Verkiezingen 2013

Natuurlijk zijn de mensen achterlijke mensen …Wie kan hun berichten nu ernstig nemen .Ze doen het om de mensen schrik aan te jagen en het toeristen weg te jagen .Ieder zijn mening natuurlijk .

Zoals Keeska al schreef als reactie op de brief van de Nederlandse ambassade, ook de Belgische Ambassade moet zich natuurlijk indekken. Al word je in hun brief op veel algemener zaken gewezen dan alleen verkiezingsgeweld. Als inwoner vind ik sommige dingen inderdaad nogal overdreven, natuurlijk moet je goed opletten in Kenia niet beroofd te worden, maar hoe het geschreven is lijkt het wel iof je op iedere straathoek beroofd, verkracht of vermoord wordt. Er is een groot verschil tussen dag en nacht en in het laagseizoen komen er inderdaad meer berovingen voor dan in andere maanden, maar dan ook vaak weer in het donker.Maar laten we het hier verder alleen over de verkiezingen hebben en niet over wat wij vinden van de ambassade die algemene richtlijnen geeft voor Kenia. Over iets meer dan een week is het zover en tot nu toe gaat het nog niet compleet mis. Iedereen bid voor vreedzame verkiezingen. Laten we hopen dat dit inderdaad vreedzaam verloopt!

2 likes

Ik snap echt niet waarom Willyboy deze lappen waarschuwingen op dit forum zet; iedereen hier komt veel en heel graag in Kenia en dat is heus niet voor niks.
Misschien is het Syrie forum een beter plekje voor je Willyboy?

Een paar vraagjes voor Willyboy toevallig ken ik naast Kenya ook nog wat andere landen in Europa waar dit van toepassing kan zijn. maar.

Ga je 's nachts wandelen in Brussel, Antwerpen of Luik.
Hoe voel je je als je midden in de nacht van Luik naar Bastogne rijdt of van Turnhout naar Hasselt maar niet over de snelweg.
Hoeveel overvallen en moorden zijn er de laatste maand in Belgie geweest
Enz.

Bedenk dat Belgie kleiner is dan Kenya dat de inwoners in Kenya 3x is van wat er in Belgie leeft, dan vraagje je zelf af waarom is er niet een waarschuwings brief voor diegene die Belgie bezoekt, in mijn opinie kand dat van toepassing zijn op meer landen in Europa waar een toerist eerder beroofd of gemolesteerd wordt dan hier in Kenya ( of is het conflict Walonie- Vlaanderen al opgelost) Ik heb meegemaakt dat ik in Walonie als Hollander een verkeerde kant werd opgestuurd en dat heb ik hier nog nooit meegemaakt. Maar we hebben het hier wel over de verkiezingen en laten we dit sentiment maar buiten houden.

Morgen zondag is er een grote manifistatie in Uhurupark voor vreedzame verkiezingen en het laaste nieuws is dat beide kanidaten in de peilingen practish geleijk opgaan aleen dat nu Uhuru voor het eerst aan de leiding is.

Mensen laten we geen kritiek op die Willyboy hebben,"keeska"plaats een bericht van de Nederlandse ambassade
dat veel nieuws omvat (vooral dat multiplay Visa) en Willyboy doet dat van de Belgen dan kan je vergelijken en
een eigen oordeel bedenken en je voordeel er mee doen of niet.
Maar begin alstublieft niet in de trand van dat het toerisme dan misschien om zeep geholpen wordt en zulke dingen
want juist het onder de pet houden en net doen of er niets gebeurd maakt meer stuk dan je lief is.
Wie was dat nog alweer die zij tegen de Nederlanders op de Radio ga maar rustig slapen,en helaas werden ze wakker
van de Duitse vliegtuigen.Dat is een veel groter gevaar die mensen dan hoor je het wel maar helaas te laat.
En die toeristen is niet zo belangrijk die komen toch wel want die zijn wel wat gewend,en komen toch het hotel niet uit.
Maar de gewone mensen zijn ook gespannen dus laten we hopen dat het goed gaat daar.
Wat me wel opvalt is dat ik hier in Amsterdam allemaal geluiden krijg dat de hele straathandel op zijn gat ligt,en dat voorziet heel wat niet opgeleiden van inkomen,dat lijkt me wel vreselijk.Zelf krijg ik hier een berichtje van iemand die altijd redelijk goed inkomen heeft er van,nu de huur betaald is geen eten meer kan kopen dat had hij niet verwacht.Is dat in en bij Narobi ook zo
op dit moment, ligt al die straat handel bijna stil?Wat zeggen de mensen daar?
Wat mij hier trouwens opvalt is dat de vliegprijzen omhoog gaan van uit Kenia de prijs is al meer dan 50% duurder
omstreeks de 4 maart.
Laten we maar hopen dat het daar goed gaat want velen Kenianen verwachten juist na de verkiezingen weer een opleving.
Jaap

Ik denk dat de straathandel omlaag gegaan is doordat veel van de normale klanten, Kenianen, deze dagen allemaal terugtrekken naar hun geboortegebieden. Als hier minder mensen zijn is er natuurlijk ook minder te verkopen.
Ik woon in Ukunda en weet al van veel mensen die al vertrokken zijn of deze komende week gaan. Zelf zit ik vanaf 3 maart met ons 3-maanden oude dochtertje een aantal dagen in een appartementje aan Diani Beach ipv hier midden tussen de locals in Ukunda, Corner Beach. Mijn man zal die dagen in zijn dorp bij Mariakani doorbrengen bij zijn familie. Hopelijk zien we elkaar 6 maart weer in ons eigen huisje in Ukunda en vindt er dan daadwerkelijk een opleving plaats.

2 likes

Omdat Tila, één van “mijn familie leden” uit Ukunda een winkeltje heeft, en zij het gevoel had dat het even niet meer veilig is, is ze zaterdag toch vertrokken naar Budalangi. Het was een lange reis, maar ze is vanmorgen veilig aangekomen, en nu bij haar Opa.
Daar kan ze de verkiezingen via de radio volgens, en contact houden met haar familie en mij.
( zie ook www.myadventures.nl )

Gisteren was er een grote manifestatie hier in Uhuru park waar alle kanidaten aanwezig waren om te pleiten voor het respecteren van de uitslagen en deze manifestatie werd door alle tv zenders direct live uitgezonden. Wat mij nu opval hier is dat alle boda boda een hesje hebben met de partij van hun voorkeur en dat daar geen problemen over zijn en wat betreft de straathandel die is hier in Nairobi normaal ik zie geen verschil met andere dagen.
Gisteren ben ik weereens mee gegaan naar een meeting in een van de slums voor diegenen die Nairobi kennen Uhuruma in Westlands er is daar geen enkele sprake van spanning tussen de verschillende groepen maar wel respect voor elkaars mening, het zelfde in Kibera dit zijn de slums waar in 2008 de ergeste spanningen waren maar nu is het van dat willen we niet weer we leven en werken hier samen. Ook in de kleine kerken waarvan er tientallen zijn wordt gepraat over vreedzame verkiezingen.
Ook is de politie speciaal allert op hate speech en grijpt direct is als dat gebeurd.

De handel op de markt in Ongata Rongai- Ngong en Dagoretti is normaal, alleen meer auto’s met geluidsintallaties van de diverse partijen.

Tot zover de situatie hier op dit moment.

Hier in Diani wordt vooral gepraat over de runoff. Als die er komt, vrezen ze…
Morgen hebben we hier een bijeenkomst voor Belgen met de plaatsvervangende Belgische consul. Ben benieuwd of het enkel weer over waarschuwingen en zo zal gaan. I wait and see/hear.

Trudi deze verwachting is er ook onder de Kenyanen zelf maar het is dan al een maand verder en de posities van de andere kanidaten zijn dan al geregeld waardoor er al een uitgangs basis is wat bij de vorige verkiezingen niet het geval was. Na 5 maart zijn de Gouveneurs en senatoren wat betekend dat de basis al klaar is en waardoor e al heel wat druk van de ketel zal zijn.

De run of zal tussen de twee top kanidaten zijn maar door dat de rest al ingevuld is zal er in plaats van olie wel water op het vuur gegooid worden.

Let’s hope, Keeska! :wink:
En sinds enkele minuten officiëel, maandag 4 maart is een ‘public holiday’ in Kenia.

THEME OF THE WEEKYOUTH AND ELECTIONSHow the elections affect Kenya’s youth
Please select a playlist

[ul]
[/ul]

http://www.youtube.com/elections

weet niet of informatie geheel klopt, maar hoorde juist dat de Kongowea markt in mombasa
enkele dagen gaat sluiten dat betekend dat vele winkeltjes en marktkraampjes géén nieuwe aanvoer hebben

voor de kinderen van kenya van eric : Altijd

,

1 like

We hadden een fijne bijeenkomst onder de (nog aanwezige) Belgen gisteren namiddag hier in Diani.
Info over wat te regelen voor de verkiezingen, maar dat wisten we al. Er wordt zeker niet gepanikeerd, enkel wordt aan de kust gevreesd indien Uhuru verkozen wordt. Er is een verzamelpunt voorzien in case of emergency. Er werd aan iedereen gevraagd om in contact met elkaar te blijven en om onmiddellijk te melden indien iemand in zijn omgeving iets ziet gebeuren. Er wordt aangeraden om tot na de uitslagen niet naar Mombasa te gaan, zeker ivm Likoni. De uitslagen worden verwacht anderhalve dag na de verkiezingen. Iedereen die aan verhuur doet, is verantwoordelijk om zijn nog eventuele gasten op de hoogte te brengen in case of.
Aan alleenreizende Belgen (niet via touroperator of niet logerend bij Belgen) wordt aangeraden om hun aanwezigheid in Kenia te melden bij de ambassade of consulaat, op die manier kunnen ze bij gevaar ook onmiddellijk op de hoogte gebracht worden. Communicatie verloopt via sms, mail, Twitter en FB.

Ik kreeg net een sms vanuit de kust. Ook hier wordt gevreesd voor overwinning van een Kikuyu. Want dan zou er gevochten worden en er wordt nu al massaal gehamsterd in case of. Zelf denk ik dat er ook gevochten zal worden als er een Odinga wint. Eind maart zal ik opgelucht ademhalen!

nu te horen op radio

ojeehh

Vandaag mn boodschappen wezen doen om mn noodvoorraad aan te vullen met de laatste dingen. Veel shops kopen geen nieuwe voorraad meer in, groentes zoals sukumawiki en kool zijn nu al ontzettend in prijs gestegen, kool wel van 25 naar 60shilling voor een kwart kool! Ben blij dat we nu een voorraadje hebben en voorlopig vooruit kunnen.
Gisteren een verhitte discussie tussen een Uhuru-aanhanger en een Odinga-aanhanger gevolgd. Beiden zeer overtuigd van hun winst riepen ze de dag na de verkiezingen samen een biertje te gaan drinken als teken dat er geen violence zou plaatsvinden. Iedereen wenst elkaar hier in de omgeving ook “a peacefull election“ als ze elkaar gedag zeggen en elkaar niet meer zullen zien voor de verkiezingen.

Inderdaad, hier in Diani ook ‘peacefull elections’ and ‘we vote for peace’…
De prijzen gaan inderdaad de hoogte in en in sommige supermarkten worden de rekken niet meer aangevuld zoals gewoonlijk. De enige waar van veel zaken een grotere voorraad te vinden is (zéker drinkwater enz…), is Nakumatt.

Gisteren een nieuwe waarschuwing van de NL ambassade via de mobile:
Op 2 maart worden politieke rally’s gehouden door Jubilee,Alliance, Cord in o.a. Uhuru park, Uhuru gardens, Nyayo Stadium,City Stadium, Moi International sports centre, Tom Mboya stadium, Kamukunji sportpark, Dandorra en Ngomongo. U wordt aangeraden deze staddelen te vermijden en de media te volgen.

Dit betekend kortweg kom niet naar Nairobi want het is daar niet 2 maart niet veilig wat betekend dat ik mij op moet sluiten want dat zijn precies de plaatsen die ik moet passeren als je naar Nairobi centrum moet of naar mijn famlie of projecten. Ik zal morgen zondag berichten of ik problemen heb gehad.