wij gaan in februari 16 dagen naar Kenia. Eerst gaan we 5 nachten op safari. Op dit moment hebben we dit geboekt. Nu zit ik echter te twijfelen aan de route. Omdat we vrij veel moeten reizen en dan misschien laat in de parken aankomen…
Hebben jullie tips hoe we dit nog kunnen veranderen. Parken skippen eventueel??? Of iets anders? Sommige parken zitten er ook tussen als tussenstop kun je wel weglaten maar dan heb je nog langere reisrijden.
Misschien Lake Nakuru is dit erg om vanaf Amboseli naar Masai Mara???
Dit is onze route:
Tsavo west 1 nacht 5 uur reistijd vanaf Mombasa
Amboseli 1 nacht 3 uur reistijd
Lake Nukuru 1 nacht 7 uur reistijd
Masai Mara 2 nachten 7-8 uur reistijd
Masai Nairobi 8 uur reistijd.
vanaf naar Nairobi vliegen we naar Ukunda airstrip Diani Beach.
Tevens is mijn vraag we hebben een aanbetaling gedaan voor de safari maar de rest moeten we na de safari betalen. Dit is nog een behoorlijk bedrag. Dit wil ik eigenlijk niet de hele safari meenemen. Maar je kunt ook niet zo’n groot bedrag ineens pinnen.
Eventueel credit card? Maar ik weet niet of dit veilig is? en je moet ook 5% kosten betalen geloof ik dat is best een behoorlijk bedrag…
Als je parken over zou slaan, wordt de reisafstand tussen de parken alleen maar groter, het is een logische route.
Wat nog ietsje beter kan, is om de laatste dag niet terug te rijden naar Nairobi 's morgens vroeg maar om pas 's middags een vliegtuigje direct vanuit Masai Mara naar Ukunda te nemen. Kost wel iets meer waarschijnlijk.
Bedragen pinnen (als het lukt om te pinnen ;)) is tot zo’n 350 euro per dag en in Keniaanse Shilling.
Op credit-card betalingen zit inderdaad 5% Government Tax, op geldopname met credit card bij pinautomaat of in een bank worden geen belastingen geheven.
Mag je het bedrag bij aankomst niet direct afgeven?
Of mag je het restandbedrag niet overmaken voordat jullie in Kenia aankomen?
Poeh, das wel erg optimistisch allemaal kwa reisduur.
Mombasa uitrijden na het ontbijt op weg naar Tsavo West alleen al kan een uur duren, ter hoogte van Miritini (autokeuring) is file-leed dramatisch.
Van Tsavo West naar Amboseli (afhankelijk van WAAR in TW en WAAR in A) is minstens 5 a 6 uur rijden, ligt misschien ook aan de route.
Naar Lake Nakuru is idd ongeveer 7 uur, uiteraard afhankelijk van hoe snel de chauffeur rijdt…de weg is KL!!è§è§
Zoals Kenya al aangeeft is deze reis een logische volgorde, maar wel een hele lange voor zo’n korte tijd.
Neem in ieder geval zelf extra water mee voor onderweg.
Het betaalprobleem is een ander paar mouwen, vroeger zou ik zeggen : je kan overal pinnen, maar na mijn laatste reis ben ik genezen van die mening.
Nooit vooruit betalen, als er dan iets fout loopt heb je nog een ''onderhandeling op korting ‘’ positie, bovendien moeten ze dan nog hun best doen om het je naar de zin te maken.
Zorg dat je met open mind ernaartoe gaat en alles over je heen laat komen. Neem vooral ook een goede verrekijker mee !
Dat is mij bij Neckermann (oid) nog nooit gelukt: vlucht, hotel en/of safari pas (deels) achteraf betalen.
Sterker nog, 6 weken van tevoren moet de volledige betaling binnen zijn, anders geen garanties voor beschikbaarheid. Punt.
Lokale toeroperators betalen van tevoren met een aanbetaling de lodges, anders zijn die misschien bezet (bvb met een converentie van Kenya Airways of Agis Kahn, ik noem maar wat) … dan kunnen zij de beloofde/besproken lodges niet aanbieden, waardoor de prijs niet meer gegarandeerd is en je het als klant niet naar je zin zult hebben…
Heb ik iets over het hoofd gezien ? Ik had het uiteraard niet over Neckermann. Ik bedoelde in Kenya zelf : nooit iets helemaal vooruit betalen ! (*waarom zou ze anders met ‘‘zoveel geld rondlopen’’ tijdens de safari ??) *
Zelfs mijn Kenyaanse vriend komt nog regelmatig tegen dattie voor iets betaald en dat ze dan zijn gaan lopen met het geld en hij niet krijgt waar hij voor betaald heeft…
Vandaag vertelde hij er nog over.
Lokale touroperators betalen de lodges pas als ze een aanbetaling hebben (en dan met Mpesa) want zoveel geld schiten ze niet effetjes voor…
Tja, ik zou m’n geld ook niet zomaar aan de eerste de beste persoon mee geven, niet in Kenia, of waar dan ook … maar als het een goed aangeschreven en geregistreerd toerbedrijf betreft, wat is dan het verschil met bvb Neckermann, die geen gedeeltelijke vooruitbetaling vraagt maar volledige betaling 6 weken van te voren eist?
Als het bedienend personeel van het hotel (geboekt bij bvb Neckermann) mij niet bevalt, of de beenruimte tijdens de chartervlucht is wat aan de krappe kant geweest, heb ik ook geen restandbedrag wat ik in kan houden … :zon02:
Als je even de originele vraag terugleest, is niet eens duidelijk of Jessica bij Neckermann of lokaalin Kenya geboekt heeft. Ze vraagt :
///Tevens is mijn vraag we hebben een aanbetaling gedaan voor de safari maar de rest moeten we na de safari betalen. Dit is nog een behoorlijk bedrag. Dit wil ik eigenlijk niet de hele safari meenemen. Maar je kunt ook niet zo’n groot bedrag ineens pinnen/////
…
Met** visa **kan ik 40.000 KSH inneens pinnen. Mijn man met zijn kaart ook.
80.000 KSH zal toch wel voeldoende zijn neem ik aan…
Ik heb dus weer een visa aangevraagd bij een andere bank, vroeger met VISA had ik geen enkel probleem in Kenya, met Mastercard is het een DRAMA.
Dus Jessica : neem voor jezelf en je partner een visa kaart mee en het lukt
Ik heb het nagevraagd aan Julius en vlucht van Masai naar Mombasa is nog 260 extra voor 2 personen (dit zijn de kosten na afrek van vlucht van Nairobi- Ukunda die hebben we dan niet meer nodig was wel al meegeteld)
Ik hoorde van iemand anders dat het ticket idd 300 dollar pp kost.
Ik vind dit best veel geld extra erop.
We betalen nu € 1200 pp voor de safari. 5 nachten wel goede lodges kilaguni (T- west) Oltukai (Amboseli), Lake Nakuru lodge en Mara Sopa lodge. Wat vinden jullie van de prijs? Heb bestw el veel safaribedrijven benaderd. Vind de prijs in het algemeen zo wie zo behoorlijk prijzig t.o.v. rondreizen in andere landen.
Iemand nog advies. Hoe reistijd ook opgelost kan worden?
Misschien eerst Masai lake Nakura (vliegen naar Masai). en dan Tsavo en Amboseli.
Maar denk dat het dan duurder wordt en dat de andere parken naar Masai Mara tegen vallen??
Of alleen Masai en Lake Nakuru? Meer nachten maar denk dat 1 nachten Nakuru genoeg is en 2 Masai ook heb ik van horen zeggen…
Bedankt voor de tip. Maar mijn vriend moet het hele jaar hard werken.Dus hij wil graag ook een beetje luxe tijdens de vakantie. Hij is ook nog niet zo vaak op rondreis geweest. Mij had dat wel leuk geleken.
€ 1200 pp voor 5 nachten safari in zulke mooie lodges is helemaal niet slecht!
De route die jullie maken is logisch en die kom je vaker tegen, ook niet slecht!
Wat ik me wel af vraag, hoe komt het dat een vlucht tussen Nairobi-Mombasa maar 40 dollar zou kosten? (300 - 260 = 40).
prijs voor ticket is 300 dollar pp. Dus 600 dollar voor 2 personen… Zeg even voor het gemak 450 euro.
Wij moeten 260 euro bij betalen. dus betekend dat we ongeveer 190 voor de vlucht Nairobi Diani kwijt zijn voor 2 personen dus 95 euro pp.
Denk ook dat logische route is. Maar hoop dat bijvoorbeeld Lake Nakuru niet tegen valt. Dat het de moeite is om bijvoorbeeld 8 uur voor te rijden…
Het is niet zo makkelijk om te bedenken of je iemand anders moet zeggen ``ja dat moet je zeker gezien hebben` Ik vond er niks aan aan lake Nakuru, het is 80procent minder mooi dan toen ik het voor het eerst zag in 1980.
Maar nu krijg ik misschien veel mensen op het forum op mijn nek die vorig jaar of dit jaar geweest zijn en het wel mooi vonden …`
IK zou er zeker geen 8 uur heen (en 8 uur terug ?) voor over hebben.
Prijzen van tickets voor lokale vluchten kan je zelf simpel checken met de data die jet hebt op de websites van de lokale vliegmaatschappijen.
Floriculture forms the main industry around the lake. However, the largely unregulated use of lake water for irrigation is reducing the level of the lake and is the subject of concern in Kenya. [3] Fishing in the lake is also another source of employment and income for the local population. The lake varies in level greatly and almost dried up entirely in the 1890s. Having refilled, water levels are now dropping again.