Even een vraagje: wij vernemen vanuit Kenia dat het sinds kort niet meer mogelijk is te pinnen met een wereldpas, voorzien van een chip en met Maestro-logo. Da’s voor ons een fikse tegenvaller; we verblijven er altijd zes maanden per jaar en pinnen ALLES, vooral omdat het niet raadzaam is om met grote bedragen in huis te zitten en al helemaal niet om bij je te dragen. Met een creditcard moet je iedere keer de bank in om geld op te nemen en ook altijd weer je paspoort meesjouwen. We zijn nu wat ongerust want hoe gaan we dit oplossen? We hebben een regeling met onze bank dat we voor het pinnen geen kosten hoeven te betalen. Ook voor de huur pinnen we gewoon twee dagen achter elkaar, dus we zijn hartstikke gedupeerd zo.
Wie weet het fijne hiervan of heeft iemand een oplossing?
ik hoor die verhalen de laatste tijd ook,
maar ze zijn wel tegenstrijdig
ikzelf had geen problemen met ING pas met chip en meastro-logo,
altijd goed bij barclay en pesa-point in diani en ukunda
kon vreemd genoeg niet pinnen bij coopretive en equity in ukunda
maar mijn ervaring zijn wel van november 2010
Precies, onze ervaringen dateren van maart 2011, toen konden we nog gewoon pinnen. Naar het schijnt is het sinds kort niet meer mogelijk. Dat heeft te maken met de nieuwe generatie pinpassen en de wijze waarop deze beveiligd zijn (o.m. met een chip). Kenia schijnt niet over de juiste software te beschikken om dit te verwerken… Ben benieuwd wie er meer recente ervaringen komt.
@Diani dit is idd wel heel vervelend.
Mijn laatste pinacties waren met mijn ING card in maart 2011 en geen enkel probleem.
Je kunt misschien bij een postkantoor vragen wat er aan de hand is. Die weten vast wel meer.
Ik hoop niet dat dit blijvend zal zijn, ik deed/doe alles daar met de ING card.
Ik ga hier in ned. informeren, als er nieuws is plaats ik het wel!
@Izzie: dat kan, wellicht heeft hij nog een wat oudere pas, daarmee kun je nog steeds pinnen. Zodra de pas echter beveiligd is met een chip is dat niet meer mogelijk. Ik heb dit van verschillende mensen vernomen die in Kenia wonen en ook van onze bank hier. Ik hoop van harte dat het anders is hoor, maar voorlopig ga ik er vanuit dat pinnen niet kan met een wereldpas met Maestro-logo.
Tja, de pas is van december, weet niet of er al een vernieuwde EMV-chip in zit, maar zo oud is deze toch nog niet. Het is te hopen dat het wel gewoon blijft kunnen.
Ik heb op 28 en 29 juni 2011 geprobeerd te pinnen bij verschillende barclays automaten en pesa points in Nairobi, maar bij geen van allen succes. Ik heb een wereldpas van Rabobank.
In april van dit jaar deed de ene Barclays het wel en de andere barclays het niet.
Ik weet dat je met een visa creditcard gewoon kunt pinnen (vorig jaar werkte dit tenminste nog), hiervoor hoef je niet speciaal de bank in als je een pincode hebt bij je creditcard.
De Rabobank is sinds enige tijd bezig om alle europassen te vervangen door wereldpassen.
Een wereldpas is voorzien van een magneetstrip en van een chip.
In Nederland worden alle pinautomaten met magneetstriplezer langzaamaan vervangen door pinautomaten die ook de chip kunnen lezen.
Als de pinautomaten in Kenia alleen magneetstrippen kunnen lezen, dan zou je er met onze wereldpassen mee moeten pinnen.
Ik had enkele jaren geleden in India ook dat ik uit een aantal automaten geen geld kon krijgen. Mij is toen verteld dat dit zou liggen aan de computerverbindingen tussen India en Nederland. Leek mij een logische verklaring.
Daar ik over enkele weken naar Kenia ga, zal ik toch maar even informeren bij mijn Rabobank wat zij hiervan weten.
Als je geinformeerd hebt, zou je dat dan ook met ons willen delen? Het is een wereldpas die mijn vriend gebruikt en tot nu toe alleen af en toe problemen, omdat inderdaad de atm op dat moment leeg is of niet werkt.
Ik ben vanmiddg naar een ING kantoor geweest. Zij hebben het hoofdkantoor gebeld en kregen te horen dat er met een ING pas gewoon gepind kan worden. Kenia staat niet vermeld in een lijst van “moeilijke” landen. Wel wordt geadviseerd om een creditcard mee te nemen. Mocht je problemen krijgen met een ING pas dan kan je vanuit Kenia contact opnemen met het volgende telefoonnummer: 31 205 611 619 (algemene informatie vanuit het buitenland). Wat ING dan voor je kan betekenen weet ik niet! Wist de baliemedewerker ook niet.
prima dat u informeert
u heeft een concrete vraag
en wat krijg je?
ja een half antwoord
laat men dan helemaal geen antwoord geven
ps
ik heb vandaag hetzelfde gevraagd bij ING
men was ook vaag
zal er wel aangelegen dat de keniiaase bank de software
niet up to date heeft
ja tis africa!!!
ook advies neem credit kaart mee
mij is verteld (beveiliging van Barclays) dat ze interne problemen hebben bij Barclys en dat schijnbaar alleen visa mogelijk is, dit probleem hebben ze nu al een meer als een maand. Ze zijn druk bezig om de problemen op te lossen, weet niet hoe het nog gaat duren. Alleen ik heb geen visa, alleen wereldpas en creditkaart van de rabobank.
Voor mij was het niet mogelijk om te pinnen bij Barclys in Mtwapa, Mombasa en Diani…
Ik kan wel pinnen Stanbic bank en bij De KCB daar worden al mijn passen geaccepteerd.
Heb navraag gedaan over de problemen bij Barclays Bank Nairobi.
Ze hebben inderdaad problemen.
Hier hun antwoord:
Thank you for your e-mail.
We advise that we have a technical challenge affecting usage of Maestro and Master cards at our ATM’s across the country. We further advise that the issue is being looked into with the hope of resolving it as soon as possible.
We sincerely apologise for any inconvenience this may have caused.
In case of further concerns kindly revert.
Yours Sincerely
Carol Kituku
Barclays Customer Service
Barclays Bank Kenya Ltd
Bishops Gate 5th Ngong Avenue
Tel: +254 020 3900000
P.O BOX 30120 00100
Nairobi.
heel erg goed dat u direct bij de “bron” hebt geinformeerd
(had onze bank adviceur ook kunnen doen) (service? )
er word dus aan gewerkt
vermoed dat andere keniaanse er ook aan werken