Drugsdealer weet ik niet, maar net als Obama (vroeger) is van Uhuru ook bekent dat hij niet vies is van (soft)drugs.
Dat is heel wat anders.Ik ken ook nog wel andere verhalen die in Kenya de ronde doen over hem.
een puim voor de keniaanse media, dat men de bevolking goede informatie gaf
en enkele malen opriep voor geduld
http://www.newvision.co.ug/news/640545-lessons-from-the-kenya-media.html
en kenia is erg belangrijk voor hun buurlanden met mombasa als grootste oost-afrikaase havenstad
als doorvoerland daar liggen de grote economische kansen voor kenia
het is wel een beetje vergelijkbaar met nederland als groot doorvoerland in west-europa
als kenia hun spoorweg gaat verdubbelen en enkele snelwegen sterk verbeterd
zijn er grote economische groei mogelijkheden
Ja dat zien de Chinezen ook
Murugi als je nu kan rekenen dan weet je het potentieel van Kenya in Afrika met de nieuwe haven bij Lamu en een gooed wegenstelsel en een achterland wat vele malen groter en rijker is dan wat NL heeft is de toekomst van Kenya een beetje uiotgetekend en de chinezen zien dat maar helaas de Europese investeerders laten hier de kand liggen wanneer worden ze daar eens wakker iplv aleen maar te praten over hoe slecht het hier wel is. DE aussies zien het wel en komen ale deze kant op.
de verkiezingen krijgen nog een staartje . er is zwaar bewijsmateriaal tegen uhuru en de iecb en morgen doet de rechter al uitspraak . iemand van de iecb heeft een geheime vergadering met een telefoon opgenomen . op de opnames is een corrupt iecb lid te horen die belt met andere corrupte iecb leden in andere counties . uhuru wordt geen president . de kukuyu plegen 2013 weer fraude net als in 2007 .
dat de chinesen wel komen
komt simpelweg dat zij door dat hun bevolking zo hard groeide veel grondstoffen nodig hebben
de chinesen hebben een groot tekort aan olie
en hebben grondstoffen nodig om hun fabricage aan de gang te houden
ook hebben ze africa nodig voor hun voedsel voorziening
en niet te vergeten ivoor
de chinesen hebben ook groot belang dat de achterlanden van kenia goed ontsloten worden
daar kan kenia natuurlijk goed van profiteren
europa (nederland+ engeland) hebben hoofzakelijk belang bij de goedkope arbeid van kenia
en kopen goedkope producten zoals rozen en onbewerkte grondstoffen zoals koffie en thee
helaas importeerd kenia meer dan men exporteerd
import is 13 miljard $ dollar
de export bedraagd 6 $ miljard dollar
het is belangrijk dat kenia meer gaat produceren voor eigen behoefte en export
Waarom zou Uhuru geen president worden Tijgeltje? Kan Odinga dit opgenomen geluidsfragment gebruiken in zijn rechtszaak? Waar vervolgens weer driftig omgekocht gaat worden? En er weer onrust komt, etc. etc.
Op de radio hoorde ik hetzelfde bericht.
Raila heeft van zijn recht gebruik gemaakt om de verkiezingsuitslag voor de rechter te betwisten.
De rechtbank heeft het bewijsmateriaal, onder andere een geluidsopame maar ook omkopingsbewijzen van kopstukken van de IECB door Uhuru’s team, geaccepteerd en er volgt dus een rechtzaak.
Uhuru is nog geen president, de inhuldiging zal eind deze maand plaats vinden zodat er deze keer wel voldoende tijd is om naar de rechter te gaan (dat was in 2007 niet zo!).
In 2008 huldigde Kibaki zichzelf snel in en gaf geen ruimte om dit te betwisten door een rechter.
Vreemd genoeg was er destijds op precies het moment van de uiteindelijke verkiezingsuitslag een tijdelijke stroomstoring in geheel Kenia.
Dit waren de belangrijkste redenen voor de onlusten na de verkiezingen toen.
Deze keer is de koffie blijkbaar weer niet zuiver, maar gelukkig is er de mogelijkheid dit in de rechtzaal uit te vechten er deze keer wel.
Als de beschuldigingen van Raila bewezen en bevestigd worden, zal Uhuru daarvoor gearresteerd (moeten) worden en kan hij (hoogstwaarschijnlijk) geen president worden. Of er herverkiezingen komen, of hoe de procedure verder zal zijn indien Raila in het gelijk wordt gesteld weet ik nog niet.
Ook het andere is mogelijk dat Mr. Odinga aan het rommelen is want hij moet en zal president worden ondanks de gevolgen die het voor het land kan hebben. Waarom geen voorbeeld nemen and de vorige president van Zambia die ook al was hij het niet eens met de uitslag toch de winnaar feliciteerde en een stap terug deed om de onlusten voor te zijn. dat is pas staatsmanschap van de hoogste orde en een voorbeeld voor heel Afrika.
Heeft er iemand wel eens bij stil gestaan dat hij gevormd is in Oost Duitsland en in Ruslanden daar tijdens het communistische regime gestudeerd heeft en wel in de zelfde tijd als Mr. Poetin. Terwijl het bij ons al flower power was werd daar nog alles van bovenaf opgelegd.
Net op de televisie dat er al diverse Afrikaanse ,Aziatische en Zuid Amerikaanse staten Uhuru erkennen als de president van Kenya.
Toevallig ben ik twee leden van de EU tegengekomen die hier als waarnemer zijn en die vertelden me dat er grote verbazing is over de stap van mr. Raila want volgens hun waarneming is er geen enkele aanwijzing voor het geen wat er nu beweert wordt.
Ook hier speelt een smerig persoonlijk spel Keeska.
De Uhuru’s, de 3 na rijkste familie van Afrika, is er niet gerust op dat een nieuwe president hun bezittingen na trekt.
De Uhuru familie zou o.a. heeel veeel land gestolen bezitten, Raila beloofde tijdens de verkiezings om dit tot de bodum uit te zoeken en kreeg om die reden heel veel stemmen vanuit oa de kust.
Hoe Raila zelf zou zijn als president is afwachten of komt niemand ooit te weten. Hij mag zich na deze presidentsverkiezingen nooit meer verkiesbaar stellen.
In 2008 deed Raila al een stap terug door in te stemmen met een gezamelijke regering, nadat er ook toen zeer sterke aanwijzingen waren dat Kibaki stemmen had gestolen en er geen rechter aan te pas mocht komen.
De officiele inhuldiging van de president staat op geplanned op 24 maart, tot die tijd is Kibaki president.
Laten we hopen voor de doorsnee Keniaan dat alles rustig blijft, wie er uiteindelijk ook president mag worden!
Beste Kenya Je durft hier heel wat te stellen over Kenyatta familie stellen speciaal over het stelen van land maar mag ik je er even op wijzen dat de Kenyatta familie in Western Kenya praktisch geen bezittingen heeft kan je mij als je bleift vertellen wie daar de groot grond bezitter is??? Volgens mijn info was het land wat jij als gestolen bestempeld in bezit als eigendom van Engelse kolonisten die het legaal hebben verkocht. Wanneer je naar het Ministery of Land gaat kan je uitzoeken wie de eigenaar is van een bepaald stuk land en krijg je de hele historie te zien. Voor je information de Hr. Odinga was de laaste 5 jaar PM en kon via het Ministery of land waarvan de minister van zijn partij was al deze informatie hebben en had het zeker naar buiten gebracht als het waar was om op deze manier de verkiezingen te winnen want het land item is erg precair hier in Kenya.
Wat betreft de onlusten in 2008 dat is nog niet afgehandeld mag ik je even op wijzen dat de naam van Mr. Odinga ook al in hte ICC proces is genoemd waarom alleen Mr. Ruto en Mr. Kenyatta als verdachten terwijl de mensen die het meeste profijt van de rellen hadden niet genoemd worden. ( vul zelf meer de namen in)
Mijn beste Kenya wanneer je deze naam inhoud wil geven vergeet dan aub. het tribal issue wat je steeds naar voren brengt maar probeer net als de jonge Kenyaan een Kenyaan te zijn ( een land- een volk - een Kenya ) dat is wat je hoor op de universiteiten en in de straat.
Voor je infi ik ga vanavond naar een bijeenkomst waar gegarandeerd alle tribe’s aanwezig zijn en ik weet er zal weer uitgebreid gediscuseerd worden over de politieke situatie waar ik gelukkig weer het nodige kan leren. Maar alles in een goede harmonie want we hebben elkaar toch nodig wat de uitslag ook mag wezen.
Ik denk dat Kenya net als ik veel hoort van de mensen die hier aan de kust wonen. De gemiddelde bewoner van een Coastal Tribe vertrouwt de Kikuyu bij voorbaat al niet. Ik zeg niet dat dit goed is en sta ook niet achter tribalism, maar snap het op zich vanuit hun gezichtspunt wel. Er wordt hier negatief over Kikuyu gesproken zoals in Nederland over Marokkanen gesproken wordt. “Marokkanen zijn allemaal criminelen, maar niet elke Marokkaan is een crimineel, er zijn ook Marokkanen die wel goed zijn“. Hetzelfde geldt hier aan de kust. Men heeft letterlijk een hekel aan Kikuyu, die zijn alleen maar op geld uit, ten koste van anderen. Maar af en toe zit er wel een goede Kikuyu tussen. Dit komt denk ik mede voort uit hun eigen armoede en niet weten hoe een beter leven voor zichzelf te krijgen en dan wel die Kikuyu te zien die het allemaal voor elkaar heeft en daar dan vaak ook nog eens misbruik van maakt. Nogmaals, dit horen wij hier aan de kust op straat en juist ook van veel jongeren!!!.(en heb ik ook wel eens meegemaakt/zien gebeuren) Je kan zeggen dat er geen sprake meer is van een tribal issue, maar dit speelt zeker wel hoor! Als de keniaan een goed leven heeft in een stad als Nairobi is het gemakkelijk te zeggen dat tribalism geen invloed meer heeft. Maar kom naar de kust en praat hier met mensen in Ukunda, Likoni en waarschijnlijk ook de noordkust, en je krijgt een heel ander beeld. Men voelt zich geen Keniaan meer, zeker niet nu Uhuru gekozen is. Het is dan misschien wel rustig, maar ik hoor steeds vaker: Pwani si Kenya. En dat zijn echt geen mensen die bij de MRC horen. Men accepteert dat er in hun ogen de komende 5 jaar geen verbetering zal zijn, dat corruptie en diefstal (ja inderdaad, van oa land, corruptie kan ook gebruikt worden om te “stelen“) zullen voortduren en hoopt gewoon dat iedereen over 5 jaar dit inziet en dan wel op een betere kandidaat stemt. (En nee, ik heb ook geen vertrouwen in Raila). Vergeet niet dat er grote verschillen zijn tussen Nairobi en omstreken en Mombasa en omstreken. Jouw bevindingen zijn dus niet altijd hoe het is. Iemand die ergens anders woont en dus andere informatie krijgt, en andere dingen meemaakt, kan een andere mening weergeven. Sta ook daarvoor open, zoals ik graag lees over hoe de mensen in en om Nairobi erover denken. Pas dan kan je je een geheel beeld vormen.
Keeska, als je goed leest, maak ik nergens een stelling.
Ik heb enkel informatie doorgegeven die op TV is geweest (Kibaki is erg goed voor persvrijheid), wat Kenianen hier denken en over de rechtzaak.
Ik en tribolism?
Mijn beste maatje hier, is een Kikuyu!!!
Mijn huisbaas tevens buurvrouw, is een Kikuyu!!!
Ik doe dagelijks zaken met Kikuyus, Luo’s, Coastarians, Kamba’s en zelfs Maasai ![]()
Voor mij, als Kenya Kimbo, maakt het geen zak uit wie uit welk land komt, wie van welke stam is, of wie er wel of niet bij wie wil horen.
Dus … waar komt dat gevoel dat ik partij voor een stam kies vandaan, bij mij of jezelf ![]()
its the money what makes the rules
kenyatta and odinga want power because off the money
Ergens op Facebook las ik dat, doordat kolonialisten landen hebben gemaakt (ook Kenia) met grenzen die dwarsdoor bevolkingsgroepen en stammen heen lopen, “Kenianen” zich altijd meer verbonden zullen voelen met hun stam dan “hun” land. Kenia heeft geen eeuwenlange gezamelijke geschiedenis, geen uniforme taal en cultuur.
Daarnaast speelt het westen ook heden nog een zeer kwalijke rol als het gaat om ontwikkelingsgeld van roverheid naar roverheid. Allemaal gratis corruptiegeld, waarbij heren politici hier niet schromen om het volk te laten vechten, en het geld zelf in eigen zak te steken. Niemand hier kan zijn leiders echt verantwoordelijk houden voor wandaden.
Over coruptie en verijking vergeet aljeblieft niet dat de vorige MP zich zelf nogal wat kado hebben gedaan en dat het de laaste twee kadotjes gelukkig niet gehonoreerd zijn. en het waren niet allemaal Kikuys die wilden maar alle tribes die in het parlement vertegenwoordigd waren. Deze kadotjes zijn zwaar afgstraft in de laaste verkiezing want het overgrote deel komt niet meer terug.
Maar a.s. zondag is er een Thanksgivings dienst in Uhuru park georganiseerd door de kerken in Kenya ongeacht afkomst ( er waren 300 vertegenwoordigers van uit heel Kenya vanmorgen in de organisatie vergadering en gelukkig van alle tribes en politieke kleuren. Ook de rivalen zijn uitgenodigd om deel te nemen en er zijn al positieve reacties op deze invitatie.
Wij zijn de 12e terug gekomen van onze vakantie in Kenia, Diani Beach. We hebben totaal niets meegekregen van de verkiezingen (het huis had ook geen tv/radio dus dat scheelt ook). We hebben wel een raar onderbuikgevoel gehad maar dat was voornamelijk door wat er bij de vorige verkiezingen is gebeurt, dat zit toch in je achterhoofd. Ik lees nu alles terug en ben dan ook verbaasd dat er steeds gewaarschuwd werd voor rellen aan de kust, wij hebben niets gemerkt. Hoe het er nu voor staat weet ik niet maar voor de 2weken die wij er waren kan ik alleen maar zeggen dat de kenianen het perfect hebben gedaan. Ondanks dat veel mensen het niet met Uhuru eens zijn is alles toch goed verlopen en daar mogen ze best trots op zijn.
De verkieingenzijn voorbij maar Mr. Odonga vecht het aan wat zijn goed recht is maar of het wijs is is een tweede. Wanneer je het goed bekijkt is het nu een spelletje van welles en nietes wat de gemiddelde Kenyaan geld kost namelijk:
- de toerist blijf nog weg ( negatief reisdavies van EU en USA) wat vooral de kust strook treft.
- de import ligt praktisch still wat naat de kuststrook ook de transport sector en opslag in Mombassa - Nairobi treft.
- wanneer de nullificatie door de rechtbank wordt uitgesproken moeten alle verkiezingen over ( je kan niet alleen voor de president gaan want wanneer er fraude is dan fraude over de hele linie) De kosten daarvan zijn al bekend.
Er was vandaag een thanksgiving dienst in Uhuru park gepland ( zoal eerder gemeld) helaas ging deze niet door daar er een waarschuwing was dat er waarschijnlijk mensen zouden komen die de zaak wilden verstoren. Het organisatie comitee wat al aan het werk was om alles in Uhurupark in orde te maken is gistenen zodanig bedreigd dat de voorbereidings werkzaamheden gestopt moesten worden waarna een groep jongeren vernielingen aanrichte, Gezien de situatie wilde het organisatie comite geen enkele risico nemen i.v.m het feit dat er ook altijd kinderen aanwezig zijn en is alles verschoven naar een latere datum.
Dit is een trieste zaak voor Kenya daar er al mensen van de kust , Western en Central onderweg waren om deel te nemen aan deze manifistatie van eensgezind heid en georganiseerd door de kerken van Kenya zonder enige politieke pretentie.
Via wel ingelichte bronnen was er een oproep in Kibera om de bijeenkomst te boycotten en/of te verstoren, wie Kenya kent weet dan wel wat en hoe het gaat.
Laat ons nu hopen dat alles rustig blijft maar ik ben het nu met Kenya eens nu even zorgen dat er genoeg in huis is om de komende dagen door te komen.
Het is triest dat er nu al mensen zijn die op voorhand de autoweg naar Thika met brandende banden versperren en auto’s van onschuldige burgers in brand steken, omdat ze denken dat er fraude is gepleegd. area Kenyatta Universiteit en het zijn deze keer niet de mugkiki die dat doen laat ons hopen dat de leiders die dit in gang hebben gezet met hun opruiende woorden in de city en voor tv. het ook kunnen stoppen voor dat het uit de hand loopt en de beslissing van de rechter accepteren.
Ik denk dat wanneer blijkt dat er inderdaad fraude heeft plaatsgevonden (en dit is geen welles/nietes spelletje als er daadwerkelijke bewijzen voor zijn) dit een investering is voor de toekomst. Nu zal het misschien even vervelend zijn (jouw genoemde nadelen), maar in de toekomst zal men wel even 2x nadenken voordat er fraude gepleegd word.(als dus blijkt dat er inderdaad fraude is gepleegd) Veel mensen in mijn omgeving denken er zo over, en zo ook ik.
Naar mijn informatie zijn alle grote bijeenkomsten (politieke of andere “samenscholingen“) in deze tijd verboden ivm de kans op ongeregeldheden. Dit is volgens het nieuws van gisterenavond ook de reden dat de bijeenkomst in Uhurupark vandaag werd afgelast. Aan de ene kant begrijpelijk als je kijkt naar de onrust die de petitie met zich meegebracht heeft, aan de andere kant natuurlijk ontzettend jammer!
Een half uur geleden stapte Uhuru Kenyatta hier 50m voor mijn huis uit zijn auto en hield een korte toespraak tot de mensen. (Wij wonen op het dak van een gebouw dus konden er mooi op uitkijken van deze afstand) Hij zei iets over dat de verkiezingen nu over waren, dus hij geen campagne meer voerde, maar gewoon weer aan het werk was en hij pleitte voor rust en vrede ondanks de petitie. (Vertaald door mijn man, want hij sprak Kiswahili en mijn Kiswahili is nog niet zo denderend dat ik geluid door een microfoon van zover kan verstaan).
Mensen kwamen van alle kanten aangerend en voorstanders juichten af en toe bij wat hij zei. Ben benieuwd wat ik er de komende dagen weer over ga horen op straat.