gelijk als dat vele kenianen niet weten dat er vele opvang kampen zijn in dadaab
en ook in Kakuma- Turkana
en dat al meer dan 20 jaar
[/QUOTE]
Dadaab en Kakuma-Turkana zijn vluchtelingen kampen die al meer dan 20jaar bestaan
een tourist zal het niet zien, daar ze gelegen zijn in uithoeken van kenia
vandaar dat vele kenianen het ook niet weten dan alleen van dat er zo nu en dan iets op TV wordt vermeld
Dadaab is wel een van de grootste kampen ter wereld
het is en blijft triest dat er ook nog steeds kenianen moeten leven in opvang in central kenya
als gevolg van de violence na de laatste verkiezings uitslag
terwijl de grootste kemphanen nadien wel dikke vrienden leken (letterlijk en figuuurlijk)
om kosten te sparen als de beide heren ergens in kenia moesten zijn
deelden ze de hotelkamer :kus:lol2
Gister op de Telelevisie dat er nog de nodige mensen in de tentenkampen wonen via Human Rights maar dat is tegengesproken door de regering er zijn nog 650 personen (geen gezinnen) die nog herplaats moeten worden maar die weigeren naar de plaats te gaan die de regering voor hun heeft gekocht 2 acre per persoon. Wanneer je van Nyeri naar Nanyuki rijdt dan passer je een deel van de voormalige Sagana farm wat is aangekocht en uitgegevn is door de regering aan de IDPs. Er zijn ook in Nyeri nog steeds mensen ( voormalige IDPs ) die in het stadium verblijven maar dat is hun eigen keus.
Niet alles is goed maar dit moet je toch even weten. en wat de grote kampen betreft daar weet men hier in Kenya ook van en wanneer je oit Nairobi bezoekt ga dan een snaar EastLeigh en zie wat het effect van deze kampen is voor de community van Kenya. De mensen hier in Nairobi spreken niet voor niets over Mogadishu wanneer ze dat gedeelte van Nairobi bedoelen.
De laaste aanslagen waarbij de nodige doden zijn gevallen waren dan ook in dit gebied.
Het effect van deze kampen is vele malen groter dan het effect van een asielcentrum en/of verblijf in Nederland en daar praat men nu over een Somalia probleem.
Wnneer je naar Kenya komt probeer dan eens achter de schermen te kijken voor je iets schrijft.
Murugi nog even dit laten we alleen de verkiezingen observeren en ons er niet mee bemoeien over wie en wat aan de macht moet komen.
Ik weet nog goed dat we ooit dachten dat de Amerikanen ons weleens wilden laten weten wie de baas was. Het gevolg was een van de grootste demonstraties in Nederland tgen de komst van de Abom.
En kijk eens wat er gebeurd als de EU een standpunt over iets in neemt het commentaar is niet van de lucht met we lossen onze problemen zelf op.
Dus zelfs wanneer je hier leeft hou je je eigen buiten de politiek laat staan als je ergens in Europa leeft en geen direct contact heb met wat hier gebeurd.
Hier in Mtwapa klaagt men over het algemeen over slechte business die de komende verkiezingen met zich mee brengt. Mensen houden hun geld in hun zakken, investeerders blijven weg … het was veel beter geweest als er eind december verkiezingen waren geweest, zoals op de planning, dan kon ondertussen het normale leven weer beginnen.
Verwachten jullie een grote “uittocht” van buitenlanders voor de verkiezingen? Ik wil proberen mijn vader te overtuigen naar Nederland te komen, maar hij koopt zijn tickets altijd op de dag van vertrek (omdat de paar keer dat hij dat niet gedaan heeft, hij altijd later weg ging en het dus weer verzet moest worden). Zou dit eind maart mogelijk zijn?
Murugi
Jij heb altijd wel wat op te merken en meestal negatief wat betreft Kenya zo ervaar ik het de mensen die in Nyeri in het stadium verblijven willlen nergens anders naar toe.
De regering heeft tussen Nyeri en Nayuki een groot aantal mensen gehuisvest op de Sagana ranch waar ze een nieuwe toekomst op kunnen bouwen. Er zijn volgens de laaste gegevns nog 760 personen ( let wel geen gezinnen) die nog gehuisvest worden maar die er voor kiezen om te blijven waar ze zijn. Wat je nu in de IDP kampen ziet zijn geen IDP’s maar mensen die proberen mee te liften met de IDPs.
Wat de vluchtelingen kampen betreft daar van kan je de schuld niet bij Kenya leggen maar alleen vaststellen dat dit een zaak is van de Internationale gemeenschap en dat Kenya de humanitere hulp verleent om ze te huis vesten, ondanks alle problemen die dat met zich mee brengt Kijk maar eens in Nairobi naar de Somalische gemeenschap en wat daar gebeurd de laaste aanslagen waar daar in EastLeigh of te wel Mogadishu volgend de Kenianen. Wanneer dat in NL of BE gebeurd dan staat het halve land op zijn kop maar hier wordt het geaccepteerd.
Dus een beetje hulde aan een derde wereld land wat de burgers van de buurlanden waar ongeregeldheden zijn om het zacht uit te drukken een mogelijkheid geeft om te oevrleven al is het op de Afrikaanse manier.
Verder moeten we ons niet met de politiek bemoeien of wie er goed of fout is laat dat als je blieft aan de Kenyanen over.
Hoe snel gaat het nieuws het ongeluk met de feri in mombassa is nu al in NL en B. dankzij internet is de wereld wel kleiner geworden het nieuws is eerder in NL dan in Central of North Kenya.
Gisteren hadden we een bezoeker uit Mpeketoni ( Lamu ) even voor de info van diegenen die niet zo op de hoogte zijn Mpeketoni is een gemeenschap met alle tribes die daar al decenia samenleven echt een totaal beeld van de kenyaanse samenleving. Hij vertelde ons dat er geen ongeregeldheden zijn tussen de diverse tribe en dat de IDPs van Tana delta in hun gemeenschap opgevangen worden en in de school slapen. Ze verwachten ook dat de verkiezingen bij hun rustig zullen verlopen.
Maar dat ze nu bang zijn voor de Somalische mensen die zich in de laaste tijd in de omringende bossen hebben gevestigd en die een bedreiging gaan vormen voor Mpeketoni met overvallen etc. Deze mensen kunnen door de MRC gebruikt worden om onrust te veroorzaken in de county Lamu en opde manier de verkiezingen beinvloeden.
In Ukunda nog steeds alles rustig, maar ik hoor van steeds meer mensen die van origine niet van Coast Province komen dat ze voor de verkiezingen terug naar hun hometown gaan. Zo vertrekt ook mijn vriendinnetje die van origine van de grens bij Uganda vandaan komt volgende week richting Tanzania omdat ze bang is hier te blijven en anderen, Luo, Luya etc. boeken hun bustickets nu al om eind deze maand terug te kunnen gaan, bang dat tegen die tijd geen bustickets meer te krijgen zijn.
Ook mijn man wil mij en ons 2 maanden oude dochtertje weg hebben uit Kenia voor de verkiezingen. Ik wil eigenlijk helemaal niet weg en weet gewoon niet zo goed wat te doen. Eigenlijk wil ik niet weg, reizen met een baby is natuurlijk ook niet niets en ik heb zoiets van eerst maar eens zien wat er gebeurd. Ik voel me ook niet onveilig. Ik denk dat de tijd me maar moet vertellen wat te doen.
Dank je,
Ik vroeg het omdat de familie die ik in Ukunda ken, een paar weken geleden had aangegeven dat ze misschien ook Up-Country willen gaan als het nodig is, maar weet nog niet of het handig is om hun aan te raden om al bus tickets te kopen, ik hoop dat ze zelf aangeven wanneer het nodig is. Denk dat ze dan om enige financiële ondersteuning zullen vragen.
als je al in omgeving van ukunda bent, zal het er relatief veiliger zijn als er al onlusten uitbreken
je bent er vast veiliger dan in grote steden en dan met name in rift valy waar kikuyo en luo gemixt wonen
mocht het echt weer uit de hand lopen,wat echt niet verwacht wordt
dan heb je in kuststreek nog extra beveiling van touristen politie
en je bent binnen een uur bij de border van tanzania
De Luyha families komen oorspronkelijk dus niet uit de kuststreek, en er zijn waarschijnlijk wat groepen die de verkiezingen aangrijpen om hun duidelijk te maken dat ze er niet horen omdat ze hun banen en grond inpikken. Meestal heeft hun familie nog grond in de omgeving Busia of elders en gaan ze liever daar voor een tijdje heen tot het weer rustig is. Vluchten naar Tanzania of de kust zal niet hun voorkeur hebben, omdat ze niet weten of ze daar een tijdje kunnen blijven indien nodig. En dat is niet mijn mening, maar van o.a. de Luyha mensen zelf, ook in Ukunda. Het is nu rustig in Ukunda, maar ze weten dat er spanningen zijn, daarom zijn ze al aan het bedenken wat te doen als het onveilig word.
Ik haalde trouwens gisteren wel geld uit de Barclays ATM in Mombasa waar opgeschreven staat: Pwani si Kenya (Pwani is geen Kenia). En dat is precies waar mn man bang voor is. Dat MRC en anderen van de Coastal tribes de verkiezingen aan zullen grijpen om het onderwerp Mombasa/Coast afscheiden van Kenia weer aan te snijden, en inderdaad stammen die “hier niet horen“ te verjagen. Mijn man is zelf Duruma, dus Coast, maar het huis waar we in wonen is bijv van een Kikuyu. Mijn man is daarom bang dat dit huis een doelwit zal zijn…
Wat betreft de bustickets, grote kans dat eind van de maand bustickets weer moeilijk te krijgen zullen zijn, net als met kerst, omdat dus veel mensen naar hun eigen gebied zullen reizen. Als ze zeker weten willen gaan, zou ik ze ook aanraden nu al tickets te boeken
Tickets zullen inderdaad (weer) schaars worden én hoe langer men wacht om een ticket te boeken, hoe hoger de prijs zal zijn.
Veel mensen van Up Country vertrekken inderdaad al deze maand.
Momenteel is het hier in Diani nog steeds rustig en wordt er heel weinig over de verkiezingen gepraat.
Ikzelf blijf hier ook en wacht af wat het zal brengen, van het consulaat tot op heden nog geen verwittigingen of zo binnen gekregen.
Waar veel residenten hier wel al mee bezig zijn, is het inslaan van basisproducten (meel, suiker, flessen water, boter,…) in geval er tijdens de verkiezingsperiode weer geen of zo goed als geen aanvoer zou zijn. En er altijd voor zorgen dat je een volle benzinetank hebt (maar dat is hier in Diani niet enkel tijdens de verkiezingsperiode noodzakelijk).
Jose een goed verhaal maar wat betreft de Ocampo 4 kunnen we dat niet beter aan de Kenyanen zelf overlaten het is hier geen bananen replubliek waar de sterkste de baas is maar een democratie die pas 60 jaar oud is en met een constutition die door het volk met meerderheid gekozen is wat la heel wat betekend.
De jonge Kenaanse kiezer is gelukkig niet dom welis waar arm maar zolas een vrouw in Kisumu zei Mr. Raila we are poor but not stupid.
Wanneer je nu als neutraal persoon voor zover mogelijk naar de campagne kijkt dan zie je een aantal jonge politici tegen een oude garde en wat opvalt dat de jonge politici een bepaald program laten zien en de oude garde niet.
Ik hoor nu van diverse kanten “Ze praten nu over creeren van werk maar wat hebben ze tot nu toe gedaan voor ons. Wij willen wat nieuws.” en daar mee wordt speciaal gedoeld op de PM en de VP die nu samen werken.
Ik heb goede hoop dat het op een vreedzame wijze gaat verlopen in het grootste gedeelte van het land maar ben ook bezorgd over de kuststreek waar nu al het nodige gebeurd.
Hier in Huruma- Bahati - Makadra is de sound wat in 2007/2008 is gebeurd willen we niet meer mee maken. en dat is bij alle tribes te horen.
Voor diegene die het niet zo goed weten dat is waar Waito en Sonko waren en beiden gaan nu voor TNA als Gouverneur en Senator en hebben een aanhang is alle tribes omdat ze ook wanneer er iemand om hulp vroeg geen onderscheid in tribe hebben gemaakt. Ze zijn beiden nogal negatief in de pers geweest maar stonden wel tussen en voor de mensen door wie ze gekozen waren.
Jose ik weet dat maar bedankt dat je het hier op het orum heb gezet.Gisteren met belangstelling de lauch van Jubilee op de tv gevolgd het is volgens mijn vrouw v oor het eerst dat een politieke groep hun programma zo op papier heeft gezet en presenteerd. Het geeft een duidelijke verandering aan in het denken en doen van de mensen hier. Hiermee kan een politicus afgerekend worden op zijn afspraken het staat zwart op wit dus geen woorden die later terug gedraaid kunnen worden met dat heb ik niet gezegd of bedoelt nu is het wachten op de andere groepen voor een antwoord.