Betaalmiddelen USA

Hier kun je je ervaringen zetten met oog op betaalmiddelen in de USA-CANADA

Zo is het daar heel gewoon om ook kleine bedragen af te rekenen met je creditcard. Zelfs een kopkoffie van 50dollarcent zou je kunnen afrekenen met je creditcard!

Europeanen en met name Hollanders zijn dit niet gewend.
Hoewel er wel steeds meer creditcard betalingen zijn. Maar de meeste mensen betalen inmiddels met hun pin-pas en gewoon altijd nog met contant geld.

Betaalmogelijkheden

Cash

Creditcard

Debitcard (eigenlijk je gewone bankpas zoals wij die hier allemaal wel kennen)

Cheque (in de USA schrijven mensen nog veel cheque´s uit)

Internet kent nog meer betaalmogelijkheden zoals paypall en andere soortgelijke systemen.

Nogmaals mijn bedoeling met dit topic is om al je ervaringen te kunnen opschrijven, positieve ervaringen zowel als negatieve ervaringen OF vragen die je mocht hebben.

2 likes

**# Cash van te voren **
Voor diegenen die het handig vinden voor aankomst in de USA/Canada al wat cash op zak te hebben, je kunt in Nederland natuurlijk al wat Euro´s voor Dollars inwisselen.

Je kunt bij je eigen bankkantoor buitenlands geld bestellen (alleen papiergeld) maar ook bij het Grenswisselkantoor (GWK bank) die je vaak kunt vinden op de grotere NS-treinstations als ook op Schiphol. Daar zitten oa ook BANKEN waar je geld kunt omwisselen of valuta-wisselkantoren.

Bij het wisselen krijg je te maken met Transactiekosten.
Deze kosten zullen verschillen van bank tot bank. Het kan dus lonen om het een en ander van te voren op internet uit te pluizen!

GWK De transactiekosten voor vreemde valuta bedragen bedragen 0,75% met een minimum van € 3,25 en een maximum van € 7,50

**SNS **
Online besteld, veilig thuisbezorgd )moeten ze wel want nergens hebben ze nog kantoren’
Als je een SNS Privérekening hebt, kun je tot € 5.500 aan buitenlandse valuta thuis laten bezorgen. Dat kost 2,5% per bestelde valutasoort, met een minimum van € 3,40. Daarnaast betaal je € 12,95 voor verzending. Als je saldo hoog genoeg is, heb je geld binnen ongeveer 5 werkdagen in huis.

Kortom een voorbeeld … bij verschillende bankinstellingen waren de kosten voor het wisselen van cash-buitenlandsgeld niet erg eenvoudig te vinden.
De rabobank had zelfs een brokenlink!

**# Cash ter plaatse **
Afhankelijk van hoeveel tijd je hebt op het vliegveld bij aankomst of overstap in de USA, kun je daar natuurlijk ook een bedrag uit de muur trekken.

De kosten voor deze geldopname uit de ATM zijn afhankelijk van het tarief wat de eigenaar van de ATM berekent. Dikwijls een tarief van $3,- is mijn ervaring PLUS de kosten van je eigen bank! Indien je je eigen betaalkaart gebruikt.

Bij kosten van je eigen bank zijn er ook verschillen tussen banken & eventueel wat voor´n soort account je hebt.
Zo betaal je bij de Rabobank met een Direct Pakket (goedkoopste rabopakket) namelijk 2euro per geld opname PLUS 1% koersopslag.

Terwijl je bijvoorbeeld bij de ASN altijd per geldopname in het buitenland 2,25 euro betaald maar die hebben dan weer geen koersopslag.

Mocht je geld uit de ATM willen trekken met je creditcard dan krijg je ook te maken met kosten. Afhankelijk van welke creditcard je gebruikt ook hier verschillen in kosten.
ANWB creditcard (alleen te verkrijgen indien je ook ANWB lid bent) zijn die kosten Koersopslag van 1% met een maximum van 1euro50
Bij de Mastercard van Moneybookers heb je het over een kostenopslag van 1,99%

´ts handig (als je kostenbewust bent) om dit van te voren eens uit te zoeken voor je eigen betaalmiddelen zoals bankpas / creditcard(s)

Ook is het mogelijk om cash euro´s om te wisselen voor Dollars.
Echter hiervoor krijg je een minder goede koers dan via ´plastic´ betaalmiddelen.

Travelercheque´s travellers cheques van American Express en/of Thomas Cook. zijn ook nog een mogelijkheid.
Ook hier zijn natuurlijk kosten aan verbonden.
In de USA en CANADA zijn ze nog gewoon te gebruiken, maar in NL en Belgie zijn ze uit de gratie en moeilijker in te wisselen (minder plaatsen waar je ze kunt inwisselen)

**Creditcards
**

Betalen met een creditcard is heel gewoon in de USA/Canada.
Ook voor kleine bedragen. Overal kun je je creditcard gebruiken zoals Restaurants, Supermarken, Winkels, Tankstations etc etc etc

Er bestaan diverse creditcards.
De merken zijn VISA, American Express and Mastercard.
De mij bekende merken / marktleiders … misschien dat Rusland en/of andere landen ook grote spelers hebben die een eigen merk creditcard hebben en los staan van een van deze grote merken?

Je moet zelf weten voor welke creditcard je gaat kiezen.
Ook is het mogelijk om er meerdere aan te schaffen, maar in zeer veel gevallen is dit echt niet nodig. Of zelfs mogelijk, aangezien creditcardfirma´s een BKRcontrole zullen doen.
Ook is het afhankelijk van je inkomen of je een creditcard kunt krijgen of niet.
Echter niet in alle gevallen want er zijn ook PREPAID Creditcards verkrijgbaar.

***Enkele links ***

http://www.creditcardvergelijking.nl/

www.creditcard-ervaringen.nl/

www.visa.nl

www.mastercard.nl

www.americanexpress.nl

En talloze andere sites.
Allemaal verschillende kaarten, maar ook binnen één kaartsoort zijn er verschillen. Afhankelijk via wie je de kaart hebt aangeschaft zo kan het zijn dat een VISAcard via je eigen bank andere voorwaarden en service biedt dan een kaart via bijvoorbeeld de ANWB.

Het kan m.i. geen kwaad voor aanschaf van een creditcard eens naar de verschillen in kosten en service te kijken!

Daarnaast zijn er dus PREPAID cards. Mocht je inkomen niet hoog genoeg zijn of je krijg geen ´echte´ creditcard omdat je bij het BKR geregistreerd staat dan is een Prepaid card dus een mogelijke optie.

http://www.prepaid-creditcard.info/

Ook hier zijn verschillende opties. Ieder met hun eigen service & kosten!
Zo kost een Prepaid Mastercard van Moneybookers je slechts 10euro per jaar. Je maakt bij Moneybookers een account aan en vraagt daarna de Mastercard aan. Deze procedure neemt wel enkele weken in beslag (eigen ervaring).
Je account (e-wallet) is direct verbonden met je Mastercard (zo´n kaart is dus eigenlijk meer een Debitcard maar werkt in de praktijk als een creditcard) JE kunt NIET meer uitgeven dan het saldo op je account.
Je account aanvullen kan gratis dmv I-deal.

Andere opties zijn

De prepaid card van VISA

Naast een traditionele biedt Visa ook een prepaid creditcard aan, die in Nederland onder de naam 3V prepaid Visa card op de markt is. Het bedrijf 3V is hiervoor een exclusief partnership met Visa aangegaan.
https://www.3vcash.nl/

Voor overige opties zie ´google zoek op prepaid creditcard´
Er zijn zeer veel mogelijke prepaid creditcards verkrijgbaar.

Eigen ervaring met Moneybookers
Sinds kort heb ik dus een Moneybookers-account.
Het aanvragen van het account online ging lekker vlot. Je ID in de vorm van Paspoort of NL ID-card kun je per email afhandelen en hoeft dus niet per post te worden verstuurd. WEL willen ze bij een ID-card(voorheen toeristenkaart) zowel de VOOR als de ACHTERKANT van het document!!!
Aangezien ik dit niet goed had gelezen heeft de opening van mijn account een paar extra dagen & een telefoontje gekost dus.
Daarna moest ik een eerste storting doen op mijn account, ik heb gekozen om dat met iDeal te doen. En daarna kun je dus die Prepaid Mastercard aanvragen. Zelf zeggen ze dat dit proces 10 werkdagen duurt. Inmiddels heb ik de card in huis en wacht nog op de Pincode die natuurlijk apart wordt verstuurd.

Mijn eerste aanschaf - je moet de zaak natuurlijk wel even testen is mijn devies - heb ik gedaan op Bol.com
Dat is goed verlopen, hoewel de aanschaf niet direct te zien was op mijn account. Het geld (aanschafbedrag bij bol) was wel direct al gereserveerd van mijn account. De aankoop zie je echter later pas op je internet-afschrift.

Tja,het wachten is nu op de pincode per post. De pin-code kun je daarna online veranderen.

Handig van prepaid cards vind ik dat je nooit meer kunt uitgeven dan erop staat. Hoe dat gaat lopen met geldreserveringen die bijvoorbeeld een autoverhuurbedrijf doet weet ik natuurlijk nog niet. Ik weet nog niet of dit je account-limiet beìnvloed. Maar dat laat ik hier nog wel weten als het zover is.

praktijk

Je kunt zelfs het kleinste bedrag gemakkelijk betalen met je creditcard.
Wil je toch cash-geld bij je hebben voor het geval dat … en het komt voor dat een betaalsysteem even niet werkt (meegemaakt bij een nationaal park) of een zaakje net te klein is en geen creditcard kan (wil) aannemen.

Geldopname bij een bank kost je met een creditcard of je bankpas $ 5,-
Naast de kosten die je eigen bank rekent indien je geld uit de muur haalt.
De kosten kunnen per bank (amerika) verschillen en je kunt altijd je transactie afbreken nadat ze hun tarief hebben genoemd.
Helaas zijn er heel weinig banken die het gratis doen.

De voordeligste manier is dus om extra geld op te nemen met je debitcard (normale bankpas)
ASN = kosten betaling 0,15 cent (euro) per transactie
De koers ligt wel ietsjes hoger 1.45 tov 1.40 VISA card.
Maar er zijn ook koersverschillen tussen creditcards zo rekent Moneybookers mastercard een ietswat hoger tarief dan Visa. Zit dacht ik 3 cent tussen.
Vergeleken met mijn bankpas dus 5 cent!

Maar goed, geld opnemen bij een supermarkttransactie is dus een heel stuk goedkoper dan geld ergens uit de muur te trekken.

Ik kom makkelijk $ 100 (wellicht meer) bij een supermarkttransactie van nog geen 10 dollar

ASN

06-06-2011 USD 114,94 KV005
KOERS. 1,4549370
2100 35TH ST. GREELEY
****** 20110606 11.48.46
TRANSACTIEKOSTEN. EUR. 0,15

VISA

06-06-2011 * RED LOBSTER US000 GREELEY US
Land: Verenigde Staten
Merchant code: Restaurants
2946 Debet USD92,02 €64,13

Etentje bij de Red Lobster voor 5 volwassen personen!!!
GOED eten.
3 echte viseters … en gelukkig was er ook nog een gerecht voor diegenen die geen vis of garnalen … kreeft lusten.

** Aanpassing … het scheelt dus MINDER … VISA 1,43 op basis van de Redlobsterrekening

uit ervaring kan ik zeggen dat de debit card idd niet erg handig is. Voor Amerikanen zelf werkt het perfect, maar probeer het maar eens met je Wereldpas. Vrijwel onmogelijk. Ik heb het zelf meerdere malen geprobeerd, zowel in de VS als in Canada, en in alle gevallen werkte het niet (terwijl mijn beste vriendin even later met haar Amerikaanse debit card het gewoon voor elkaar kreeg). Hierdoor word je als buitenlander dus gedwongen om geld te pinnen (wat gelukkig wel wil, maar waar je bij vrijwel elke bank een extra fee van 2 a 3 dollar voor betaald omdat je een andere pas hebt) en altijd cash op zak te hebben, of je creditcard te gebruiken. Vooral de momenten dat je net wa geld tekort komt zijn lastig. Ik heb altijd geld uit de muur gehaald en gewoon alles cash gedaan (met uitzondering van de grotere bedragen). Net zo makkelijk en heb je net iets meer kijk op wat je uitgeeft.
(Gister overigens weer voor het eerst in Nederland ouderwets gepint, dat heb ik toch wel gemist de afgelopen 4 maanden)

Kosten voor opname met de creditcard liggen vele malen hoger dan met de bankpas. Doorgaans 10% koersopslag (ING MasterCard).

Ik betaalde gemiddeld tussen de 2 en 4 dollar voor geldopname met m’n normale bankpas. Afhankelijk van de bank

Bij de meeste Supermarkten werkt het echter wel met je europese wereldpas!
Zelfs bij de kleine mexicaanse supermarkt alhier en daar kon ik ook extra geld opnemen.

Bij tankstations ecter en bij (verschillende) restaurants is het me inderdaad nog nooit gelukt om met mijn NL betaalpas (wereldpas) te betalen.
Daarvoor heb ik mijn creditcard’s === meervoud omdat ik er dit jaar eentje extra heb bijgenomen, namelijk de mastercard (prepaid) van Moneybookers.

Ik heb het met beide kaarten bij twee verschillende banken hier in Colorado geprobeerd. Bij beide banken was het tarief 5,- dollar.

Het tarief wat de bank waar je het geld uit de automaat haalt dus zelf.

Het tarief wat je eigen bank en/of creditcardmaatschappij rekent heb ik hierbij dus buiten beschouwing gelaten.

Het tarief wat je eigen bank rekent kun je opzoeken op hun webiste.
ANWB VISACARD 2.5% met een maximum van … ??? Weet het even uit mijn hoofd niet.

Voor mij was de goedkoopste manier om aan cash geld te komen dus via mijn debitcard. ASN rekent 0,15 per opname … hoeveel de rabobank rekent heb ik nog niet op mijn internetafschriften gezien.

Hoe zit het tegenwoordig eigenlijk met de veiligheid van creditcards in de USA?

Jaren geleden ben ik in de USA geweest. Daar gebruikte ik mijn creditcard. Soms was er een handtekeningcontrole. Maar meestal was er geen enkele controle. Bij benzinestations haal je de creditcard een keer door de automaat en dat is het dan. Tegenwoordig heb je bij de creditcard ook een pincode. Moet je die pincode tegenwoordig ook gebruiken in de USA?

Op bepaalde plekken gebruiken ze inderdaad tegenwoordig een pincode, maar in de meeste gevallen is het nog altijd of met handtekening of niks. Al zijn er benzinepompen die het met postcode doen, wat dus vrij onhandig is als je een buitenlandse pas hebt met een postcode met maar 4 cijfers in plaats van 5

VISA creditcard
Ik heb gewoon de postcode van mijn familie ingevoerd … je hoeft dus kennelijk niet je NL postcode in te voeren. Die controle stelt dus m.i. niet veel voor …

Vrijwel overal heb ik een handtekening moeten zetten.
Bij kleinere bedragen zeg onder de 25 dollar wordt er zelfs dat nog niet gevraagd.

Klopt, onder de 25 dollar is geen verificatie nodig (zelfs al zal het apparaat normaal een pincode afdwingen, wordt de pincode overgeslagen onder de 25 dollar).

Mocht je je pincode zijn vergeten, dat is er altijd een manier om toch nog de handtekeningmethode te gebruiken (meestal moet het kaartnummer dan handmatig worden ingetoetst). Alleen de winkeliers kennen de methode niet altijd. :wink:

Ik heb datzelfde geprobeerd met mijn postcode in Maine, maar dat werkte niet

Mensen zeggen dat ze een nul voor de cijfers van de Nederlandse postcode zetten en dat schijjnt soms te werken.

Anders loop je eerst naar binnen en zegt dat je met een buitenlandse debitkaart wilt betalen en dat je niet weet of dat lukt. Als het inderdaad niet lukt, zijn ze altijd vriendelijker en meer bereid om een oplossing te zoeken omdat je ze gewaarschuwd hebt voor eventuele problemen.

Creditcard bedoel je toch?
Bij het betalen aan de pomp met mijn creditcard werd ook een aantal keer om een postcode gevraagd (niet bij ieder tankstation dus).

Met mijn debitcard *(rabo bankpas) *is het me nergens gelukt om aan de pomp te betalen en moet je inderdaad even naar binnen … kaart achterlaten en dan geven ze de pomp vrij, na het tanken dan afrekenen.

Ook kun je soms kiezen om voor een bepaald bedrag te tanken, zeg voor $20,- of zo.