zijn er "echte" kenianen op het forum?

Lala salama na ndoto njema…

Kenya: wat een prachtig verhaal van het meisje met het syndroom van down.
Dank je wel dat je dat met ons deelt, je krijgt er weer hoop van.
De teksten die erna komen…ik kan er niets van maken…

Fijne dag allemaal!! :chin:

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat school, universiteit in dit geval, zonder kans op een baan zinloos is.
Ieder jaar zijn er duizenden nieuwe afgestudeerden in Kenia, die veel te weinig kans hebben op een job.

Scholing is belangrijk, vooral voor bewustwording en zelfontplooiing.
Zonder goede opleidingen staat ontwikkeling stil.

Maar, hoe zou het met Susan gaan als ze later een baan nodig heeft, terwijl een universiteit afgestudeerde mais verkoopt op straat??
Wat zijn haar kansen later??
Je mag best weten dat we ons daar zorgen over maken.

[/QUOTE]
Origineel gepost door giling
Mwende: Dat vind ik dus ook, dat je verplicht bent om je eigen kinderen te laten zien hoeveel geluk ze hebben gehad dat hun bedje hier gestaan heeft. Maar ook dat geluk niet alleen uit spullen en rijkdom bestaat.
[/QUOTE]

Geld alleen maakt niet gelukkig, maar een goede kans op een menswaardig bestaan wel, dat mist in Kenia nogal.
Dat is heus niet de keuze van die Kenianen, zij zouden ook heus graag met veel meer dagelijkse luxe (geld) willen leven.

Hun geluk bestaat wel uit de rijkdom van spullen.
Die rijkdom hebben ze niet, maar het geluk wel.
Daar kunnen wij iets van leren:chin:

Bedoelen we hetzelfde??

Kenya, we bedoelen inderdaad hetzelfde. Ik vind echt dat iedereen recht heeft op dezelfde kansen en hoop voor de toekomst. Het is knap dat de mensen daar gemotiveerd blijven om te studeren terwijl ze misschien al weten dat ze er nooit iets mee kunnen doen.
Het is zo moeilijk om in je eentje de wereld te helpen, ik zou echt wel willen hoor en zal er ook alles aan gaan doen om deze mensen te helpen.
Krijgen jullie nooit te horen dat je idealistisch bent? Dat je een druppel op de gloeiende plaat bent etc? Maar je kunt toch niet niets doen?
We wachten nu op antwoord van Tim, van diani’s children village, hij laat ons weten wat de grootste behoefte is van het tehuis en dan proberen we hier op de basisschool iets te organiseren en daarmee geld op te halen. En dan kopen we de spullen in Kenia en geven het daar dan aan Tim. Dat is echt iets wat ik hier op het forum geleerd heb. Ik wilde eerst tassen vol meenemen maar dat doe ik dus niet meer,probeer nu geld te vergaren en het daar bij de plaatselijke ondernemers uit te geven.

Kunnen we met zijn allen de mensen in Nederland/België bewust maken van het feit dat we moeten investeren in het land zelf? Ik denk dat het namelijk veel onwetendheid is…

En ik begrijp het heel goed dat je je zorgen maakt over de toekomst van Susan. Kun je daar niet een soort van zorgboederij opzetten?
Dat de mensen met een handicap ook voor de dieren zorgen en hun produkten verkopen? Ik ken zo’n boerderij in Zevenaar (gld) en dat werkt perfect, ook voor hun eigenwaarde.

Als we ons met zijn allen inzetten moeten we toch een verschil kunnen maken? :vak02:

YES! Het zijn juist die persoonlijke initiatieven van mensen met een warm hart voor minderbedeelden die het verschil maken!!

Reken niet op steun van de Keniaanse overheid: die is nog altijd door en door corrupt.
Ook niet op de “goede doelen” met een belang in het westerse bedrijfsleven: die zorgen door belangenverstrengelingen en onwetendheid eerder voor een nog kwalijkere dan goede resultaten.
NGOs zijn veelal commercieel met als doel topsalarissen creeren.

Ontwikkelingshulp is als chirurgenwerk:
Het snijden is niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je moet snijden, anders heeft het geen zin.

Miljarden euros zijn er al in Afrika gepompt, en nog altijd zijn er dezelfde problemen, mensen hier worden daar moe van, en ook dat is begrijpelijk.
Afrika heeft kennis nodig, nog veel meer dan geld.

Mensen noemen mij ook vaak idealist.
Dan krijg je te horen:
Wat ga jij in je eentje doen met je beperkte middelen, terwijl zoveel geld al jaren als in een bodumloze put verdwijnt?
Of:
Er zijn al zoveel goede doelen, wat zou jij nu voor verschil kunnen maken?

Je doet het uit liefde voor de mensen daar, omdat je ziet dat het nodig is, omdat je de mensen kent en hen een menswaardig bestaan gunt.

De motivatie om door te gaan komt van de mensen daar.
Hun geluk onder erbarmelijke omstandigheden, hun veerkracht, ambitie maar vooral hun DANKBAARHEID!

@Gilling:
Er is niets wat je meer kan doen dan de tijd, energie, geld en kennis die jullie al investeren in de liefde voor je medemens.
Het zijn mensen zoals julie die wel een verschil kunnen maken:thumbsup:
Bedankt voor de tip over die zorgboerderij, dat zet me aan het denken.

Kenya: De zorgboerderij heet thushoeve en staat in de plaats Zevenaar.
Deze hoeve staat onder een organisatie die volgens mij zozijn heet.

Ik weet dat de zorgboerderij in Zevenaar al heel veel jaren succesvol bestaat. De mensen krijgen eigenwaarde doordat ze werk hebben en hun eigengemaakte spulletjes zoals jam kunnen verkopen. Ook zorgen ze zelf (met een begeleider) voor alle dieren. Volgens mij zijn ze in Zevenaar biologisch bezig maar dat zou ik voor Kenia niet de hoogste prioriteit geven.

Blij dat ik je misschien een klein stukje kan helpen.
Welk project ga je opstarten? Ik las bij een ander topic dat je binnenkort naar Kenia vertrekt om iets op te starten. Ben erg benieuwd.

Heel veel succes!!!
Enne, mocht ik ooit ergens bij kunnen helpen, laat het me dan weten.

Groetjes.cheer

Bedankt!
Ik heb de website gevonden van de Thushoeve
Eerder hebben we ook project op proberen te zetten voor ambulante weeskinderen, maar al bij de registratie liep vanaf dag een al fout vanwege corrupte ambtenaren.
Nu gaan we het door middel van een werkgroep van voornamelijk lokale vrijwilligers doen.

Het project is voor wezen die op zijn gevangen door familieleden.
Aan de noordkust zijn honderden weeskinderen die op worden gevoed door familie en vrienden, vooral door de gevolgen van HIV-AIDS.

Na de dood van beide ouders van een kind is het volgens de lokale tradities een eer om voor wezen te zorgen, hier haken we op in.
De weeshuizen zitten veelal vol of het weeskind komt niet in aanmerking omdat het nog familie heeft.

Deze pleegfamilies hebben vaak al meerdere kinderen en kunnen vaak de extra zorg voor een neefje of nichtje niet dragen, hoezeer men dat ook wil.

Gevolg is dat de opvanggezinnen geen geld hebben voor school, maaltijden, medische zorg en kleding.
Zo raken deze kinderen tussen wal en schip.
In plaats van naar school te gaan moeten de wezen uiteindelijk bijdragen in de kosten van hun eigen levensonderhoud door pindas en fruit te verkopen op straat, of nog erger, ze belanden in de prostitutie.

Wat we willen doen is de lasten van deze gezinnen verlichten door:
De adoptiegezinnen te voorzien van muskietennetten tegen malaria.
Scholing geven in HIV-AIDS, geboorteplanning, hygiene en kinderarbeid.
Het hele gezin van een standaard voedselpakket voorzien.
Activiteiten organiseren om de band tussen de adoptiegezinnen en weeskinderen te versterken.
Voor de weeskinderen zelf:
Ondersteunen met scholing door een standaard pakket schoolspullen en schooluniformen.
Controleren of de weeskinderen daadwerkelijk naar school gaan, mede door een lunchprogramma in samenwerking met de scholen.

Dan blijven er nog kosten over die de gezinnen zelf op moeten ophoesten zoals kleding, medische zorg en schoolgeld.
In de meest schrijnende gevallen moet hier ook steun voor komen, maar niet standaard. De initiatieven van de gezinnen moeten zelf ook hun steentje bijdragen.

We hopen meer weeskinderen te kunnen helpen door een stuk efficienter te kunnen werken dan weeshuizen.
Dit door gebruik te maken van de voorzieningen die er al zijn, zoals bijvoorbeeld scholen, de zorg van de pleegouders en het onderdak bij hen thuis.

Ook de werkgroep zelf zal grotendeels bestaan uit de voogden van de weeskinderen.

Het doelstellingen zijn:

• Bewustwording van de gezinnen voor de gevolgen van HIV-AIDS en kinderarbeid maar ook geboorteplanning, scholing en hygiene.
  • Een mogelijkheid scheppen voor families met weeskinderen om zelf zorg te kunnen blijven dragen voor hun eigen gezin + de weeskinderen waar men de zorg over heeft genomen.
  • De weeskinderen in gezinsverband op te laten groeien in hun vertrouwde omgeving, zoals men dat volgens de tradities gewend is, en wat ook beter is voor de persoonlijke ontwikkeling van de weeskinderen.
  • Misstanden binnen de gezinnen waarnemen door sociale controle en het monitoren van de kinderen op de scholen.
  • Ingrijpen bij misstanden door middel van tijdelijke noodhulp of door de kinderen in andere gezinnen te plaatsen of door aan te geven bij de plaatselijke instanties.

De vrijwilligers zijn er, enkele bescheiden middelen zijn er, de wil is er, de ideeen zijn er, enkele lokale sponsoren uit het bedrijfsleven zijn ook al.

Nu is het zoeken naar hoe we dit project op de lange duur zelfvoorzienend kunnen maken, wellicht door landbouwactiviteiten zoals een zorgboerderij, om te zorgen dat het project geen bodemloze put wordt.
Maatschappelijk gezien zullen de middelen in Kenia worden aangeschaft.
Veel ouders, en later ook hun (pleeg) kinderen zijn immers ook afhankelijk van diezelfde lokale economie.

Waarschijnlijk zal het in Mtwapa of Bombululu starten, maar eerst is er nog veel onderzoek te doen.

even een korte reactie: kijk eens bij wwwdianichildrensvillage.org
Dat is een weeshuis in diani waar ze al die strubbelingen al gehad hebben. Er zit een Nederlandse en een Vlaming en veel mensen uit Kenia zelf. Ook zij hebben zelfvoorziening door een meubelmakerij etc. Misschien kunnen zij je verder helpen. We willen met zijn allen eigenlijk dezelfde dingen realiseren en waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden…

Ik vind het een superinitiatief!!!:zon02:

Ik weet dat je de kinderen in gezinnen op wilt laten groeien maar misschien hebben zij tips…

Even een vraag voor jou, Kenya: Jij schrijft dat er aan de noordkust veel weeskinderen van Hiv/aids-ouders zijn. Bedoel je dan de noord-kust van Mombasa? Of bedoel je Malindi/Lamu?
En zijn dat dan Swahili-kinderen? Of zijn dat kinderen met een andere stam-achtergrond?
Is daar ook informatie over? Kan ik daar ergens iets over lezen?
Veel vragen :-)…

Bedankt weer voor je tips Gilling!
Ik zal contact met hen opnemen en wie weet hebben zij inderdaad nog tips.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Goede vraag!
Onze doelen zijn denk ik iets anders.
Wij zijn van plan om zoveel mogelijk weeskinderen te benaderen, met sobere hulp en optimale gebruik van de zorg van de gezinnen thuis.
Zie het als armoedebestrijding en niets meer.

Andere instanties investeren meestal meer in de kwaliteit van de kinderen zelf.
Het verschil tussen kinderen die wel en kinderen die geen toegang hebben tot hulp is erg groot.

Een samenwerking tussen bestaande weeshuizen als verlengstuk van onze werkgroep, voor wezen die het bijvoorbeeld echt niet redden binnen hun adoptiegezin zal misschien ook in de mogelijkheden liggen.

Ik bedoelde de noordkust van Mombasa, Bombululu tot Kikambala.
Om eerlijk te zijn heb ik niet echt een beeld van de problemen in Malindi/Lamu omdat we daar minder bekend ben.
In de genoemde toeristengebieden is het HIV-Aids probleem erg groot door de prostitutie, veroorzaakt door het sextoerisme van zowel buitenlanders als ook de Kenianen (ouders van kinderen) zelf.
Noem bijvoorbeeld ook de ongewenste zwangerschappen van HIV-geinfecteerde prostituees.

De meeste gezinnen zijn niet Swahili (een mix tussen oorspronkelijk Arabische - en Lokale stammen), maar deze regio is wel een smeltkroes van stammen die zich vooral in de sloppenwijken hebben gevestigd vanwege het potentiele werk in het (sex)toerisme.

Lees ook dit iets oudere artikel op afrol.com

hoi ik ben nieuw op het forum, ik ben mij aan het orienteren voor de koop van een lodge de personeels woningen zou ik graag gaan verhuren voor eco toeristen, nu lijkt mij dit persoonlijk zeer boeiend, qua eploitatie lijken er wel mogelijkheden te zijn en ook voor de lokale bevolking zouden er op een later tijdstip werkmogelijkheden zijn. mijn vraag is… zitten de mensen daar te wachten op zoiets? zijn er economisch gezien mogelijkheden? hoe gaat het met personeel daar qua betrouwbaarheid, lonen, e.d. de mogelijkheid van subsidies?
alvast super bedankt voor de info

Je zou beter eerst een tijdje daar gaan wonen voor je zo’n soort project zou gaan starten.

het is voornamelijk bedoeld voor de europese mensen, ik zou graag lokale bevolking dan als personeel willen want ik vind het geen stijl om personeel van buitenaf aan te trekken, dit zou op termijn bij een goede start de lokale economie stimuleren.

Ecologisch toerisme is een hot item voor toeristen die Kenia bezoeken, bij Kenianen heeft het niet prioriteit, maar daar is vast markt voor te vinden.

Bij Kenianen leeft steeds meer het “maatschappelijk verantwoord zaken doen”.
Bedrijven (voornamelijk Indische bedrijven zoals Somak) worden het liefst geboycot door andere Kenianen.

Grote bedrijven zoals Safaricom en Nakumatt investeren een deel van hun winst in maatschappelijke projecten en noodhulp (bvb na de post election violence en tijdens de droogte).
Waar de overheid tekort schiet, of zelfs problemen veroorzaakt, nemen deze bedrijven een deel van die verantwoordelijkheden over.
Kenianen zijn hier gevoelig voor.

Kenianen zijn over het algemeen betrouwbaar, maar niet altijd compitent.
Trouwens, in Oost Afrika heeft men veelal de opvatting dat West Afrikanen niet betrouwbaar zijn.

Het kan zwaarder meewegen dat een oudere man met een groot gezin, waar men veel respect voor heeft in Kenia, die niet compitent is de voorkeur geniet boven een jonge vrouw die wel compitent is voor dezelfde functie.

Win het respect van de mensen, betrek ze in wat je doet, wees transparant en dan kun je over het algemeen dezelfde houding van hen terug verwachten.

Het aantrekken van lokale krachten is natuurlijk heel goed.
Kenia heeft buitenlandse investeerders nodig.
De regelgeving voor een bedrijf in Kenia die ken ik niet precies, maar het aannemen van lokale werknemers zal 1 van de voorwaarden zijn.

Nieuws

http://hetnieuwe.viceversaonline.nl/dossier/het-bedrijfsleven-aan-zet-in-kenia/#.WGyiX1PNycw

ja ja
de nederlandse bloementelers hebben meer gebracht (veroorzaakt)
dan alleen werkgelegenheid in Kenia
men is nu van plan om enige bloemenfarms naar Ethiopie te verplaatsen
gratis grond en nog water in het meer Ziway

https://www.sprout.nl/artikel/ethiopië-bloeit

ook de firma Heineken is erg “begaan” met de inwoners van Ethiopie

,

Ik heb de gehele discussie vanaf 2010 nog eens nagelezen
interessant allemaal Veelal waar maar niet alles. Wat mij vaak opvalt bij alle initiatieven is een enorme versnippering
Waarom niet alles zoveel mogelijk onder een parapluie van bv de Verkaart foundation voor de zuidkust
Zij regelen oa dat er een paar keer per jaar een tandeelheelkundig team rondgaat Heel goed Allen jammer dat er ook nog een concurerend team in de lucht is
tot slot nog even over het vliegtuig gedoneerd door de Postcode loterij
ik heb zelf kunnen aanschouwen dat dit toestel wel degelijk gebruikt wordt door de Flying doctors toen een van onze vrienden opgehaald werd
De franse piloot vertelde en passant dat hij een paar weken daarvoor onze royals door heel Kenya had rondgevlogen met dat toestel Dat lees je nou net niet in onze kranten…

fabrie
wie is dat concurerend team ?