Ik krijg net een berichtje van de Nederlandse Ambassade dat mensen onrustig worden omdat het tellen zo lang duurt. En dat we moeten oppassen voor eventuele ongeregeldheden. Hier in Nairobi is het nog steeds rustig. Ik woon in Syokimau en het lijkt een dag als elke andere. Sterkte voor iedereen die in een gebied zit waar het onrustiger is!
Hallo Hier aan de andere kant van Nairobi bij de Boma’s (Dagoretti-Karen-Ngong- Ongatta Rongai) is de sfeer nog rustig maar er is ook hier meer politie als normaal maar de taxi’s staan nobgsteeds paraat bij de normale staanplaatenen mijn ervaring is dat asl er wat gaat gebeuren deze het eerste verdwenen zijn net als de boda boda want ze hebben een onderling goedwerkend waarschuwings systeem. Wat beterft Westlands ik heb net gehoord dat het daar ook nog normaal is speciaal wat de Jam betreft.
Hallo,
ff een bedankje vanuit Nederland.
Keeska, geweldig dat je deze topic bent begonnen!
We zitten hier ook allemaal in spanning en het is goed om jullie berichten te kunnen volgen.
Tuurlijk is voor ons de spanning anders dan voor jullie.
Dus… allemaal sterkte gewenst waar dan ook in Kenia!
Ik ben ook blij met deze topic. Al is het soms lastig om niet beinvloed te worden door sommige verhalen van onrust en zorgen. De Nederlandse Ambassade doet goed werk met het versturen van smsjes en mails, maar soms is het ook ietswat overtrokken. Maar liever 'safe than sorry" denk ik dan maar! En een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Ik ga afwachten op wat er al dan niet komen gaat. Helaas is mijn man op safari, maar ik red me prima!
Mijn berichtgevingen zijn zeer van de gewone man en die spreken van oorlog als Uhuru wint. Want die heeft alle Shamba’s van de kust gestolen!
Ik leef met ieder mee, Keniaanse vrienden en vriendinnen en ook jullie van het topic!
hartelijk dank, Kees, en alle anderen voor de updates over het verloop van de verkiezingen. De vorige keer zat ik er middenin (met mijn twee Kikuyu kinderen in West Kenia: wrong place, wrong time…) en moesten we een veilig heenkomen zoeken. Nu zijn we in Nederland, maar we volgen de gebeurtenissen uiteraard op de voet. Voor wie het nog niet wist, in de waargebeurde roman ‘de roep van de mapori’ heb ik het verkiezingsverhaal van 5 jaar geleden uitgebreid beschreven. De aanloop, de verkiezingsdag, het trage tellen van de stemmen, de beschuldigingen van fraude, en alles wat er toen volgde. Laat het deze keer beter aflopen! Kenia kan wel wat vrede en rust gebruiken…
Het probleem nu is het electronische systeem wat niet werkt zoals het zou moeten werken wat tot deze vertragingen leiden ( het is het zelfde systeem als in Frankrijk)
Bijzonder dat Kenianen geduldig uren in de rij staan te wachten tot ze mogen stemmen, maar als het aankomt op de resultaten zijn ze ‘opeens’ ongelofelijk ongeduldig. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat mensen de uitslag willen weten zodat ze verder kunnen gaan met het gewone leven. Of gaan relschoppen, want dat gaat vast en zeker gebeuren. Ik heb het idee dat sommige mensen daar geen reden voor nodig hebben. Het kan nu nog alle kanten op gaan!
Mirjam, die haat tegen Kikuyu! Zit zo diepgeworteld aan de kust.! Wat is er waar wat niet…
Ik lees net bij iemand op zn facebook die in Colliers Center (Diani Beach) logeert dat vanmiddag 2 legereenheden zich gevestigd hebben op de golfbaan… Extra beveiliging dus…
Niet overal wordt electronisch gestemd … Op het nieuws was bericht dat in diverse plaatsen fraude is gepleegd door dubbele stembussen, dit zou oa in Nyeri zijn gebeurt.
Hallo Kenya dat is weer een gerucht er was een probleem met een persoon die niet bekend was bij de IEBC en is gearresteerd. Het was in Othaya waar Wamboy en een andere man samen contesten voor de zelfde plaats. Dat probleem speelt al enige tijd omdat Jimmy Kibakki tegen Wamboy is. ( Wamboy is de tweede vrouw van KIbakki ) Dus dit heeft niets te maken met de verkiezingen voor de president maar alles met een intern conflict in Othya.
De ongeldige stemmen zijn de stemmen sie in een verkeerde box zijn gedaan vlg IEBC en het wordt nu uitgezocht.
Tot nu toe alles nog rustig hier.
Ik zit radio te luisteren en blijkbaar blijven heel veel Kenianen vandaag thuis van het werk omdat ze toch wat angstig zijn over de verkiezingsuitslag en de gevolgen ervan. Ook veel reacties van mensen die wel aan het werk zijn en hun thuisblijvende landgenoten niet begrijpen. Interessante discussie dus op Classic 105.
En ik begrijp de haat tegen Kikuyu’s ook niet. Het is voor veel Kenianen zo lastig om voorbij de stam te kijken. Laat men naar de persoon kijken en iemand ver/beoordelen op het gedrag. Mijn man is Kikuyu en heeft contact met veel mensen van andere stammen. Gaan die zich straks tegen hem keren alleen omdat hij Kikuyu is? Niet dat ik daar bang voor ben, maar er zullen altijd uitzonderingen zijn die het wel gaan doen.
Hallo Jamir mijn vrouw is ook Kikuyu en door haar organisatie hebben we veel andere Kanyanen in onze vrienden en kennissen kring waar tribisme absoluut niet aanwezig is want we zijn allemaal kenyaan is het gezegde en werken voor Kenya.
Maar er zijn zeker een aantal gevallen waarbij het begrijpelijk is dat er enige wrevel is. Dit vooral omdat de Kikuyu zakelijk is ingesteld en voor de winst gaat ( net als de meeste Nederlanders) en dat geeft de wrevel vooral als je een stuk land aan een Kikuye heb verkocht en ziet dat hij er goed op boert terwijl jij daar nooit wat op had gedaan. Het zelfde is gebeurd in Belgie Vlaanderen- Walonie en verder weg in Polen - Frankrijk Oost Duitsland er is altijd jaloezie wanneer iemand succes heeft en dat wordt dan op de hele groep gefocust. Onegveer 30 jaar geleden als ze in Bourgonje - Auvergne etc. ontdekten dat je Nederlander was dan kreeg je op de meeste terrassen geen service en vond je in de Provence op de viaducten Dutch go home.
Wat verwacht je dan hier waar de scholing laag is en de armoede hoog het is begrijpelijk maar niet goed te keuren en speciaal niet wanneer een niet Kenyaan ook stelling in het tribisme neemt wat helaas gebeurd door de tunnelvisie die diverse organisaties die hier werkzaam zijn hebben. In 2008 probeerden we een Harambee in Nederland te organiseren met de organisaties die werkzaam zijn in Kenya om de IDPs te helpen de reactie hierop was over het algemeen we hebben onze eigen projecten en men vergat dat Kenya in brand stond want het waren toch de Kikuyu’s die schuldig waren aan het geweld en dus hoefden die niet geholpen te worden. ( De voorzitster van Stichting Vluchteling verklaarde voor de Nederlandse televisie dat de Kikuy’s de schuldigen waren en vergat daarbij dat het geweld voornamelijk in de Rift valley was en wel tussen Karenjin en Kikuyu waarbij de land kwestie een grote rol speelde.)
Net weer een telefoontje vanuit Nakuru nog steeds alles rustig de mensen wachten op de uitslag.
Ik hoor net dat de locals van Maweni (Ukunda) hebben gezegd dat als Uhuru wint er oorlog is, want ze vertrouwen er niets van nu er manueel geteld wordt… ![]()
Pfff, dat is geen goed nieuws!
Is er al zicht op wanneer de uitslag te verwachten is?
Kort na de middag hebben ze op TV (nogmaals) gezegd om geduldig en kalm te blijven en dat de definitieve uitslagen binnen de 24 uur verwacht worden… Ze beginnen enorm ongeduldig te worden…
En ja, Marriette, dat verhaal doet al héél lang voor de verkiezingen de ronde, hé. ![]()
Sms gehad van de Belgische ambassade (en die zijn normaal heel karig in het sturen van berichten) dat bij het uitkomen van de definitieve uitslagen uiterste voorzichtigheid geboden is in Nairobi, Kisumu en zeker de kustregio… Het blijft (bang) afwachten, helaas.
De wereld op z’n kop. Het IEBC heeft blijkbaar de stemmen opnieuw geteld en nu staat ‘opeens’ Raila Odinga ver bovenaan met 71% van de stemmen. Uhuru Kenyatta staat ‘opeens’ op maar 28.3% van de stemmen. Ik kan me niet voorstellen dat Kenianen dit zonder slag of stoot gaan accepteren!
Ik zit hier ook stomverbaasd naar het nieuws te kijken, ik begrijp er werkelijk geen bal meer van…!
Ze blijven aansporen op kalmte, want de resultaten zullen waarschijnlijk pas vrijdag of eventueel maandag bekend gemaakt worden… (volgens de wet hebben ze tot 7 dagen de tijd). Ze vragen om begrip hiervoor, maar in de zaal begon het er al rumoerig aan toe te gaan. Begrijp wie begrijpen kan…
Even voor de duidelijkheid: IEBC is opnieuw beginnen met tellen. De cijfers die ik in mijn post heb gemeld zijn de resultaten van nog maar 6 van 291 consituencies!!! Ze zijn dus nog wel even bezig om alle overige stemmen te tellen. Deze spercentages staan gelijk aan 107.791 stemmen voor RO en 43.020 stemmen voor UK. Dat waren gisteren, bij de onofficiele uitslagen meer dan 3 miljoen voor UK… Ze hebben nog een lange weg te gaan, maar dit…ik weet het niet! Ik wil ook niet te negatief zijn, maar deze ommezwaai in resultaten was er de vorige keer ook debet aan dat het zo uit de hand liep!