Kun je gemakkelijk met een bankkaart betalen in Kenya?
ja
betalen niet, geld opnemen wel. visa is makkelijker dan maestro. De pin app. zijn ook nog wel eens leeg dus zou wel het een en ander aan cash meenemen, beste is dan dollars…
![]()
Gewoon pinnen. De automaten zijnnooit meer leeg. Dollars is klinkklare onzin. De €uro is veel sterker en even goed geaccepteerd. Waarom zou je eerst Euro in dollars wisselen en daarop kosten betalen en dan nog een keer dollars (die nix waard zijn) omwisselen naar Ksh en weer wisselkosten betalen ?
Gewoon pinnen !!!
:zon02:
http://www.rinique.net
Ik denk dat Heidi bedoeld of je kan betalen met een bankkaart, in een winkel bijvoorbeeld.
Dat kan slechts in enkele gevallen.
Pinnen, het kan heel goed, ik zou er niet te veel op rekenen.
Moet je ter plekke geld opnemen voor een betaling kan de stroom uivallen of is er geen (internet) verbinding tussen de banken.
Vraag bij je bank of je in Kenia geld op kan nemen, soms (ING) kan dat niet.
Soms zijn de automaten nog steeds leeg.
Dat komt mede vanwege de veiligheid van het geld transport.
Dollars zijn perfect om een safari mee te betalen.
Overige betalingen: wissel daar je Euros in voor Shilling, dat geeft de beste koers.
Kortom:
Neem een bankpas mee waarvan je weet dat hij geldig is in Kenia.
Een credit card voor het geval er geen electriciteit is en internet verbinding
Contante Euros om daar te wisselen voor het dagelijkse gebruik
Dollars om je safari mee te betalen.
ALlez dan, hier de details :
In totaal heb ik al zeker 8 jaar in Kenya verbleven.
Ik heb nog nooit een dollar aangeraakt.
Met mijn gratis bankkaart van Argenta, kan ik in Kenya overal gratis geld uit de muur halen.
Mijn vriendin, met haar DEXIA kaart betaald 15 euro per afhaling.
Mijn zus met haar POSTBANK en ABN-AMRO kaart heeft geen problemen, kosten <10 euro.
Als je in naar BURA of Hola reist : er zijn daar geen banken, dus ook geen ATM.
In Nairobi, Machakos,Mombasa,Kisumu,Killifi, Mwtapa, Malindi, Lamu , Naivasha zijn er minstens 4 ATM’s en/of pesapoints , dus als de een het niet doet, doet de ander het wel.
Maak je dus absoluut geen zorgen, en verlies zeker geen geld aan onnozele wisselkosten om dollars mee te nemen. Je kan zowel op Mombasa airport als op JKIA Nairobi direct pinnen.
Veel plezier in Kenya, you’ll love it or hate it :zon02:
Sorry, maar als je even terug kijkt op dit forum kun je lezen dat niet alle bankpassen worden geaccepteerd.
Daar sta je dan, de dag voor je safari en je moet nog een bedrag betalen.
Voor je safari zou ik toch echt dollars meenemen.
Een keer wisselkosten hier, maar twee keer wisselkosten daar, namelijk: van Euro naar Keniaanse shilling, dan van shilling naar Dollar.
Parkentrees en lodges zijn de grootse kostenpost, en die moeten in Dollar betaald worden, vandaar.
Betaal je je safari daar met Euros, komen er dus wisselkosten bij.
Voor dagelijks gebruik kun je prima harde euros wisselen.
FYI
Tegenwoordig koop je bij KWS, met je visa of je euro’s een pas waarmee je alle parken binnen kan. Nix geld nodig.
Dat kan zelfs al van THUIS uit …
http://www.kws.org/
bedankt voor alle informatie die jullie me gegeven hebt.
Dus euros meenemen is ginder geen enkel probleem om te wisselen of te betalenen safaris te betalen in dollars
Over 14 dagen ben ik >>>
GENIET ERVAN !! Ik ben net terug en heb alweer heimwee.
Euro’s zijn ook goed hoor, je hebt echt geen dollars nodig…![]()
Wie weet of je in Mombassa airport met maestro kunt pinnen?
Groetjes JOKE
joke
in mombasa airport is wel een atm machine van barclay maar ik heb
verschillende malen daar bot gevangen,bij andere atm machines
ook van barclay in kenya nooit problemen gehad.
ook bij de pesapoint kan je pinnen in vele dorpen
bij vele wisselkantoortjes kan je tegen een goede koers
contant geld wisselen
er is wel een wissel kantoor voor contant geld op het vliegveld,
maar men geeft daar wel een slechte koers
dus daar alleen wisselen voor direct geld als het nodig is
100% akkoord,
Vraag voor de zekerheid bij je bank of je met je bankkaart kan pinnen in Kenia.
Meestal gaat het goed … maar beter zeker dan verlegen. Passen van de ING-Postbank KUNNEN soms niet werken.
Leuk om te horen dat je geen problemen bent tegengekomen Bart.
Gister was het hier een puclic holiday … dat wist ik eerst ook niet en diverse pinautomaten gaven geen geld omdat ze leeg waren.
Erg vervelend als je geen reserves in kontanten mee hebt genomen tijdens kort verblijf.
Zeker weten.
Tijdens en na het weekend en/of feestdagen, zijn de automaten meer dan dikwijls leeg (overal). Beter om een paar dagen vooraf geld af te halen. Het bespaart je in ieder geval een hoop ellende wanneer je net tijdens die dagen krap bij kas komt te zitten.
Greetz,
Trudi
Voor de belgische mensen onder ons is deze discussie door de banken OPGELOST !!
Midden januari worden zowat alle Belgische Maestro/bancontact debetkaarten geblokkeerd buiten Europa.
Wie buiten Europa reist, kan niet meer zomaar beroep doen op zijn Bancontact/Maestro betaalkaart. Vanaf 17 januari gaan de Belgische banken namelijk alle betaalkaart transacties buiten Europa blokkeren. Dat zal Febelfin - de Belgische federatie van banken - morgen bekendmaken.
Misbruik
Volgens Febelfin wordt de maatregel ingevoerd om misbruik door middel van ’ skimming ’ tegen te gaan. Bij ’ skimming ’ wordt de geheime code ontvreemd en worden de gegevens op de magnetische piste van de kaart gekopieerd waardoor fraudeurs ‘valse’ kaarten kunnen aanmaken.
De ‘valse’ kaart wordt door fraudeurs hoofdzakelijk misbruikt buiten Europa. Daar worden transacties verwerkt op basis van van de magnetische piste en niet op basis van de veiliger chip. De Belgische banken reageren nu met draconische maatregelen en blokkeren automatisch alle betaalkaart transacties buiten Europa.
Uitzonderingen
Nagenoeg alle Belgische Banken gaan de kaarten blokkeren. Citibank en Deutsche bank voeren de maatregel niet in. Lars Seynave van Citibank: “Citibank zal geen kaarten blokkeren. Deze maatregel zou voor veel van de Citibank klanten een beperking in de dienstverlening opleggen die ze niet van ons verwachten. Citibank klanten die slachtoffer worden van fraude worden volledig vergoed.”"
Klantonvriendelijk
Wie dus buiten Europa wenst te reizen kan maar beter goed geïnformeerd vertrekken. Axa Bank bijvoorbeeld adviseert om naast de debetkaart ook een kredietkaart mee te nemen. Maar die kaarten zijn dan weer betalend. En de bank kan zo’n kredietkaart aanvraag ook weigeren.
Voor alle duidelijkheid: betalingen op internet met betaalkaarten blijven, zowel binnen als buiten Europa, ongewijzigd mogelijk. Net zoals betalingen binnen Europa. De definitieve lijst met landen is nog niet gekend. Wat we wel al weten: VS en Japan staan niet in de lijst van veilige landen en worden geblokkeerd. Het Verenigd Koninkrijk mag dan wel buiten de eurozone vallen, het hoort bij Europa en wordt niet geblokeerd.
UPDATE: het persbericht van Febelfin, inclusief de finale landenlijst hier (pdf).
UPDATE: Deutsche Bank reageert voor het eerst. “Deutsche Bank heeft verschillende zaken afgewogen, en vindt het niet nodig om vandaag de maatregel in te voeren. De bank sluit niet uit dat het dit in de toekomst ooit zal doen.”, aldus woordvoerder Hans Mariën.
Maar met een simpel telefoontje naar je bankkantoor wordt de blokkering tijdelijk (3 maand) opgeheven … ( dexia)
W&A
COOL !! FF checken bij mijn bank ook. Dat iedereen dat dan maar doet want het is knap KL** als je er al bent en het niet wist…
GRTZ
De website die hier in je handtekening staat link (mijn website) geeft een error
de link naar /reizen is weg
Hoi Monique
Bedankt voor je berichtje , maar hier werkt (nu) alles naar behoren !i!
Wim