Wat neem ik mee naar Indonesie: creditcard of traveler cheques?
Van de laatste weet ik niet of ze nog bestaan maar 20 jaar geleden waren ze erg handig, vooral omdat je niet overal in Indonesie kon pinnen. Dat zal ongetwijfeld nu anders zijn maar mijn ervaring is dat pinnen erg duur is omdat je standaard (met Visa) 4% van het opgenomen bedrag aan de bank moet betalen. Hoeveel geld kan je in één keer pinnen (geen flauwe grap tot dat je in het rood staat). Is het beter om gewoon Euro’s mee te nemen. Wie heeft tips?
Open een rekening bij de Rabobank want dan kan je gratis bij geldautomaten pinnen.
Op Bali kan je veel met je CC betalen.
Op Java is dit wat moeilijker.
Maar cash kan je op veel plaatsen uit de muur trekken.
Pieter.
In heel Indonesië kan je tegenwoordig geld uit de muur halen met je pinpas In de “buitengewesten” alleen in de grote plaatsen… Ik doe dit met mijn ABN of ING pas kost €2,50 per transactie. Je kan maximaal 2.500.000 Rp per keer pinnen, als je de pinautomaat waarop 100.000 staat neemt (25 biljetten) er zijn ook automaten waaruit biljetten van 50.000 Rp komen dus in 1 keer 1.250.000 Rp. Met een creditcard zou ik terughoudend zijn omdat daar nogal wat gerotzooi mee voorkomt in Indonesië, het is en blijft een volk dat graag de boel oplicht. Cash Euro’s zijn ook gemakkelijk te wisselen in de grote plaatsen, ze zijn gek op grote coupures (€200)
Een goede bank om te pinnen is de BCA, in vele plaatsen te vinden. Ook bij andere banken, als er maar het logo van je kaart op de ATM (pinautomaat) staat.
Je moet er dan wel voor zorgen dat het biljet puntgaaf is. De laatste keer met het inwisselen van €50 biljetten bij een bank werden ze minitueus onderzocht op ezelsoren en kleine scheurtjes op de vouwrand en er werden van de vijf twee biljetten afgekeurd.:slapen: Toen ik hetzelfde deed met de ontvangen Rp 100.000 biljetten vonden ze dat niet echt leuk en alsnog kon ik die twee afgekeurde ook wisselen.:lol: Bij een toko mas of een reisbureau heb ik nooit problemen gehad.
Ik heb dat veel meegemaakt met US$ maar Euro’s geen enkel probleem. Niet zo lang geleden maakte de BCA bekend dat ze ook het “mindere” geld zouden accepteren zonder korting. dat is de hele truc ze willen je gewoon minder geven. Zie boven over “oplichten”. Het is gewoon een over ander volksgeloof dat die biljetten nieuw moeten zijn, zo passen er meer onder het matras.
In manokwari kon ik zobnder moeite biljetten van 1000 gulden wisselen, dat si al lang geleden natuurlijk. Ik zou best biljetten van 500 euro willen meenemen, maar die heb ik nog nooit gezien, ze schijnen wel te bestaan in de dope bisnis zeker
Met een creditcard betaal ik meestal hotels en binnenlandse vluchten. Pinnen met een creditcard is veel duurder dan met een gewone pinpas. Vroeger hoefde je alleen op een strookje een handtekening te zetten. Tegenwoordig zit er een pincode op en voordat je op OK drukt kijk dan goed naar het bedrag, al die nullen met rupiah’s brengen je makkelijk in verwarring.:frown:
ls je een ING-totaal pakket hebt kun je gratis pinnen in het buitenland. Dit pakket kost iets minder dan 30 euro per jaar, en er zit ook nog een creditkaart bij. Met alleen het gratis pinnen haal ik de kosten er al uit :vak01:
Zelf neem ik wat cash euro’s mee voor ‘noodgevallen’, maar in principe pin ik gewoon. Op Bali en Java geen enkel probleem, in afgelegen gebieden zijn pinautomaten soms leeg (of buiten bedrijf), dus dan zorg ik voor iets meer contanten dan normaal.
Pin ook zoveel mogelijk bij “bemande” automaten. Dit wil zeggen automaten bij banken omdat er eventueel een probleem kan ontstaan bij het inslikken van een pasje.
Heb dit op Bali meegemaakt en het was een heel gedoe om je pas terug te krijgen.
Verder eigenlijk nooit problemen met pinnen (pin zo’n 60 x op Java met een Rabopas)
Pieter
Hier in Spanje heeft het 500 € biljet een bijnaam:
Bin Laden, daar hij wel schijnt te bestaan maar niemand hem ooit echt heeft gezien…
Overigens kun je het beste 500 € biljetten hier in Spanje scoren: dat is het land in Europa waar ze het meeste in omloop zijn (hier wordt nog steeds veel onder tafel geregeld)
Een maal bij de BCA meegemaakt dat er geen geld uit dat ding kwam [EMAIL=“#@!&%”]#@!&%!!. Ik moest contact met mijn bank (ABN) in NL opnemen. Na ruim 4 weken werd het tekort terug gestort. De ATM machines staan los van de banken waar ze geplaatst zijn, dat wordt ergens centraal op de hoofdkantoren geregeld, dus onbemand
En jij denkt dat die persoon een sleuteltje heeft om je pasje te bevrijden? Echt niet! (Zou ook niet veilig zijn.)
Wanneer je pas ingeslikt wordt, ben je hem gewoon kwijt. Voor de zekerheid even bellen naar je bank om het pasje te blokkeren (ik heb dat nr standaard in mijn foon staan), en binnen 5 werkdagen ofzo heb je een nieuwe. Het is zelfs mogelijk (bij de ING in ieder geval) om in de tussentijd geld te lenen, of op te halen met je paspoort. Ik heb overigens nooit problemen gehad met pinnen in Indonesie, alleen in Duitsland is mijn pas een keer ingeslikt.
Het komt weleens voor dat de pinautomaat niet voldoende geld in de “buik” heeft, dat betekent dat je geen geld hebt maar wel een bonnetje. Geen paniek, het geld wordt niet afgeschreven. Een dag later is het bedrag alweer terug gestort.:chin:
Bedankt allemaal voor de reacties en tips! Naar aanleiding hiervan even de voorwaarden van wat banken bekeken en het totaal pakket van ING komt goed uit de bus. Ik weet dus wat mij te doen staat.
Nogmaals dank!
je kan de kosten bij gebruik VISA voor opame wel drukken-al hangt dat wel af van welke type VISA je hebt. Je kunt gewoon zelf tevoren geld op die rek. storten-zodat je niet kredit trekt-dan kost het je maar 1% Plus iets van 1,50/2.00/keer. geen enkele PINpas is gratis-de kosten worden gewoon verborgen in de opslag die ze op de koers zetten. Cash wisselen-de rate kan in Indo behoorlijk varieren-dus weet waar je het doet. Grote toeristen plaatsen-m.n. toch Bali/Kuta bieden het meest.
voor degene niet niet rechtsreeks aanvliegen-in KUL/malaysia bieden moneychangers vaak hele goede rates voor aankoop rupia-per jutah=millioen. Een omweg daarvoor is niet lonend-maar als je bvb. via KUL ri. Sumatera vliegt.
Zorg dat je juist “voor in het geval dat …” je een extra kaart achter de hand hebt. Credit card kan, al ben ik 4 x in Indonesie doordat mijn credit card geskimd werd (duplicaat van de electronische strip gemaakt) in problemen geraakt. Maar dat is altijd weer keurig rechtgetrokken door de crediet instelling. Visa en Master zijn de twee meest voorkomende kaarten hier.
Neem ook bv. 250 Euro cash mee, die je altijd bij een money-changer kunt inwisselen. Er zitten soms ‘grote’ verschillen tussen de gehanteerde koersen. Ik zag onlangs op de luchthaven in Jakarta binnen tweehonderd meter bij twee verschillende money changers significante verschillen.
Maar in een beetje stad vind je haast op elke hoek van de straat wel een atm.
hallo allemaal,
Los van het feit dat ik hier weer wat leer ( Ik zit bij de verkeerder bank en zal bij thuiskomst naar de ING vertrekken!).
Maar terug komen op het inslikken van bankpassen, het is mij in Juni gebeurd op Bali (Sanur) op een zondagochtend. De bank zat dicht en moest wachten tot de volgende dag. Bij aankomst bij de bank werden de formulieren al gepakt en werd de ATM open gemaakt. Na het laten zien van mijn paspoort kon ik de formulieren tekenen en kreeg ik mijn bankpas terug. Dit duurde al met al nog geen 10 minuten.
Dus ja pinnen is geen probleem, gebruik wel een ATM die aan een bank gelinkt is.
Veel plezier in Indonesie en geniet ervan,
Groet Loes
Ik wist niet dat dat in Indonesie zo makkelijk zou gaan, en eigenlijk ben ik daar helemaal niet blij mee… Nee, doe mij dan maar het Nederlandse principe: kwijt is kwijt.
Waarom? Als iemand de automaat weet te saborteren, kan deze persoon zo heel makkelijk aan pinpassen komen. Cameraatje bij de ATM, en men heeft ook meteen je pincode. Ook bankmedewerkers kunnen immers corrupt zijn of diefjes zijn…
Vandaar: pas kwijt is voor mij METEEN blokkeren, ook als ik hem kwijt ben geraakt in een automaat! Liever geen pinpas dan een gepunderde rekening!!! (Uiteraard zorg ik altijd dat ik op een andere manier aan geld kan komen.)
Hoi hoi,
Ik geef je compleet gelijk!!! Het is ook een enge bedoening, maar ik was er blij mee…
Ik was niet in de mogelijkheid om te wachten op een nieuwe pas, dus blokkeren had voor mij geen nut. Daar bij komt waren de mensen van het hotel waar ik op dat moment verbleef niet heel verbaasd en gaven al aan dat de pas dan waarschijnlijk in de dropbox lag.
Soms moet je wat risico’s nemen, en van een kale kip kun je niet plukken!!
Groet Loes
Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn pas niet terug kwam. Wel dat er geen geld uit de automaat kwam. De eerste keer dacht ik jammer dan maar de volgende dag stond mijn gepind bedrag weer op mijn rekening. Reden: lege pinautomaat. Gebeurt vaak waar veel wordt gepind.:slapen: Je moet altid zorgen dat je een back-up hebt: een tweede pas, een creditcard en/of contant geld.
Hoi Sumbar,
Wat betreft extra maatregelen nemen als het gaat om passen, contact geld etc, dat was ook niet het probleem… Ik ging weg uit Indonesie om naar Maleisie te gaan en was niet in de mogelijkheid om mijn pas te laten blokkeren… Had geen adres voor de nieuwe pas…
Maar goed, alles is goed gekomen, en vanaf nu alleen nog maar pinnen bij de bank en niet meer een dag voor het reizen pinnen…
groetjes loes