Verkiezingen 2013

Ik start dit forum om door informatie met elkaar te delen op de hoogte te blijven wat wij als Nederlanders en Belgen vinden van d situatie en hoe de toestand is in de delen van het land waar de anderen wonen of verblijven.

Zelf woon ik in Nairobi en krijg ook veel info vanuit Nyeri en zal proberen om regelmatig te laten weten wat er hier gebeurd.

Het is fasinerend om te zien hoe een totaal nieuw stelsel gvormd wordt met alle moeilijkheden die deze veranderingen met zich mee brengen.

1 like

Misschien niet slecht om dit te doen, Keeska.
Ik zal proberen om, indien nodig, ook de situatie van hieruit (Diani/Galu Beach) te rapporteren, want ik blijf hier, normaal gezien, ook tijdens de verkiezingen.
Let’s cross our fingers.

Hallo Trudi het is eeen speciale situatie en bij mijn weten is er nog nooit in de wereld een compleet systeem veranderd. Ik was in Embakassi afgelopen donderdag en vrijdag. De nominaties voor de partijen waren in de school daar en de Cord en Jubilee leden hadden absoluut geen problemen met elkaar allleen discussies over de kanidaten, wel soms een beetje verhit maar dat is normaal hier. Het zelfde in Langatta je merkt dat de mensen 2007/2008 nog niet vergeten hebben. Ook het commentaar op de oude MP is niet mis maar van spanningen heb ik hier nog niets gemerkt. Ook mijn vriend in Nakuru heeft de zelfde indruk.
Hoe was het aan de kust je kan echt niet op de media vertrouwen want die zijn nogal partijdig.

Ik moet zeggen dat hier in South Coast alles zijn gewone gangetje gegaan is. Maar eigenlijk is dit al altijd zo geweest in Diani. Ben benieuwd hoe het er in North Coast en Mombasa aan toegegaan is, want op de media kan je inderdaad moeilijk vertrouwen.

Keeska kan je uitleggen wat er gaat veranderen? Je zegt een heel nieuw stelsel, ben benieuwd.

Ik zat even te slapen, maar je bedoelt natuurlijk onder de new constitution

ik ga dit forum de komende weken heel goed volgen daar wij over 5weken in Kenia zitten. Wij zitten van 24feb tot 11mrt in Diani Beach en, heel eerlijk, ben ik toch wel een beetje zenuwachtig voor wat komen gaat. Ook wij zijn de laatste verkiezingen nog niet vergeten. Bedankt en laten we hopen op alleen maar positieve berichten.

Even een berichtje dat ik net heb ontvangen van een vriend in Naivasha er was een brief die rond gestuurd was waarin stond dat alle Loo en Lua voor de verkiezingen de county moesten verlaten. Wnat er zou met ze afgerekend worden na de verkiezingen. Dit is direct opgepikt door de CID en onderzocht er zijn al 2 arrestaties vericht in deze zaak Het is waarchijnlijk een poging om de verkiezingen te beinvloeden en de verdachten worden onder hatespeech act veroordeelt.

Bericht vanuit Kisumu de onrust daar is door een bepaalde grope aangewakkert en is nu ook in onderzoek bij de CID.
Gisteren was de Sundaynation erg intressant met de nominaties en het commentaar een aanrader om te lezen. peciaal de opnie pagina’s

erg leuk iniatief om vanuit kenia recente ontwikkelingen te lezen/ervaren
vanuit hollandse media krijgen we bijna allen wat algemene informatie
met vaak schlechte of foute achtergrond informatie
zoals dat er al 200 doden zijn te betreuren in zuid-oosten van kenya omgeving river TANA delta
maar dat zijn ook plaatselijke vetes en problemen met rebellen uit somalie
en niet een direct verband met aankomende verkiezing zoals onze media ons uitlegt
maar daar had ik al doorheen gelezen gelijk als dat de kuststrook zich wou afscheiden

http://www.hln.be/hln/nl/2002/Dossier-Obama/article/detail/1563443/2013/01/16/Halfbroer-van-Obama-wil-president-van-Kenia-worden.dhtml?show=react

@keeska
weet u misschien of nog steeds /tot wanneer de laatste daklozen van laatste violece in 2008
nog in tentekampen leefden ?
heb het ergens gelezen dat er nog steeds enkelen niet teruggekeerd zijn naar oorspronkelijke huizen

heb het wel eens gevraagd aan kenianen in kustregio, maar vertelden het niet te weten
stond ook niet in daily of op TV
of men wou er gewoon niet meer over praten /herinnerd worden

gelijk als dat vele kenianen niet weten dat er vele opvang kampen zijn in dadaab
en ook in Kakuma- Turkana
en dat al meer dan 20 jaar

Van de zomer ben ik langs een tentenkamp gekomen. Trieste bedoeling dat het nodig is.

andrea een vluchtelingen kamp voor kenianen als gevolg van violence verkiezing 2008 of
vluchtelingen in dadaab bij somalische grens of soedanesen in noord-kenia turkana ?
vertel iets meer erover

Langs de weg van Nanyuki naar Nyahururu kom je langs zo’n tentenkamp,als gevolg van de post violence in 2008, mensen zijn nog steeds geen huizen toegewezen. Je kan je voorstellen hoe dat voor hen moet zijn, zeker in de regentijd. Heel erg dat hier nog niets aan gedaan is!

erg schandalig de keniaanse overheid is dus niet in staat gebleken om 5 jaar na dato
deze mensen nieuwe woonruimte aan te bieden of om de voorwaarden te scheppen

men is bijna 5 jaar (in de haag) bezig geweesd om de schuldigen op te sporen

Bezig geweest, ze zijn nog steeds bezig, het is nu de ocampo 4 ipv de ocampo 6 en het ergste is dat 2 van deze mensen die voor het tribunaal moeten verschijnen, nu gaan voor het presidentschap ( Ruto &n Uhuru) Ik meen dat in April de volgende hoorzittingen zijn over deze zaak, dus voorlopig is hier ook nog geen uitslag over.

Ja, die is het geweest neem ik aan. We reden van Ol Pejeta naar Lake Nakuru.
Het was best groot! We hadden pas door dat het een vluchtelingenkamp was toen we de Unicef tenten zagen, weet niet meer zo goed wat we daarvoor dachten. De gids zei toen dat het binnenlandse vluchtelingen waren.
We zijn er dus letterlijk langsgereden, dus veel meer weet ik er ook niet van.

Ik heb niet helemaal uit je bericht begrepen aan wie de brief was rond gestuurd en door wie. Meeste bewoners in Kenia hebben namelijk geen post adres, en zullen de brief niet hebben gehad. Mijn vrienden zijn Luyha, maar ik weet niet zeker of dit goed geschreven is, en of hun ook problemen kunnen verwachten. Zij komen oorspronkelijk uit Budelengi (richting Nyanza). Als er al problemen komen, gaan ze “up country” dus terug. Als ze een manier kunnen vinden ofwel betalen om daar te komen. Ik was tot 20 januari veel in Mombasa en Ukunda, maar niets gemerkt van enige spanning rondom verkiezingen.

UHURU

Was er al lang voor de verkiezingen van 2008.

Dadaab1 Dadaab 2

begint nu toch een beetje een onrustig “onderbuik-gevoel” op te komen.
Ik hoop echt dat we een leuke,mooie trouw/honeymoon hebben in Kenia maar nu ik die laatste berichten lees…

Er is niets aan te veranderen, we zitten van 24 feb tot 11mrt in kenia,Diani beach en hopen op het beste.