Obama spreekt tot de inwoners van kenya
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“fgmVLJXS2x4” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Obama spreekt tot de inwoners van kenya
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“fgmVLJXS2x4” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
gelijk als bij ons hier in het westen is ook voor velen in kenia
het hebben van mobile beltegoed en daarmee ook gebruik kunnen maken van internet
of het nemen van sms abonnement diensten als horoscoop, ringtones, weerbericht,etc etc
het is voor velen al basisbehoefte nummer één !!
afgelopen weekend was er een documantaire op BBC worldnews
our world ; political actualitis in kenya
het ging ook over enkele daders en slachtoffers na verkiezing 2007
en brandslachtoffers die in amerika diverse operaties hebben ondergaan
kan de docu niet terug vinden zien
gemaakt door Karen Allen
Volgens mij is het een unicum in Kenya, maar vanavond zal het gebeuren. Een verkiezings debat tussen de president kandidaten om 19.30 uur Keniaanse tijd. op TV en Youtube. ( http://www.youtube.com/electionskenya )
Het debat was erg soft maar gaf wel aan waar het verschil zit als je de verslagen in de krant leest en de ingezonden stukken dan zie dat Kenya aan het veranderen is op dit gebied.
Kenyata was de grote winnaar maar een van de andere kanidaten gooide de knuppel in het hoenderhok over de ICC door te stellen dat de zowel Kibakki als Raila eigenlijk in DEn Haag moeten zijn als de hoofd verantwoordelijken en niet de mensen die voor Den Haag hebben gestemd want wie gaat er nu zijn eigen hoofd op het hakblok leggen en dat werd door Martha bevestigd. Dus eigenlijk is de hele ICC een politieke proces van mensen die een eigenbelang in Kenya hebben.
Hallo net ontvangen van de Ned. Ambasade hier in Nairobi.
VERKIEZINGEN IN KENIA
Zoals u bekend is de verkiezingstijd in Kenia aangebroken. Het verkiezingsgeweldin 2007-8 is reden om dit keer voorzorgsmaatregelen te treffen, ook al is het moeilijk het verloop van de verkiezingsperiode en de kans op onrust of geweld precies te voorspellen. Met deze brief aan Nederlanders in Kenia die bij de ambassade zijn geregistreerd wil ik u kort informeren over de verkiezingen en het treffen van voorzorgsmaatregelen.
De eerste ronde van de Keniaanse verkiezingen zal plaatsvinden op 4 maart, meteen mogelijke tweede ronde van de presidentsverkiezingen op 10 april.Over de datum van een eventuele tweede ronde bestaat op dit moment nog geen zekerheid. Deverkiezingscommissie IEBC kan een latere datum prikken voor een tweede ronde.
Op 4 maart zullen voor het eerst ook diverse lokale bestuurders worden gekozen, zoals gouverneurs van de nieuw gevormde counties. De lokale verkiezingen hebben een eigen dynamiek, deels los van de nationale politiek, waarbij plaatselijke omstandigheden een belangrijke rol spelen en aanleiding kunnen zijn voor spanningen.
Dit betekent voor u en andere Nederlanders in Keniadat er in het gehele land rekening moet worden gehouden met een periode van onzekerheid en mogelijk onlusten. Dit niet alleen op de verkiezingsdagenzelf, maar bijvoorbeeld ook wanneer de uitslagen bekend worden gemaakt, wanneer er vermoedens van fraude zijn, of wanneer om wat voor redenen dan ookwordt aangezet tot onrust of geweld.
Na de verkiezingen van 2007 brak op diverse plaatsen in het landgeweld uit toen het vermoeden vanverkiezingsfraude ontstond. Hierdoor kwam het openbare leven stil te liggen. De bevoorrading van onder meer winkels en benzinestations stokte. Veel Nederlanders zijn die periode veilig doorgekomen doordat zij thuis of in hun hotels bleven totdat de onlusten voorbij waren.
Het is niet ondenkbaar dat een vergelijkbare situatie zich ook nu voordoet en ikadviseer u daarom de voorzorgsmaatregelen te treffen die u zelf noodzakelijk acht.Onderaan deze brief staan enkele suggesties, onder meer voor het aanleggenvan een noodvoorraad.
Daarnaast raad ik u aan goed op de hoogte te blijvenvan wat er in het land en in uwdirecte omgeving gebeurt omdat dat van invloed kan zijn op uw welzijn en veiligheid.Zo is het goed om te weten of de verkiezingsstrijd in uw woonplaats extra verhit kan raken, of dat er lokale spanningen zijn die in deze periode aan de oppervlakte komen. Ook is het relevant dat u op de hoogte bent van bijvoorbeeld de nabijheid van een partijkantoor of een ander potentieel onrustige locatie.Het isgoed contactgegevens van buren, vrienden, collega’s, lokale noodnummers, etc. te actualiseren.
Het is goed denkbaar dat u de komende periode vaker informatie van de ambassade zult ontvangen over de veiligheidssituatie in Kenia. De ambassade heeftdaartoe al enige tijd een SMS-allerteringssysteem om u op de hoogte te houden van veiligheidsinformatie. Mocht u nog geenSMS-berichten ontvangen dan kunt u uw mobiele telefoonnummer(s) aan de consulaire afdeling van de ambassade per email doorgeven([EMAIL=“NAI-CA@minbuza.nl”]NAI-CA@minbuza.nl). Kent u Nederlanders die zich nog willen registreren dan kunt u hen wijzen op de mogelijkheid daartoe via de website (http://kenia.nlambassade.org).
Mocht de veiligheidssituatie in uw omgeving verslechteren dan zult u moeten afwegen of u in eerste instantie thuis blijft of een veiliger locatie opzoekt. Uw eigen inschatting van de situatie is daarbij uiteraard bepalend, maar u kunt de ambassade altijd benaderen bij vragen of informatie, ook al zal het niet altijd mogelijk zijn dat we u anders dan met advies daadwerkelijk kunnen bijstaan. U kunt de ambassade benaderen via email en telefoon, dat laatste via de gewone nummers tijdens kantooruren of via het noodnummer daarbuiten. De contactgegevens vindt u onder aan deze brief.
De ambassade heeft een veiligheidsplanvoor calamiteiten. Dit plan is geen draaiboek met oplossingen voor alle mogelijke problemen en noodsituaties, maar het voorziet onder meer in een aantal zogenaamde blokhoofden, met een coördinerende positie bij crisissituaties, met name in de communicatie tussen de ambassade en de Nederlandse gemeenschap. De blokhoofden zijn verantwoordelijk voor een deel van Nairobi of een gebied elders in het land. Zij beschikken over communicatieapparatuur voor het geval het openbaar telefoonnetwerk niet meer werkt.Een overzicht van de blokhoofden en hun contactgegevens is bijgevoegd. Het is handig om nu al kennis te maken met het blokhoofd in uw omgeving, zodat u hem of haar snel weet te vinden in een noodgeval.
Ten slotte nog het volgende: de ambassade probeert zo goed als mogelijk te zijn voorbereid op noodsituaties voor alle Nederlanders, in aanvulling op uw eigen maatregelen. Zoals al aangegeven zal de ambassade niet in alle gevallen uitkomst kunnen bieden, maar mocht de nood aan de man komen, dan garandeer ik u dat mijn medewerkers en ikzelf zullen proberen te doen wat mogelijk is.
Joost Reintjes, ambassadeur.
VERKIEZINGEN IN KENIA
Zoals u bekend is de verkiezingstijd in Kenia aangebroken. Het verkiezingsgeweldin 2007-8 is reden om dit keer voorzorgsmaatregelen te treffen, ook al is het moeilijk het verloop van de verkiezingsperiode en de kans op onrust of geweld precies te voorspellen. Met deze brief aan Nederlanders in Kenia die bij de ambassade zijn geregistreerd wil ik u kort informeren over de verkiezingen en het treffen van voorzorgsmaatregelen.
De eerste ronde van de Keniaanse verkiezingen zal plaatsvinden op 4 maart, meteen mogelijke tweede ronde van de presidentsverkiezingen op 10 april.Over de datum van een eventuele tweede ronde bestaat op dit moment nog geen zekerheid. Deverkiezingscommissie IEBC kan een latere datum prikken voor een tweede ronde.
Op 4 maart zullen voor het eerst ook diverse lokale bestuurders worden gekozen, zoals gouverneurs van de nieuw gevormde counties. De lokale verkiezingen hebben een eigen dynamiek, deels los van de nationale politiek, waarbij plaatselijke omstandigheden een belangrijke rol spelen en aanleiding kunnen zijn voor spanningen.
Dit betekent voor u en andere Nederlanders in Keniadat er in het gehele land rekening moet worden gehouden met een periode van onzekerheid en mogelijk onlusten. Dit niet alleen op de verkiezingsdagenzelf, maar bijvoorbeeld ook wanneer de uitslagen bekend worden gemaakt, wanneer er vermoedens van fraude zijn, of wanneer om wat voor redenen dan ookwordt aangezet tot onrust of geweld.
Na de verkiezingen van 2007 brak op diverse plaatsen in het landgeweld uit toen het vermoeden vanverkiezingsfraude ontstond. Hierdoor kwam het openbare leven stil te liggen. De bevoorrading van onder meer winkels en benzinestations stokte. Veel Nederlanders zijn die periode veilig doorgekomen doordat zij thuis of in hun hotels bleven totdat de onlusten voorbij waren.
Het is niet ondenkbaar dat een vergelijkbare situatie zich ook nu voordoet en ikadviseer u daarom de voorzorgsmaatregelen te treffen die u zelf noodzakelijk acht.Onderaan deze brief staan enkele suggesties, onder meer voor het aanleggenvan een noodvoorraad.
Daarnaast raad ik u aan goed op de hoogte te blijvenvan wat er in het land en in uwdirecte omgeving gebeurt omdat dat van invloed kan zijn op uw welzijn en veiligheid.Zo is het goed om te weten of de verkiezingsstrijd in uw woonplaats extra verhit kan raken, of dat er lokale spanningen zijn die in deze periode aan de oppervlakte komen. Ook is het relevant dat u op de hoogte bent van bijvoorbeeld de nabijheid van een partijkantoor of een ander potentieel onrustige locatie.Het isgoed contactgegevens van buren, vrienden, collega’s, lokale noodnummers, etc. te actualiseren.
Het is goed denkbaar dat u de komende periode vaker informatie van de ambassade zult ontvangen over de veiligheidssituatie in Kenia. De ambassade heeftdaartoe al enige tijd een SMS-allerteringssysteem om u op de hoogte te houden van veiligheidsinformatie. Mocht u nog geenSMS-berichten ontvangen dan kunt u uw mobiele telefoonnummer(s) aan de consulaire afdeling van de ambassade per email doorgeven([EMAIL=“NAI-CA@minbuza.nl”]NAI-CA@minbuza.nl). Kent u Nederlanders die zich nog willen registreren dan kunt u hen wijzen op de mogelijkheid daartoe via de website (http://kenia.nlambassade.org).
Mocht de veiligheidssituatie in uw omgeving verslechteren dan zult u moeten afwegen of u in eerste instantie thuis blijft of een veiliger locatie opzoekt. Uw eigen inschatting van de situatie is daarbij uiteraard bepalend, maar u kunt de ambassade altijd benaderen bij vragen of informatie, ook al zal het niet altijd mogelijk zijn dat we u anders dan met advies daadwerkelijk kunnen bijstaan. U kunt de ambassade benaderen via email en telefoon, dat laatste via de gewone nummers tijdens kantooruren of via het noodnummer daarbuiten. De contactgegevens vindt u onder aan deze brief.
De ambassade heeft een veiligheidsplanvoor calamiteiten. Dit plan is geen draaiboek met oplossingen voor alle mogelijke problemen en noodsituaties, maar het voorziet onder meer in een aantal zogenaamde blokhoofden, met een coördinerende positie bij crisissituaties, met name in de communicatie tussen de ambassade en de Nederlandse gemeenschap. De blokhoofden zijn verantwoordelijk voor een deel van Nairobi of een gebied elders in het land. Zij beschikken over communicatieapparatuur voor het geval het openbaar telefoonnetwerk niet meer werkt.Een overzicht van de blokhoofden en hun contactgegevens is bijgevoegd. Het is handig om nu al kennis te maken met het blokhoofd in uw omgeving, zodat u hem of haar snel weet te vinden in een noodgeval.
Ten slotte nog het volgende: de ambassade probeert zo goed als mogelijk te zijn voorbereid op noodsituaties voor alle Nederlanders, in aanvulling op uw eigen maatregelen. Zoals al aangegeven zal de ambassade niet in alle gevallen uitkomst kunnen bieden, maar mocht de nood aan de man komen, dan garandeer ik u dat mijn medewerkers en ikzelf zullen proberen te doen wat mogelijk is.
Joost Reintjes, ambassadeur.
Hier de rest kijk even naar het gedeelte wat ik vet heb gemaakt ivm. een opmerking eerder is dit forum
Enkele voorzorgsmaatregelen
• Zorg ervoor dat uw paspoort geldig is en belangrijke documenten, zoals uw bankgegevens, vaccinatiedocumenten, etc. veilig opgeslagen en gemakkelijk mee te nemen zijn, in geval u uw woningonmiddellijk of onverwacht moet verlaten;
• Zorg er voor een redelijke hoeveelheid cash-geld voorhanden te hebben, bij voorkeur ook in ‘harde’ valuta, voor het geval de banken en geldautomaten worden gesloten;
• Voor uw gezinsleden die niet de Nederlandse nationaliteit bezitten zou u een geldig Schengenvisum kunnen aanvragen, mochten zij dat nog niet hebben. Als aan de criteria wordt voldaan zal de ambassade op uw verzoek uwgezinsleden voorzien van een multiple entry visum voor de Schengen-zone;
• Controleer of alle alarmnummers zijn opgeslagen in uw mobiele telefoon. Ook een back-up van deze informatieis belangrijk;
• Zorg ervoor dat de ambassadeuw contactgegevens heeft. Indien dat nog niet is gebeurd, registreert u uw gegevens via het registratieformulier op de website(http://kenia.nlambassade.org);
• Let erop dat uw mobiele telefoon genoeg beltegoedheeft en volledig is opgeladen;
• Zorg ervoor dat u voldoende brandstof heeft voor uw generator en uw auto. In het verledenheeft Kenia te kampen gehad met langdurige perioden van schaarste aan brandstof. Wij adviseren u om nooit rond te rijden met een brandstoftank die minder dan de helft is gevuld;
• Zorg ervoor dat niet-bederfelijk voedsel voor in ten minste tien dagen in voorraad wordt gehouden. In het verleden hebben we gezien dat winkels gesloten werden voor meerdere dagen dan wel dat tekorten van essentiële producten ontstaan;
• Zorg ervoor dat u een reserve voorhanden houdt van zowel drinkwater als niet-drinkbaar water voor een periode van ten minste tien dagen. Het is aan te raden om beschikking te hebben over tabletten om water te zuiveren;
• In het geval ukleine kinderen hebt, zorg voor voldoende luiers en babyvoeding;
• Wees voorbereid op een onmiddellijk vertrek met enkele essentiële benodigdheden, zoals zaklampen, warme kleding, kaarten, reservebatterijen, dekens, slaapzakken, camping matrassen, etc;
• Het is aanbevolen om de inkoopvan voorraadartikelen zo snel mogelijk te doen. Het is niet uitgesloten dat er vlak voor de verkiezingen wordt gehamsterd.
Vandaag eens mee gegaan naar een politieke rally dat is een speciale ervaring. De mensen verwachten dat er van alles gegeven wordt van petjes , shirts tot pakken meel voor ugali en dan ook nog een vergoeding voor de busgeld. Je wordt gepled door de massa als je niet maakt dat je uit de buurt ben van diegenen die daarvoor moeten zorgen. Het is werkelijk een gekkenhuis maar ook logish als je kijkt naar wat deze mensen hebben dan is elk ding mee genomen, als musungu word je in deze situatie ook gezien als een donar voor de persoon die de rally had georganiseerd en dus komen de mensen ook naar jou toe. Maar met het kleine beetje ervaring dat ik hier heb kan ik dat gelukkig wel afhandelen zonder in problemen te komen. Na dit spectakel had ik een leuk gesprek met wat mensen over hoe ze de verkiezingen zien en wat de denken van de situatie die er dan kan onstaan zoals met de vorige verkiezingen. Ze vertelden me dat ik moet begrijpen dat de situatie totaal verschillend is dan in januari 2008. 1. Namelijk de president is nog steeds daar en is geen kanidaat en heeft zelfs geen voorkeur uitgesproken voor de een of de ander en is dus neutraal. Wat volgens hun betekend dat wanneer er ergens onlusten uitbreken hij als opperbevelhebber direct in kan grijpen om alles in goede banen te leiden.
2. Iedereen weet dat de internationale wereld met argus ogen desituatie volgt en de ICC zaak nog steed daar is en niet alleen voor de huidige mensen die daar een zaak hebben maar ook voor anderen van wie de naam ook la genoemdis.
3. De nieuwe contitution al heeft gezorgd voor onafhankelijke rechters van het hoog gerechtshof die al enige moeilijke beslissinegen hebben genoemen.
4. Dat de gemiddelde Keniaan wel weet dat niemand enige baat heeft bij de onlusten zelfs niet de politici.
5. Maar als het toch fout gaat er deze keer eens goed naar het buitenland moet worden gekeken die nu al een voorkeur uitspreken voor een bepaalde kanidaat en zelfs al bepaalde dreigementen hebben geuit als de keuze van Kenya niet is zoals zij willen.
Voor de goede orde dit gesprek was met mensen van zowel Cord als Jubilee gezamelijk zittend aan een maaltijd die elk voor zich zelf betaald had. Deze ontmoeting was georganiseerd door het Christian Indenpendent Movement ( www.chr-indp-mov.org ) een onafhankelijke groep zonder enige politieke binding maar werkend voor Kenya in alle counties.
dat er geen herhaling van 2008 komt dat denken en verwachten velen, de situatie is nu geheel anders
ik dacht dat het advies was om buiten de politiek van kenia te blijven
vanwaar dat een organisatie dan toch ook over de politiek of gevolg ervan spreekt
Murugi het is geen organisatie die in de politiek is maar wanneer je hier in Kenya met 3 mensen bij elkaar zit dan komt dit altijd naar voren. Maar voordat je wat zegt over een organisatie kijk dan eerst een op de website zodat je een indruk heb wat het voor een organisatie is. Ik blijf buiten de politiek en geef ook geen mening over wie de beste keus is dat laat ik aan de Kenyanen zelf over maar het betekend niet dat ik niet van binnenuit wil mee maken en zien hoe het verloopt, gelukkig heb ik deze mogelijkheid om zo de mensen en het land nog beter te leren kennen. Doordat ik het heel duidelijk naar mijn vrienden en bekenden hier zo stel en geen standpunt in neem krijg ik meer vertrouwen en respect en daardoor ook meer info dan wanneer ik voor een bepaalde partij of persoon zou kiezen. Mijn vrienden en bekenden zijn allemaal Kenyanen van diverse tribes en kerken hierin Kenya.
Ik vind het juist fijn dit soort info ook van andere Nederlanders op andere plekken in Kenia en andere mensen in hun omgeving te krijgen. IDe mensen hier aan Coast zullen zeer waarschijnlijk anders denken dan de mensen uit Nairobi bijv.
De onafhankelijke rechters waarover jij spreekt Keeska daar wordt hier trouwens nog wel aan getwijfeld onder de mensen die het niet snappen dat mensen die in het ICC zitten gewoon voor het presidentsschap kunnen gaan. Ik zeg niet dat het zo is, maar dit hoor ik om me heen. “Ze hadden genoeg geld…“ Veel vetrouwen is er dus nog niet in deze omgeving. Maar ondanks de uitspraak die hen niet beviel gelukkig geen onrust hier, dus dat is dan vind ik wel al een goed teken! Geeft mij een klein beetje meer hoop dat het dit keer goed zal komen. Alhoewel ik met ons 3 maanden oude dochtertje wel 3 t/ m 6 maart aan Diani Beach zal logeren ipv hier in mijn huisje midden in de lokale gemeenschap in Ukunda. De eigenaar van ons huis is een Kikuju en mijn man is bang dat net als de vorige keer als het misgaat het oa de Kikuju zullen zijn die weer het zwaarst aangevallen zullen worden in deze omgeving. Hij is er letterlijk bang voor dat ons huis in de fik gestoken zal worden omdat het van een Kikuju is (ondanks dat mijn man een Duruma is). Ik had het van de week ook met de vrouw van de eigenaar ovet de verkiezingstijd en zij vertelde dat zij toen ook naar een cottage in Diani Beach zijn gevlucht. Toen ik zei dat ik waarachijnlijk met ons kleintje uit voorzorgsmaatregel een aantal dagen bij iemand aan Diani Beach zou logeren om daar maar af te wachten wat er zou gaan gebeuren, zei zij ook direct dat ik dat zeker moest doen. Hieruit leid ik dus af dat zij als Kikuju dus zeker wel bang zijn dat het misschien toch niet veilig hie zal zijn en dat er dus onderhuids zeker wel spanningen zijn.
Als je dat verhaal van de ambassade leest zou je bijna denken dat er oorlog dreigt…Het leek ons in ieder geval beter om te zorgen dat wij rond die tijd in Ned zijn.De vorige keer lag ik in Diani in het ziekenhuis.Dan kom je niet zo makkelijk meer weg.
Fabrie een ambasade gaat altijd van het ergste uit of te wel zeker spelen want als het fout gaat krijgen zij de zwarte piet toegespeeld dus beter te veel dan te weing informatie.
Gelukkig zijn zowel politieke als religieuze bijeenkomsten “not done” in Mtwapa … er wonen hier veel Kikuyus, Luo’s, Giriamas etc die door de enorm snelle welvaartsontwikkeling hier allemaal met elkaar te maken hebben en op een of andere manier van elkaar afhankelijk zijn. Mtwapa is en blijft een apart stadje, in meerdere opzichten …
Reisadvies Kenia
Datum: 22 januari 2013
Geldig op 22 februari 2013
Adresgegevens Belgische Ambassade voor Kenia
Adresgegevens Ambassade van Kenia te Brussel
Vereiste documenten
Klik hier om de kaart te vergroten (GIF, 13.64 Kb)
Laatste update
Mits inachtneming van onderstaande specifieke veiligheidsmaatregelen, kan in Kenia gereisd worden. Er geldt evenwel een verhoogd risico op gewelddaden in maart en april naar aanleiding van de verkiezingen.
Niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden afgeraden.
Algemene veiligheid
Vervoer
Klimaat en rampen
Gezondheid en hygiëne
Lokale wetgeving
Praktische info
Algemene veiligheid
Algemene veiligheid
Op 4 maart 2013 vinden algemene en presidentiële verkiezingen plaats in het hele land en een waarschijnlijke tweede ronde van de presidentsverkiezingen op 10 april 2013. Naar aanleiding van deze verkiezingen nemen de politieke spanningen toe en is er een verhoogd risico op gewelddaden en ongeregeldheden op het gehele grondgebied. In de nasleep van de vorige presidentsverkiezingen in 2007 vielen bij ernstige gewelddaden 1100 doden.
Belgen die aanwezig zijn in het land wordt gevraagd voor, tijdens en na de verkiezingsperiode een verhoogde waakzaamheid aan de dag te leggen en zich voor hun verplaatsingen op de hoogte te stellen van de actualiteit en de algemene veiligheidsituatie. Het is niet uitgesloten dat als gevolg van verkiezingsgeweld verplaatsingen in bepaalde delen van het land onmogelijk worden.
Alle Belgen die in maart en april naar Kenia reizen worden aangeraden dit te melden via nairobi@diplobel.fed.be.
Door onder meer de inval van het Keniaanse leger in Somalië op 16 oktober 2011 blijft ook de terreurdreiging op het volledige Keniaanse grondgebied hoog. De recentste en belangrijkste terreurdaden – al dan niet rechtstreeks gelieerd aan Al Shabaab - betreffen onder meer:
Toerisme in Nairobi en Mombasa blijft mogelijk maar het is beter drukke plekken zoals bars in volksbuurten, busstations of winkelcentra zoveel als mogelijk te vermijden of op zijn minst de grootste voorzichtigheid aan de dag te leggen. Bovendien maken de economische crisis en droogte het dagelijks leven van de meeste Kenianen zwaar. Er is op heel wat plaatsen, met inbegrip van Nairobi, gewelddadig banditisme. Carjackings vinden regelmatig plaats in het hele land en zeker in Nairobi.
Onder meer in het kader van de aankomende algemene verkiezingen vinden er af en toe publieke samenscholingen of manifestaties plaats. Elke manifestatie kan tot oproer leiden. Het wordt ten zeerste aangeraden elke samenscholing van mensen te mijden en de lokale media te raadplegen aangaande manifestaties of daarmee verband houdende incidenten.
In de grensstreek met Somalië vonden sinds september 2011 verscheidene ontvoeringen van westerlingen plaats. Er is ook sprake van lokaal geweld in regio’s zoals Samburu North, Moyale, Tana Delta, Mandera en Wajir. Dit geweld is vaak het resultaat van etnische confrontaties. U leest hierover meer in stand van zaken per regio.
Er is melding gemaakt van 2 Europese toeristen die in januari en februari 2012 de slaapziekte (trypanasomiasis) hebben opgelopen na een beet van de tseetseevlieg. Reizigers worden aangeraden waakzaam te zijn in de Maasai Mara en de nodige voorzorgen te nemen. Lees meer in het onderdeel “Gezondheid en Hygiëne”.
Stand van zaken per regio
Nairobi
Verplaatsingen naar, en in de omgeving van: Kibera, Mathare, Huruma, Kariobangi, Kawangware, Eastleigh en in het Uhuru Park, deze laatste voornamelijk ’s nachts, zijn ten stelligste af te raden. Ook plaatsen van samenscholingen moeten worden vermeden. Het gebruik van het openbaar vervoer (matatu’s) is af te raden. Door de verhoogde terreurdreiging blijft het aangeraden overal waakzaam te blijven, ook op toeristische plaatsen of locaties waar een grote internationale aanwezigheid is, zoals winkel- en ontspanningscentra, publieke manifestaties en sportevenementen. Terrassen in de buitenlucht worden in het bijzonder afgeraden.
Op 18 november 2012 was een matatu het doelwit van een aanslag in de Eastleigh wijk. Er vielen hierbij minstens zeven doden te betreuren. In maart 2012 werden na valavond granaten gegooid ter hoogte van het “Machakos Country Bus Station” in het centrum van de stad (9 doden en ca. 70 gewonden).
Kustprovincie
Het gebied van de Tana River moet vermeden worden in gevolge van conflicten rond landaangelegenheden waarbij reeds 160 doden vielen sinds augustus 2012.
De weg Malindi-Lamu is onveilig.
Mombasa (zuidkust en toeristische resorts)
Individuele verplaatsingen in de volkswijken van Mombasa dienen te worden vermeden. Aan toeristen wordt sterk aangeraden de toeristische paden niet te verlaten. Waakzaamheid is aanbevolen indien men het hotel onbegeleid verlaat en het gebruik van het openbaar vervoer (matatus) is af te raden. Gelieve zich enkel overdag naar de zuidkust te verplaatsen.
Ter herinnering, op 31 maart 2012 werd in en rond deze havenstad een dubbele granaataanslag gepleegd met één dode en tientallen gewonden als gevolg. Een eerste aanslag vond plaats in Mtwapa, net buiten Mombasa, waar een religieuze bijeenkomst plaatsvond. Een tweede aanslag gebeurde op een restaurant in Mombasa zelf. Op 24 juni vond in een bar in een volksbuurt een granaataanval plaats met drie doden en tientallen gewonden als gevolg.
Ook op 29 augustus 2012 was er een granaataanval in het centrum van Mombasa naar aanleiding van rellen. Twee Keniaanse politiemannen kwamen hierbij om het leven.
De ereconsul in Mombasa is te bereiken op +254 736 394 298 .
Lamu
Ernstige incidenten met toeristen (een moord en twee ontvoeringen) werden in september 2011 gemeld aan de kust, op één van de eilanden ten noordoosten van Lamu en voor het eiland Lamu zelf. De Keniaanse overheid heeft maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren. Landgenoten die naar Lamu willen reizen kunnen dit doen maar hen wordt aangeraden dit per vliegtuig te doen.
Voor het overige worden alle niet-essentiële reizen naar de grensstreek op minder dan 60 km van de Somalische grens afgeraden (Kiwayu en Pate-eiland inbegrepen). Tussen Malindi en de haven van inscheping voor het eiland Lamu werden reeds meermaals bussen en voertuigen overvallen. De weg tussen beide steden dient onder begeleiding en in konvooien te worden afgelegd.
Westen van het land - Rift valley
In de provincies Western en het noorden van de Rift Valley-provincie (ten noorden van het Baringomeer) moet de nodige voorzichtigheid in acht worden genomen, ook tijdens de dag, wegens mogelijke wegblokkades en banditisme. De omgeving van Burnt Forest, Molo en Kilgoris, allen in Rift Valley, moet worden vermeden.
Oostelijkeprovincie
Bij verplaatsingen naar de districten Isiolo en Marsabit (Eastern Province) moet de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd worden. Teneinde een veilige reis te verzekeren is het ten zeerste aan te raden de wegvoorwaarden te verifiëren voor het vertrek en zich enkel te verplaatsen met georganiseerde erkende reisagenten.
Noorden van het land
De grensstreek met Soedan, Oeganda, Somalië en Ethiopië wordt onveilig gemaakt door gewapende bendes die raids uitvoeren met het oog op veediefstal. Meer in het bijzonder wat betreft de grens met Soedan kunnen de reizen naar de regio van Lokichokio en het Turkana-meer best met het vliegtuig gemaakt worden. Eenmaal ter plaatse is het ten zeerste aangeraden de noodzakelijke maatregelen te treffen door zich te laten begeleiden door een gewapende escorte die, tegen vergoeding, kan verzekerd worden door de lokale ordediensten.
Oostelijke en noordoostelijke provincies
Bij verplaatsingen naar de districten Isiolo en Marsabit (Eastern Province), Wajir, Mandera en Garissa (North-Eastern Province, grensstreek met Somalië) moet de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd worden. Om een veilige reis te verzekeren is het ten zeerste aan te raden de wegvoorwaarden te verifiëren voor het vertrek en zich enkel te verplaatsen met georganiseerde erkende reisagenten.
Op 1 juli 2012 vond een bijzonder drieste aanslag plaats op twee kerkgemeenschappen in de stad Garissa, met zowel granaatinslagen als beschieting van de massa kerkgangers, die 17 doden en tientallen gewonden tot gevolg had.
Terreurdreiging
Gelet op de hoge dreiging van terrorisme en rekening houdend met de oorlog in Somalië dienen reizigers en residenten extra waakzaam te zijn, in het bijzonder in de streek van Lamu, aan de kust, grote steden zoals Nairobi en op plaatsen waar veel toeristen komen. Het is raadzaam zich te schikken naar de instructies van de plaatselijke veiligheidsautoriteiten, en vooraf en tijdens het verblijf de actualiteit te volgen.
Uit de bomaanslag die op 28 november 2002 werd gepleegd in een toeristenhotel van Mombasa en de gelijktijdige mislukte raketaanval tegen een vliegtuig van een Israëlische chartermaatschappij, blijkt dat toeristen in Oost-Afrika het doelwit kunnen zijn van terroristische groeperingen. Aanslagen kunnen gericht zijn tegen Westerse belangen, niet alleen in Mombasa en andere toeristische kustplaatsen, maar ook in andere steden waaronder de hoofdstad Nairobi. Periodes van hogere waakzaamheid worden regelmatig door de overheid afgekondigd. Het offensief door het Keniaanse leger tegen de Shabaab in Somalië sinds 16 oktober 2011 heeft aanleiding gegeven tot specifieke dreigementen met terroristische aanslagen op het volledige Keniaanse grondgebied. Extra waakzaamheid is daarom geboden.
Criminaliteit
In de grote steden is er veel criminaliteit. Vooral in Nairobi, Mombasa, Kisumu en langs de kust (Kwale, Kilifi, Mtwapa en Changamwe) zijn gewapende overvallen, diefstallen, carjacking en gauwdieverij een veel voorkomende plaag.
Onderstaande aanbevelingen dienen in acht te worden genomen:
• Wees steeds op uw hoede;
• Draag geen juwelen of waardevolle voorwerpen op een opzichtige manier;
• Neem nooit zomaar grote geldsommen of bankkaarten mee;
• Kijk uit voor oplichters die met een smoes de hulp inroepen van reizigers;
• Aanvaard NOOIT etenswaren en/of drank van vreemde personen;
• Bied geen weerstand bij een overval;
• Loop 's nachts niet alleen op straat, niet in de stad of elders en ga zeker niet naar het strand, naar een park of verlaten wijken.
Natuurreservaten en -parken zijn doorgaans veilig, maar het is toch aan te raden te boeken bij een reisbureau dat ervaring heeft met safari tours en te trachten vóór valavond ter plaatse te zijn. Het is zaak zich strikt te houden aan het reglement van de natuurparken en de instructies van de parkwachters.
De jongste jaren hebben conflicten in de grensstreken in het noorden slachtoffers gemaakt onder de plaatselijke bevolking. De grensstreek met Soedan, Oeganda, Somalië en Ethiopië wordt onveilig gemaakt door gewapende bendes die raids uitvoeren met het oog op veediefstal.
Zowel in de stad als in de provincie wordt 's nachts reizen afgeraden. Wie toch 's nachts moet reizen, doet dit best in groep, liefst met meerdere wagens. Rij 's avonds met een chauffeur die u goed kent, of die aangeworven werd via een betrouwbare firma of hotel.
Het is raadzaam ramen van het voertuig dicht te houden en deuren te vergrendelen, vooral in de files. Gauwdieven zijn namelijk uit op de horloges, halssnoeren en tassen van de inzittenden. Door de slechte staat van het wegennet is de kans op ernstige ongevallen aanzienlijk. Wie gebruik maakt van deze wegen moet zeer voorzichtig zijn. Ook worden opzettelijk ongevallen veroorzaakt om de inzittenden te beroven in het hele land, maar meest voorkomend in Nairobi en Mombasa, en op de weg tussen Nairobi en Mombasa.
Zie ook het specifieke advies vermeld onder de rubriek hierboven ‘Stand van zaken per regio’.
Bericht van de overheid van 22 februari
En is er ook nog nieuws?
Gelukkig is het 2013… Laten we duimen en hopen op vrede en voorspoed! Ik denk dat degene die dit bericht heeft geschreven zelf nooit in Kenia heeft gewoond. Jammer laten we Kenia niet boycotten, overal ter wereld is het anders dan in je eigen land, en moet je maatregelen nemen!
Mee eens. Als we graag advies van een Ambassade willen hebben, kunnen we dat prima zelf vinden of inschrijven voor nieuwsberichten bij hun. Laten we nu het toerisme naar Kenia niet “om zeep gaan helpen” daar hebben wij niets aan, en zij al helemaal niet.
Als ik de mogelijkheid had om nu naar mijn “familie” in Ukunda te gaan, zou ik het direct doen. En indien nodig zou ik dan mee reizen naar de streek waar ze oorspronkelijk vandaan komen als het toch onrustig zou worden voor hun.
Persoonlijk vind ik het wel prettig om van mensen die op het moment van de verkiezingen in Kenia zijn te vernemen wat er gebeurt in de omgeving. En zelf heb ik ook dagelijks contact met een paar personen in Ukunda.