Vakantiegangers kijken heel anders tegen een land dan...

Die laatste zin ontgaat mij volkomen. :question:

Een forumlid met een zaak , met een vrouw of familie heeft andere kijk op Indonesia dan een doorsnee toerist.
Een forumlid die in Nederland woont , met een zaak (guesthouse bijvoorbeeld ) , werkt als inkoper , kleine zelfstandige kan of moet elke jaar komen.

Een forumlid met een zekere binding met Indonesia ,een vrouw , verloofde , vriendin, (verre)familie omdat hij/zij een Indo (indische) verleden heeft zal vaker komen.

Een gewone toerist kan dat niet doen , moet veel geld uitgeven voor ticket , hotels , vervoer , visum etc .

Een gewone toerist met een gewone dienstverband met 4 weken vakantie kan het niet permiteren om zulke bedragen uit te geven.

Ik kom in de laatste 30 jaar ook gemiddeld om de 1,5 jaar .
Dat komt omdat ik een binding heb met Indonesia , geboren , getogen , familie , vrienden ,bepaalde " bezittingen " etc .
Toen mijn ouders nog leven kan ik gratis slapen , eten , drinken , krijg nog af en toe uang jalan( reisgeld ) toegestopt.

Gezien jou jaarlijkse reis naar den oosten moet je of Indisch zijn , of een zakenman , of een Nederlander met Indonesische partner .
En je hebt waarschijnlijk goede en goedkope " slaapplaats " .

Als men geen kontakten heeft zal het moeilijk zijn om van een gemiddelde vakantiegeld een rondreis te maken , en in een fatsoenlijke hotel slapen.

Dat is mijn ervaring.

Het moet niet veel gekker worden :retard:

Ik beschouw mezelf als een gewone toerist die, in tegenstelling tot de wijsheden beschreven hier boven, 1-2 per jaar naar Indonesië op vakantie gaat. Ook hebben wij geen van beide een topbaan. En ja, wij slapen gewoon in een fatsoenlijk hotel, wat overigens niet meer dan een tientje per nacht hoeft te kosten.

Voor wat betreft de titel van dit topic: er ontstond een totaal andere discussie in een topic en daarom is deze naar hier verplaatst. De titel komt voort uit een post, maar had misschien beter “Indonesië door een roze bril” kunnen heten.

Het moet niet veel gekker worden :retard:

Ik sluit me hier volledig bij aan. Je moet verdraaid goed uitkijken wat je hier schrijft.

Goed dan, als antwoord op de vraag van surya atmadja: er zijn mensen die vrijwel elk jaar, de een om de twee de ander elk jaar naar Indonesie gaan. De eerste keer dat ik in Indonesie was, dacht ik dat ik alles wist van dat land,. Maar dit gebied strekt zich uit van Ijsland tot Turkije. Zeg eens zelf, weet je alles van de tussenliggende landen in Europa?
Kijk, ik ben een vaste honkzitter, kom nooit verder dan 1 of twee plaatsen. Is voor mij voldoende. Ik weet niets af van hotelprijzen, of treinreistijden, vliegtuigen. Informatie daarover laat ik maar over aan de andere reizigers.
Ik zie ook wel dat het het een en ander schort met de hygiene, de rommel waarover enkelen de mond vol van hebben :slywink:. Maar deze observaties weerhouden mij er niet van om toch naar dat mooie land te gaan. Het maakt niets uit waar. Maar je mag best kritisch zijn over hoe bvb toeristen zich gedragen op Bali, hoe Indonesiers omgaan met de natuur. Kijk maar naar het kappen van wouden waarvan orang oetans de dupe worden.

Je zou gelijk hebben met een andere titel .
Indonese door een roze bril .

Maar of je bepaalde discussie kan aansturen of beperken is afhankelijk van de topic en de deelnemers .
Ik mag aannemen dat je posting van 11.05 geplaats wordt op jou hoedanigheid als een deelnemer van een discussie .

Ik beschouwd mezelf ook als een toerist , gedraag me ook als een toerist , wordt vaak als toerist aangesproken . Soms proberen mensen mij extra te laten betalen . Dat gebeurt ook .
Taxi, souveniertjes etc.

Ik vertel gewoon mijn eigen ervaring en er zijn haast geen verschillen met de ervaringen van mijn beste vrienden (landgenoten) die in Nederland wonen.
Ze hebben bijna dezelfde uitgavenpatroon , hebben ook bijna dezelfde inkomen . En toch is het bijna een "aanslag"voor onze portemonee gezien de hoogte van de ticket (nu kan men goedkoper vliegen vergeleken met vorige jaren).En niet iedereen heeft een meewerkende partner die fulltime job(inkomen) hebt.
Vergeet ook niet als je schoolgaande kinderen hebben , dan wordt het kassa !!, hoogseizoenprijzen.
En de oleh2 (cadeautjes) voor tante Tuti of oom Poer , je weet zelf hoe groot de familiekring van de Indonesiers zijn .
Daarom zijn de kostenposten ook anders dan een "gewone"toerist , die een paar keren naar Indonesia gingen.

Ondanks dat ik zou willen kan ik niet permiteren om vaker te reizen naar mijn kampung(dorp) in Jakarta , mijn vrouw parttime werkt .
Men kan bij benadering uitrekenen hoeveel vakantiegeld we van de baas krijgen .

Iemand die ik ken was vorig jaar bijna 5000 euro kwijt met zijn tweetjes, voor een maandje Indonesie, omdat hij zonodig op familiebezoek moest. Bijna de helft daarvan waren vliegkosten. De andere helft. Verzin zelf maar.
Ik geef Suray Atmadja gelijk. Je kunt beter als toerist naar dat land gaan, dan ben je minder kwijt. Die kennis van mij bekijkt de dingen natuurlijk met een andere bril wanneer hij in Indonesie zit.

*Ik ben ook een vaste honkzitter , zeker toen mijn ouders en ooms/tantes nog leven.
Het heeft toch bijna 12 jaar geduurt tot het overlijden van mijn ouders dat ik vrijer ben om buiten West Java te gaan reizen .
Meestal maakte ik korte reizjes van 2 of 3 dagen , en dan weer terug naar mijn kampung(Jakarta).
Toen vond mijn nog kleine zoon leuk om bij opa en oma te logeren en verwend worden door de andere opa en oma’s .Groot familie :kus:.
Na zijn Havotijd kunnen we pas onze reisgebied uitbreiden .
Kunnen we een paar weken zwerven .
Vandaar dat ik nu aan het inhalen ben , heb plannen gemaakt voor de nabije toekomst , alleen laat de financieen het niet toe.:smiley:
Gewoon inkomen , 11/2 maand vakantiegeld.
Ben ook vaak “jaloers” als ik de reisverhalen van sommige leden lees .
De meesten hebben veel meer gezien van Indonesia , de steden , de eilanden.
Soms heb ik de neiging om een rondreis van 30 dagn door Indonesia te maken via een reisorganisatie .
Kan ik met ogen dicht de toerist spelen en Sumatra , Java, Bali en Sulawesi “zien” binnen 30 dagen.

*Over de hygiene , dat is voor iedereen te zien.
Mijn vaste advies voor nwe reizigers , NIET DOEN , geen risico nemen door op straat te snoepen.
Als je ziek wordt valt je reis in duigen .
En je weet niet wanneer je weer terug komt naar Indonesia.

Natuurlijk mag je kritisch zijn over eventuele misstanden .
Dat is ook goed .
Ik ben ook zeer kritisch over KKN(corruptie etc) en aanverwante zaken.
Ook over de misdragingen van de Aussies en andere buitenlanders op Bali .
Heb veel gesprekken gevoerd met de plaatselijke bevolking.
En soms kom ik wel te weten hoe ze over “die” buitenlanders denken .
En als Indonesier zijnde kan ik me best begrijpen hoe ze over “die” buitenlanders spreken.

Halleluya nog aan toe.
Praise the Lord.

Kijk maar , zelf Mas Bule (Piyee mas - hoe gaat het met je) geeft mij gelijk.
Ticketprijs / visum etc is al 2500 eurie.

Toen mijn ouders nog leven neem ik praktisch 1 koffer mee voor oleh2 , gewoon etenswaar die je toen nog niet makkelijk te verkrijgen zijn in indonesia .
Gemiddeld kost het mij 500 gulden , in eurie gerekend ongeveer 300-400 eurie.

Nu neem ik bijna niks meer , behalve als iemand een dozijn Febokroketten vraagt (ongebakken-runderkroket).
Of Leonidas chocolatjes.
Voor de personeel (die moet mij goed verzorgen) neem ik Aldi of Lidl chocolatjes .
Kost alleen een paar eurie.

Vroeger heb je een probleem , als je tante toeti 250 gram Millner (of andere speciale kaasmerkt) geeft moet je tante Pien , tante dewi ook geven .
En je heb zoveel tante’s.
Voordat je het weet neem je al een paar kilo kaassoorten .(Goudse en Edammerkaas kan je ook kopen in Jakarta) .
En dan de ontbijtkoekjes , Ketel wiegelappers , Groningse koek , Deventerse koek , 2 euro hier , 2 euro daar .
Voordat je het weet is de helft van je vakantiegeld al op .
Je bent nog niet eens vertrokken.

Daarom juist Sumbar enne … chagrijnig ben ik nooit maar je voelt je nogal aangesproken, zegt weer iets over jezelf. Ik wilde Suzan wel even waarschuwen. En over oogjes dicht, snaveltje toe … je komt idd uit de vorige eeuw, ouwe l… met je Fabeltjeskrant. Ach … kan jij ook niets aan doen. Ben wel blij dat ik nog een ‘jonkie’ ben met veel ervaring. :dag:Indesco

Het heeft wel even geduurd moppie voor je de moed had om deze ouwe l… van repliek te dienen. Fijn dat je je slechte opvoeding weer eens tentoonspreidt door woorden te gebruiken die je misschien vroeger uit hoofde van je beroep(ervaring…!) ooit eens in je mond hebt genomen. Kap er toch mee en geef gewoon net als altijd domme nietszeggende antwoorden en laat mij met rust. Jij moet je je niet de functie van moderator aanmeten. Dan bleef er niemand meer over op dit forum alleen INDESCO de zaligmakende, de alwetende enzovoort…:smile:

Trouwens ik kan niet in andermans dompet kijken.

Zojuist nog even gekeken voor volgend jaar april. Met Singapore Air naar Medan Sumatra nog geen €700 inclusief tax! Koopje…>>>

… betweterige, oprechte, eerlijke … Indesco. Moppie ??? Nu wordt ie helemaal mooi … je begint aardig en dan toch weer negatief … is zo jammer Sumbar. Ik heb net weer een goed advies onder een andere topic gezet. Dikke :kus: Indesco. Mij krijg je niet klein hahahahaha.

Nou, da’s nog eens een mooie! Ik dacht, hey goedkoop, ff checken… Frankfurt - Medan, juni 2010 2 personen voor de lieve som van
€ 10.532,28
:vak01:

(euh… economy wel te verstaan) :nod:

Onmogelijk, kijk eens op de website van Singapore Air en dan Amsterdam-Medan. De prijs die ik noemde is natuurlijk p.p.

Blijf jij maar zeuren, niemand neemt jou immers nog serieus door al die off-topic opmerkingen. Het is geen oorlog hier. Doe eens normaal indien mogelijk. :slapen: En iemand uitschelden hoort zeker niet als het een oudere betreft. Een beetje nederigheid zou je sieren… Overigens wist je dat het over de Fabeltjeskrant ging dus een ‘jonkie’ ben je ook niet meer.:tongue:

Kan het zijn dat in dit topic dat nu al 3 pagina’s zo voortduurt indesco nog geen enkel fatsoenlijk bericht heeft gefabriceerd behalve dan gezanik en gezeur?

Misschien is ze samen met Surya Atmadja (what’s in a name) zijn eenjarig bestaan op dit forum aan het vieren. :dag:

Vakantiegangers kijken heel anders tegen een land … hoi stelletje ouwe zakken (gelukkig ben ik nog een jonkie, ondanks dat ik de Fabeltjeskrant ken :unibrow:), ga lekker weer op Londoh.blog over mij (en anderen) kletsen, daar zijn jullie veel beter in. Alsof jullie zulke geweldige verhalen daarop vertellen; (over fatsoenlijk gesproken) het is niks anders dan ‘knippen’ en ‘plakken’ van wat er hier allemaal verteld/gezegd wordt. Dus wie is er hier nu zo bekrompen en loopt hier zo te zeuren; dat zijn toch echt jullie hoor. Sumbar; ik loop niet te schelden, dat laat ik liever aan mensen zoals jij over hahahahahaha (oh nee, dat mag ook al niet meer, anders word ik daar weer op ‘gepakt’); ik weet allang wie jij bent, jammer huh ? Zo’n dom ‘blondje’ ben ik nu ook weer niet. En laat SA met rust, want wij hebben niets met elkaar, dan alleen af en toe antwoord op elkaars vragen/aanmerkingen geven, maar blijkbaar valt dit bij jullie niet altijd in goede aarde en word ik als één of andere h… bestempeld; ook dat zegt iets over jullie ‘laag niveau’ zowel indo(nesisch) als belanda. Veel plezier verder met zaniken/zeiken/gefrustreerd zijn e.d.

Sjmeggen; Euro 10.532,28 lijkt mij een typefout ? Het zal idd zo tussen de Euro 500-700,-- per persoon zijn. Indesco

Ik geef hier geen commentaar op, laat de leden van dit forum maar oordelen over indesco, de ivoren toren, gouden huis, ark van het verbond, deur van de hemel, morgenster, heil van de zieken, toevlucht van de zondaars enzovoort…:dag: