Het begint bijna net zo een verhaal te worden als Zimbabwe met die eeuwig zittende corrupte macht Mugabe en zijn tegenstander. Bijna niet tegen op te vechten in Afrika. (zo weer de koffer pakken en toch wat vrolijker).
Hoezo Jaap. Wij vrolijker…??
Ik ken er genoeg met honger in hun lijf…
Volgens de nieuwe grondwet mag een zittende president niet langer dan 2 termijnen zitten, daarna nooit meer … Ook Odinga mag zich nooit meer kandidaat stellen voor het presidentschap, hij was immers premier. Er zal dus ooit een einde komen aan de Kenyattas en Odingas, de families die al generaties elkaar bevechten in de politieke arena …
Hakuna waarom nu zo negatief en Kenya is niet te vergelijken met Zimbabwe dat ia net als appels met peren ze zijn totaal verschillend.
Laat ons nu eens positief zijn en laat de Westerse wereld nu ook eens aanvaarden en respecteren wat de meerderheid van Kenya wil. Ik weet dat het voor speciaal de USA en UK moeilijk is omdat te doen want ze denken dat ze nog steeds de machtigen zijn. Mag ik even terug blikken in de NL historie we hebben ooit een grote demonstratie gehouden tegen de A bom ( de grootste ooit in Europa) en dat werd ons door de USA niet in dank afgenomen. ook toen waren er mensen die ons vertelden dat we daar onder zouden leiden want de USA zou ons gaan boycotten als we het door zouden zetten. maar de wil van het volk verzet bergen.
Kom nu niet met de ICC aan want dat speelt alleen in uropa en de USA ( die hebben het verdrag nooit getekend)
Laat ons positief zijn en samen werken met de regering voor zover we kunnen dat is ook wat Raila gisteren op de televisie zijn mensen vertelde.
Ik denk dat dit het einde kan zijn van deze draad en laten we proberen om onze krahten te bundelen voor Kenya
God bless Kenya
Gisteren ook de internationale pers gevolgd na de uitspraak en daar komt altijd de ICC zaak naar voren terwijl de USA nooit het vergrag hebben ondertekend en zelfs hebben gesteld dat ze nooit zouden accepteren om een van hun burgers daar te laten vervolgen.
Ik zie net op internet een reportage van de NOS en daar staat dat de politie in de buitenwijken van Nairobi op betogers zou hebben geschoten wij vragen ons af waar dan wel. Wij wonen in de langata constetitue waar Raile zijn meeste aanhangers heeft wonen en re is hier niets aan de hand. Ook de beelden die ze lieten zien zijn van voor de uitspraak toen de aanhangers van Raila voor het gerechtshof aan het dansen en zingen waren met groene takken wat voor Kenya vrede betekend. Late na de uitspraak was er een groep die vernielingen aanrichte en waar de politie achteraan zat en deat in de stromende regen. Is idt objective nieuws over Kenya waarom niet de duizenden zingende mensen laten zien die blij zijn dat alles weer normaal wordt.
Laten we nu eens proberen om gezamelijk wat te doen om Kenya te helpen en niet zoals nu gebeurd ieder voor zich.
God bless Kenya en zijn inwoners.
Jaja,je zult best wat ouder zijn dan ik,maar ook ik ben de sprookjes over honger vergeten.
(behalve dan in een oorlog)
Jaap
Sorry hoor Jaap! Ik ga daar niet om met rijke mensen! Eigenlijk alleen maar met hardwerkende maar zeer arme mensen die regelmatig een maaltijd moeten overslaan.
En dit heeft niets met leeftijd te maken. Kijk daar maar eens goed om je heen!
En godzijdank Keeska. Vrede en misschien groeiende toerisme nu. Uhuru kan ik niet enthousiast over zijn maar ik ben misschien teveel gevoed door verhalen over landjepikkerij. En na twee termijnen komt er wel weer een jongere Kenyatta opdagen.
Home Page | Uhuru's blog home page Dit is de agenda van de nieuwe president, ik geef hem het voordeel van de twijfel. Het programma ziet er mooi uit, maar dat is ook in Nederland en daar zijn ook niet alle agendapunten haalbaar. Kenia zal gaan veranderen, zeker ook met de nieuwe grondwet, maar dat is niet in 10 jaar tijd gebeurd, het gaat met kleine stapjes. Vergeet niet dat Kenia pas sinds 1964 onafhankelijk is. Alle problemen in één keer oplossen is onmogelijk, maakt dan niet uit wie dan de president wordt. Een beter mileu begint bij jezelf, laat niet alles van de regering afhangen, probeer mensen te helpen waar je kan! Succes
Helaas zijn tijdens het kolonialisme in Afrika grenzen getrokken door stammen en culturen ten behoeve van administratieve redenen van de toenmalige overheersers en daar ondervinden landen zoals Kenia nu de gevolgen van. Net zoals Nederland geen Griekenland is, is de kust geen Nairobi, is Zanzibar geen Dar es Salaam en zullen er tijdens verkiezingen altijd spanningen en mogelijk geweld zijn. De motivatie om president van een land te worden, of dat nu de onverkozen “EU president” is, Uhuru of Odinga de naam is, het gaat altijd om geld en macht. Een ontwikkelingsland zoals Kenia ontwikkelt zich niet dankzij een president en zelfs niet dankzij de roverheid, maar ondanks dat een kleine elite het grotendeels gestuurde ontwikkelingsgeld op prive bankrekeningen stalt in het buitenland … Zwitserland, en tot voor kort Cyprus varen wel bij de ontwikkelingshulp aan Afrikaanse politici.
Laten we eens kijken wat onze eigen leiders doen om Afrika zo arm mogelijk te houden:
Landbouwsubsidies, waardoor de vraag naar importproducten uit Afrika af neemt en werkloosheid hier hoog.
Importbelastingen, niet omdat het nuttig is, maar gewoon omdat het kan.
De IND-Gestapo beslist wie de poort wel of niet in mag, want stel je voor dat Afrikanen zomaar werk vinden in het “EU paradijs”, en dit geld zomaar naar Kenia wordt gestuurd zonder eerst 3 maal door de belastingdienst gewassen wordt.
Ontwikkelingsgeld van roverheid naar roverheid zodat gewone Afrikanen elkaar de hersens in mogen slaan voor het corruptiegeld van hun leiders.
Denk daar eens aan, als je Kenianen een warm hart toe draagt en zelf in het stemhokje staat.
Net via Google nieuws wat berichtgeveing in NL gevolgd. Als je het leest dan rijzen je haren ten berge zou myn opa zeggen.
Kenya staat in brand er zijn ongeregelheden, de tribes spreken niet meer met elkaar. etc. Wie heeft van degene die nu in Kenya zijn en/of leven deze ervaring die een verslagever van het NRC naar Nederland stuurt.???
Kunnen wij als BENELUXERS ( om tribisme te voorkomen) niet zorgen dat er een positief beeld ontstaat zodat de mensen weer naar Kenya durven komen en/of investeren in dit prachtige land met zijn bevolking die ondanks het feit dat ze van verschillende tribes zijn zich over het algemeen toch Kenyaan voelen.
Misschien ontstaat er een positief beeld als ik vertel dat ik een pilsje ga drinken met stammen die weinig met elkaar spreken, maar wel gezellig met elkaar drinken … de opstootjes volgen morgen pas, als men wakker wordt met een flinke kater …
Haruna probeer eens wat afstand te nemen van wat ze vertellen en praat ook eens met de andere kant een munt heeft zolas men zegt 2 kanten wat is een fout een munt heeft 3 zijden en de smalle kant is het belangrijkste om alles bij elkaar te houden. Probeer om de smalle kant te zijn en praat met de 2 andere kanten. Ook weer een wijheid van mijn opa die ik hier probeer over te brengen.
Keeska, sorry als ik het fout heb maar ik gebruik steeds jou dochter in de USA als voorbeeld die belde tijdens de verkiezingen. Mijn gezin en ik zaten in Diani tijdens de verkiezingen en onze familie maakte zich zorgen vanwege de berichten die op het nieuws waren. Bij thuiskomst vertelde ik dat wij niets maar dan ook niets mee hadden gekregen van de verkiezingen en dat ik zelfs gewoon in Ukunda had gewinkeld. Ik heb ook foto`s laten zien van Ukunda. Dat zag er echt niet uit als een oorlogsgebied. Als extra voorbeeld van stemmingmakerij geef ik dan het voorbeeld van de “rellen in Nairobi” volgens de USA terwijl er niets aan de hand was. Het lijkt wel alsof de wereld er op zat te hopen dat het weer fout zat te gaan. Nu de uitslag van de Supreme Court kwam kon ik nergens iets vinden op het moment van de uitspraak. Het leek goed te gaan dus het had geen nieuwswaarde. Zo jammer.
Niemand weet wat Uhuru gaat doen voor kenia maar daar staat tegenover dat niemand weet wat Odinga voor Kenia had gedaan. Dit is wat het is en daar moet voor nu het beste van gemaakt worden. Ik ben blij dat de Kenianen nu rust en duidelijkheid hebben. Eigenlijk ben ik ook wel trots op ze. Ze hebben toch maar mooi laten zien dat ze geleerd hebben van de vorige verkiezingen. Nu maar hopen dat Amerika (en Engeland) geen olie op het vuur gaat gooien met dreigementen
Het was vandaag Pasen in Ukunda! Iedereen had zich mooi aangekleed en was vrolijk. Geen onrust, rellen of wat dan ook! Happy Easter was wat ik hoorde!
Heb zelf een (voor mij bekende) alleenstaande vader die samen met zijn moeder voor zijn 15maanden oude zoontje zorgt maar even aan een pak poedermelk geholpen van het paasgeld dat mijn moeder me opstuurde. Het is niet veel, maar hij was er blij mee.
Geen idee van welke stam hij eigenlijk is ![]()
Marriette dat is echt Kenya en als je dan in de NRC (via news.google.nl)i leest dat Kenyanen niet meer met elkaar praten dan volgens hun correspondent in Kenya dan is er ergens iets mis.Ik ga nu mij choma set in laden en dan naar Buru-Buru Nairobi speciaal de wijk Jeruzalem waar we met de hele estate goat eating hebben en dat met alle inwoners 30 huizen x 8 pers. = 240 pers van diverse tribes. Deze goat eating is vanwege het feit dat er nu eindelijk normaal geleefd kan worden. Elke familie levert zijn bijdrage ( ik breng wat kippen mee )voor dit festijn dus we kunnen weer van alles verwachten Vis vanuit Western- goat vanuit de rift - vegetables en fruit vanuit central etc. Ik bedoel maar Kenya is Kenya en iedereen wil gewoon door met zijn leven. In deze wijk is geen tribisme omdat iedereen afhankelijk is van elkaar.
Voor een buitenstaander in Kenya goat eating is een sociaal gebeuren waarbij iedereen uitgenodigd word dus daarom 8 pers per huis kan wel een beetje meer worden maar och dat is Kenya het voordeel is dat je weer nieuwe mensen ontmoet waardoor je horizon weer groter
wordt. Voor mij persoonlijk is het een voordeel dat ik door mijn leeftijd meer als Daddy gezien wordt en ook zo behandeld wordt
Dus nu als de groet in Kenya vandaag a B]Happy Eastern voor allemaal.