Afhankelijk van het bedrag, kun je op voordeligere wijze dan een bankoverschrijving geld overmaken via webshops, als je gebruik maakt van paypal en/of een credit card … het te sturen bedrag wordt dan doorgestuurd naar een Keniaans Mpesa of Mbanking rekening …
Let op: paypal en paypal checkout rekenen nog iets extra als je met euro’s betaald die omgezet moeten worden naar dollars, daarna in kes, je kunt ook gewoon in Euro’s geld over maken zonder die extra kosten:
Dat zou goed nieuws zijn voor een heel veel mensen en organisaties die regelmatig geld over maken naar Kenia. Hoe heb je geld over geschreven via bank of met credit card? Zijn er nog andere kosten achterweg gekomen?
Is de goedkoopste manier niet om een bankpas van een speciaal geopende rekening aan iemand in Kenia te geven en hem of haar zelf geld van een bepaalde rekening op te laten nemen?
Ik ga zeker informeren … zo te zien moet je een business account bij equity hebben, bij Barclays vragen ze om zo’n account te openen, al snel 50.000 shilling en moet je alsnog betalen voor geldopname, pinnen en een periodieke bijdrage om de rekening aan te houden…
Heb gezien dat equity in Mtwapa ook een moneygram en western union punt is … Lijkt me sterk dat ze zichzelf daarmee beconcureren …
Zijn er verder geen bijkomende kosten voor verzenden en/of opnemen, behalve het koersverschil?
Mijn vriend heeft een rabobankpas en kan gewoon bij alle barclaysbanken pinnen. Heeft alleen tijdelijk een probleem gehad, dit is eerder op forum vermeld. Bij totaalpakket kan je ‘gratis’ pinnen alleen 1% koersopslag.
Het mag niet, maar je kan wel twee bankpassen aanvragen op een bankrekening met maar 1 eigenaar? Waar gaat die andere bankpas dan naar toe?
Ik verstuur regelmatig geld naar Kenia met Babawatoto maar ik probeerde net (zoals Kenya adviseerde) Tuma Pesa .
Omdat ze niet direct het nummer vonden op de order die ik plaatste vroegen ze me om het nummer van de ontvanger te bevestigen .Na een mailtje van mij kreeg ik volgend bericht terug:
We’ve changed from a log-in system to direct-order.
I did not see the cell-number for the recipient first,
that is why I asked to confirm.
In case you will be sending cash frequently to the same recipient,
we are working on a system whereby we deposit cash into accounts of
KCB
Equity
K-Rep
Postbank
Co-operative Bank
This will save you the costs of Mpesa, however the time when cash will be available is a few days,
and it requires the recipient to have an account at one of those mentioned banks.
Dit zou dan wel eens de snelste en goedkoopste manier kunnen worden
@ Mwende Het was als reactie op de reactie of het mogelijk is om iemand een bankpas te geven, waarop jij had gereageerd dat bankpassen vaak niet werken. Uiteraard is het niet mogelijk voor zoveel mensen dat te doen.
Mijn vriend speelt echter wel eens geld voor mij door, evt. via m-pesa.
Visa kun je toch ook gewoon los aanvragen (ja dan kost deze nog steeds geld).
Heb mijn vorige post inmiddels gewijzigd, maar het antwoord: Ja, je kan weer pinnen met Maestro!! Bij de barclays tenminste. Eerder kon er ook gepind worden bij Pesa Point, maar dat kan niet meer.
Maak je regelmatig geld over naar vrienden die je goed kent, kun je een Nederlandse pinpas overwegen, Belgische passen worden niet automatisch geaccepteerd … nadelen kunnen zijn dat geldautomaten (periodiek) niet werken … voor opname in het buitenland kan een maandelijks of opnametarief van toepassing zijn en/of extra kosten voor een extra pinpas, waardoor geldopname alsnog flink op kan lopen …
Equity is voordeligste voor verzenden van hogere bedragen, zonder Mpesa service, dichtbij Equity filialen…
Via webshops is geld over maken het meest geschikt voor
Kleinere bedragen, geld dat snel beschikbaar moet zijn, Kenianen zonder bankrekening bij Equity of in afgelegen gebieden waar vaak wel Mpesa agents te vinden zijn (duizenden) … maar geen Equity bank …
voor internationaal bankieren met kenia is barclay vaak
een “goede” manier
ook om daar met je hollands of belgische bank pas te pinnen
barclay heeft veel afspraken met europese banken
maar voor de kenyan hebben equity en co-operative,
betere condities
en voor je contante wisselingen ter plaatse is het
forex kantoor prima