Zo makkelijk is het !
(kan dus naar iedereen met een GSM nummer in Kenya)
Slim he, die van Safaricom ! Jammer dat het hier niet betsaat !!!
Zo makkelijk is het !
(kan dus naar iedereen met een GSM nummer in Kenya)
Slim he, die van Safaricom ! Jammer dat het hier niet betsaat !!!
Ik vind het nogal duur Mwende, of ligt dat aan mij?
Je stuurt 5000 shilling tegen 68.59 dollar dat is 72.90 shilling voor een dollar.
De officiele koers ligt op 87 shilling voor een dollar
Voor 68.59 zou zonder transactiekosten dus 5967 shilling op moeten leveren, dat is 11 dollar of 967 shilling aan transactiekosten.
Dat is bijna 20% van het totaalbedrag.
Het is wel een handig systeem, maar als je er vaak gebruik van maakt is het duur, of niet?
Hoi
Nee je rekent niet goed.
Ik betaal in Euro’s, maar ik zal je de exacte som die ik betaal hierbij posten zodra ik de afrekening van Mastercard krijg !
'k Zou geen zuunige Zeeuwse anders he…
grtz
hallo
5000 schilling is nu dacht ik ongeveer €40.50
klopt dit ?
ja toch
Dat klopt, en 68.59 dollar is 48.18.
7.86 euries aan transactiekosten …
Maar een goedkopere manier om kleine bedragen te versturen is er volgens mij nog niet …
Voila.
Mijn VISA overzicht is binnen.
Het heeft me 49,66 € gekost om binnen de 5 minuten 5000 KSH naar Ndurya te sturen. Zittend op mijn luie krent en Ndurya kan het afhalen om de hoek.
Is dus eigenlijk wel wat duur zoals Kenya aanhaalde, maar wel heel zeker en heel snel en ik maak niet de banken nog rijker maar de Kenyaan die achter ‘‘babawatoto’’ zit.
Groetjes allemaal
nog 17x slapen >>>
.
Probeer maar eens een goedkopere manier te vinden om kleine bedragen over te maken ![]()
Als je vaak kleine bedragen over maakt, denk eens aan een rekening in Nederland en dan laat je de bankkaart achter in Kenia.
Overschrijven, even een sms dat er geld staat, en dan kunnen ze het hier zo uit de muur halen.
Tip: geen ING / Postbank kaart!
Hoewel de meeste kaarten van die bank wel werken hier in Kenia, kwam ik onlangs weer iemand tegen die met de handen in het haar zat met z’n ING kaart :vak02:
ik heb met mijn ING card bij barclay
nagenoeg nooit problemen gehad
maar het is ook niet verkeerd,
om enig contant mee te nemen
de machine kan weleens leeg geraken
en er is ook weleens een stroomstoring
ja tis africa
ook de pesapoint ATM machine werkt goed
Hoi Murigi
Ik heb met mijn Argenta kaart ook nooit problemen gehad en ik heb nog nooit contant meegenomen, enkel voor mijn visum.
Het gaat hier over in Europa ‘zitten’ en geld sturen naar mensen in Kenya die geen bankrekening hebben … zoals Ndurya.
GROETJES
Monique
nog 16 keer slapen >>>
En als jij een rekening opend in Nederland (Belgie) op jou naam Mwende?
Dan geef je de pinpas aan Ndurya, dan kan hij geld opnemen van ‘jou’ rekening met de pinpas die je hem geeft.
Handig en goedkoop als het steeds om kleine bedragen gaat ![]()
Dat is mooi.
Om onverklaarbare reden geldt dat helaas, blijkbaar, niet voor alle ING cards.
Het was bij de Barclays in Bamburi dat ik de man paniekerig tegen kwam.
Of zou zijn geld op zijn?
Heb er maar niet naar gevraagd. :zon02:
[quote=“Kenya, post:10, topic:89520”]
En als jij een rekening opend in Nederland (Belgie) op jou naam Mwende?
Dan geef je de pinpas aan Ndurya, dan kan hij geld opnemen van ‘jou’ rekening met de pinpas die je hem geeft.
Handig en goedkoop als het steeds om kleine bedragen gaat ![]()
dit zou best kunnen (officieel mag je je pas niet weggeven,maar wat
niet weet niet deerd )
als je iemand al langer kent en vertrouwd zou je een tweede rekening kunnen openen voor dit doel
als je een BETAAL rekening opent bij de ING dan kost dit
€8.25 per kwartaal
bij opname van geld betaald u + 1% koersopslag (ik weet niet welke koers
ING nu rekent)
voorbeeld kosten:
als u € 100 per kwartaal zou sturen kost u dit
€ 8.25 vaste kosten
€ 1.00 koersopslag
€ 9.25 in procenten dus 9.25% in dit voorbeeld
een andere oplossing is per western union
ja voor een ieder is de situatie weer anders
maar het blijft geld kosten
Vanaf 17 januari 2011 is het niet meer mogelijk buiten Europa te pinnen met een “gewone bankpas” die is uitgegeven door een van de grote Belgische banken zoals Axa, Dexia ,ING en Argenta.
Deze informatie komt van Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector.
Uiteraard zit er een mooi verhaal aan vast. De bank gaat de Maestro-functie van de pas blokkeren om hiermee skimming te voorkomen. Dit zou namelijk voornamelijk buiten Europa gebeuren en banken en klanten zijn er dan pas laat achter dat iemand slachtoffer is geworden.
In plaats van te komen met nieuwe beveiligingsmethodes wordt er nu gekozen voor het blokkeren van de pas. Volgens de banken zou toch maar 2,5% van de Belgen hun bankpas buiten Europa gebruiken.
Deze moeten nu wel contant geld mee gaan nemen of gebruik maken van een dure creditkaart.
Diverse organisaties in Belgie hebben al woest gereageerd op het nieuws.
De bankkaart oplossing zal dus niet werken en bovendien heb ik er geen probleem mee iets meer te betalen voor grote luxe.
Inloggen op babawatoto en Ndurya gaa tom de hoek naar Mpesa. Het blijft voor mij de beste oplossing. 49,66 €uro voor 5000 Ksh is nu ook weer niet zo erg…
Bij sommige grootbanken kun je wel nog vragen de Debetkaarten Maestro te laten activeren voor de duur dat je in buitenland verblijft … geld afhalen zonder kosten.
Idd kleine bedragen overmaken gaat heel goed met de ING kaart. ongeveer 2 euro transactiekosten per opname.
Ik heb hier de rekening geopend, gebruikt tijdens mijn verblijf in Kenya en daarna de pas achtergelaten.
Alleen een ‘groter’ bedrag opnemen kan niet altijd in 1x - soms ook wel!-
En de ATM werkt meestal wel mee! Voor ons is de ING kaart okay.
Ik vind dit een prima manier!
Hallo Mwende Waarom geen bakrekening in Kenya openen op zijn naam b.v. bij de coperative of eqiuty zodat er een bankrelatie voor de ontvanger kan worden opgebouwd waardoor er in de toekomst wanneer er wat extra’s nodig is makkelijk wat geregeld kan worden speciaal in het kader van micro krediet zijn deze banken vooral bereid om vrouwen een kredietje te geven tegen een redelijke rente waarmee een kleine business gestart kan worden. En het overmaken kost c.a. 8.50 euro per keer en het geld is in 2 tot 3 dagen op de rekening. Ook is het5 mogelijk om bij deze banken een eigen rekening te openen. en wel met een ATM kaart.
Omdat ik veel vrienden heb in Kenya die ik regelmatig iets stuur, naar verschillende mensen in verschillende steden.
Ik ga niet voor iedereen een bankrekening openen, het is niet mijn man of vaste vriend, maar gewoon EEN vriend.
Soms stuur ik ook credit voor Safaricom. Gewoon een leuk gebaar wat mij slechts een paar euro kost vanuit mijn luie zetel…
Bovendien is een rekening hebben in Kenya niet zo gratis als bij ons Argenta.
"t was ook maar een tip, mijnerzijds als alternatief op banken en dergelijke.
![]()
[QUOTE=Mwende;
Bovendien is een rekening hebben in Kenya niet zo gratis als bij ons Argenta.
:)[/QUOTE]
juist, als je bij bepaalde bank een rekening hebt,
zijn hier veelal periodieke kosten aan verbonden
vaak ook als je onder een minimale inleg komt,
dan rekent men hier ook kosten voor
ps; volgens mij is banking een van de beste business in kenya
in ukunda/diani zitten er inmiddels wel 10
en dit is toch geen grote stad
wat geeft het ongeveer voor rente als je een spaarrekening opend?
twee jaar geleden was het bij cooperative 3.5%
maar dat moet nu toch wel iets meer zijn?
als je geld wilt lenen voor B.V een auto betaal je
al boven de 10%
Murigi, ik krijg op mijn Kenyaanse rekeningen (bij Equity+NIC) HELEMAAL GEEN rente.
Bovendien, als je 6 maanden je rekening niet gebruikt gaat hij ‘‘slapen’’ en moet je hem voor 300 Ksh weer ‘‘wakker maken’’ (nieuwe kopie van je paspoort, wat nog steeds hetzelfde paspoort is)
Bij elke keer pinnen moet je 20 Ksh betalen. Dat is voor ons peanuts maar als je een loontje hebt van 7000- 8000 Ksh, dan loopt dat al gauw aardig op.
Er staat een basis bedrag op, minimum wat nodig is voor het hebben van een rekening. De bedoeling was dat men, geld dat ik hun geleend had beetje bij beetje zou terug storten, maar ik heb nog nooit iets gekregen. Er is altijd wel iemand ziek, of arrested, of …overleden, of… etc etc
Voor een gewone Kenyaan die geen business heeft is het praktisch onmogelijk om een bankrekening te hebben. Ze kunnen ook niet zomaar ff een rekening opene, je moet een referentie van iemand hebben , die al een tijdje bij die bank is. Anders ‘‘krijg’’ je er niet eens 1 …
Ik heb mijn zoon hier instucties gegeven hoe hij met babawatoto moet werken, voor als ik bij een lege ATM kom te staan met mijn VISA en ik stuur hem een nood sms.
Hj logt in, meld het bedrag, betaald met paypal en ik stap naar een Mpesa point.
(want de Kenyaanse rekeningen zijn nog steeds leeg (behalve dus het minimum bedrag))
Ik kan op babawatoto geen Mpesa vinden wel Tuma Pesa is dit hetzelfde??
Zijn er andere site’s waar vanuit Nederland Mpesa gebruikt kan worden?
Ik moest bij ING 55 euro dokken om 170 $ over te maken.
Dus das niet leuk.
Yes, zij noeman het Tuma Pesa idd. Maar het is dus mpesa.
Gister nog 150 KSH naar Kenya gestuurd. Werkt perfect.
GRTZ