Betalingen in winkels zijn zonder extra kosten, zoals ik eerder schreef; alleen als je geld wilt opnemen uit een ATM worden kosten gerekend (door je eigen bank)
De wisselkoers: Je zou nu al dollars kunnen halen bij je bank, al is dat wat voorbarig als je pas over een jaar weggaat. Je kunt ook op de dag van je vertrek op Schiphol $200 ofzo uit de automaat halen. Wat is een paar Euro op een vakantie die een paar duizend Euro kost? (is persoonlijk!!)
Voor ons is het prettig dat we bij thuiskomst niet de grote cc afrekening krijgen en dan die bonnetjes moeten controleren. Vandaar het cash. We hebben (vinden wij hè) zo meer overzicht. Vorig jaar waren we aan het shoppen deed de cc het niet meer, bleek de bank hem te hebben geblokkeerd vanwege “dubieuze uitgaven in de VS”. Nou moe. Dan sta je mooi te kijken.
Wij bestellen de dollars wel on-line, die worden verzekerd en aangetekend verzonden en we kopen ze op het moment dat de koers goed is. In 2008 was de koers 1,53 en toen we gingen was de koerst 1,34. Lekker verschil hoor.
Maar, de meesten doen alles met de cc. Het is maar wat je zelf prettig vindt.
Ik vind zelf de reden “je bent in het land waar alles met de cc gebeurt” niet echt een goede reden, aangezien de Amerikanen 10 of nog meer cc’s hebben en nu allemaal problemen hebben.
Je kunt het ook overdrijven zeg! Je mist het punt. Ik wil alleen duidelijk maken dat elke winkel afgestemd is op creditcard betaling. Ik heb het niet over het bestedingsgedrag van de gemidelde Amerikaan.
We hebben beide genoeg redenen gegeven om op eigen wijze een vakantie te betalen en ik denk dat Ralf nu zelf wel kan bedenken hoe hij en z’n vriendin in de VS hun vakantie gaan doen.
Ik vind helemaal niet dat ik overdrijf. Jammer dat je het zo opvat.
Hier (Frankrijk) kun je ook OVERAL met je cc betalen en toch betalen de meeste mensen met cheques (behalve toeristen).
Maar het is prima nu. Voor mij is het afgesloten.
Zowel FredjeRN als Letournerie hebben beiden op verschillende momenten aangegeven dat het om een persoonlijke voorkeur gaat. Ik vind het juist goed dat jullie beiden in discussie gaan over wat je zelf een prettiger betaalmiddel geeft. Dat geeft voor Cona de plus- en minpunten van beide betaalmiddelen weer.
Daar ben ik het zeker mee eens, we hebben op deze manier de voor en nadelen wel duidelijk op een rijtje.
Bedankt!
Verdere tips of dingen die jullie aanraden in florida om bv te gaan kijken of te gaan eten of wat dan ook zijn welkom:)!
Geld natuurlijk ook voor jou hajer als je nog iets wilt toevoegen maakt niet uit wat, graag:)!
Ik zie toevallig dat je deze vraag nog hebt gesteld.
Wij wonen in Frankrijk en hebben afgelopen maanden 3 x geld on-line besteld bij een bureau in Parijs. Toen wij de koers goed vonden natuurlijk. Ze worden verzekerd en aangetekend verzonden.
In eerste instantie was het plan om ter plekke alles te pinnen (voor cash) maar je weet nooit hoe dan de koers is, en dat is het voordeel van hoe we het nu doen. Staat de Euro goed, dan bestellen we Dollars.
Die gedachte had mijn vriendin ook , alleen de vraag is wanneer staat de dollar goed, nu staat hij op 1.42 dollar per euro.
Jammer dat ik niet zo veel verstand van de koersen heb anders zou ik het zelf goed kunnen bekijken en wellicht voorspellen haha
Het is niet zozeer een kwestie van wanneer staat de dollar goed (want dat weet je gewoonweg niet) maar van wanneer vind JIJ de koers goed. Wij waren tevreden met een koers van 1,44.
Daar heb je wel een punt, ik ben alleen vergeten wat de koers was voordat deze hele crisis uberhaupt begon.
ik heb wel ooit mee gemaakt dat deze koers op 1.55 stond of zelfs iets hoger maar dat is erg lang geleden;)
Klopt. Wij hebben in de zomer van 2008 $ 1,53 gekregen voor onze euro. We hebben toen alle dollars gekocht voor de reis die we in februari 2010 hebben gemaakt. Terwijl op dat moment de euro veel lager stond (daar heb je het voordeel van cash en dollars kopen op een goed moment). Maar even daarvoor heeft ie op z’n hoogst gestaan, heel eventjes $ 1,68. Hadden we toen maar heeeeeeeeel veel kunnen kopen :mad:
Voor onze vakantie in 2008 hebben we gewoon bij de bank gekocht en kregen toen “maar” $ 1,36, en we vonden dat toen al een prima koers want hij had al flink lager gestaan.
*** Miami of Orlando, wat zijn de grote verschillen? **
Orlando ligt centraler en is handig als je de pretparken wil bezoeken. In Miami heb je het strand.
*** Wat zijn hele leuke/goede restaurantjes in Orlando /Miami?**
TGI Fridays. Altijd leuk en lekker.
*Wat zijn nog meer echte aanraders als we in florida zijn om te bezoeken?
Cape Canaveral, circuit Daytona (als je autosport fan bent), Ripleys Believe it or Not, Universal Studios, Gatorland.
*** Geld wisselen, is het verstandig om dit hier in Nederland te doen( euro’s naar dollars) of gewoon in Amerika zelf?**
Ik pin altijd in heb buitenland gelijk bij aankomst op de luchthaven. Je wordt altijd afgezet bij wisselkantoren in Nederland naar mijn idee.
Ik zou het niet wagen om in de VS bij een bank met euro’s aan te komen. Ze zien dat vaak als Monopoliegeld en zullen waarschijnlijk weigeren te wisselen, helemaal als je geen rekening bij ze hebt.
Kredietkaart of PINpas zijn het makkelijkste, vooral de pinpas, die haal je in veel bedrijven gewoon door de betaalautomaat (zeker als je zegt dat het een ‘debit card’ is) en je kunt zelfs in vele kleine plaatsen bij kleine banken tot een dollar of 500 zonder al te veel extra kosten gewoon uit de muur halen.
Overigens: ZO goed was die gulden nou ook weer niet. Ik heb nog wel eens fl. 4 betaald voor $1!
Hoi…ik zag uit je reactie dat je al eerder in Florida bent geweest…ik wil er in januari ook
een week of twee rond gaan trekken… Nu gaat mijn voorkeur uit om te vliegen op Orlando
en dan noordelijk te gaan met o.a. een bezoek a.h. Ocala park door te rijden richting Tallahessee
en via kustlijn terug afzakken naat cristal clear…ken je dit deel en zo ja heb je nog tips…
Ray
De Panhandle ken ik helaas niet. De oostkant (St. Augustine (erg leuk) en Jacksonville) ben ik wel geweest.
De meeste bezienswaardigheden liggen in het zuidelijke deel van Florida.
Ik doelde meer op de gulden in het algemeen:P
Alles is bijna 50% of 100% duurder geworden en ons loon( iig dat van mij) is toch echt niet zo veel gestegen maar juist tegen overgestelde met de euro’s;)
Ontopic:
Zo’n debit kaart is denk ik wel handig, dat is toch een soort van creditcard?
Ik ben vorige week naar GWK gegaan en heb bij hun een credit card aangeschaft. Er staat een x bedrag aan dollars op.
Daarmee kan ik overal kosteloos betalen. In mijn ogen ideaal.
Ohh pinpas hier heet daar dus debitcard, duidelijk!
Ja creditcards kan je daar overal gebruiken dat klopt, mijn vriendin wil er echter nog niet echt aan omdat ze zoiets heeft van ja zo’n ding kost alleen maar extra geld.
of dat zo is weet ik niet echt, heb het nog niet helemaal uit gezocht wat de kosten per betaling in amerika zijn als je met credit card of een pinpas betaald.
Wat ik heb is een ‘cash passport’ van GWK. Ik lees direct uit het info boekje:
"tarief per aankoop in bijv. winkels of restaurants " = gratis. Dus er zijn geen extra kosten bij als ik boodschappen doe of de rekening in het restaurant betaal.
Bij elke geldopname uit een automaat, met je pinpas of creditcard betaal je een tarief. Ook als je extra geld/cash vraagt bij de kassa.
Je kunt misschien een combinatie van de twee kiezen, een bedrag cash meenemen en een creditcard of alleen je pinpas.