vernieuwd forum

Niemand durft hier blijkbaar het maagdelijk nieuwe Kenyaforum te besmeuren , ik zal het dan maar proberen met een (flauw) grapje

https://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/5510999_700b.jpg

Ik denk dat het forum mede vaker stil ligt omdat er weinig anders meer vermeld wordt dan dood, ongelukken en verderf … dat ook elders in de media reeds breed uitgemeten wordt, omdat sensatie nu eenmaal goed verkoopt.

Ik denk dat ik niet de enige ben die al met een bang hart naar de verkiezingen uitkijkt.
Ik had graag geinvesteerd om mijn pensioentijd daar door te brengen ,maar ik wacht af.

hier nog wat(minder belangrijke )problemen

ehm, om heel eerlijk te zijn ben ik het wel met Kenya eens. Ik weet via het nieuws wel wat er gebeurt dat hoef ik niet steeds hier ook nog eens te lezen. Naarmate de verkiezingen dichterbij komen zullen er wel steeds meer van dit soort berichten komen. Wij zitten volgend jaar met 4 kleine kinderen tijdens de verkiezingen in Kenia en ik houd mijn hart vast. Om heel eerlijk te zijn heb ik spijt dat we Kenia geboekt hebben in die periode en niet een ander land in Afrika. Maar ja we hopen er maar het beste van.

Het andere punt van minder bezoeken vind ik het vernieuwde forum. Sorry, maar het “oude” forum vond ik prettiger en overzichtelijker werken. Voorheen ging ik dagelijks kijken of er nog wat nieuws stond. Sinds het vernieuwd is is dit pas mijn 3e keer.

2 likes

Handigje, vervelend dat door alle negatieve berichtgeving spijt hebt van jullie vakantie, weg voorpret!
Ik schrijf wel vaker: op een forum zijn meer lezers dat schrijvers, voor jou zijn er 10 mensen die nu ook in de zenuwen zitten omdat ze al geboekt hebben en nog 10 die gewoon een andere bestemming uit kiezen, tja, waarom niet?

Wat ik me af vraag: waarom zou iemand ooit overwegen om hier wel herhaaldelijk op vakantie te komen, zelfs overwegen om te investeren en/of pensioen te komen vieren als alles toch zo enorm slecht is hier …

o maar Kenya, het is niet de eerste keer hoor dat we naar Kenia gaan. We zijn er al meerdere keren geweest dus we weten wat een fantastisch land het is. Het is alleen dat ik me wel zorgen maak hoe het allemaal gaat verlopen in mrt. Tijdens de vorige verkiezingen zat mijn ex in kenia en hield hij ons toen op de hoogte. We weten allemaal hoe het toen gelopen is… Ik ben echt wel bang voor rellen en voor de mogelijkheid dat we niet naar MOI kunnen komen. Het gaat niet alleen om mijn man en mij maar ook om 4 (kleine) kinderen.

Nogmaals, ik weet wat een fantastisch land het is en als ik er niet tijdens de verkiezingen er zou zijn dan zou het niet eens in mij opkomen om voor een andere bestemming te kiezen. Zo jammer. Hoe dan ook van 24febr tot 11mrt zitten we WEL in Kenia en we gaan er hoe dan ook van genieten. We gaan er maar van uit dat het, hopelijk, niet weer zo uit de hand zal lopen als in 2007.

Tijl Wat investeren betreft dat hoeft geen probleem te zijn want Kenya is een safe land op dat gebied.
Wanneer er wat gebeurs is dat altijd in Nairobi - Nakuru - Naivasha - Kisumu - Eldoret waar een gemengde bevolking leeft maar niet aan de kust waar de mensen van het toerisme leven.

Grappig dat je schrijft, waar een gemengde bevolking leeft! En wat aan de kust met al die toeristen, lijkt mij ook een gemengde bevolking?

de oorspronkelijke bewoners van de kust zijn veelal laag opgeleid en arm
en zijn weleens jaloers op de mensen van upcountry daar ze in hun ogen de banen inpikken
en in tijd van onlusten wil men weleens een vakantie cottage overvallen
maar wat men gezamelijk heeft en een beetje bindt is dat men bijna allen van het toerisme en transport leeft

Ik weet niet het niet uit mijn hoofd, maar ik geloof dat er in Kenia 40 verschillende stammen leven, daarnaast een handje vol blanken. Ik denk absoluut dat het een multicultureel land is en net zo als in Nederland waar ook verschillende “stammen” naast elkaar leven, is wel eens wat. In Kenia leven helaas veel minder opgeleide mensen, ze zijn niet dom, ze hebben nooit de kans gehad om een opleiding te doen, omdat hun ouders daar geen geld voor hebben. Soms leidt het tot gevechten over een stuk land of koeien, helaas gaan die gevechten gepaard met doden. Het lijkt wel dat het erger wordt nu de verkiezingen in het zicht komen, ik hoop dat alle Kenianen zich registreren zodat ze kunnen stemmen ipv vechten.

Het is niet alleen een kwestie van geld, maar ook een algemeen verschil van mentaliteit tussen stammen. Een groot percentage Kikuyu families neemt leningen om hun kinderen naar de beste scholen te kunnen sturen terwijl een groot deel van de families die oorspronkelijk aan de kust wonen hun kinderen liever op 6 jarige leeftijd nootjes laat verkopen op straat, oid. Dan is het dus niet raar dat 60% van de mensen die aan de kust in het toerisme werken, uit het binnenland komt en bvb Kikuyu, Kambu, Luo zijn …

Kenya kom je ooit ergens anders dan aan de kust ook in andere gebieden is een hoop armoe en kunnen de mensen de kinderen niet naar school sturen en door de economische omstandigheden trekken de jongeren naar de kust door de verhalen dat daar de muzungo is of naar de grote steden waar ze denken dat het paradijs is. Wanneer je met deze mensen praat krijg je een reeel beeld van wat er leeft. Het probleem is vanuit de hsitorie ontstaan de Engelsen hebben bepaalde tribes posities gegeven. En het probleem is dat er in de middenmoot een aantal mensen is wat deze positie ten koste van alles wil behouden. Gelukkig is er een verschuiving gaande naar een meer gemengde samenleving maar dat kost helaas tijd. Vorige week stond er een goede analyse in de Saturday Nation over het hoe en waarom van deze situatie. Nl de Kenyata - Odinga controversie wat elke keer olie op het vuur gooit.

1 like

ja, het zijn veelal de verhalen “van daar is het beter of daar is meer werk”
zo gaat het ook in de omgeving van lake naivasha men hoorde daar jaren geleden dat er veel werk was in de
rozenteelt wat ook zo was, maar daardoor er te veel op afkwamen ontstonder er weer andere problemen

te veel arbeid aanbod wat de lonen weer drukte
te veel vraag naar huisvesting wat de huren weer opdreef
veel vraag voor drinkwater wat inmiddels deels vervuild raakte
veel bewoners dicht bij elkaar wat weer vervuiling geeft

dus wat eerst een kans leek werd later een probleem
en nu dreigen enkele grote telers hun bedrijf te verplaatsen naar ethiopie
maar dan komt er wellicht een kans om in de inmense kassen voedsel te verbouwen voor regionale markten

Murugi Dit verhaal gaat al enige jaren van de telers gaan naar Ethopia maar ze zijn er nog steeds. Natuurlijk zijn er al die in Ethopia - Uganda - Tanzania etc al kassen hebben maar een kas verplaatsen is niet zo makkelijk en leeg laten staan kost ook geld.

Wat voor voedsel zou je in de kassen willen verbouwen wat betaalbaar moet zijn voor de lokale bevolking ??? z.g.je weet dat het grootste gedeelte van desen z.g. franse bonen ( sperciebonen al geexporteerd wordt naar Europa wat denk je wat er gebuerd met de voedsel uit de kassen.

De consumtie hier is voornamelijk scuma, spinazie, uien, kool, tomaten en diverse bonen kijk maar eens goed rond op een markt.

En wat de werkgelegenheid betreft die is er nog steeds en gaat zelfs vooruit speciaal in Nakuru waar voormalige werkers in de kassen nu voor zich zelf bezig zijn als kweker van de rozen waarvan de stekken door de grote kwekers geleverd worden en de bloem weer terug gekocht wordt voor een afgesproken prijs.

Naats negatieve geluiden mag ook weleens wat positief gezegd worden.

Keeska, hier in Mtwapa is enorm veel werk, echter, je vind hier mensen vanuit Congo, Iritrea, Somalie en Ethiopie alsook verschillende Keniaanse achtergronden die hier allemaal een boterham proberen te verdienen … het probleem is dat het werk wat er is, tussen al die mensen verdeeld moet worden omdat al die andere gebieden minder snel ontwikkelen … Onlangs was ik in Nakuru en ook daar gaat de ontwikkeling gemiddeld sneller dan de rest van Kenia. Ja, er is uiteraard armoede en mensen raken teleurgesteld als blijkt dat ook hier het leven niet makkelijk blijkt te zijn, maar aan de andere kant vinden ook enorm veel mensen hier werk, anders kwamen ze hier niet meer naartoe

de grote kwekers verplaatsen hun kas niet zo maar, dat klopt
maar er is wel een tendens het laatst jaar;
ook door de europese/amerikaanse crisis wordt er totaal wel iets minder rozen geimporteerd
en je ziet toch iets meer uit tanzania/ethiopie komen maar kenia blijft nog veruit de grootste producent
maar het zou toch niet verkeerd zijn om iets meer aandacht te besteden aan eigen land/akkerbouw
heb gelezen dat er nu verschillende rassen pootaardappelen naar kenia gaan vanuit holland
om te testen welke het beste zijn voor keniaans grond
ook verbouwen van diverse bonen (bruine-witte capucijners en linzen zou kunnen is ook nog erg voedzaam
en zeer goed houdbaar
de relatieve goede temperatuur en vochtigheid in centraal kenia bieden veel kansen
en de meeste concumenten in kenia wonen daar ook
ja ja duurzaam noemt men dat de laatste tijd vaak in holland
durrzaam lijkt wel een mode woord hier te worden:smile:

Murugi De bonen culture is al Kenya wanneer je een op de markt komt of is de diverse ceralshops kan je het goed zien. Speciaal de bonenschotel is favoriet in de traditionele keuken en dit is decenia zo. wat betreft de aardappelen en zijn al diverse soorten die hier goed gedijeen ook de kool - tometen soorten doen het hier goed je vindt hier de groote zaadboeren vanuit NL met hun diverse soorten in de shops zelfs al in Nakumat is een standaard met de zakjes. Ik heb zelf een een stukje grond in central waar we wat telen voor eigen gebruik in de familie en de scholen waar we ook met de diverse soorten werken en uit proberen wat het beste is wat onze buren dan ook over nemen. Wat betreft de temperatuur en vochtigheid we hebben de afgelopen tijd geen regen gehad en alles is erg droog.

ja ik heb alles gezien op de markten ook rond Thika
maar ik bedoel dat het misschien vooral met droge bonen op grotere schaal kan zodat men dat ook kan exporteren
en het lokaal wat goedkoper kan met name de bonen
alleen jammer dat regenval zo wisselvallig is
het had juist de afgelopen maanden wat moeten regen begrijp ik van jouw
fijne feestdagen
kwaheri

Murugi Er is iets wat ik nu niet begrijp je praat eerst dat de kassen gebruikt kunnen worden om het voedsel regionaal te verkopen en nu begin je over het exporteren van de droge bonen die naast de skuma en spinazie de hoofdmoot vormen. we moeten proberen om een balans te krijgen in de productie van voedsel en de export hiervan anders blijven we in de vicieuze cirkel zitten. Wanneer Kenya en de overige East African Countries de productie op de goede weg hebben kan een groot gedeelte van de honger hier verdwenen zijn. En dat gaat zeker gebeuren maar het heeft tijd nodig en een goede infrastructuur. Ik vermoed dat er na de verkiezingen een grote verandering plaats vindt omdat er dan per county gouvernment wat gaat gebeuren en er niet meer naar Nairobi gewezen kan worden maar elke county zijn eigen boontjes kan doppen. En nu zijn weer terug bij de droge bonen voor export???