pinnen in Kenia

Hoi,

Nog even, wellicht ten overvloede:

Sinds september is het pinnen in Kenia een stuk ingewikkelder geworden. Was het voorheen een eitje, nu moet je erbij nadenken.
Je kunt bij de KCB (b.v. naast Nakumatt Diani) met je credit card pinnen, maar daar zijn hoge kosten aan verbonden. Je kunt ook pinnen met Visa-card, maar die moet je maar net hebben (wij hebben een Mastercard).

Als je geld wilt halen bij Barclays: neem je paspoort mee!, neem voldoende tijd en dan in de rij staan binnen in de bank. Je kunt dan met je credit card nog wel geld opnemen. Ook daaraan zijn kosten verbonden.

Wij vonden het een beetje jammer en een hoop gedoe iedere keer.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om contanten mee te nemen. Wij vinden het te link, maar als je in een hotel verblijft en over een kluisje beschikt, kan dat wel. Geld wisselen doe je het best in Colliers Center (schuin tegenover Barclays) bij de juwelier. Hij geeft een goede koers. Uiteraard is dat wel ‘zwart’ wisselen. Wissel nooit in je hotel! Die geven je ongeveer de slechtste koers die er is.

Veel plezier in Kenia!

We wensen iedereen een goede jaarwisseling en voor 2012: gezondheid en geluk!

Diani:vak02:

(flying back on 2nd January!).

Dank je voor je update Diani; wij gaan maar gewoon wisselen op Jomo denk ik, volgens mij krijg je dan nog de beste koers.
Wij zitten de hele vakantie in tentenkampen en hotels waar we ons geld goed kunnen opbergen…

Hoi hoi,

Wij hebben gisteren gewoon geld met de wereldkaart op het vliegveld van mombasa kunnen pinnen bij de barclays…

De ander was alleen met visa…

Good luck!!

dat is toch een positief bericht hopelijk wordt het pinnen in 2012 weer makkelijker

Ik hoop het ook maar ben bang van niet want het is een probleem van Maestro. Heb afgelopen oktober en november veel pin problemen gehad. Kwam er na 3 weken achter dat je nog wel bij de stanbic bank (zit helaas niet in dianibeach wel in mombasa) kan pinnen met de maestro kaart. Maar ik had daarnaast dus nog problemen met een niet werkende rabobank kaart daar.(werkt hier in nederland wel)en moest dus wel mijn mastercard gebruiken die ook nog geblokkeerd werd omdat je maar kleine bedragen kan pinnen. Gelukkig heeft de bank mij een mooie tegemoetkoming in de extra pinkosten gegeven dus dat was wel prettig.
Hoop dat het wel beter gaat worden want ik ga mei weer naar Kenia/Tanzania

Jerop

Hey,

het lijkt echt beter te gaan want nu hebben we ook bij de barclays in Diani gepind. Met de gewone rabokaart, niet eens de wereldkaart…!!

Succes!!

De kosten die ik heb gemaakt in Killifi om met mijn mastercard geld af te halen (binnen in de bank, 2 uur durend proces, omdat de ATM buiten het niet deed) heb ik terug gestort gekregen door mastercard omdat bevestigd is dat het ‘‘wel degellijk had moeten werken’’

Maar ja daar had ik niks aan he, geen geld = geen geld. (als je daar ter plaatse staat :frowning: )

@Marike44 , geld wisselen op een internationaal vliegveld kan nooit goedkoper zijn dan pinnen.

@gilling Geniet van het mooie weer daar, ge ja nog naar je PLAN kind in Kilifi ?

GRTZ

en aan iedereen een schitterend 2012

.

Hoi hoi,

We zijn verleden jaar gestopt met ons plan kind omdat er een heleboel zaken niet klopten…

Nu we ons eigen project met kinderen hebben, steunen we zelf 2 kindjes van de groep.

Het is inderdaad prachtig weer sinds gisteren, daarvoor was het erg benauwd!!

Alle goeds voor 2012!!!

Ik zou niet weten waar ik kan pinnen in Nairobi; we landen om 21.15 en dan gaan we direct naar het hotel (we zitten in de wijk Karen)
Heb jij misschien een idee???

Ook de beste wensen voor 2012!

Op het vliegveld in Nairobi zijn volgens mij 3 pinautomaten, dus dat moet lukken Marike!

Accepteren die Maestro (ING) bankpas? Dat zou geweldig zijn!
Ik ben totaal 4 keer op Jomo geweest maar ik heb daar eerlijk gezegd nooit op gelet of daar pinautomaten aanwezig waren

als je geluk hebt wel,
maar kan ook zijn dat vele banken nog niet geheel zijn
overgestapt op het nieuwe pinnen dmv chip ipv magneetstrip

met een master-card(=credit-card)
heb je meer kans
zou toch (gedeelte) contant meeneemen, kan je overal wisselen

In Uganda had je van die Forex kantoorjes; zijn die in Nairobi ook aanwezig?
Je kreeg daar overgens ook een slechte koers als je met briefjes van 20 Euro aankwam. Briefjes van 50 en 100 gaven de gunstigste koers.
Ik heb bovendien nog aadig wat US Dollars die ik moet inwisselen (ik had Dollars nodig in Zimbabwe; die hebben geen eigen munteenheid meer).

Een visa card aanschaffen is de beste optie. Kost je maar 1,50 euro per transactie… Een mastercard of de gewone pinpas wordt veel vaak geweigerd. In mijn jaar in Kenia heb ik geen enkele keer problemen gehad met de visa card…

een Visa-card of Master-card zijn beide credit cards
een “normale” pas heeft vaak het meastro logo

en contant geld geeft nimmer problemen,
soms heb je wel eens je paspoort er bij nodig

In de praktische uitvoering zit er wel degelijk een verschil tussen geld pinnen met de visa card en master card. Tenminste dat is mijn ervaring.

In mijn jaar Kenia heb ik zowel gebruik gemaakt van de visa card en mastercard. Er was 9 van de 10 keer een netwerk probleem waardoor er geen gebruik gemaakt kon worden van de pinpas/mastercard. Blijkbaar zit de visa card op een ‘ander netwerk’ en deze deed het dan wel altijd. Nooit geen problemen mee gehad.

Ik ben een jaar vrijwilliger geweest en heb veel Nederlandse gasten zien komen. Iedereen had problemen met de gewone creditcard. Op advies hebben zij toen een visa card aangeschaft, en nooit geen problemen meer gehad.

de mastercard kan zeker werken, maar voor de zekerheid zou ik ook een visa card aanschaffen.

Hoi Marike,
Volgens mij was er in een uithoek een Barclay’s bank, maar die geldautomaat deed helemaal niets. (Het was dan ook al rond 23 uur dat we daar aankwamen).
Weliswaar had ik n.a.v. alle berichten hier op het forum nog snel een Visacard voor deze reis aangevraagd, en dat bleek een wijs besluit geweest te zijn.
Als je lid bent van de ANWB, dan kan je de Visacard daar heel gunstig aanschaffen.

Hoi
OP Jomo (JKIA) staan een stuk of 5 verschillende pin automaten. Er is er 1 waar zelf ik geld uit kreeg met mijn Mastercard.
Maestro werkte in Oktober 2011 NERGENS. Zelfs niet op JKIA.
Mastercard ook niet. ALs je echt safe wil zijn neem dan ZEKER VISA mee.

ENJOY !!

(je vertrekt al bijna dacht ik ?)

.

Jaaaaaaaaah jippie, 18 januari vertrek ik Mwende!

Maar weet je of er van die Forex kantoortjes zijn in Nairobi? Anders zal de driver/gids het toch ook wel weten?
In Kampala werden we er ook heen gereden door de gids; je kreeg alleen een ongunstige koers als je met 10 of 20 euro biljetten aankwam.

:cheer: lekker naar de zon (als je naar de kust gaat in NBO is het 1 graad)

Ik heb geen ervaring met Forex. Sorry