Wij gaan in september naar Kenia en er beginnen al flink wat vragen bij mij op te komen.
Ik stel ze dan ook maar meteen hier in de hoop antwoorden te krijgen.
We moeten de dag voor vertrek beginnen met malerone en het advies was deze steeds op het zelfde tijdstip in te nemen.
We hebben eerst 3 dagen hotel dan 4 dagen safari en erna weer hotel.
Nu vraag ik mij af wat de beste tijd is om die tabletten in te nemen ivm safari.(ik weet immers niet welke tijden precies de safari is)
Verder vraag ik mij af hoe ik alles met mijn geld moet regelen.
Wij nemen altijd al ons geld mee en pinnen nooit.
Het reisbureau heeft voor ons navraag gedaan en we kunnen ons geld bij het hotel in de kluis laten.
Maar ik vraag mij af of dat wel zo een goed idee is?
Verder zou ik graag willen weten hoeveel geld je ongeveer nodig hebt op safari zodat ik weet wat ik moet mee nemen als ik de rest in de kluis van het hotel zou laten.
Bij het hotel krijgen we gratis badlakens maar ik neem aan dat dit op safari niet zo is.
Hoe doen jullie dat?
Ik kan mij zo voorstellen dat badlaken en badkleding niet de dag erna droog zijn.
Nemen jullie dat dan gewoon nat mee de dag erna?
Zijn er ook mensen die eerst hotel hadden met erna safari en dan weer hotel?
Zo ja hebben jullie je kamer tijdens de safari kunnen houden of moesten jullie er gedurende die dagen vanaf?
We hebben ons een filmcamera aan geschaft en nu staat er bij de beschrijving dat je moet opletten met stof.
En zoals ik mij heb laten informeren is er stof HEEL VEEL STOF zelfs.
Hoe hebben jullie dat met filmen ervaren?
Ook willen we op eigen gelegenheid naar Mombasa gaan.
Kunnen we daar gewoon met een filmcamera over straat lopen en alles filmen of word dat af geraden?
Dit zijn voorlopig mijn vragen maar ik vrees dat er nog meer zullen komen.
Ik hoop dat iemand hier alvast een antwoord op heeft.
Bedank alvast en tot binnenkort vrees ik:dag:
Ik ook van jou:so:
Er zijn nu eenmaal mensen die met vragen zitten en er zijn mensen die menen te weten hoe mensen in elkaar steken.
Daar ben jij er dus duidelijk een van!
Nog een fijne zondag!!!
Een en ander hoort toch het reisburo te weten, maar misschien toch handig dat je het hier vraagt, ook voor de andere lezers!
Op een normale safaridag zul je 's middags en 's avonds tijd hebben om malaria tabletten in te nemen.
's Morgens is het meestal een gehaast en kun je het makkelijk vergeten.
Als je via een Nederlands reisburo geboekt hebt moet je waarschijnlijk voor de dagen dat je op safari bent je kamer verlaten, en heb je kans dat je een andere kamer terug krijgt als je weer terug komt van safari.
Als je via locals hebt geboekt mag je je kamer aanhouden.
Als het goed is weet je de tijden dat je op safari gaat precies, dat hoort men namelijk van te voren aan je door te geven, even nakijken of navragen dus.
Je kunt rustig een kluisje nemen in je hotel, vaak moet je daar wel extra voor betalen, en een kluisje op je kamer, als je die moet verlaten is niet handig.
Op safari, als je een zwembad bij de lodge hebt tenminste, krijg je handdoeken net als in het hotel. Zemkleding is in een half uurtje droog en klaar voor de volgende dag.
Op safari zou ik een hoes voor je camera meenemen tegen de stof.
In Mombasa kun je rustig filmen, maar geen VLAGGEN, LIKONI FERRY, OVERHEIDSGEBOUWEN, MILITAIREN, POLITIE en AMBTENAREN in het algemeen.
Voor de eerste keer Mombasa zou ik aan willen raden om toch wel iemand mee te nemen die de regels kent en je ondertussen ook wat kan vertellen van wat je ziet, helemaal als je een grote camera mee op zak hebt.
Thx Kenya voor de reactie.
Jammer dat je de ferry niet mag filmen.
Leek mij zo gaaf omdat op beeld te hebben.
Ik heb op you tube filmpjes ervan gezien en neem dus aan dat men dat dan stiekem heeft gefilmd.
Letten ze er erg goed op of kan ik het gewoon ook proberen.
En nu misschien een hele stomme vraag maar ik heb pas mijn filmcamera gekocht en weet er verder nog niets vanaf.
Wat bedoel je met hoesje?
Ik heb wel een tas waar ik hem kan opbergen maar bestaan er ook hoesjes voor tijdens het filmen?
En wat de camera betreft hij is niet groot maar moet ik uit je antwoord opmaken dat je beter niet alleen met een camera in mombasa rond moet lopen?:dag:
Klopt, de meeste youtube filmpjes zijn of stiekem, of door door een nieuwsuitzender gemaakt met permissie of smeergeld.
De beveiliging op en rondom de ferry is vrij strikt.
Mombasa is op zich een veilige stad om rond te lopen, maar ik kan me voorstellen dat als je weinig ervaring zou hebben met steden in Afrika, en met een grote camera rondloopt dat je veel ongewenste aanspraak en opdringerigheid te maken kan krijgen.
Overheidgebouwen zitten op elke hoek van de straat en zijn soms niet van de buitenkant te onderscheiden van de rest.
Een professionele gids kost 15 tot 20 euro per dag en kan je veel meer vertellen dan dat je op het eerste gezicht ziet.
Over de history van de stad, over het dagelijks leven, de verschillende culturen en anekdotes.
Bovendien laten nieuwschierige omstanders je met een gids meer met rust (als je dat wilt tenminste) en heb je meer tijd om de stad te bezichtigen.
Met een hoesje bedoel ik een stofhoesje om je camera, en zo’n cavia om de microfoon is ook handig omdat er vaak veel wind is in de parken.
Hoi, ik moet zelf ook nog voor de eerste keer gaan maar ik begrijp je vragen heeeeeeel goed hoor. Ben zelf net zo’n typetje wat graag alles goed voorbereid wil hebben. Ondertussen krijg ik het idee dat ik het best kan gaan leren om de controle los te laten…
Dat ik dan de leukste vakantie in Kenia ga hebben. Goede vragen en tips. Bedankt!!!
Wij namen onze malariatabletten altijd bij een maaltijd in, die waren meestal ongeveer op dezelfde tijd en dan had je drinkbaar water bij de hand. Vergeet vooral ook niet om entosorbine (voor milde maag/darmproblemen), loperamide (als het serieus wordt) en ORS mee te nemen. Het laatste gebruik je om uitdroging te voorkomen bij diarree. Een uitgebreidere lijst vind je hier: http://gezinsvakantiewijzer.nl/reistips/3-voorbereiding/28-de-reisapotheek-wat-je-niet-mag-vergeten
De adviezen mbt de camera kan ik onderschrijven, je kunt een hoes tegen stof kopen bij de fotohandelaar. Inderdaad zou ik zo min mogelijk ermee “zwaaien” en Afrikaanse mensen vooral toestemming vragen voor je hen fotografeert of filmt. Voor sommige stammen is het nemen van een foto niet of nauwelijks acceptabel.
Verder zou ik vooral genieten en vertrouwen op de ervaring van de reisleiding.
Het is helemaal niet flauw om vragen te stellen, zeker niet als ze nieuw zijn. Als je op een forum komt, is het wel de bedoeling dat je even rondneust of je vragen al eerder beantwoord zijn.
De Ferry heeft niets met Kenya te maken wat mijn angst betreft, ik ga hier ook niet van hoek van Holland naar Engeland over het water.
Je kan ook heel erg overdrijven met tot in elk detail, alles te willen plannen, meestal valt dan de ‘‘vakantie’’ gegarandeerd in het water omdat er zeker iets zal tegenzitten wat NIET gepland was. (Kenyanen zijn ZEKER geen planners !)
Afrika = afrika. Take it, or leave it.
Wat moet je dan serieus antwoorden op bijv. deze vraag ?
: Verder vraag ik mij af hoe ik alles met mijn geld moet regelen.
Wij nemen altijd al ons geld mee en pinnen nooit.
FF een reactie…sommige hebben hier schijnbaar nooit gehoord dat men iedereen in zijn eigen waarde moet laten en iemand moet nemen zoals hij is.
En ja ik plan graag maar wat is daar mis mee?
Maar als ik eenmaal op mijn plaats van bestemming ben valt alles van mij af en ben ik ZEER GEMAKKELIJK!
En iedere vakantie is steeds een groot succes geweest.
En ik heb al veel van de wereld gezien hoor!
Er staat…Wat moet je dan serieus antwoorden op bijv. deze vraag ?
: Verder vraag ik mij af hoe ik alles met mijn geld moet regelen. Wij nemen altijd al ons geld mee en pinnen nooit.
Als je er geen antwoord op weet hoef je toch niet te reageren.
Of voel jij je geroepen om overal op in te gaan?
Belachelijk!!!
En ja, ik had op dit forum naar antwoorden kunnen zoeken alleen beschik ik niet over zoveel tijd!
Iets dat jij schijnbaar in overvloed hebt.
Ga lekker achter de garaniums zitten!!!
Het lijkt me inderdaad niet verstandig om al je geld cash mee te nemen, maar aan de andere kant moet je er rekening mee houden dat geldautomaten niet altijd werken. Het is dus slim om te beginnen met pogingen geld te “tanken” voordat de bodem van de portemonnaie in zicht is. Zelf heb ik een moneybelt, een ceintuur waar je al je geld onopvallend in weg kunt werken. Ik heb die indertijd bij de ANWB gekocht.
Geldautomaten leveren ook wel eens simpelweg geen geld, terwijl de transactie toch wordt afgeschreven. Niets aan de hand: de bank in Nederland stort dat geld gewoon terug. Maar het is wel verstandig om je transactiebonnetjes te bewaren en geen hele grote bedragen in een keer te uit de muur te halen.
Wij hebben altijd beide een pinpas van twee verschillende banken en daarnaast een creditcard. In grote hotels en bij banken kun je daarmee altijd geld krijgen, hoewel het wel wat duurder is. Die creditcard is dus voor de “noodgevallen”.
Het is prima om je goed voor te bereiden, maar maak je inderdaad niet al te druk. Afrika komt inderdaad met verrassingen, maar ik vermoed dat je georganiseerd op reis gaat. Dan is er altijd nog reisleiding als “back up”.
Helemaal mee eens, vooral pinnen tijdens feestdagen en bij stroomuitval kan problemen geven!
Dan nog de vraag hoeveel geld je mee moet nemen op safari.
Dat is moelijk antwoorden, want dat is persoonlijk, dus dat zal verschillen.
Ruwweg moet je geld meenemen voor drinken, fooien, uitstapjes en voor als je een leuk houtsnijwerk of iets dergelijks onderweg of in de boutique van de lodge tegen komt.
Kleingeld is makkelijk, vooral 50 shilling biljetten.
Neem altijd een credit card mee onderweg, als je die hebt tenminste.
Voel je je ongemakkelijk om grote geldbedragen mee te nemen, verdeel die dan met je reisgenoot.
Neem je contant geld mee, wissel het daar in bij de bank (lang wachten) of bij een wisselkantoortje.
Op de luchthaven kun je geld wisselen, maar de koers is ongustig.
Het is handig om daar een klein bedrag te wisselen voor de eerste dag.
De strandhotels rekenen al snel 10 tot 15% commissie voor het wisselen.
Wees niet ongerust dat je op safari met veel geld of dure apparatuur rond loopt.
Laat alleen niets achter in de auto als je gaat eten, omdat meestal de auto tussendoor wordt gewassen.
Ik zou zeggen, als je voor de eerste keer gaat en er gaat wat mis of anders dan gepland (en dat is altijd zo), denk dan bij jezelf:
T.I.A
(This Is Africa)
Maak je verder niet druk, probeer ook niet teveel te plannen, het komt zoals het komt en als ik het zo inschat, reis je met een organisatie.
Ik reis altijd zonder, en het gaat prima, maar ik heb dan ook 20 jaar ervaring.
Jaja, als ik geraniums had kon ik geen 6 weken naar Kenya strax. Lekker relaxen…
Maak je niet zo druk… relax jij ook wat meer.
Ik neem nooit geld mee, ik neem een gratis argenta bankkaart mee en pin altijd. Ben in mijn 8 jaar 2x per jaar naar kenya nog nooit een lege pin automaat tegen gekomen.
Het duurt idd gemiddeld 2 uur om iets in de zoekfunctie in te vullen.
En als je NOOIT pint, wat wil je dan precies weten ?
Begrijpend lezen was vroeger een vak appart op school.
(This Is Africa)
Maak je verder niet druk, probeer ook niet teveel te plannen, het komt zoals het komt :dag: