Hoe is 't nu met pinnen bij Barclays Bank in Kenia? Wij hebben een abn/amro-wereldpas; volgens de bank zou je daarmee kunnen pinnen. Helaas was dat vorig jaar niet het geval en leverde dit steeds veel stress op. Omdat we (weer) voor zes maanden afreizen in september zouden we dat in ieder geval graag helder willen hebben.
Ha, fijn topic, is hier ook een issue. Mijn zoon zit al weer een tijdje in Kenya en kan nergens geld opnemen met zijn pas, heel fijn…Overmaken van hier op een keniaanse rekening van KCB kostte 50 euro. Ook niet zo handig. Western Union bood uiteindelijk uitkomst, blijkbaar slagen die er wel in om overal kantoren te hebben waar je geld kan ophalen.
Ik ga over een paar dagen en hou er al rekening mee dat het weer een heel gedoe gaat worden.
Zit er overigens op mombasa airport een atm? Ik kan me dat niet herinnereren.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar je kunt toch ook in de bank zelf geld halen met je pinpas en paspoort?!?! Het kost wat meer tijd, maar dan heb je wel geld.
Ik vraag me af of dat kan, informeer voor de zekerheid ook bij je eigen bank van tevoren dat je geld in een bank in Kenia op wilt nemen …
Als je zoon een paypal rekening (of credit card) en MPesa heeft (hoeft trouwens niet eens) kan hij geld van z’n eigen rekening over laten maken naar z’n telefoon, en dat op halen bij 1 van de 35.000(!) Mpesa points van safaricom, die vaak ook buiten kantooruren en op zondag open zijn, of gewoon direct met MPesa betalen, wat een algemeen geaccepteerd betaalmiddel is geworden … bovendien is het voordeliger dan WU: http://tuma-pesa.com/ …
Kenya, mijn zoon heeft geen creditcard. Daar heeft hij nog geen salaris voor
En ik vraag me af of je met een gewoon maestropasje bij de bank met je paspoort geld kan ophalen hoor. Ik kan met mijn mastercard geen geld uit de atm halen waar ik ben, maar kan wel naar de bank en met paspoort (en tegen betaling van extra fees) geld krijgen van de bankmanager, maar dat kan niet met mijn gewone pas…
http://www.moneygram.com/ is over het algemeen ook goedkoper dan WU, westernunion staat bekend als de duurste optie … voor tuma pesa is geen credit card nodig, enkel een (gratis) paypal account, credit card kan ook als je geen account van paypal hebt …
hallo
voor degene die geen credit card kunnen krijgen
bestaat er ook prepaid-credit card
de kosten ken ik niet, maar zal vermoed ik ook niet goedkoop zijn
een optie is dan het “ouderwetse” contant geld
Beetje lastig Murugi, voor zes maanden contant geld meenemen…
Wij hebben uiteraard wel een creditcaard. Jammer is alleen dat deze na gebruik meteen wordt geblokkeerd i.v.m. ‘verdachte opname’'. Dat is dus de opname die we zelf gedaan hebben in Kenia…
Na iedere opname moeten we dan vanuit Kenia bellen met de creditcard maatschappij om uit te leggen dat wij zelf geld gehaald hebben. Schiet allemaal niet op…
Het lijkt wel logisch dat ze een transactie in Kenya als verdacht aanzien ,maar ik heb er in april toch geen last van gehad,alles vlot en correct verlopen en afgerekend.
als je langere tijd in kenia verblijft is het wel lastiger
maar je zou dan wel een keniaanse bank-rekening
kunnen openen en daar je geld direct bij aankomst
op storten.
voor kortere tijd moet contant geen probleem zijn
voor mensen met een rabo (meastro) wereldpas is het wel
even opletten,
vanaf 1 juni jongsleden heeft rabo de wereldpas
standaard geblokkeerd voor transacties buiten europa
wil je de blokkade opheffen moet je aangeven
voor welke periode en welk werelddeel(en)
je een tijdelijke ontheffen wil
Ik woon inmiddels een jaar in Nairobi en kan met mijn ING-pas alleen bij Stanbic pinnen. Het gekke is dat ik buiten Nairobi bij meerdere banken kan pinnen… Het kan de moeite lonen om verschillende banken op verschillende plekken te proberen.
Als je zoveel en voor zo’n lange periodes naar Kenia komt, zou ik ook zeggen om hier een rekening te openen en een ATM-kaart aan te vragen. Wel opletten en even checken, want sommige banken sluiten de rekening af als er een bepaalde periode geen activiteit waar te nemen is. Maar, dan kan je nog altijd vanuit België/Nederland af en toe een kleinigheid overschrijven, zodat de rekening actief blijft.
Als je hier een rekening hebt met een kaart en je haalt een aanzienlijk bedrag af, bellen ze je zelf op om confirmatie van de transactie te vragen.