Wij zijn 2 meisjes van 22 jaar en gaan 27 december een maand door Kenia reizen.
Echter lezen wij nu dat Kenia niet zo veilig is op dit moment en we denken erover om misschien uit te wijken naar Tanzania.
Is er iemand die nu in Kenia is, of er net uit terug is?
Wij willen vanaf Nairobi naar de Oostkust reizen en natuurlijk 1 of 2 safariparken bezoeken. Wij willen dit doen met het openbaar vervoer.
Heeft iemand tips of ervaringen? Je zou ons erg helpen!
Kenia is als 4 gekwalificeerd. Dat betekent dat niet-essentiele reizen naar **bepaalde **gebieden worden ontraden. Het gaat hier vooral om grensgebieden bij Somalië en het westen. Jullie reizen vanaf Nairobi naar de oostkust, dus de gevaarlijke gebieden vermijdt je dan geloof ik wel! **
Inderdaad, wanneer je van Nairobi naar de kust reist, kom je eigenlijk niet door de gevaarlijke gebieden. Heb ik zelf 2 maanden geleden nog gedaan. Maar, voorzichtigheid is natuurlijk altijd en overal essentiëel. Het is aan te raden om geen nachtbus te nemen, want dan maak je meer kans op ‘overvallen’.
Wat de veiligheid in het algemeen betreft, moet ik zeggen dat ik er eigenlijk nog niet veel problemen mee gehad heb. Ben in de laatste jaren reeds meer dan 20 keer in Kenia geweest en ben tijdens al die trips slechts éénmaal ‘bijna’ beroofd geweest in Nairobi. Was daar zelfs een 2-tal jaar terug toen het echt slecht ging ivm de verkiezingen en heb er zelf nooit iets van gemerkt.
Kenya en tanzania zijn beide even prachtig. Geweldige mensen in beide landen. Wel is het zo dat de tanzanianen over het algemeen wat rustiger en respectvollere benadering hebben dan kenianen. Kenianen zijn redelijk direct.
Beetje net zoiets als dat over nederlanders en belgen gezegd wordt.
In het swahilli kan je het duidelijk merken.
In kenya is het gewoon om te zeggen: (ni)nataka coca baridi (Geef me een koude cola)
in tanzania zijn ze daar weer niet zo van gediend en gaat het: Naomba coca baridi, tafadhali (mag ik een koude cola aub)
Toenadering naar jou toe gaat dan ongeveer net zo (natuurlijk uitzonderingen, het is niet zwart/wit)
Ik reis altijd alleen, kenya blijft een van mijn favorieten, maar tanzania is soms wat dat betreft een stuk relaxter.
Veel plezier!
Ik ben afgelopen zomer een maand in kenia en tanzania geweest. Als je je gezonde verstand gebruikt, moet het allemaal goed komen. Probeer altijd overdag te reizen, en neem 'savonds altijd een taxi! Ik denk dat het verkeer toch nog wel het grootse gevaar is in dit land, roekeloos gedrag is de norm.
Mensen zullen altijd een praatje met je proberen te maken, eerst is dit wel leuk, maar eigenlijk/vaak willen ze toch wat van je (vooral in toeristische gebieden). Negeren werkt het beste! Ik heb veel met locals gesproken, en spanningen zijn er vooral in verkiezingstijd tussen bepaalde stammen.
Neem als je naar kenia gaat altijd een kopie mee van je belangrijkste documenten en telefoonnummers/email/adres van ambassades/consultaten van de landen/steden die je van plan bent te bezoeken.