Op het moment regent het weer, maar vandaag was een stralende dag, net lente. Je merkt dat er veel muggen zijn, waaronder de malaria mug. Die komen na de regen als de zon weer schijnt. De gelddruk is wat me op dit moment ook van de straat af houd. Meer dan andere jaren bedelt men weer veel, maar het is me even niet duidelijk waarom, behalve het laagseizoen, dat het op dit moment weer schijnbaar zo slecht gaat.
Vanmiddag was ik even aan het eten, een hotdog (Kes 65) en komt er een man naar me toe die doet alsof hij me kent. Al snel is duidelijk dat de man flink dronken is en geld wil. Van Kes 200 zakt hij naar Kes 40. Ondertussen, op 500 meter loopafstand was ik al drie anderen tegengekomen, waarvan een vrouw met jong kind op haar rug die vertelde dat ze geen werk had voor vandaag. Die heb ik een pakje ugali (maismeel) suiker en melk gegeven. Dan denk ik aan wat eens een over religieuze man hier ooit tegen me zei:
“A begger came to your door, asking for water and bread. You ignored him, you thought he is just a begger, but in fact, it was not a begger, it was our Lord Jesus, whom you refused to invite for a meal. Today I say thank you for the bread and tea you gave to me, my stomach was empty, and now I can continue the day looking for a job, may God bless you!”
De dronken man wil zijn been laten zien waar hij schijnbaar een verwonding aan heeft. Hij was dronken, en ik aan het eten. Ik negeer hem omdat ik geen zin heb om onder eten naar zijn been te kijken. Wat me het meest frustreert is dat de man dronken is. Alcohol is een groot probleem hier, vooral bij de mannen. Werklosheid is de grootste boosdoener, niet de onwil om te werken. De man geeft niet op en wil me naar huis volgen, slecht plan, bovendien komt het stoom me ondertussen uit de oren van onbegrip, denkend aan de vrouw met haar kindje, gekleed in 1 simpele kapotte kanka, en deze dronken man met dure merkschoenen. Bij sommigen hier is het bedelen een sport geworden.
Het geld zou bedoeld zijn voor medicatie voor zijn been, maar ik weet zeker dat zelfs al koop ik de medicatie in een van de vele apotheekjes hier, dat de man z’n medicatie terug zal inleveren voor geld, om alsnog levensgevaarlijke lokale mnazi (sterke drank) te kopen.
Ik breek de stilte na een kwartiertje dooremmeren en vraag of hij gedronken heeft, eerlijk genoeg zegt hij ja. Mijn antwoord was: dan had je die alcohol beter op je wond kunnen smeren, dan had het in ieder geval nog een functie gehad als ontsmettingsmiddel, want ik help je nu echt niet aan meer drank. Een paar vrouwen en de bediende van de hotdog kraam liggen dubbel van het lachen, eentje steekt haar duim naar me op, goed gedaan.
De dronken man laat me achter met een onvoorstelbaar rotgevoel, maar soms kun je mensen niet helpen…