Gemakkelijk betalen met bankkaart?

Misschien in de toeristengebieden, maar zelfs op Lamu was het niet mogelijk te pinnen met een gewone INGcard en ook niet met de mastercard van de ING. Op Lamu was maar 1 loket, de rest werkte niet. Dus met geld ophalen moet je de bank binnen en in de rij, plus extra kosten betalen.
In Mombasa centrum ben ik zeker een uur bezig geweest (in het bankengebied!!!) om een pin te vinden waar ik met mijn ING kaarten (de 1 of de ander) kon pinnen. Lukte bijna nergens.
Maar wel weer bij Nakumatt in MOmbasa, daar werkten ze alletwee.

Even onze ervaring :
Mijn vrouw en ik hebben beide een bank kaart bij Argenta (met maestro logo) Geen van beide kaarten werkte aan de atm in Mombasa airport. Dan maar de VISA kaartgebruikt om geld af te halen.

Diezelfde kaart werkte trouwens wel in Zuid-Afrika & Namibie. Maar niet in Botswana.

Christohpe

Onze Argenta kaarten hebben altijd perfect gewerkt in Kilifi,Machakos, Mtwapa, Nakumatt etc etc.(van 2003 tot 2009 2 x per jaar) De Visakaart van Argenta, de nu niet meer bestaat, haast nooit.

In de toekomst zal dat dus helemaal niet meer het geval zijn want ik heb gebeld met Argenta Antwerpen Hoofdkantoor en een bankkaart KAN eventueel werkende gezet worden buiten Europa op voorwaarde dat je GEEN Mastercard hebt.

Zal dus mijn familie vragen om me geld te sturen via BABAWATOTO.COM op mijn Kenyaanse SIM kaart als ik in Januari weer in Kenya zit.

GRTZ

Inderdaad Mwende ook ik heb ervaren (na 4x in Kenia) dat het veel gemakkelijker en goedkoper is om euro’s in Keniaanse shillings om te wisselen. Ik heb nooit problemen gehad met lege geldautomaten, Barclays bank, Ukunda (zuidkust Mombasa).
In januari ga ik voor 2,5 maand naar Kenia en om de hoge kosten bij geldopname met Visa en Mastercard te vermijden had ik gedacht om in Kenia een rekening te openen en de meegenomen euro’s daar op te storten. Goedkoper/betere oplossing? Iemand ervaring?

voor 2,5 maanden zal ik geen rekening openen…
en zeker niet voor die 2 euro per keer pinnen, gewoon grote bedragen pinnen of contante euros meenemen.

Ja.
Kost veel geld en kan niet zo heel makkelijk.
Geld afhalen kost geld, overschrijven kostgeld en na een maand ‘‘non-activity’’ sluiten ze je rekening en moet je weer openingskosten betalen. Je moet ook een lokaal persoon hebben die je ‘‘introduceert’’ NIC heeft internetbanking. Paswoor dmoet je elke maand veranderen. Ook geld op je Kenyaanse rekening zetten van hier uit kost veel.

1 deftige oplossing, die ik nu ga gebruiken als ik weer ga in Januari : van thuis uit geld laten storten op je Keniaanse Sim via http://www.babawatoto.com

(om 10:00 opdracht geven = om 10:10 ontvangen, net nog ervaren met X-mas kado’s voor vrienden daar)

Zelfs de Amerikanen denken er nu aan om dit supersysteem in te voeren, safaricom heeft dat slim bedacht !

Succes

hallo mwende
geld versturen op je keniaanse simcard vanuit hier
is er een minimum of maximum bedrag limiet?
en wat zijn de onkosten hiervan?
en hoe verzilver je het vanaf je sim? en onkosten?

het is toch ook heel gemakkelijk en voordelig om je bankkaart te gebruiken

Hoi Murigi

De clou is dat bankkaarten niet meer zullen werken buiten Europe vanaf 17 januari 2011.

Ik heb in al mijn Kenya ervaring altijd hele slechte ervaringen gehad met mijn VISA kaart, werkte nooit. Nu hebben we sinds kort een Mastercard, misschien is dat beter. Ik zal het zien.

In ieder geval voel ik me veilig met eenbackup systeem, dat iemand me thuis geld kan sturen gewoon op mijn GSM.

Bij bijna alle winkels , groot en klein, kan je je geld laten uitbetalen. Mpesa heet het in Kenya, je kent het wel !

Je kan zien wat het kost op de site die ik al meerdere keren gaf, en nee, ik heb daar geen % maar ik ben tevreden en vaste klant ! :d

GROETJES !!

Bedankt Mwende voor de nuttige info. Ik ken dat sim systeem maar dacht dat het enkel in Kenya kon. Helaas kan ik dat systeem niet gebruiken, zal dus Visa of Mastercard worden.
Groetjes.

dat bankkaarten na 17 januari niet meer zullen werken
dat is in belgie het geval, informeer even van te voren
dan kan men je waarschijnlijk wel ontheffen

van de nederlandse banken kun je gewoon bjijven pinnen
met een bankkaart met meastro logo heb ik altijd zonder grote problemen
kunnen pinnen in kenya bij vele atm machines

succes

Nope.

Als je een VISA hebt kan je het system perfect gebruiken? Je kan ook gewoon in een internetcafe naar jezelf geld storten op je Kenyaanse nummer.

Er gaan heel veel verschillende geruchten de ronde.

Mijn Argenta Maestro xwas altijd gratis bij elke ATM in elk buitenland. Nu dus niet meer. Mastercard en Visa rekenen kosten, ik weet nog niet welke.

Tis uit princiepe dat ik niet wil betalen om mijn iegen geld uit de muur te halen…ik ga onderzoeken of ik als Nederlandse die in België woont een rekening kan openen in Nederland , en zodoende het idiote Belgische idee om kaarten buiten Europa te blokkeren te omzeilen…
:zon02:

bij de ING bank is geld pinnen met het meastro logo
niet gratis men rekent in het basis pakket

€2 voor elke opname en dan nog 1%koersopslag

in het betaalpakket of royaal pakket
word de €2 niet gerekend maar wel de 1% koersopslag

maar de laatste paketten zijn per kwartaal ook iets duurder

dus mijn uitspraak is : GRATIS IS DOOD

:smiley: ook in Kenia ja :smiley:
:zon02: De zon en de royale glimlach zijn gelukkig gratis. :kus:
Rabobank rekend alleen 1% koersopslag voor opname met een europas.

hallo kenya
het ligt er ook weer aan welk pakket je hebt
bij de rabo
heb je het basis pakket dan betaal je
ook €2 plus 1% bij een duurder pakket ook alleen de 1%
het lijkt wel kartel afspraken (ook een vorm van corruptie )

jambo kenya het zal wel gigantisch druk zijn at beach
met die vele europianen en nairobianen

goede jaarwisseling gewenst

en niet te veel chai drinken
of heb je liever een white cap

:cheer:

Al bij mijn bank geïnformeerd, maar zonder succes. Helaas hebben de banken zoals altijd de macht. ZIJ beslissen hoe wij ONS GELD kunnen/moeten opnemen en rekenen torenhoge kosten aan.

Is misschien nog een goed idee Mwende, in ieder geval het onderzoeken waard. Ik woon ook in België, dicht tegen de Nederlandse grens, dus dat is geen probleem. Maar ik hoor toch van mijn Nederlandse familie/vrienden dat de banken in Nederland hoge kosten aanrekenen voor allerlei transacties. Ik ga het in ieder geval is naar vragen.