Creditcard/pinnen

Hey,

Samen met mijn vriend ga ik 4 maanden backpacken in zuid oost azie.

Als een van beide een creditcard heeft met een limiet van 1000-1500 zou dit voldoende zijn? Of is het toch raadzaam om beide een creditcard te hebben?

Wie heeft er ervaring met pinnen in de landen laos, cambodja, vietnam en thailand van de rabobank?

groetjes

De bank doet namelijk een beetje moeilijk over de aanvraag van een creditcard.
Tevens heb ik de vraag of iemand ervaring heeft met een creditcard van de anwb of het cash passport van het gwk???

Hi Channa85
ik ben ook in Azië geweest (India, Thailand, Malaysia, Laos, Indonesië) en zolang als op je card “Visa”, of “Mastercard”, of “American Express” staat, kun je op alle ATM’s pinnen; welke bank een van deze “cards” uitgegeven heeft, het is niet belangrijk.
Mijn echtgenoot had een “Visa” (gebruikslimiet 2 500 euro’s) en ik een “Mastercard” met dezelfde limiet.
Waarom zo? In geval van diefstal, illegaal kopiëren van een card (eis dat de transactie met welkedanook card moet onder je ogen gedaan worden - uit eigen ervaring); als een van de twee caarden gestolen wordt, dan onmiddellijk bellen naar “card stop” (070/344.344, ze zijn 24/24 te bereiken), anders kunnen de kosten hoog oplopen - ook uit eigen ervaring 109 000 Belgische francs lichter maar “Visa” wist dat fraude was en ik moest niets betalen.
Tegenwoordig, “Visa” is duur geworden qua transacties; telkens als je pint in buitenland, moet je 2-3 euro’s bijbetalen; “Mastercard” ook, maar minder; ik ben gaan kijken in onze uittreksels, maar het staat niet meer apart vermeld.
Neem voor alle veiligheid een gebruikslimiet van 2 500 euro’s elk. Dan hebben jullie 5000 euro’s/maand en zo weet je waar je staat.
De nummer van de “card stop” moet je zien, als ook voor Nederland dezelfde is.
Groetjes
Sopirla>>>

Neem in ieder geval meerdere onafhankelijke cards mee, er gaat nog wel eens wat mis!

Als je kaart geblokkeerd raakt en je hebt er maar één zit je in de problemen.

Hey Edwin
Heel juist; na de nodige miserie, krijg je je card terug van de bank, maar je dag is om zeep…Neem 2 en je zit veilig
Groetjes
Sopirla>>>

Maar je hebt ook een gewone pinpas? Lijkt mij al genoeg, 1 iemand houdt de pinpas bij zich en de ander de creditcard.

Als je bij de ING je pakket uitbreidt met een cc, dan hoef je ook geen transactiekosten meer te betalen als je met je pinpas geld opneemt in het buitenland. (als 1 van jullie ING heeft tenminste)

En als je een andere bank hebt, visa card van de Ohra vind ik zelf erg handig. Maar 17,50 per jaar, iets duurder dan de ANWB kaart. Denk trouwens dat er niet veel verschil tussen die twee zal zitten, maar ik heb alleen ervaring met de Ohra visa.

Hallo Saywhat
Als je in buitenland geld wil afhalen, heb je CC nodig, zoals “Visa”, “Mastercard”, “American Express”( steeds minder in gebruik); de beste resultaten en overal aanvaard(iets kopen, pinnen - geld afhalen -) zijn “Visa” en “Mastercar”.
Met geen enkele andere card zult je geld van de ATM pinnen/geld afhalen.
De limiet per card is 2 500 euro.
Het is aangeraden, als je met twee zijn, om een een “Visa” te hebben en die ander een “Mastercard” (in geval van diefstal, onmiddellijk bellen naar 070/344 344 (24/24 bereikbaar) en dan heb je toch nog de andere card.
Laat alle transacties voor je ogen gebeuren; ik schrijf uit eigen ervaring (je card wordt gekopieerd) en gebruikt later !!!
Ik hoop dat je geholpen ben.
Groetjes
Sopirla>>>

Hoi Sopirla,

Je zegt dat ik mijn pinpas niet kan gebruiken in het buitenland? Mijn Nederlandse pinpas doet het gewoon hoor, zolang er een maestro logo op staat, kan ik de pinautomaat gewoon gebruiken. In meerdere landen in Europa, Azie, Zuid-Amerika, nooit een probleem geweest. Nu woon ik in Rio en gebruik in mijn pinpas regelmatig, ook in winkels om mee te betalen. Maar vanwege fraude (ook ik ben een keer geskimmed) is het toch handig om hiernaast een cc bij je te hebben.

Grtz

met een rabobank pin pas met wereld dekking kan je overal pinnen alleen in laos wil dit nog weleens problemen geven open voor de zekerheid een betaal rekening bij een andere bank en zet daar ook wat geld op dan heb je een extra mogelijkheid om te pinnen wat weleens handig kan zijn (zeker in Laos)
credit card gebruik ik alleen om vliegtickets te boeken en in noodgevallen

Hallo allemaal
We hebben alleen CC bij en die worden overal aanvaard, iedere zijne, om problemen te voorkomen (diefstal, kopiëren,enz)
Ik wil altijd veilig spelen, geen onaangename verassingen.
Groetjes
Sopirla>>>

Ik zit momenteel bij de rabobank en inderdaad heb ik daar wel maestro op mijn bankpas staan.
Maar zit te denken om een rekening te openen bij de ING dan krijg ik daar direct een cc bij. en anders vraag ik toch bij het gwk een cashpassport aan.

groetjes

Hallo allemaal
Het kan goed zijn dat de banken beleid in Nederland verschilt met die van België (en toch hebben ze iets gemeenschappelijk : aan beide kanten stelen ze even goed, maar goed…), qua caarden voor binnenland en caarden voor buitenland.
Ik werk niet op een bank (anders was ik nog steeds op vakantie !), dus wat ik zeker weet is dat met die 2 CC geen zorgen hebt.
Met de Belgische binnenlandscaard kun je buiten juist niets doen.
Groetjes
Sopirla>>>

Helaas kom je soms toch voor onverwachte situaties te staan.

Mijn ING pas werd niet geaccepteerd bij de ATM van een ING bank in Polen.

In Finland kon ik op diverse plaatsen weer niet terecht met mijn Nederlandse Visa card

Ook heb ik al veel incidenten meegemaakt met mijn ING rekening, zo dacht de bank al 2 maal dat ik dood was, verdween er een betaalpas intern en is mijn betaalpas kennelijk een keer geskimd geweest. In al die gevallen word jouw betaalpas geblokkeerd.

Mijn advies is dan ook om te zorgen voor voldoende betaalmiddelen.

Hey Edwin
Ik heb ook allerlei avonturen gehad met mijn “Visa” kaart…om maar 1 te noemen: in KL heb ik een lange zijden rok gekocht; ik werd vriendelijk gevraagd even te wachten voor de betaling; hij verdween achter een gordijn en niet lang daarna was hij terug met mijn “Visa” en de slipje om te tekenen; alles OK.
Een jaar later vertrokken we naar India en in Zaventem heb ik wat filmrolletjes bij gekocht.
Eens in India, bleek dat mijn “Visa” nergens bruikbaar was; ik was woest op mijn bank; gelukkig had mijn man zijne “Visa” op zak.
Terug thuis, kreeg ik telefoon van “Bank Card Company” met de vraag of ik niet in Australië ben geweest; ik dacht dat een grap was van een van mijn collega’s van de andere luchtlijnen en ik begon onnozel te doen.
Maar NEEN, het was BCC en ze hebben mijn card geblokkeerd>>> omdat tegelijkertijd gebeurde een transactie in Zaventem en ook ene in Australië.
Kost: 109 000 Belg. franc.
Ik heb niets betaald, het was duidelijk fraude, maar ik laat mijn caard niet verdwijnen, de transactie moet onder mijn ogen gebeuren.
Groetjes
Sopirla

Met de Europese ‘pinpas’ kun je vrijwel overal ter wereld geld uit de muur trekken. Kijk altijd of het Cirrus/Maestro logo op het automaat staat, zo niet: een andere bank proberen.
De creditcard nooit gebruiken om geld uit de muur te halen: daar zitten enorm veel transactiekosten aan vast.

Dus:

  • Betalen in de winkel: creditcard of cash
  • Geld uit de muur trekken: pinpas.