zijn er mensen op het forum die in kenia geboren zijn? Of er heel erg lang gewoond hebben?
ben namelijk benieuwd wat zij vinden dat men in Kenia nodig heeft. Vaak is het zo dat wij denken te weten wat een ander nodig heeft en dat dat niet altijd hetzelfde is als wat er daadwerkelijk nodig is.
Ben benieuwd.
MWENDE heeft veel langer in Kenia doorgebracht dan ik, zij is daar opgegroeid.
Ik heb er een aantal jaren gewoond, en kom er nog regelmatig voor langere perioden.
Wat er nodig is in Kenia?
Toeristen! De belangrijkste bron van inkomsten, harde valuta en werkgelegenheid.
Scholing! Vooral goede primary en secundary school.
Gezondheidszorg! Hoewel dit al met sprongen vooruit gaat onder president Kibaki.
Het gevaar van ontwikkelingshulp en giften is dat het resultaat vaak tegenovergesteld werkt:
Onlangs schonk de postcode loterij een vliegtuigje voor medische hulp in noord Kenia.
Kosten? MILJOENEN EUROS!
Helaas, er werd daarbij niet gedacht aan brandstof en onderhoud.
Het toestel wordt nu gebruikt als taxi voor politicy, dankzij de postcodeloterij.
Vaak hoor ik dat mensen vertellen dat ze een waterput aan willen leggen met pomp.
Kosten vanaf 2000 euro.
Met een handpomp is geen elekticiteit nodig, geen brandstof, weing onderhoud, weinig slijtage en voor hetzelfde geld kan men 7 waterputten bouwen, maar dan wel met handpomp.
Een ander voorbeeld is snoep uitdelen voor de kinderen terwijl tandartsen onbetaalbaar zijn, wie betaald daar uiteindelijk voor? Juist! Als er voor wordt betaald! Dat geld kan zoveel beter besteed worden.
We nemen koffers vol kleding mee voor de bevolking, pennen, potloden, schriften en ga zo maar door, alles is welkom, en natuurlijk zijn die zaken belangrijk en erg welkom bij de ontvanger.
Maar, dit terwijl kledingverkopers, shops en naaiateliers met te weing klanditie zitten.
Wist U dat Oost Afrika ooit een florerende export handel had in textiel, maar dat sinds de goedbedoelde hulporganisaties de Keniaanse markt met gratis kleding overspoelde MILJOENEN mensen daar werkloos zijn geworden?
Raar, maar waar!!
Dat is nu de reden dat er invoerrechten betaald moeten worden en de Keniaanse overheid de hulporganisaties tegenwoordig beperkingen oplegt.
Als je het de mensen daar vraagt, wat men nodig heeft?
Veelal blackberry telefoons, laptops, en o ja, een digitale camera.
NEEM HET DE KENIAAN NIET KWALIJK AUB, dat zijn immers zaken die ook wij in menig huishouding hebben, niet waar?
Wat dan wel meenemen of schenken?
Speelgoed, daar leren kinderen van en dat heeft weinig prioriteit bij veel ouders daar.
Engelstalige leerboeken.
Steun een kind met onderwijs, kinderen steunen als ze later een baan hebben op hun beurt hun ouders en familie, dat is hun traditie. (toch beter dan onze “bejaardenhuizen”)
Geef een voedselpakket met maismeel, suiker, thee, groente en fruit.
De markten liggen vol met goedkope kleding en schoolspullen.
Koop en schenk, dan help je dubbel, namelijk de marktkoopman EN de ontvanger.
Dank je wel voor de uitgebreide info. Jeetje dat de postcodeloterij daar niet over nadenkt snap ik echt niet.
Hoe weet je dit allemaal Kenya?
Dit soort dingen wordt meestal niet in de media gebracht toch?
Ben blij met jullie reacties. Ik wilde namelijk ook wel wat dingen meenemen maar ook daar dingen kopen en afgeven. Dit maakt me bewust dat ik gewoon niets mee moet nemen en alles gewoon daar moet kopen.
Wat weet je als gemiddelde nederlandse burger toch eigenlijk weinig van kenia en andere noodlijdende landen. Fijn dat dit forum er is, gaan we wat beter voorbereid naar kenia.
ik houd me aanbevolen voor nog meer suggesties, hier kan ik alleen maar van leren toch?
Groetjes Lae-titia :wereld:
Heb je het op dit forum aangeraden boek al gelezen ? ‘‘de roep van de mapori’’ FANTASTICH !! Het kwam binnen met de postbode en ik heb het deze helem orgen in 1 ruk uitgelezen !!
Zoals je ziet heb ik in kleur gereageerd tussen Kenya. HIj heeft het prima verwoord !
Wat is echt ? Ik ben geboren in Zeeland , heb 12 jaar overal in de wereld gewoond en woon nu in Belgie/Kenya. Wat ben ik ?
Is de plaats waar je geboren bent de enige referentie ?
Mwende: Ik heb dat boek meteen besteld en gelezen toen ik die tip zag, nu ligt hij bij Trui in België. Echt leuk om te lezen.
Ben nu brillen aan het inzamelen voor www.eyesforeastafrica.org
De plaatselijke opticien doet al mee. Niet slecht.
Verder ga ik proberen hier op de basisschool een aktie op touw te zetten en in Kenia shirtjes,schoolspullen en etenswaren kopen en die inderdaad daar weer uitdelen.
We doen ons best!! En dat kan alleen door ervaren mensen zoals jullie.
Vandaag belden ze me toevallig van de postcodeloterij. Heb het over dat vliegtuigje gehad, dat ik vind dat ze half werk afleveren en het wordt intern opgenomen…zeggen ze…
Dank je wel alvast!!!
Mwend: ik denk dat je van buiten Belg bent en er Keniaans bloed door je aderen stroomt. Je bent in elk geval iemand met een warm hart voor Kenia.
Dat verhaal van de Postcodeloterij en het vliegtuigje heb ik uit de Keniaanse media.
Daar wordt tegenwoordig veel aandacht besteed aan corruptie en hoe de overheid met ontwikkelingsgeld om gaat.
NATUURLIJK wordt dat niet in de Nedelandse media bekent gemaakt.
Ontwikkelingshulp wordt gesponsert door commerciele bedrijven en instellingen.
Er worden bijvoorbeeld muskietenetten gedoneerd door een westers bedrijf die ze fabriceert, er wordt groots reclame voor gemaakt, dan denk je: die zijn goed bezig!!
Dit terwijl deze zelfde netten ook in Afrika worden gemaakt.
Hun eigen markt wordt hen afgenomen, en ook de werkgelegenheid en winst.
Hetzelfde met waterputten, die kunnen volledig in Afrika gefabriceert en geboord worden, nog veel goedkoper ook, maar nee, daar komen de westerse bedrijven die de Afrikanen zelf volledig buiten spel zetten.
Bedankt voor je aanvullingen MWENDE.
Geld is in Kenia inderdaad ook een hele normale gift, die je het beste aan vrouwen kan toevertrouwen voor de reden die je noemde.
Je ziet langzamer hand de positie van de vrouw in Kenia belangrijker worden.
Steeds meer vrouwen zitten in het parlement en zijn zelfs minister.
Zie ook deze discussie tussen de Zambiaanse economiste Dambisa Moyo en de Noorse politicus Raymond Johansen over ontwikkelingsgeld van westerse overheden en NGOs en de uitwerking daarvan in afrika.
Pffff…ze heeft gelijk he? Maar hoe doe je als particulier dan wel goede dingen? Ik wil graag wat doen maar hoe kun je dat vanuit Nederland goed doen? Eigenlijk zouden we handel met elkaar moeten drijven. Dan krijg je gelijkheid (anderen zouden zeggen dat we ze dan uitbuiten).
Met welke produkten valt er handel te drijven? Textiel? Houtsnijwerk?
Net zoals Mwende een eigen gezin uitkiezen om te helpen? Maar dan geef je ook geld. Het wordt wel gebruikt voor scholing en dat maakt natuurlijk op de lange termijn zelfredzaam.
Lastige discussie maar goed dat er over nagedacht wordt want het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat de politici daar met onze zuurverdiende centjes mooi weer spelen.
Ik vind het niet erg om zelf dingen te laten om hen te helpen maar dan moet het wel op de goede plaats terecht komen. Je hebt me goed aan het denken gezet. Thanks, dit is goed!!!
Wel vreemd dat juist een Zambiaanse vrouw de hele westerse ontwikkelingshulp in twijvel trekt, maar wel goed.
Onlangs heeft de Amerikaanse overheid steun voor gratis onderwijs in Kenia stop gezet a 500.000.000 Dollar.
Dit naar aanleiding van verduistering van het gestuurde geld.
De hulp wordt pas hervat als de onderste steen boven komt in dit schandaal.
De eerste koppen zijn al gerold, en er is een onderzoek gaande naar hoe het geld weer boven water kan komen.
Wat wij kunnen doen is wat Gilling en MWENDE doen.
Koop je giften lokaal, steun particuliere projecten zoalswww.eyesforeastafrica.org en het individueel steunen met onderwijs.
Met een goed plan, een goed hart en relatief weinig geld kun je een wereld van verschil maken voor veel Kenianen
Klein maar fijn. Liever een dubbel maandloon voor Nduray die dan helemaal happy is en zijn gezin extra’s kan geven, dan …
In Killifi heb ik 3 gezinnen die we steunen en in Machankos 1.
Zo weet ik zelf zeker dat ze met mijn gift geen idiote dingen doen.
Als je geld geeft aan bijv. het rode kruis ofzo, dan gaan ze daarmee vette jeeps kopen om de mensen die met dure tickets hiervandaan daarheen vliegen rond te rijden.
Mensen die ‘‘int algemeen’’ iets geven, die kopen hun geweten vrij maar weten niet wat er gebeurd.
Er staan op deze sight, (bij ZOEKEN KENYA invullen)
ook soms heel leuke/interessante dingen.
Mwende: Ken jij die gezinnen al lang? Het lijkt me dat je eerst een vertrouwensband op moet bouwen voordat je structureel geld stort toch?
Of geef je telkens geld als je daar bent? Betaal je daar terplaatse de school of hoe heb jij dat aangepakt?
Waarschijnlijk vraag ik veel te veel en moet ik eigenlijk de gewone toerist uit gaan hangen maar dat kan ik gewoon niet.
Dank je wel voor jullie uitgebreide antwoorden.:dag:
Tja, bij ons speelt eigenbelang ook mee Hier gaan er kinderen van de familie van mijn zoon gesteund worden, een zus van mijn zoons vader met 9 kinderen en daar gaan we kijken wat, wie en hoe nog meer.
Hoi
SInds 2003 ken ik mijn ‘eigen’’ gezin, in Machakos, ze voelen intussen als familie. (ik heb er beter en meer contact mee dan met mijn eigen vader) Voor de papa, die accountant is steun ik materieel. Bedrijfskaartjes maken, website opzetten, mailings doen met mijn eigen internet, lidmaatschap betalen van verenigingen, ziekenhuis rekeningen betalen, schoolgeld betalen.
De anderen worden gesteund als ik er effectief ben. Door te zien wat er op dat moment effectief nodig is. Fiets gekocht, boekentassen, eten, geholpen met het opzetten en bedenken van een winkeltje in zijn thuisdorp.
Als je voor korte tijd op vakantie gaat kan je zulke uitgebreide acties niet ondernemen.
Voor mij is het ook heel belangrijk dat mijn eigen Europese kinderen zien en ervaren hoe ongelofelijk GOED we het hier met zijn allen hebben !
Mwende: Dat vind ik dus ook, dat je verplicht bent om je eigen kinderen te laten zien hoeveel geluk ze hebben gehad dat hun bedje hier gestaan heeft. Maar ook dat geluk niet alleen uit spullen en rijkdom bestaat.
Spaar je dan het hele jaar zodat je, als je daar bent, hen kunt helpen?
Of zijn fietsen en boekentassen e.d. daar in verhouding veel goedkoper?
Somoe: Het is toch ook goed om familie van familie te helpen? Ik vind het juist mooi. Het gaat er toch om dat je je ogen niet sluit?
Wat een leuke reacties en adviezen. Dank jullie wel!!!:kus:
Wij helpen een meisje met het syndroom van down.
Susan kon niet lezen en schrijven, ze was altijd de laatste van de klas.
Voor speciaal onderwijs is ze te slim, want zo speciaal is speciaal onderwijs in Kenia echt niet, en voor een normale school eigenlijk te traag.
Na veel bijspijkeren in vrije tijd ging een jaar geleden ineens een knop bij haar om.
Ze is nu 12 jaar en kan nu Engels en Swahili lezen en schrijven en is ook niet meer de laatste van haar klas.
We kochten een keer een tekenblok voor haar en daar bleek haar talent te liggen.
Onvoorstelbaar hoe mooi ze bloemen, dieren en ook gezichten kan tekenen.
Ze gaat nu gewoon naar school en in haar vrije krijgt ze alleen nog bijles in schilderen.
Of ze ooit verder zal komen met haar talent valt te betwijfelen.
Ik liep een keer met een vriend die bij de post werkt door Mombasa.
We kochten gegrilde mais op straat toen die vriend door de verkoper werd aangesproken.
“Meneer, hebt U werk voor me?”
Mijn vriend vroeg naar zijn opleidingen: UNIVERSITEIT was zijn antwoord!!!
Later is de verkoper op sollicitatie geweest, en het bleek echt waar.
Door gebrek aan kansen op de arbeidsmarkt stond deze afgestudeerde verkoper in zijn kapotte kleren in de brandende zon mais verkopen op straat.
Opleiding is ontzettend belangrijk, maar, ook toekomstperspectief.
De werkloosheid is meer dan 40% en op veel plaatsen nog veel hoger.
Zo’n toekomst, dat gun je toch je eigen kinderen ook niet??