op Aljazeera news
geen melding van ongeregeldheden
wel een verslag over de twee machtigste familiies van kenya
dus een oud gezegde is nog steeds van kracht
Ook in Duitsland is gemeld op het nieuws dat er verkiezingsgeweld in Mombasa is, 4 agenten dood en er wordt meer geweld verwacht. Volgens de Duitse radio hebben we hier aan de kust een groot probleem! Gelukkig komen er net weer wat mensen terug van het strand en die geven aan dat het wat rustiger is dan normaal, maar dat ze verder niets bijzonders gezien hebben. Mijn man ondertussrn gesproken, die is in Mariakani en ook daar is alles rustig.
Inderdaad, ik vond dat ik het geval van de borstvoedende mama’s hier toch ook mocht vermelden. ![]()
En alles is relatief rustig verlopen om horen/lezen/zien.
Hier aan de kust lijkt alles wel rustig, maar er is een heel speciale spanning te voelen onder de residenten hier én onder de Kenianen zelf. Ik kan het niet echt beschrijven. Tot nu toe is niet iedereen op z’n gemak en er wordt inderdaad nog gevreesd. De Kenianen zelf (en normaal gezien spreken de mensen van de kust daar niet zomaar over) zeggen ook dat voor het ogenblik de kust het meest gevreesde gebied is. Ik denk dat we moeten afwachten tot de eerste resultaten beginnen te komen en om horen via de TV, zullen die niet lang op zich laten wachten.
Ik lees nu de kranten in NL en BE via http://news.google.nl/ buitenland
Mijn man is eindelijk weer thuis na een lange dag. Hij moest gisteren en morgen gewoon werken, dus is vanochtend heel vroeg van Ukunda. naar Mariakani gereisd en vanmiddag laat weer terug. Op de terugweg reden geen matatu‘s van Mariakani naar Mombasa en van Likoni naar Ukunda. Het heeft hem daarom 2000sh ipv 200sh gekost om thuis te komen (gedeelde taxi).
Hij vertelde daarnaast dat de motorbikes in Ukunda actief aan het protesteren zijn. Hij voelde zich niet veilig genoeg om te blijven staan en wachten om te horen waarom dit was. Later hoorden we van vrijwilligers dat hun askari had gebeld naar iemand en te horen had gekregen dat er een motorbike was aangevallen. Door wie (MRC?) werd niet gezegd.
Gelukkig is mn man in ieder geval weer thuis en veilig!
Hallo Marriette ik ben blij voor je dat je man safe is hier is het tot nu toe rustig
Voor de uitslagen is de site http://vote.iebc.or.ke/ zolas het er nu naar uit zie is Kenyata de winnaar maar er zijn pas 3.000.000 stemmen geteld maar om 13% in te halen is een hele klus en praktisch onmogelijk. Speciaal omdat de groote aantallen uit Centraal Kenya nog niet binnen zijn.
Ja, Keeska, het lijkt nog moeilijk om in te halen. Ben deze morgen toch eens afgezakt naar ‘Centrum Diani’ omdat ik een voorraad krediet wou inkopen (alle lokale shops zitten zonder) én ook om de meningen te horen.
Zowel residents als lokalen hier zijn er heel erg mee bezig en vrezen… de gevolgen zijn zo goed als gekend.
Marriette, ben heel blij voor jou dat jullie weer goed samen zijn!
Uh, we zijn niet samen Trudi. Ik logeer bij iemand in Indian Summer en mijn man zit in ons huis in Ukunda. Hij moet gewoon werken. Maar was gewoon heel erg blij dat hij veilig door Mombasa terug naar huis was gereisd.Hij werkt in Southern Palms dus daar zit ie ook wel veilig. ![]()
Maar bedankt!
Oeps, sorry, Marriette, ik dacht dat hij ook bij jullie in Diani logeerde… Misverstand… Ooh, dan verblijf jij bij één van mijn Belgische vrienden, Alec?
Ja, heel blij dat hij goed van Mombasa terug gekeerd is natuurlijk! Had gisterenavond nog gasten die aankwamen en haast geen enkele taxi chauffeur van Diani wou de rit doen gisterenavond… toch iemand gevonden en ze zijn hier ook goed gearriveerd. Me happy of course.
All the best and like all of us, it’s good to keep in touch! ![]()
Zowel residents als lokalen hier zijn er heel erg mee bezig en vrezen… de gevolgen zijn zo goed als gekend.
Wat bedoel je hiermee Trudi??
Zo’n 10% van de stemmen worden afgekeurt, er is wederom sprake van storingen bij de IEBC, Uhuru staat op kop in de peilingen. Er doen zich, net als tijdens de verkiezingen eind 2007, speculaties de ronde over fraude … helaas!
ach ja het volk lijdt weer eens en heeft het ongemak van maandenlange verkiezingstrijd
kan zijn dat Kenyatta president wordt en odinga premier
de zaken van beide heren gaat gewoon door
zo is kenyatta druk met
TV zender K24
hotels
banking
bouwbedrijven
land ja erg veel land
geschat vermogen : 500 miljoen dollar
odinga
east african spectre gas
pan african petrol
kisumu ethanol
vermogen … miljoen dollar
ze willen (geilen) beide op macht
vertellen ze ook het volk vanwaar ze zo gigantisch rijk zijn geworden
Murungi wanneer heb jij eens iets positief te melden? en trudi wat bedoel je met de gevolgen tot nu toe zijn er nog nergens erge ongeregelheden gemeld alleen is er nu het gerucht hier in Nairobi dat Mr.Odinga de uitslag niet zal accepteren n. u zijn er weer andere zaken die mee gaan spelen vooral het beruchte interview in de Financial Times. Maar de IEBC is heel erg duidelijk dat ze met alle partijen rond de tafel zitten en dat iedereen accepteerd wat de uitslag ook mag zijn.
Kosgey heeft van zijn zoon verloren en is nu dus uit de race (politiek) of was dit de game van deze familie wat die ook al jaren aan de macht zijn. Het is niet alleen de Kenyata en Odinga maar daarnaast zijn de andere ook nog zoals Bret, Muldavidi, Mwangi etc die ook een belangrijke rol spelen en hun belangen zeker willen stellen.
Maar de ongeregelheden starten over het algemeen in de slums owaar de supporters hun frustratie over het verlies af reageren op de winnaars. Het is net als met de voetbal hooligans in Europa een paar leider opreoerkraaiers en de rest volgt en dat kan nu voorkomen worden door de zaak al op voorhand af te laten koelen in de 7 dagen staan om de officieele uitslag te publiceren.
Keeska, heb je op de website waavan je eerder de link plaatste, gekeken naar de polls in Mombasa?
Dan zal je ontdekken dat Uhuru niet bepaald populair is hier, voornamelijk vanwege zijn familie en het land dat ze bezitten aan de kust.
Het zou kunnen zijn dat als Uhuru als nieuwe president wordt yuitgeroepen, dit niet ongemerkt voorbij zal gaan in Mombasa, helaas!
ik hoorde net van een kennis daar dat in Mwtapa, beveiligers en politie massaal wegtrekken. Verkeer op de weg is er nauwelijks. Luo’s slaan op tilt en als Uhuru wint zou dat door corruptiegeld van deze stinkendrijke Keniaan komen. Sfeer wordt snel gespannener.
het is gewoon de keiharde waarheid
ja en dat kan een ieder soms niet aanstaan
maar politcian zijn overal personen die het mooier voorstellen aan een ander (eigen volk)
men verteld echt niet hoe rijk men is ook de profiteurs eromheen niet
maar zelf zitten ze er wampjes bij zoals we in holland zeggen
het volk heeft het maar te accepter daar het weinig macht=invloed heeft
http://www.the-star.co.ke/news/article-41002/uhuru-richest-kenyan
Ja, Trudi, bij Alec. Katja, vrijwilligster van Kebene logeert hier in een appartementje en nodigde me uit om te komen logeren. Echt superfijn.
We zijn vanmiddag bij Lymingtons wezen lunchen en op straat zie je voornamelijk blanken. De supermarkt daar was superrustig. Katja kwam net lopend bij Kebene vandaan en voelde zich op de terugweg heel erg aangestaard en onprettig, terwijl ze daar al maandenlang zonder problemen loopt.
Hakuna, van spanningen in Mtwapa merk ik tot nu toe weinig, er zijn mensen vanuit de zuidkust en Kilifi die juist hierheen zijn gekomen om de verkiezingsuitslag af te wachten, Mtwapa is tijdens verkiezingen over het algemeen veel rustiger dan die plaatsen. Ja, er zijn hier enorm veel particuliere beveiligers voor bedrijven en gebouwen en daarbij zijn ook hier extra politieagenten in gezet. De Tuskys supermarkten, vele shops en bars zijn gewoon open hier. De informatie van je kennis kan ik dus niet bevestigen … maar als ik bvb de posts op facebook volg, dan heb ik het vermoeden dat bij een overwinning van Uhuru, de autoriteiten in andere kustgebieden het moeilijk kunnen krijgen.
Ja, ook hier wordt gevreesd dat als Uhuru aan de macht komt, er tal van problemen zullen onststaan aan de kust. Tja, misschien te voorbarig, maar dat is wel het enige waar hier over gesproken wordt momenteel. De sfeer is er naar. En om nog maar te zwijgen over de eventuele blokkades tegen Kenia als hij aan de macht komt… zou héél jammer zijn voor Kenia, het land én de bevolking.
But yes, let’s wait and see. Wat niet betekent dat we onze mening (of de mening van de streek waar elk van ons zich bevindt) niet mogen weergeven, want dat was uiteindelijk ook een deel de bedoeling van deze topic, dacht ik? En wees gerust, als er positief nieuws is, zal ik zéker niet laten om het hier mee te delen. ![]()
@ Marriette, da’s fijn en daar zal je je inderdaad wel goed voelen! Wat de sfeer betreft, is het inderdaad zo. En dit heeft niks te maken met negatief doen, maar er hangt heel zeker weten een vreemde sfeer, ik kan het moeilijk of niet verwoorden. Zelfs in de normaal gezien heel druk bezette zaken is nauwelijks iemand te zien of, zoals je zegt, enkel zo goed als niets vermoedende toeristen. We keep our fingers crossed.