Inderdaad, Janmir, en dat ziet er dus helemaal niet goed uit. Daar komt zeker misérie van… jammer genoeg… ![]()
Ik wil niet te negatief doen, maar toch… Zoals het er nu uitziet komen er op sommige plekken hoe dan ook rellen. Aan de kust als UK wint, op heel veel plekken wanneer RO opeens gaat winnen!
Hoeft geen ommezwaai te zijn… Hopelijk niet! Is heel erg afhankelijk van welke kiesdistricten nu opnieuw geteld zijn. Vijf jaar geleden heb ik met verbazing naar de uitslagen gekeken: in heel veel kiesdistricten gaat meer dan 90% van de stemmen naar één kandidaat. In andere districten krijgt deze kandidaat vervolgens minder dan 5%. Hangt puur van de streek af. En dat is natuurlijk het trieste; het mag dan wel een democratisch proces zijn, uiteindelijk lijken verkiezingen hier helemaal niet om verkiezingsprogramma’s of overtuigingen te gaan, maar alleen maar om afkomst. Mijn ex-man, een Kikuyu, stemde de vorige keer op Odinga. Ik geloof dat hij zo’n beetje de enige was die zo neutraal in het leven stond!
Maar voor de emoties is het opnieuw tellen met zo’n verwarrende tussenstand (en dat het zo lang gaat duren) uiteraard geen goede zaak…
Je hebt gelijk Mirjam: nu staat Kenyatta bovenaan met 56.3% en heeft Odinga 40.7%. Er zijn stemmen van 23 constituencies geteld…nog heel veel te gaan!
En mijn man, als Kikuyu zou op PK hebben gestemd wanneer hij in Nairobi was geweest. En ik hoorde meer van zijn vrienden die dat zouden doen. Laten we hopen dat de jongere generatie uiteindelijk gaat kiezen voor een kadidaat waar ze achter staan qua politieke ambities en niet iemand van dezelfde stam!
Hallo Jamir
Peter is volgens mijn mening de toekomstige president van Kenya maar laten we nu eens afwachten wat het nieuwe parlement gaat doen er zijn een hele hoop nieuwe jonge mensen die nu een kans krijgen.
Men is vergeten dat Kenyata als Minister van Finance toch heeft door gedrukt dat de de ministers en assistant ministers in de Passat zijn gaan rijden. Dat vond en vind ik nog steeds een knap staaltje van hem met alle tegenwerking die hij toen had heeft hij het wel gewonnen dat Ruto als Min van Agriculture ook het nodige heeft door ged boeren ten grukt wat de kleine oer een beetje heeft geholpen.
Hallo Jamir
Peter is volgens mijn mening de toekomstige president van Kenya maar laten we nu eens afwachten wat het nieuwe parlement gaat doen er zijn een hele hoop nieuwe jonge mensen die nu een kans krijgen.
Men is vergeten dat Kenyata als Minister van Finance toch heeft door gedrukt dat de de ministers en assistant ministers in de Passat zijn gaan rijden. Dat vond en vind ik nog steeds een knap staaltje van hem met alle tegenwerking die hij toen had heeft hij het wel gewonnen dat Ruto als Min van Agriculture ook het nodige heeft door gedrukt wat de kleine boer een beetje heeft geholpen.
Ik ga er vanuit dat PK zijn kans nog gaat krijgen in de toekomst! En op veel lokale posten zitten nieuwskomers en dat is een gunstig teken! Ik ga afwachten: ik kan er toch niets aan veranderen! :slywink:
Vandaag lijken veel meer mensen naar hun werk te zijn gegaan en ook kinderen weer naar school. Laat het normale leven maar weer beginnen!
Hallo net het een berichtje ontvangen dat de Cord wilde dat er getopt werd met de electronische registratie en dat het manual moest gebeuren want er was vogens hun fraude in het spel nu blijkt dat het systeem wel goed was want het verschil is weer 600.000 stemmen.
Net het volgen nieuwtje van het net geplukt er is niets nieuws in de wereld.
(misschein kan NL nu wat leren van de situatie in Kenya.)
Plasterk wil elektronisch stemmen
[TABLE=“class: al-attribution single-line-height”]
NOS
- 15 uren geleden
[TABLE=“class: share-bar-table yesscript”]
[TR]
[TD=“class: share-bar-cell sharebox-cell”]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Minister Plasterk wil een nieuwe discussie over elektronisch stemmen. Sinds 2007 is het gebruik van stemcomputers in Nederland verboden en wordt er met biljetten gestemd. Het verbod werd destijds ingesteld omdat de machines niet genoeg beveiligd …
Ik ben net in Nairobi geweest alles lijkt normaal wel wil iedereen weten hoe de situatie is maar tt nu toe heb uk niet veel van de spannig gemerkt tijdens de luch zat als gewoonlijk alles vol en met gemengede tribe’s. Maar ik begrijp dat de uitslag pas morgen verwacht wordt misschien wordt dat het breekpunt en gebeurd er niet wat iedereen verwacht maar gaat allees rustig door.
Wat de onlusten aan de kust betreft dat zal meer woorden dan daden zijn want iedereen weet als er daar wta gebeurd dat de toerist weg blijft en daar de lokale economie grotendeels op. Een Kenyaan mag dan wel arm zijn maar ze zijn niet gek.
de VS en engeland hebben een vage waarschuwing afgegeven, dat als Kenyatta wint
zal dit consequinties hebben voor de betrekkingen tussen kenia en betreffende landen
maar wat het inhoud wordt verder niet vermeld
zal mede in verband staan dat kenyatta zich nog steeds voor het ICC moet verantwoorden
bron: volkskrant
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3404081/2013/03/05/Wat-als-ICC-verdachte-Kenyatta-de-verkiezingen-in-Kenia-wint.dhtml
Als je blieft laat deze landen zich nu eens niet met een ander land bezig houden en de waarschuwingen afgeven want dat is werkelijk ingrijpen op wat de democratie is en kan doen. Wanneer Kenya zijn president kiest dan is dat hun keuze ondaks de ICC kwestie.
De USA en UK moeten eerst zelf hun zaakjes maar op orde brengen voordat ze zogezegd ingrijpen in een ander land.
De Uk heeft al extra militairen ingevlogen in Nanyuki zogezegd voor een grote oefening wat is dat toch een toevallige samenloop vande omstandigheden net als het feit dat er nu ook gebunkerd moet worden door een Amirikaans oorlogschip wat normaal in de Golf van Oman rondvaart.
Ook deze gegevns staan gewoon in de kranten terug te vinden maar dan onder een heel klein kopje in de zijlijn.
Het blijkt gewoon dat er weer enige krachten aan de gang zijn die Kenya hun willetje op willen leggen. Maar ik ben bang dat dit niet meer opgaat gezien de gemiddelde leeftijd van de nieuw gekozen MP’s en ook bij de senatoren en governeurs is er een aanmerkelijke verjonging over de hele linie zichtbaar wat het land alleen maar ten goede kan komen.
Het zijn namelijk deze 2 landen die hier het meest te verliezen hebben, ik hoor geen waarschuwing vanuit China, India, Japan die op dit moment wel de grootste handelspartners van Kenya zijn en het meeste te verliezen hebben wanneer er hier onlusten uit breken.
Hier aan de kust is men zich erg bewust dat, indien Uhuru president zou worden, er negatieve gevolgen aan vast zitten zoals het verslechteren van internationale betrekkingen en daarmee ook het toerisme. Het zijn onzekere tijden, mensen verlangen zelfs terug naar de dictatuur van Moi, wat nog een betere optie lijkt dan Uhuru als president. “When Moi was president, there was no tribalism” is een veel gebruikt argument …
Kenya wat betreft het toerisme ik denk dat het toerisme daar niet onder te leiden heeft en ook de handel gewoon door gaat want er zal echt geen embargo komen als Uhuru wordt gekozen. Het was een argument om stemmen de werven waardoor er veel op het verkeerde been gezet zijn. De zaak is niet zo hard als wordt gezegd anders had de ICC het niet verschoven naar juli 2013.
En diegene die naar de Moitijd terug wil met de leuze toen was erg geen tribalisme moet ook weten dat er in die tijd geen rechtspraak was en je als je wat verkeerd zei direct gevangen werd gezet. Ook was er een verbod op handel met Kenya waar niemand zich aan hield.
Wie terug wil naar dietijd is erg vergeetachtig want ook de happy met kuststreek was niet hij heeft nogal happy met Moi en hij heeft nogal wat land daar verworven, maar dat wordt nog niet terug geeist.
Reisadvies Kenia aangescherpt dit zeggen ze in Nederland, wat zeggen ze in Kenia?
Alweer uren geen update… de mensen worden héél ongedurig, nerveus, enz… Iedereen wil zo snel mogelijk weten hoe het staat (ziet er voor het ogenblik naar uit dat ze naar een run-off gaan) en voornamelijk, iedereen wil dat het gewone leven weer zijn gang kan gaan. Iedereen weer aan het werk, kinderen weer naar school, winkels weer open en/of aanvulling van de rekken, enz…
Ze blijven maar zeggen dat ze vandaag de eindresultaten willen bekend maken, want iedereen is moe…
Ze wachten nog op 53 constituencies en ik denk dat ze wachten tot ze die allemaal hebben, want gisteren werd gezegd dat ze veel zullen weten eens ze 240 tellingen binnen hebben, nu zitten ze op 238.
Er zou een computer virus zijn??? Ook dat nog. Dat is aan de gewone Keniaan toch niet uit te leggen…:foto:
Een voorbeeld voor de wereld, ha ha…
Het is haast gedaan we wachten nu op de laatste uitslagen het is niet niets het gaat over 6 posities die geteld moeten worden en dan een Vice precident die ziet dat hij gaat verliezen en direct dreigt met de rechtbank waarop de high court reageertd dat zij geen jurisdictie hebben over de uitslag van de elections maar alleen de IEBC. gezien dat is het logisch dat de IEBC geen risico wil nemen.
Maar hierin Nairobi is het erg rustig de mensen wachten op het antwoord we zijn net terug vanuit Nairobi en wel de area van Sonko daar is alles heel rustig en kalm en bij het passeren van Kibera was het op zich daar ook rustig mensen wachten af alleen wanneer er een runof komt denk ik dat er wat ongereldheden komen.
Waar is de internationale perd mee bezig mijn dochter belde vanuit de USA dat er daar op de telivisie gemeld werd dat er ongeregelheden in Kenya waren hier in Nairobi is alles nog rustig hoe is het aan de kust.
8-3-2013 19.55
Hier aan de zuidkust zover ik weet ook alles rustig!