Marriette die bewijzen die nu naar voren zijn gebracht zijn totaal anders dan waar de laaste 5 dagen over gesproken is. Nu is er al van de andere kant gezegd dat er bewijzen gemaakt zijn dat bedoel ik met het welles en nietes spelletje als de bewijzen inderdaad echt zijn moet het recht zijn loop hebben maar als ze gefabriceerd zijn ook. Ik sta niet graag in de schoenen van de rechters die deze zaak behandelen want wat de uitspraak ook is het is nooit goed en je weet nu al dat er direct veel commentaar gaat komen op de uitspraak van de kant die verliest.
De gewone Kenyaan heeft Uhuru al geaccepteerd als de president en wil dat het leven gewoon doorgaat. Want bedenk wel zij zijn het slachtoffer en niet de toppers die het nu niet eens zijn maar als het voorbij is gezellig samen eten.
Wanneer je hoort en op de tv ziet dat de andere coalities nu Uhuru steunen en niet wachten op de uitslag van het supreme court is dat al een duidelijk reden anders hadden ze wel 14 dagen gewacht om dan bij Raila aan te schuiven.
Volgens wat ik heb gehoord is een gedeelte van de Cord coalitie het niet eens met het besluit om naar de rechtbank te gaan en zijn nu wat oud gedienden van ODM met de zaak bezig o.a. Mr. Wako die zich tijdens de hele campagne niet heeft vertoond en met hem nog enige andere personen. Ik weet niet of dat waar is maar ik miste de laaste dagen Mr. Kalonzo die nu ineens weer te voorschijn is gekomen terwijl hij meestal in de voorste lijn staat.
Ik hoor maar van één kant wat er gebeurd. Daarnaast lees ik de krant en dit forum natuurlijk. Maar mijn vriend gaf aan dat ze wel moeten accepteren wie er wordt gekozen, zelfs als dat Uhuru is. Hij is er absoluut niet blij mee, omdat er vanuit Europa en USA behoorlijk commentaar is op Uhuru. UK heeft de kenianen gefeliciteerd met een rustige verkiezing, maar niet Uhuru gefeliciteerd, dit is ook met een reden! Mijn vriend vroeg zich af hoe het de komende jaren moet met een president die ervoor zorgt dat de economie minder zal worden en de armoede erger.
Hij heeft zelf op het stembureau gezeten tijdens de verkiezingen om te zien dat alles goed ging en gaf aan dat in eerste instantie de stemmen voor Uhuru wel binnenkwamen en de stemmen voor Odinga niet. Hij is erg benieuwd wat de rechtbank zal zeggen en of het dan nog rustig blijft in Kenia.
Hier in Diani zijn ze zeker niet tevreden met de komst van Uhuru. Hij is hier sinds zaterdag en blijft nog tot morgen of overmorgen. Het is de eerste keer dat hij naar Diani komt en ze zijn er allemaal van overtuigd dat dit een soort ‘new campaign’ is die hij aan het voeren is, in geval er tweede verkiezingen komen (lees Raila de court case wint).
Ik kan met zekerheid zeggen dat de mensen hier totaal nog niet gerust zijn in de hele situatie en ze vrezen nog steeds voor wat kan komen/gebeuren.
Hallo Izzie in welk stemburo heeft je vriend gezeten ??? want hoe kan hij weten dat de in eerste instantie de stemmen voor Uhuru waren terwijl de stemming geheim was en de telling pas na het sluiten van het buro zou gebeuren. Maar als jou vriend al tijdens de dag wist dat de stemmen naar Uhuru gingen is er vlg mij iets mis in dat buro. Ik begrijp uit de reactie dat hij absoluut niet blij is met de keuze van Uhuru kan je mij ook eens laten weten wie in dat buro de meeste stemmen heb gekregen??? Want als Raila daar heeft gewonnen is het zaak om ook dat eens te onderzoeken als je begrijp wat ik bedoel je kan niet met twee maten meten dus pas alsjeblieft op met deze uitspraken want dat kan weleens verkeerd uitpakken. Ik ben niet tegen Raila ook al noem ik hem soms Mr. Odinga maar ik zie hem niet als de grote staatsman die hij had kunnen zijn als hij net als de voormalige president van Zambia zijn tegenstander had gefeliciteerd met de uitslag en direct het aanbod om samen te werken van Uhuru had aangenomen.
Dan was hij voor de hele wereld als een echte staatsman geworden en was zijn invloed in de Afrikaanse gemeenschap op de zelfde basis gekomen als de oud president van Zaire of de helaas overleden oud president van Ghana en zeker groter dan die van oud president Moi. Ook zijn aanzien hierin Kenya zou veel groter zijn geworden dan nu het geval is want een Kenyaan is wel arm maar zeker niet gek geven en altijd de eer aan wie het toekomt ongeacht zijn afkomst.
Hallo de verkiezingen zijn wel voorbij maar het is nog steeds niet beslist. Net weer een waarschuwing van de ambasade ontvangen.
Hier in mijn omgeving zit iedereen gespannen naar de uitzendingen van het supreme court te kijken.
De angst is dat wie er ook wint er heibel gaat komen en dan wel gesuggereerrt zal worden dat het supreme court is omgekocht.
De omgeving waar zowel Raila en Uhuru/ Ruto wonen worden goed in de gaten gehouden en de bewoners en bezoekers van deze area worden extra gescreend.
Het opvallend als je ziet dat het aantal buitenlandse bezoekers nu op bezoek komen bij Mr. Odinga.
Wanneer je hier in Kenya leeft dan weet je dat de taxi chaufeurs en Boda-boda alles zien en in de gaten houden want elke nieuwkomer kan een klant zijn.
Speciaal de taxi chaufeurs spreken over een goot aantal buitenlanders die hier in de hotels zijn en volgens hun zijn het geen toeristen want niemand is geintreseerd in een trip. Een groep is vooral opgevallen door dat praktisch geen Engels spreken maar wel naar de bars komen om zich te amuseren.
In Karen is het wel een gemixte gemeenschap en leeft iedereen wel op zich zelf maar het is ook een kleine gemeenschap waar dit soort zaken eerder opvallen dan in Nairobi zelf.
Aan deze zijde van Nairobi zijn geen internationale kantoren zoals in Runda. Het is hier meer een leef area. Toevallig wonen zowel MR. Odinga en Mr. Kalonzo en nog enige ander ministers hier ook Mr. Ruto heeft hier een huis.
Dus er doen hier nu de nodige geruchten de ronde over de buitenlandse hulp die iemand hier nu krijgt in de zaak bij het supreme court.
En vanuit central er het gerucht van een grote aanvulling bij de Britse troepen Nanyuki.
Nu is iedereen hier op zijn hoede en bidden voor een vreedzame oplossing want wanneer de vlam in de pan slaat wordt het erger dan in 2008 is de angst bij de mensen die ik ken.
Wij leven vlakbij Kibera en daar is het in 2008 ook begonnen en voor de bendes zijn wij een beter doelwit dan de rest van de omgeving want hier is het meeste te halen is wat ze denken. We leven hier met een heel gemengde bevolking van Luo-Lua-Karenjin-Kikuyu - Somalia - Muzungu. maar daar kijken deze groepen niet naar.
Het enige wat ik momenteel ook kan melden, is dat de spanningen nu nog hoger oplopen dan tijdens de verkiezingen zelf. Er wordt gevreesd. Heb ook enkele telefoontjes gehad uit Nairobi en ook daar schijnt de spanning hoog op te lopen.
Normaal gezien staat mijn telefoon de week voor Pasen niet stil voor boekingen uit Nairobi… Niks daarvan deze keer, ze blijven in Nairobi, zo goed als niemand wil reizen voor het Paasweekend. En ook de bezetting van de hotels in Nairobi is zo goed als nihil.
En inderdaad, ook van de Belgische ambassade het éne smsje na het andere… Here we go again, en inderdaad, Keeska, het zou nog wel eens slechter kunnen zijn dan in 2008… Let’s hope not.
Het is volgens mijn informatie een groep van 5 mannen die met 3 Kenyanen optrekken. Spreken of willen geen Enegels spreken en gaan naar diverse locaties in de omgeving om te drinken.
Je weet dat nu iedereen naar iedereen kijkt en als er iets gebeurd wat niet normaal is dan word het gelijk in verband met de verkiezingen gebracht speciaal hier waar nog al wat politice wonen.
Ik en met mij veel anderen dat het na morgen voorbij is en dat we gewoon door kunnen gaan want deze hele kwestie kost Kenya miljoenen dollars wat het land niet kan missen.
Tjonge ,tjonge en dan te bedenken dat ik een van de weinige ben die niet
afgezegd hebben (het vliegtuig zitten wel mensen in maar die gaan plotseling
in zanzibar er uit ,maar ik ben toch van plan gewoon te blijven zitten tot Kenia)
Zal deze geweldige draad van Keeska wel proberen in de gaten te houden (daar in
internet mogelijkheden) dat helpt mij misschien want ik ben nu eenmaal zo iemand
die niet de normale paden neemt en daarom nog wel eens loopt te dromen.
Jaap
Ik kom net van Nairobi center het is daar nogal spannend maar op het oog rustig wel opvallend dat het voornamelijk CORD aanhangers zijn die demonstreren.
Ik heb gehoord dat de partijen hebben afgesproken om de uitspraak te accepteren en vbraag me nu af waarom er zoveel CORD aanhagers rond het supreme court zijn waarom niet zoals de rest rustig afwachten voor het resultaat dit lijkt een beetje op intimidatie van de rechters. Wanneer Mr. Odinga nu eens oproept om rustig naar huis te gaan dan denk ik dat er absoluut geen probleem zal zijn wat de uitslag ook is.
Volgens nenige van mijn vrienden is het zo ook na de vorige verkiezinegn begonnen maar er is nu meer politie op de been en ook zal de waarschuwing van een ICC zaak wel even mee spelen.
Laat aljeblieft Mr. Odinga een wijs staatsman zijn en wanneer de uitspraak is dat de verkiezingen geldig zijn Mr. Kenyatta in front of de televisie feliciteren dat zal hem als een wijs man laten zien die het beste voor kenya wenst. In de toekomst zal hij door zo’n reactie meer invloed verwerven in Africa dan Mr. Kofi Anan of former President MOI.
Okay ,iedereen gefeliciteerd want al die spanning is ook niks. Ook de goede draad maker Keeska waardoor we goed op de hoogte
zijn gehouden en nu langzamer hand iedereen stoom afblazen en dan kan iedereen weer doen wat hij moet doen.
(veel schrijven me nu weer dat als dit gebeurd is en goed vrede dan gaat de verkoop en economie weer vooruit)
Laten we het dus hopen voor al die mensen daar in kenia want ze verdienen het wel.
jaap
(zo weer verder met koffer in pakken en toch wat vrolijker)