'Arm Amerika'

“Dat de kredietwaardigheid van de VS onder druk staat, zelfs onder hoge druk, is algemeen bekend. Zeer binnenkort overschrijdt Amerika het zelfingestelde schuldenplafond van 14,3 biljoen dollar en dat schrikbarende vooruitzicht bracht Minister van Financiën Tim Geithner er onlangs toe om hel en verdoemenis te voorspellen als de politiek niet snel genoeg tot ophoging van de maximale schuldlimiet besluit. Hij sprak zelfs van de reële mogelijkheid van een technisch faillissement van de VS.”

Lees verder op RTL Z

Geen wonder! Je krijgt bij je bankrekening gratis een creditcard cadeau met 1000$ limiet, een normale bankpas is een heel ander verhaal en komt met een stuk meer belemmeringen. En het dan raar vinden dat Amerikanen zoveel schulden hebben?

Dat is echt niet meer zo. Men krijgt niet meer automatisch een creditcard.
Men krijgt bij het openen van een bankrekening een ‘debitcard’ en een pincode. Dat is hetzelfde als in NL met een bankpas en pin. Je betaalt met je pas en pin en het wordt gelijk ven je rekening afgehaald. En in de VS is in het ‘rood’ staan een zeer dure aangelegenheid dus ja het heeft belemmeringen, maar je laat het wel uit je hoofd om meer uit te geven dan dat je binnen krijgt.
Dat heel veel Amerikanen schulden hebben komt voornamelijk door het ‘credit score system’ wat ze in de VS handhaven. Heel krom systeem.

Zo gaat het nog altijd. De credit check stelt nauwelijks wat voor, dus als je echt een credit card wilt, kom je er wel aan. Ja, men krijgt inderdaad ook wel een debit card, maar er is een groot ontmoedigingsbeleid om die te gebruiken (een creditcardrekening die niet betaald kan worden levert meer op dan rood staan op de checking of voorkomen dat men rood komt te staan).

Ze zijn er geen haar beter op geworden.

Ok ik weet niet waar jij daadwerkelijk je info vandaan hebt, maar ik woon hier in de VS. En heb dagelijks te maken met dit hele gebeuren. Men gebruikt hier veel meer de debitcard dan een creditcard vergeleken met 5 jaar geleden. En men krijgt niet meer automatisch een creditcard. Al helemaal niet als je creditscore laag is. Kredietwaardig zijn hier stelt wel degelijk wat voor. Als je niet kredietwaardig bent, oftewel je hebt een lage creditscore, kan je een huis, auto kopen wel vergeten. Of zelfs een flatje huren gaat moeilijk.

Dus jawel. Het gaat langzaam, maar het ‘gewone’ volk wordt wel degelijk wijzer.

Ik woon net over de grens, waar het van twee druppels water is. Daarnaast ben ik ook meer dan eens aan de andere kant van die grens geweest in de afgelopen 4 jaar. Voor een huis wordt inderdaad veel meer opgepast tegenwoordig, van andere zaken ben ik nog niet echt onder de indruk. De creditcard zit nog steeds in het bloed: internetbankieren is beschikbaar, maar wordt niet echt gepromoot, en de debitcard komt met 10 transacties per maand in het starterspakket. Tsja… Dan is het natuurlijk aanlokkelijker om de creditcard te pakken.

Volgens mij ging het in dat artikel over de STAATSCHULD en dat deze bijna tegen het door hen zelf ingestelde plafond aanzit.

Dat heeft dus m.i. niets te maken met schulden van prive-personen.
Wist je dat de Nederlandse Staat zo´n grote schuld heeft dat iedere Nederlander (levende nl inwoner) een schuld heeft van meer dan 27,700 Euro???
Dat is onze Staat dus.
Daarnaast heeft de gemiddelde Nederlander ook schulden, meestal in de vorm van een Hypotheek maar ook leningen voor keukens, auto´s, zaken die op de lat gekocht zijn bijvoorbeeld bij Otto/Wehkamp etc etc.

Naar de Staatschuld bedraagt dus http://www.destaatsschuldmeter.nl/ online te checken.

Amerika dreigt nu tegen zijn eigen ingesteld schuldenplafond van 14,3 biljoen dollar te gaan. Als ze daar niets aan doen zijn ze dus technisch falliet.
Dat zal tegen 8 juli (datum waarop dit plafond naar alle waarschijnlijkheid wordt bereikt nogwel wat politieke stormen gaan opleveren) bereikt zijn.

Europa gaat overigens ook problemen krijgen om de EURO te behouden.
Zo zijn ver verschillende landen die grote ´leningen´ hebben gekregen om hun kop boven water te houden. Die ze dus nu niet meer kunnen (m.i.willen) terugbetalen.

Voor zeg 2007 was het heel gemakkelijk voor Amerikanen om aan een creditcard te komen. Je kreeg ze zelfs ongevraagd via de post toegestuurd.

(bron ; familie aldaar & heb die poststukken zelf ook gezien)

Natuurlijk is men nu een stuk voorzichtiger geworden.
En wellicht is ook de wetgeving veranderd zodat men je geen creditcards meer ongevraagd mag toesturen? Zou best kunnen, of de financiele instellingen nemen het risico niet meer, de gouden bergen zijn immers flink geslonken.
Alsmede is de bonusgraaicultuur enigzins ingebonden.

Creditcards zijn volkomen normaal in de USA/CANADA (ijsland en zo ook, kortom er zijn nog meerdere landen waar de creditcard een volkomen normaal gebruiksmiddel is)

Nederlanders hebben er duur hun eigen ´cultuur´ en de beschikbaarheid van plastic geld toch altijd anders tegen aangekeken en doen dit nog steeds.
Terwijl bij ons met name cash en later de bankpas (debitcard) + pincode gemeengoed werd was de creditcard in de USA dat al lang geleden.

Rood staan bankrekening - 12% als je geen krediet (doorlopende persoonlijke lening in feite) hebt geregeld.
Creditcard? Geen idee, ik heb er altijd al een positief saldo op staan omdat je dan destijds 4% rente ving (tegenwoordig is dat een stuk lager)
Ik zal dat voor mijn ANWB VISA card eens uitzoeken.

Opgezocht voor mijn ANWB VISA card is rood staan a 15%

Doorlopende kredieten op een bankrekening zijn ´voordeliger´ van 5.0% tot 8,4% bij de Rabobank, maar goedkoper dan roodstaan op je bankrekening.
En goedkoper dan rood staan op je creditcard

Wat zijn de % in de USA / CANADA ?
(pure nieuwsgierigheid)

@deKat… Ja je hebt gelijk. Het gaat ook over de staatsschuld hier. Ik heb daar wel m’n ideeen over het hoe en wat. Heb je de docufilm van Micheal Moore ooit gezien, ‘Capitalism, a love story’?
Het is een mentaliteit wat wij (Nlders) niet zo goed kunnen bevatten. Net zoals de hervorming van de gezondheidszorg. Zolang de mentaliteit niet veranderd kan men dat wel vergeten.

Maar nu antwoord op je vraag;
Sinds de debitcard is geintroduceerd hier in de VS zijn veel mensen overgestapt naar deze kaart. Je kan overal betalen met een debitcard en de meeste banken hebben **geen beperkingen **met hoeveel transactie je per maand doet. Heel veel mensen mogen niet rood staan. Ik mag bv wel rood staan maar als de bank wat betaald en ik daarbij in het rood komt te staan moet ik $35.00 ‘boete’ betalen. Het is per bank verschillend. Maar de ‘boete’ kan van $20.00 tot $50.00 per transactie zijn.
Dus ik sta niet rood.

Omdat je overal kan betalen met je debitcard, ook je vaste lasten, en je precies weet wat je hebt en wat je kan uitgeven, gebruiken steeds minder mensen een creditcard.

Dat soort rood-staan boetes hebben ze hier in Nederland nog niet.
In Engeland echter al wel, en veel mensen komen daardoor nog dieper in de problemen (zelfs buiten hun eigen schuld om // van spaarrekening naar betaalrekening & diezelfde dag middag van betaalrekening naar andere rekening van derden … die stond dus ff een paar minuten zogenaamd rood)

Bij sommige creditcards krijg je nu een boete (€ 5,-) als je binnen de termijn van 21 dagen geen ‘afbetaling’ doet. Wie weet gaan de banken het voorbeeld met boetes hier ook wel volgen (hope not)

Debit card (de gewone bankpas zoals we hem in NL kennen) is hier dus gemeengoed ipv de creditcard. Zo dus de Amerikanen/Canadezen zijn de debitcard nu ook meer gaan gebruiken tov de creditcard?
Omdat ze geen creditcards meer krijgen? (waarschijnlijk)
Want aan beide systemen zijn er voor de klant toch geen kosten (als je een aankoop doet?) Hier is (was) dat wel zo bij kleine aankopen, pintransacties.

Ondertussen wordt hier denk ik al meer betalingen gedaan met de pinpas (debit card) dan met contant geld, denk ik. Dat zou zomaar kunnen.

Cash betalingen liggen met 57% in 2010 nog een klein beetje voor op pin-betalingen.

ook je vaste lasten

Je vaste lasten maak je toch gewoon zelf over per internetbankieren?
Ik bedoel je gaat toch niet met je debit-card langs je watercompany?
Of per machtiging waarbij bijvoorbeeld je watercompany maandelijks een voorschot van je bankrekening afboekt?

Is een Debit-card hetzelfde als een Europese bankpas?
Is ligt het toch wat anders?
(nieuwsgierig)

Vaste lasten automatisch betalen gaat heel makkelijk in de VS (in de meeste gevallen tenminste). Kabel, gas en elektra, verzekeringen, abonnementen: je geeft je gewoon een kredietkaartnummer of een debitkaart nummer, of alle getallen van je rekening (het “ABA routing” nummer plus je rekeningnummer van een bankrekening, kan ook.

Ze halen het geld dan op tijd van je rekeningen af en je hebt nooit problemen met late betalingen (als je voldoende krediet hebt of voldoende geld op je bankrekeningen hebt staan, natuurlijk).

Nederlandse pinpas loopt meestal zonder problemen door de machines van plaatselijke grootgrutters, of door de geldautomaat van een bank in een klein dorpje ergens achterin North Carolina. Bij winkels kun je met een PINpas om “een lapje meer” vragen, dan krijg je tot $100 (soms minder) contant terug.

Maar vreemd genoeg geven erg veel mensen nog steeds de voorkeur aan een ouderwetse papieren check. Ik zag laatst in mijn plaatselijke bank een oud echtpaar dat hun AOW check in een stapeltje contanten had ingewissel, dat de vrouw gewoon in haar handtasje stopte (was overigens niet in Brooklyn, maar in Asheville, North Carolina).

Als mijn nichtje geld nodig heeft (ze woont een paar staten van haar ouders vandaan) dan sturen die ook een cheque over de post.

Heel vreemd vind ik hoe die cheques eruit zien. Eigen ontwerp, niets zoals onze vroegere cheques die er heel ECHT uitzagen :wink:

http://jeugdsentimenten.net/wordpress/wp-content/uploads/2010/03/eurocheque.jpg

De Eurocheque van vroeger … die zagen er in mijn ogen wat officiëler uit dan de Amerikaanse Cheques die ik heb gezien. En je kreeg er ook maar een bepaald aantal & moest daarna nieuwe bestellen