In sept naar Kenia of annuleren ?

Hallo iedereen,

We hebben een reis geboekt in september met Thomas Cook naar Mombassa. Gezien de actuele situatie inzake de droogte en de hongersnood stel ik me toch heel wat vragen.
Ik heb het vooral moeilijk dat wij in een resort zouden zitten (is er daar dan wel genoeg water en voedsel) terwijl er zoveel hongersnood dreigt en is.

Dus Kenia ja of liever uitstellen ?

Bedankt,

Retrievercat

Ja, in de hotels zal altijd genoeg eten zijn, dat wordt desnoods geimporteerd uit de regio.
Ook aan de kust zal er genoeg te eten zijn, hoewel dit inkoop voor Kenianen stukken duurder zal worden.

Ongeveer de helft van het personeel wat in de hotels werkt komt uit het binnenland, ook uit die delen waar droogte dreigt.
Deze werknemers steunen hun familie in het binnenland meestal financieel volgens familietradities.

Als toeristen weg blijven dan zal de schade alleen maar groter worden.
Hotelmedewerkers worden dan glashard naar huis gestuurd.

Alleen bij langdurige droogte zullen op termijn in de noordelijke parken van Kenia gevolgen merkbaar zijn, denk aan een half jaar achter elkaar geen enkele regens.

Als je iets meer wilt doen dan alleen maar stil staan bij de droogte, geef dan liever af en toe een fooitje tijdens je vakantie.
Geniet van je vakantie, Kenia heeft toeristen hard nodig!!

2 likes

Hier een foto van Amboseli na een periode van 2 jaar droogte.
Het .was echt hartverscheurend om te zien dat het park op een kerkhof leek. Aaseters konden het niet eens bijbenen. De stank was dan ook enorm.
Onze gids heeft aan een passerende vrouw een 5 liter-can met drinkwater gegeven; ik heb nog nooit iemand zo blij gezien…
Zoiets raakt je heel erg.

1 like

Ik sluit me graag aan bij Kenya.
Laten we, nu de toeristenindustrie, na de problemen in 2008, weer aantrekt waardoor de mensen weer banen hebben en hun families kunnen onderhouden, niet opnieuw wegblijven.
Ja, het voelt dubbel maar door niet te gaan, maken we het er voor de Kenianen allen maar slechter op. We kunnen voor hen meer betekenen door wel te gaan.
En niemand houdt ons tegen om, waar mogelijk, de mensen in nood te ondersteunen.

1 like

hoi hoi,

ik begrijp jouw dubbele gevoel maar ik zou zeker gaan!!!
geef hier en daar wat extra´s…

het is een prachtig land met superlieve mensen en zij verdienen het om de toeristen te mogen ontvangen. Zoals kenya al zegt, je helpt de mense juist door wel te gaan en de locale economie te stimuleren. Koop zoveel mogelijk daar, bij kleine winkeltjes langs de weg bijvoorbeeld.

groetjes lae-titia
www.faharifoundation.com

1 like

Ok, ik begrijp jullie reacties helemaal, dat als toeristen wegblijven, de lokale bevolking in nog meer armoede gaat verkeren.Ik wil wel zoveel mogelijk die mensen helpen, en zal de eerste zijn om iedereen te helpen, zowel mensen als dieren ! Als ik die beelden zie van die uitgestorven dieren word ik ziek, om maar te zwijgen over die graatmagere kinderen die men op tv laat zien …
Maar mijn bezorgdheid is nl vooral ook de veiligheid. Ik lees op de site van buitenlandse zaken dat Kenia een score momenteel heeft van 4 op 6 inzake veiligheid. Met nr 6 als gevaarlijk.
Er wordt aangeraden niet alleen naar de stad te gaan, niet meer na valavond te gaan wandelen etc. Oppassen ook voor safaritrips als je niet in konvooien gaat enz. Niet aanvaarden van lokalen etc. Ik weet het ook allemaal niet meer zo goed…
Maar het betreft hier voor ons wel een huwelijksreis en ik ben bang dat ik daar me ‘onveilig’ ga voelen. Als die hongersnood zo groot is, en wij zitten daar in een resort, ga ik me ontzettend schuldig voelen denk ik.
Vandaar al die twijfels…
In ieder geval bedankt voor verdere reacties. Hopelijk begrijpen jullie onze bezorgheid ook wel een beetje :slight_smile:

In zekere zin geldt de onveiligheid voor heel Afrika, je moet zowiezo niet alleen over straat gaan savonds, je dure juwelen of fototoestel niet showen etc. Maar het wordt ook flink overdreven. Voordat ik naar Kenia ging heb ik me ook goed verdiept in de situatie. Als ik het ministerie toen had moeten geloven was er een ware oorlog aan de gang en moest je in bewapende konvooien reizen en weet ik het allemaal wat. Maar das echt grote onzin, gebruik een beetje verstand en er is echt niets aan de hand.

1 like

Ok, jullie stellen me al heel wat geruster.

Bedankt voor jullie reacties. Ik hou jullie zeker op de hoogte wat het geworden is :-).

Die graatmagere kinderen zitten in 1 van de grootste vluchtelingenkamen ter wereld in een niemandsland aan de grens met Somalie, ver weg van parken en toeristische routes.

Als het droog is, is het spotten van dieren makkelijker omdat ze zich verzamelen bij drinkplaatsen. 2 jaar geen regen … was echt een uitzondering en laten we voor mens en dier hopen dat het deze keer niet zover komt …

MINBUZA geeft al sinds 2008 hetzelfde reisadvies voor Kenia … Duitsland en Zwitserland hebben destijds alleen een tijdelijke afrading gegeven voor bepaalde gebieden in Kenia, Zwitsers en Duitsers waren dan ook wel als toerist in Kenia.

Mochten er konvooien nodig zijn, en/of militaire ecorte op bepaalde routes, dan wordt dat van te voren geregeld door tour operators en hoef je als toerist daar geen zorgen over te maken.

Verder … het advies van Martijn, geen onnodige risicos nemen. 's Nachts een taxi nemen (voor een paar euro), sieraden in de kluis houden, fototoestel en geld goed opbergen, zoals in elke grote stad …

1 like

thanx ik ga in augustus en heb ook een dubbel gevoel.

Ik zou zeker gaan, het is een geweldig land. En wat anderen ook al zeggen op dit forum, als je niet gaat, missen de mensen nog meer inkomsten en met de veiligheid zal het ook wel meevallen.

Je moet maar denken als je hier (europa) bent, of een grote stad bezoekt moet je ook oppassen. Niet handig om met je goude kettingen en grote camera’s over straat te lopen, in een land waar mensen het niet zo breed hebben.

Maar ik weet bijna zeker dat je het harstikke leuk zal hebben.
Ga een keer bij een lokaal restaurant eten of doe een excursies met de locals, erg leuk.
Ik ga zelf weer in September, en twijfel geen moment!

Safari chema - goede reis

Beste Matthijna en retrievercat,

Aan de ene kant begrijp ik jullie dubbele gevoel wel. Aan de andere kant: we hebben het hier vergeleken bij die mensen net zo goed, als in de hotels in Kenia. Dus waarom hier blijven, terwijl er heel veel mensen afhankelijk zijn van het toerisme?
Dat je 's avonds niet over straat moet gaan alleen, dat is al heel lang bekend. Wel kan je eventueel met de locals.

Hey, zeker gaan. Die droogte treft vooral noordelijke en westelijke gebieden. Als je een landkaart bekijkt van Kenia, dan kan je zo zien waar die zones zich bevinden, er zijn daar namelijk heel wat minder “wegen” en dorpjes. Bovendien is daar van oudsher minder groen. Hoe ik dit zo goed weet, ik ben gehuwd met een Keniaanse en we gaan nu in augustus voor een hele maand. We hebben heel regelmatig (nu bijna dagelijks) contact met de familie ginder.
Wat die veiligheid betreft, andere leden zegden het reeds, er wordt bij Buitenlandse Zaken wel overdreven. Net zoals je b.v. 's nachts in Brussel niet alleen door bepaalde wijken moet gaan lopen, zo geldt dit ook voor de grote steden in Kenia (Nairobi, Mombasa, Kisumu, zeker voor Eldoret). De toeristische zones zijn meestal veiliger (Kenianen daar leven van de toeristen dus …).
Maak je vooral vooraf niet te veel zorgen en geef een ontspannen indruk als je daar bent. Dit helpt echt.
Als voorbeeldje, kort na de “post election violence” (januari) was ik in maart in Kenia. Uguru Park was totaal veboden terrein volgen Buitenlandse zaken … nu in dit park stond ik gezellig te kletsen in de smoking zone met Keniaanse ambtenaren en bedienden die daar ook hun sigaretje kwamen roken. Nooit voelde ik ergens een dreiging hoor.
Geniet maar met volle teugen van je verblijf.

Bedankt voor jullie reactie’s we gaan in augustus en ga er nu toch met een beter gevoel heen.

Ook ik ga weer in augustus! Zoveel zin in, heerlijk vakantieland!

Wel gaan en zo veel mogelijk lokaal kopen/eten. En minder lang douchen :slight_smile:
Safari Njema

Hoi,
Wij zijn nu meer dan 3 weken aan het rondreizen en hebben 2300 km achter de rug. ik heb nog niets van honger gezien. Het is altijd hetzelfde liedje : het gaat om de verdeling van wat er in overvloed is. Zoals ik al zei op mijn blog :

We gaan naar de markt wandelen. Amai zo druk en zo veeeeeeeel van alles, vooral ook eten. Bergen, wat raar dat ze in andere delen van Kenya nu zon honger en droogte hebben. Ze moeten dat toch eens beter verdelen ipv ons altijd om voedselhulp te vragen. Ze moeten er zelf wat centen in steken om het beter te distribueren, dat de lokale mensen diekweken geen geld en tijd hebben om het naar Lodwar en Kitale etc te brengen is goed te begrijpen, maar GOK moet maar eens minder MPs 2 mio Ksh per maand betalen en het geld in voedseltransport steken !

Dus kom juist express wel, en geef de mensen die je bedienen een dikke fooi ! De ugali flour kost nu l 135 ipv 75, allemaal dank zei de politiek.

Geef aan de mesen hier, ok, je helpt er niet iedereen die honger lijdt mee, maar alle beetjes helpen beter dan niks doen…

[ame]- YouTube

GRTS uit Kisumu

Ik ben net terug uit Diani (mombasa zuid) en het is er niet droog. Ga vooral om Kenya te stimuleren, en doneer desnoods op giro 555

Mwende heeft volkomen gelijk een betere verdeling zou een hoop schelen maar de droogte is in de Hoorn van Africa en het noorden van Kenia is maar een klein gedeelte van dit geheel.
Wat betreft de veiligheid het reisdavies slaat soms nergens op hier staat dat de hiking in de Ngong Hills alleen te doen onder geleide. Wanneer je dan hierkomt en ziet dat er hele groepen gaan waaronder scholen dan vraag je je eigen af wie dit advies heeft geschreven.

Krijg je nu ook een negatief advies na het drama in Noorwegen ik denk het niet maar wanneer zoiets gebeurd hier of in een ander afrikaans land dan is het advies gelijk negatief.

Dus er wordt altijd met twee maten gemeten.

Voedsel verdelen … een soort belasting heffen op het verbouwen van voedsel en dan herverdelen?

Lijkt mij niet de oplossing …

Als een boer in Kisumu, die veel produceerd voedsel gratis af moet staan, dan heeft hij geen impuls meer (om een bvb tractor te kopen) en zal hij op termijn ook minder gaan produceren dan mogelijk is…

Wie gaat het transport van voedsel naar droge gebieden betalen?

In heel veel droge gebieden ligt het grondwaterpeil op slechts een paar meter diep, maar de boeren kunnen er simpelweg niet bij komen …
Transport is, door de gebrekkige infrastructuur (slechte wegen) duur.

Waterpompen, desnoods voetbediende pompen die erg lang mee gaan en goedkoop in onderhoud zijn is een efficiente oplossing … zodat er lokaal meer voedsel geproduceerd kan worden door eenvoudige irrigatie.
Een goede infrastructuur, zodat handel drijven tussen gebieden makkelijker en goedkoper wordt, daar wordt hard aan gewerkt…

Als de corruptie van politici in de voedselverwerking eens flink aangepakt zou worden, dan houden kleine boeren meer over aan oogst, houden ze meer geld over om te investeren in hogere voedselproductie … dan zou dat ook enorm verschil maken…

Als het westen de landbouwsubsidies eens af zouden schaffen, die de voedselprijzen kunstmatig onder de marktprijs houden in het westen (auw, dat doet pijn :frowning: ), dan krijgen ontwikkelingslanden kans om meer voedsel te exporteren…
Er wordt meer geld door westerse overheden geincasseerd aan importbelastingen, dan inefficiente ontwikkelingshulp wordt uitgegeven…

Giro 555 is een tijdelijk lapmiddel… helaas hard nodig nu, maar geen constructieve oplossing …
Voedsel komt soms terecht in gebieden die voldoende zelfvoorzienend zijn, maar waar de lokale markt in elkaar donderd zodra voedsel gratis wordt uitgedeeld… logisch gevolg van marktwerking …

De cirkel is dan weer rond, want deze zelfvoorzienende boeren hebben geen geld om te investeren in een nieuw seizoen. Ossen moeten worden verkocht, geen geld voor zaden en bemesting, laat staan, geld om dmv waterpompen meer te produceren …

Oplossing?
Zo weinig mogelijk overheidsinterventie (en dus ook corruptie), wel een goede infrastructuur, waterpompen waar mogelijk, geen landbouwsubsidies in het westen en geen (of lagere) importbelastingen… en Kenia zou er heel anders uit zien binnen een jaar of 5 …