http://www.kenyan-post.com/2013/03/raila-odinga-warns-of-trouble-if-he.html
De verkiezingen hebben ook het Nederlandse Nos journaal gehaald. Gisteren om 20.00 uur hebben ze er iets over laten zien. Dat is fijn, want dan begrijpen Nederlanders beter als je het over de Keniaanse verkiezingen hebt.
Hallo Trudi wanneer dit geen intimidatie is dan weet ik niet wat intimidatie is. Dit is zuiver een waarchuwing dat er als hij niet gekozen word er weer het nodige gebeurd. We waarom niet afwachten wat de kiezer doet. Gisteren waren er de manifestaties in Nairobi en wat ik heb gezien is dat de supports gewoon met elkaar omgingen en wel discuseerden maar dat ging niet met geweld alleen wel heftig zoals het altijd gaat.
Weer in dit artikel wordt het tribisme opgehaald maar wanneer je hier met ambetenaren te maken heb dan is er een behoorlijke mix van tribes op alle fronten.
Raila spreekt over de mungkiki maar je moet weten dat de leider van de Mungkiki Mr. Maina een hotshot is in CORD bij elke bijeenkomst zit hij op de eerste rij en krijgt ook altijd spreektijd dus trek je conclusie.
De mensen worden nu elk uur met hun neus op de feiten gedrukt over de violence in 2008 bij de teliviespots en radio en dat op elke zender.
Nu maar wachten op.de resultaten van dit alles morgen en dinsdag.
Ik weet het Keeska.
En wat ik ook weet is, dat mensen hier uit Ukunda, die niet van plan waren om up country te gaan, vandaag overhaast alsnog vertrokken zijn.
Let’s wait and see and fingers crossed. We stay in touch.
Trudi vandaag stond er een artikel over deze uitspraken in de Nation waar Raila stelde dat hij deze uitspraken niet had gedaan maar er wordt erg getwijfeld aan zijn woorden want de fincial times is geen schandaal blaadje. In mijn kennissenkring zijn mensen van beide kampen en toen we aan de shoma zaten werd er nogal wat afgediscusieerd over deze kwestie en het merendeel heeft nu toch zijn twijfels vooral nu ook de CNN met een artikel en bewijzen dat het waar is naar buiten is gekomen.
Maar nog steeds is er het vertrouwen dat alles rustig zal blijven net als tijdens het referendum over de nieuwe contitutie waar ook van alles werd verwacht.
Ook de andere familieleden uit Ukunda waar ik regelmatig contact mee heb zijn veilig aangekomen in het Busia district. Of up country gaan wel of niet nodig was kan ik niet vanaf de zijlijn beoordelen, maar weet wel dat ze ook niet zo blij waren met de MRC in Omgeving south coast. Hopelijk kunnen ze na de verkiezingen weer snel terug naar hun “huis” .
Ik hoorde dat zaterdag wat MRC-leden hebben opgeroepen om niet te gaan stemmen of anders… later hoorde ik dat deze mensen zijn opgepakt door de politie.
Sinds gisteren is er een avondklok. Na 18.00 uur mag je niet meer buiten zijn, anders kan je opgepakt worden. Toevallig hoorde ik het mijn taxichauffeur in het Kiswahili door de telefoon tegen iemand zeggen. Heb het later nagevraagd omdat mijn Kiswahili niet zo best is dat ik vertrouwde het 100% goed verstaan te hebben en het blijkt inderdaad zo te zijn. Hoe dat gecommuniceerd is en of dat alleen hier of overal in Kenia geldt weet ik niet.
Ik zit in ieder geval nu veilig in een apartementje bij Diani Beach samen met mn 3-maanden oude dochtertje. Ik merk zelf dat ik dit weekend toch wat nerveuzer ben geworden. Hopen dat alles rustig verloopt!
Haen llo Marriette hierin Nairobi was geen avondklok maar volgens de taxi chaufuers gingne de meeste bars wel om 12.00 uur dicht omdat iedereen vroeg is de morgen wilde gaan stemmem. Ik was net in Karen en de rij bij het stemlokaal is ongeveer 3 km lang en in Ngong het zelfde op het eerste oog gaat het er rustig aan toe de mensen staan met elkaar te praten en geduldig te wachten alleen zijn er meer politie controles naar Nairobi als normaal.
Hallo Trudi dat is vlug in Belgie zo zie je dat iedereen met argus ogen naar Kenya kijkt. Ik heb net met Nyeri gebeld en daar is alles rustig ook in Nakuru waar het de vorige keer mis ging is de sfeer tot nu toe goed. Is re iemand die vanuit de regio Kisumu ons op de hoogte kan houden???
Net met mijn vrouw gebeld ze staat in de rij voor het stemlokaal in Dagoretti en verteld dat het er rustig aan toe gaat en dat net de waarnemers van de EU zijn gearriveerd. Mijn dochter in Buru-Buru heeft het zelfde verhaal rustig ook mijn zoon in Embakasi geeft het zelfde rapport wel wordt er over Mombassa gepraat en dan over de MRC die proberen om onrust te zaaien.
Marriette hoe is de situatie bij je man nu heb je contact met hem ik kan mijn vrrienden bij Lamu niet bereiken ivm netwerkproblemen.
Sommige stembureau’s in Mombasa zijn momenteel blijkbaar nog niet open omwille van de onlusten deze nacht… Hopelijk gaan die snel open, want anders zou ook dit weer voor incidenten kunnen zorgen, vrees ik.
Over de avondklok krijg ik geen bevestiging tot nu toe. Ik probeer het verder uit te pluizen.
Informatie die ik net kreeg van een vriend (Keniaan) die pas terug is van een rit naar Mombasa Airport.
De avondklok is niet officiëel, maar er wordt wel sterk afgeraden om na 18.00 de baan nog op te gaan. Blijkbaar zijn 's nachts auto’s bekogeld geweest met stenen op de weg van Likoni naar Ukunda. Vandaar dat ze het afraden.
Er zijn ook incidenten geweest in Kilifi en Nyali, maar blijkt om inside jobs te gaan.
En dit lees ik ook net:
The vote for county assembly ward representative will be postponed in four county wards where a candidate’s name was left off the ballot or the pictures/parties were placed with the wrong names. All other elections in those wards will continue as planned, but the county assembly ward representative vote will be rescheduled in those four wards for March 11.
Volgens nu.nl al 17 doden voordat de stembureau’s open gingen, dat zal bij de stembureau’s zijn die nu nog niet open gegaan zijn
Ja, inderdaad.
En verneem nu ook dat 6 MRC-leden omgekomen zijn bij het incident.
Er worden momenteel 400 extra politiemensen naar Mombasa gestuurd.
In het binnenland verloopt alles inderdaad blijkbaar heel rustig.
Er is enkel wat rumoer omdat héél wat vrouwen een baby ‘huren’ om zo vooraan in de rij te kunnen gaan staan. Nu moeten ze borstvoeding geven om aan te tonen dat het hun baby is. Als het hun baby is, worden de vingertjes van de baby in de inkt gezet, op die manier kunnen ze de baby niet verder ‘verhuren’.
Hier is alles tot nu toe rustig alleen wat problemen met de mensen die niet in de rij willen staan en proberen naar voren te komen.
Wat betreft de Mombassa incidenten daar is geen bevestiging van ook niet via de media.
Nu wel via www.nu.nl.
Lijkt mij meer een shabaab grapje…:chin:
Hakuna dit is weer een beetje onvoledig nieuws wat een negatief effect heeft voor Kenya. laat ons hopen dat er nu eens iets positief gemeld wordt maar dat zal wel niet want dat is geen nieuws.
Als het onvolledig nieuws is moet je dat bij Nu nl. melden. Natuurlijk is goed nieuws beter.
Ik vond het verhaal van Trudi hilarisch en weer zo inventief… van de borstvoedende dames.