

Maar vooral ook mooie plekken om heen te gaan. Wij zitten dan in de buurt van Mombasa, maar willen ook zeker op Safari.
Bezoek de winkel Bombolulu in Mombasa. Volgens mij is dat de winkel waar lichamelijk gehandicapten werken, of haal ik het nou door de war met iets anders…?
Masai Mara is natuurlijk erg mooi (wel druk met jeeps enzo), en ik vond dus Lake Nakuru heel gaaf.

Hallo Sharon,
Ik ben zelf nog niet in Kenya geweest, ik ga er begin volgend jaar voor het eerst een half jaar naar toe. Ik hou je wel op de hoogte van hoe een en ander te doen als ik er ben :slight_smile:

En ja, ik ga contact opnemen met mensne uit Kenya via mijn website om ze te ontmoeten en te kijken waar ze zo mee bezig zijn. Ik huur een appartement en mijn overnachtingen zijn dus geregeld, maar anders zou ik zeker wat mensen benaderen om te kijken of ze goede ideeen hebben voor overnachtingen. Je kunt trouwens de keniaanse mensen zien op http://www.12visitme.com/member_country/kenya

Ikzelf heb vorig jaar Edith ontmoet, zie http://www.12visitme.com/member/show/edithmunubbe. Ze is een fantastische dame, en ze biedt volgens mij ook overnachting voor vrijwilligers, dus ze is misschien een aardige start om eens te benaderen!

Groeten, Marc

Hey Cecilia (en anderen), hoeveel geld raad jij aan om ongeveer op zak te hebben? Hoeveel geld moet je sowieso rekenen om een maand mee door te komen?

Ik lees nergens iets over het visum. Informeer goed. Wij hebben het zelf in Den Haag opgehaald bij de Keniaanse ambassade omdat wij in een tijd op vakantie gingen dat het erg druk zou zijn op het vliegveld. Ik weet niet of het goedkoper of duurder is om een visum in Kenia te halen. In ieder geval kan je in Den Haag erop wachten.

HEEL VEEL PLEZIER IN KENIA. GENIET ERVAN!!!

ok…ik lees ineens iets over visa, maar als je naar Mombassa gaat, kom je niet op het vliegveldvan Nairobi.

Hoi,

Je kunt ook een visa nemen bij aankomst in Mombasa, maakt niet uit waar je landt.
Het is beter om 2 briefjes van € 20,00 af te geven, samen met je internationaal paspoort. Indien je betaalt met een biljet van € 50,00, hebben ze nooit wisselgeld aan de douane…
Heb nog nooit mijn visa hier aangevraagd en heb ter plaatse nog nooit problemen gehad.
Hangt er van af met welke maatschappij je vliegt, bij sommige krijg je de documenten die je moet invullen reeds op het vliegtuig (scheelt je inderdaad een hoop tijd op de luchthaven van aankomst), bij andere niet en moet je de documenten nog invullen bij landing in de luchthaven zelf.

Greetz,
Trudi

Ik heb zelf meestal ongeveer 300 - 400 US$ aan cash bij me (liefst ook een paar kleinere briefjes) en nog wat travellers cheques, al doe ik dat de laatste tijd telkens minder.
De rest pin ik ter plaatse. Die cash is voor afgelegen gebieden waar geen pin-automaten zijn, of voor als een pin-automaat buiten gebruik is (wat me ook regelmatig overkwam in Kenia, 2004).

Ik verstop m’n geld op verschillende plaatsen, bv. een deel in een (normaal uitziende) leren broekriem die ritsjes heeft aan de binnenkant.

Hoeveel je nodig hebt voor een maand, ligt helemaal aan je eigen gedrag en wensen. LET OP: safaridagen zijn beduidend duurder dan niet-safaridagen. Een safaridag kost al gauw US$100 per persoon per dag, voor de meest basic kampeersafari en minstens 4 personen in de groep. Dat is dan wel inclusief vervoer, gids, eten, tent etc.
Op niet-safaridagen kon ik goed rondkomen van ongeveer US$20 per dag; ik had dan een privékamer in een goedkoop hotel, at een of twee keer per dag in een restaurantje en verder haalde ik zelf eten op de markt of bij kraampjes (bv. gebakken cassave, mmmm), en reisde ik met public bussen en minibusjes (geen luxe shuttles, wel af en toe een taxi), en kocht ik af en toe een klein souvenir.

Je snapt dus dat het nogal afhangt van hoeveel safaridagen je doet, maar ook van hoe luxe de hotels moeten zijn die je kiest en hoe vaak je uit eten gaat of luxe bussen / privéchauffeurs gebruikt.

In de Lonely Planet reisgids vind je wel goede indicaties voor budgetten: low-budget, medium, luxe… Op hun website vind je de prijzen voor een biertje, een hotelkamer etc. Waarschijnlijk hebben andere reisgidsen daar ook wel tips over.

Safari njema!
Cécile

Dat scheelt, want ik reis met een organisatie waarbij de kosten voor safari, maaltijden, vervoer en onderdak al zijn inbegrepen in het totale reisbedrag. Mijn uitgaven in twee maanden zullen alleen bestaan uit souvenirs, eventueel eten & drinken voor zover dat niet verzorgd word. Eigenlijk dus de extra’s naast de basisdingen die door de organisatie worden verzorgd (als het goed is.) Misschien nog een excursie die niet in het programma zit of een extra safari. Kost een bergbeklimming trouwens nog iets?

Ik had bedacht om in totaal €2000,- aan ‘zakgeld’ te rekenen voor twee maanden, maar dit is dus overschat?

Pff Flexi, had je dat niet eerder kunnen zeggen? :wink:

Nee je antwoord is juist zeer verhelderend, dus bedankt Cecilia!

Ik lees hier dat je niet op Nairobi komt als je naar Mombasa vliegt, maar ik heb een paar dagen geleden mijn vliegreis geboekt en vrijwel alles waaruit ik kon kiezen vliegt over Nairobi. Alleen als je vanuit bepaalde plekken (zoals Duitsland) vertrekt kun je rechtstreeks naar Mombasa vliegen. Bij mij was dit helemaal niet handig omdat ik een beetje aan een tijdstip van aankomst/vertrek vast zit. Ik ga mijn visum gewoon in Nederland halen, dan is dat maar geregeld.

Maakt het trouwens nog uit welke verzekering je neemt als je gaat werken en reizen tegelijk? Ik heb wel een aanbieding van de organisatie waarmee ik reis, maar liever breid ik gewoon mijn Postbank reisverzekering uit met een Werelddekking. Of ben je dan illegaal bezig omdat je gaat werken ofzo?

Hallo,

Ik ga in januari 3 weken naar Kenia. We landen op Nairobi en blijven we een week bij vrienden. Vervolgens willen we naar Zanzibar en als de tijd het toe laat ook richting Mombasa. Is het reizen vanuit Nairobi goed te doen en wat zijn ongeveer de kosten? Iemand tips?

Lees even wat andere topics in het Kenia forum en het Tanzania forum, daarin vind je alle antwoorden.

:wereld:Vanuit Nairobi is goed te reizen maar wel met chauffeur of vaste
bus (criminaliteit)
Arke heeft nu een rechtstreekse verbinding naar Mombasa met Arke
fly