Ervaren reizigers naar ontwikkelingslanden kennen het fenomeen al.
Je wordt bezijkt waar je bij staat.
Armoede is vreselijk, maar ook een handelsartikel geworden!
Giling en TheMonkey hadden hetzelfde verhaal.
Tijdens een bezoek aan Wasini om dolfijnen te zien word je verplicht door het dorpje geleid.
Give me sweets, give me money, give me clothes, give me soda.
Het snoep wordt al uit je handen getrokken en de kleren worden je bijna van je lijf gescheurd.
Triest.
Het zijn kleine kinderen die op school horen te zitten, maar die vanaf jonge leeftijd klaar worden gestoomd om te bedelen bij ons toeristen.
Je vraagt je af waarom.
Meer dilemmas die je tegenkomt op straat.
Een kind in kapotte kleertjes en blote voeten wordt door de ouders de straat op gestuurd om pindas te verkopen. Een zielig gezicht en de woorden ‘please support me’ gaat je niet in de koude kleren zitten. Koop je, of koop je niet?
Tijdens een taxirit wordt de chauffeur aangehouden door de politie, hij moet smeergeld betalen, hij vraagt om meer geld bij te leggen dan afgesproken, wat doe je?
Een man met vreselijke wond komt op een terras geld vragen voor hospitaalgeld.
He, die ken ik!
Deze man heb ik eerder over geschreven!
Nog steeds dezelfde wond?
Waarom moet je hier niet in tuinen?
Wasini:
Bij Wasini worden pennen, snoep en water verkocht, voordat je aan boord gaat om dolfijnen te zien.
Later kun je deze weggeven aan bedelende kinderen op het eiland.
Deze kinderen gaan niet naar school, ze leren bedelen en leveren de pennen in bij de ouders, die worden weer verkocht aan de volgende groep toeristen.
Pindas:
Pindas worden ook door volwassen verkocht.
Kinderen zijn concurrenten van volwassenen geworden.
Zij verdienen geld voor volwassen, maar belangrijker is dat volwassenen geld verdienen voor hun eigen kinderen.
Door niet van kinderen te kopen, ontmoedig je kinderarbeid.
Gouvernement School is van een laag nivo, kinderarbeid is slechter!
Taxi:
Voordat je instapt spreek je een prijs af.
Door geld bij te leggen voor de politieagent stimuleer je corruptie.
Het komt zelfs voor dat chauffeurs en politie deals maken om geld los te krijgen.
Gewonde man:
De wond was een aantal weken geleden ook al.
Een serveerster verteld dat de man op die manier geld verzameld om drank te kopen.
Zijn wond houd hij open, het is zijn bron van inkomsten.
Compassie is handel geworden.
We doen hier zelf aan mee!