Een paar vragen van een onervaren reiziger...

Ik wil een vliegticket boeken voor een binnenlandse vlucht,maar er word om een paspoortnummer gevraagd en ik heb mijn nieuwe paspoort nog niet,nu kreeg ik via ticketindonesia te horen dat dat niet uitmaakt omdat dat op binnenlandse vluchten niet gecheckt word,als de naam maar overeenkomt,klopt deze info?

Hoeveel geld mag je bij je hebben als je Indonesië binnenkomt?
Moet je een Visa On Arrival bij de douane kopen?

Ik heb nog nooit met een overstap gevlogen,moet je op het vliegveld waar je overstapt zelf je bagage van de band halen of word dat geregeld?

Bij voorbaat bedankt voor het beantwoorden :smile:

Meestal controleren ze alleen op naam. Maar als je twijfelt: gewoon zelf ter plekke je tickets boeken. Dan hoef je nu niet in onzekerheid te zitten.

Geld invoeren… Je mag VEEL invoeren. Duizenden euro’s (ik geloof een equivalent van US$ 10.000?). Ikzelf neem nooit zoveel cash mee. Op de meeste eilanden in Indonesie kun je zonder problemen pinnen.

Wat bagage en overstappen betreft: vlieg je vanuit Indonesie naar een andere vluchthaven in Indonesie, dan moet je je bagage meestal ophalen. Je moet dan ook je visum halen. Moet je overstappen op weg naar Indonesie toe, en heb je de tickets samen gekocht, dan hoef je je bagage meestal niet op te halen. Gewoon even navragen op Schiphol bij het inchecken.

Als je een ticket het land uit hebt bij aankomst en niet langer dan 30 dagen blijft, dan krijg je een VOA. Zo niet, dan kun je in den Haag een visum voor 60 dagen regelen.

heel erg bedankt…maar ik schijn in de vakantie periode van Indonesië te gaan…lol,eind Mei en twee weken Juni,in mijn reisgids staat dat alles dan vol zit,dus als ik daar boek,is het dan niet uitverkocht en vol? Als je in Indonesië pint,is het niet duur met bijkomende kosten?

De enige drukke tijd in Indonesie is het eind van de Ramadan… Ik heb in mei/juni nog nooit iets geboekt… Gewoon een lokale SIM-kaart kopen, en de dag voor aankomst even bellen.

Je moet bij je bank informeren hoe duur pinnen in Indonesie is. Ik heb een betaalpakket van de ING, en ik pin gratis. Als je geld wisselt bij een moneychanger moet je vaak commissie betalen. Ook zijn er mensen die je niet de gewenste hoeveelheid biljetten geven. (Vergeet niet: rupiah’s is veel nullen, en biljetten van 10,000 rp hebben bijna dezelfde kleur als die van 100,000 rp.) Cash geld is niet verzekerd als je het kwijt raakt… Ik zou 200-300 euro meenemen, en de rest uit de muur halen.

Gratis pinnen in het buitenland doe je natuurlijk nooit.
Bij de normale betaalpaketten (geld voor alle banken) betaal je ongeveer 2-3 euro transactiekosten + 1 - 2% koersverhoging.
Het pakket wat Jenny heeft is een duurder pakket, ze betaalt een hoger bedrag voor haar betaalrekening. In ruil hiervoor hoeft ze die 2 euro per transactie niet te betalen. Maar de 1% koersverhoging heeft ze nogsteeds.
Ing is met 1% erg laag. Bij andere banken zijn deze bedragen en percentages iets hoger.

Tip: Neem een creditcard van visa. Hiervoor betaal je het eerste jaar 0 euro, en vanaf het 2e jaar 36,50 per jaar. Bij een normale betaalrekening betaal je ongeveer 33 euro per jaar. Dus dat zijn vergelijkbare bedragen.

Vervolgens stort je op je visacard geld. Zoveel geld als je denkt tijdens je vakantie uit te geven met je card.
Zolang je geld op je credicard hebt staan, betaal je 1% koersverhoging. En je aankopen zijn zo ook 180 dagen verzekerd. En dit is dus net zo duur als het beste pakket van ing.
Pas op dat je wel geld op je card hebt staan. Als je niet in de plus staat op je visa card betaal je 4% ipv 1%!
Een directe betaling met een credicard is overigens helemaal gratis.

Dus pinnen en betalen met je credicard kan veel goedkoper zijn dan iedereen denkt!!! (ik kwam er zelf ook nog maar net achter door alle banken en credicards met elkaar te vergelijken)(meer info zie icscards.nl over de 1% regeling)

Bij sommige banken betaal je zelfs 4-5 euro voor pinnen in het buitenland.

Voordeel van het betaalpakket wat ik heb, is niet alleen dat ik gratis pin maar een dat ik een creditkaart krijg. Je kan er voor kiezen dat elders te doen, maar ik regel alles liever op een plek.

Houd er trouwens rekening mee dat als je met een creditkaart gebruikt om geld uit de ATM te halen dat er meestal een toeslag geldt. Deze is soms wel 10 euro. Bovendien zijn er hotels e.d. die een toeslag van 2-4% rekenen voor het gebruik van een cc. Dit mag officieel niet, maar ik heb het in Indonesië vaak gezien.

De pinkosten verschillen inderdaad heel erg per betaalcard en per creditcard.
Bekijk daarom goed naar de betaalkosten van uw kaart.
Hieronder een overzicht van de kosten van verschillende banken.

U wilt 400 euro pinnen:

ING standaard: 2 euro + 1% van 400 = 6 euro
Ing betaalpakket: 1% van 400 = 4 euro
Ing creditcard: 4,50 + 1,35% van 400 = 9,70

Rabobank Wereldpas: 2 euro + 1% = 6 euro
Rabobank creditcard: 4,50 + 1,5% = 10,50 euro

Abn wereldpas: 2,25 + 1,2% = 7,05 euro
Abn creditcard: 4% + 1,95% = 23,80 euro

Visa creditcard via icscards.nl:
Bij geen geld op card: 4% van 400 = 16 euro
Bij wel geld op card: 1% tot een max van 1,50 euro = 1,50 euro

Einduitslag:

1. Visa creditcard met geld op rekening: €1,50
  2. Ing betaalpakket met geld op rekening: €4,00
  3. Rabobank wereldpas met geld op rekening: €6,00
  4. Abn creditcard: €23,80

Nog een paar vermeldingen tot slot:

• tot 150 euro pinnen zijn visa en ing betaalpakket even goedkoop.
  • jaarlijkse bijkomende kosten voor pas zijn bij ing 33 euro voor betaalpakket + 20 euro voor creditcard.
  • jaarlijkse kosten visa eerste jaar gratis, daarna 36,50 per jaar.
  • deze tarieven zijn bekeken op 6 mei 2012 en kunnen in latere jaren veranderen, vergelijk het dan dus zelf ook even goed.

Met ing heeft Jenny dus een hele goede keuze gemaakt.
Als je niet bij ing al zit en nog geen creditcard hebt, kan je een visa card overwegen om echt het allergoedkoopste uit te zijn.

In Indonesie kun je meestal maar 125.000 - 150.000 rp pinnen wat minder is dan 150 euro.

Ik was een beetje verbaasd om in je overzicht te zien dat je bij de ING moet betalen voor je CC omdat dat voor mijn gevoel niet zo was. Maar even kijken op de site vertelt me het volgende:

“Voor een creditcard binnen het BetaalPakket en een Platinumcard binnen het RoyaalPakket gelden geen extra kosten, doordat zij onderdeel zijn van het pakket.”

Met andere woorden: bij de ING betaal je 33 euro per jaar voor gratis pinnen in het buitenland, én een creditkaart.

Bedankt mensen voor alle goede info :smile::thumbsup:

Hi David;

Neem niet te veel geld mee. Want geld die je meeneemt is niet verzekerd. De goedkoopste manier om aan geld te komen is pinnen. Met ing is wel de goedkoopste bank met pinnen. ABN AMro betaalt je meer bank kosten. Vraag me niet waarom.
Betalen van koopgoederen is het goedkoopste met een kreditkaart. en veilig.

Pinnen kan je altijd (tegenwoordig) tot max 6 milj per keer. Met ing kan je bij CITY bank of Permatabank tot 9 mijl. (Zoek een automaat met 100.000 briefjes, staat op de automaat).

De periode dat druk is, is de vakantie tijd en met ramadan t/m zuikerfeest het druks. waarom omdat men terug gaat naar hun kampung. Let wel nu is de maand juli de ramadan week en rond 20 augustus “Lebaran” Dus als je moet reizen dan moet je vooraf boeken. Er is zelfs geen huur auto beschikbaar!.
Hotels zijn ook vaak vol ivm veel rijke huisvrouwen die personeel hebben, in de ramadan periode in hotels verblijven, want zij zijn niet gewend om huishoudelijk werk te doen…

Het leuks om te verblijven is in kleine hotels. Is iets persoonlijks en familair.
prijs moet je denken aan +/- 40-55 Euro’s
Trouwens via Moesson (maandblad) kan je het nieuwe logeeradressen dan boekje bestellen. Hierin heb je alle loggeradressen over heel indonesie bij elkaar. Is pas weer uitgekomen. (deze maand)

Gr
Ingrid:

9 miljoen in één transactie? Dat zijn 90 briefjes?

(Vorig jaar kon de automaat maximaal 20-30 briefjes per keer uitspugen. Dat was 1,5 - 2 miljoen rupiah. Je kon overigens wel 3 keer achter elkaar pinnen, maar dan betaal je afhankelijk van je bank 3 keer transactiekosten.)

De automaten in Indonesie ‘spugen’ inderdaad maar 1.5 tot 2 miljoen rupiah (ongeveer 125 tot 170 euro) per keer uit. Als je een automaat met biljetten van 100.000 rupiah kiest is het 2 miljoen, voor automaat met 50.000 rupiah biljetten 1.5 miljoen (over het algemeen).

Je kan dit wel meerdere keren herhalen (afhankelijk van het limiet van je bank, voor mijn ING rekening is het geloof ik 500-600 euro per dag), maar als je transactiekosten betaalt, dan betaal je die dus ook meerdere keren. Ik heb net zoals Jenny een betaalpakket van ING, een van de goedkoopste opties voor pinnen in het buitenland en je hebt er inderdaad een creditcard (mastercard) bij.

Over vluchten boeken in mei/juni: dit is inderdaad (school)vakantieperiode. Vluchten zullen voller zijn dan normaal, maar niet zo vol als tijdens idul fitri (eind vd ramadan). Misschien kan je nog even wachten met boeken tot je je nieuwe paspoort hebt? Of duurt dat meer dan een paar dagen?

Volgens mij hebben ze bij mij trouwens nooit het paspoortnummer gecheckt voor een binnenlandse vlucht (AirAsia) en ik weet dat mijn vader zijn oude paspoortnummer had opgegeven en met zijn nieuwe paspoort vloog en hier geen problemen mee gehad heeft (ook AirAsia).

Als je je binnenlandse vlucht boekt met oud paspoortnummer kan je misschien een kopie van je oude paspoort meenemen. Dan heb je een goed verhaal als ze vragen waarom je paspoortnummer niet klopt :slight_smile:

Groeten,
Britt

Bedankt voor alle info :smile:

Hartelijk bedankt voor alle info :slight_smile:
Ik heb nog een paar vraagjes; wat kun je vanuit Nederland het beste meenemen
euro’s,dollars of rupiah.
Als je hotel geen mogelijkheid tot wassen heeft,waar kun je het beste je kleding laten wassen?
Mag je organisch materiaal meenemen,zoals plantenzaden of etenswaren?
Ik lees hier ook over koffers wel of niet afsluiten,hoe veilig zijn koffers naar Indonesië toe?
Alvast heel erg bedankt weer,leuk om zo veel goede tips te krijgen :):):slight_smile:

Trouwens nog een vraagje…ik was echt van plan wat Indonesisch te leren,maar
het is er gewoon door dingen niet van gekomen,in Bandung heb ik gezelschap van Indonesische vrienden,maar op sommige momenten ben ik ook alleen,zoals bv in Medan,hoe hulpeloos ben ik dan lol?

In toeristische gebieden wordt meestal wel Engels gesproken (geloof ik). Je kan altijd een zakwoordenboek of point-it boekje meenemen voor als je er onverhoopt niet uitkomt.

Ik zou wel (in het vliegtuig heb je tijd) de telwoorden leren.

Bedankt Jenny…ik zag trouwens bij het topic koffer wel of niet op slot,dat jij zei dat je hem nooit op slot doet…dat vind ik stoer,ben je nooit bang dat er wat gebeurd? Ik krijg wel de indruk dat je een hele ervaren reizigster ben,dus je zal het wel weten. Is trouwens wat betreft koffers een zachte koffer net zo’n goede keuze of moet je echt een harde koffer hebben? Het is mijn eerste keer die richting op,dus ik ben (misschien overdreven) nogal bang dat er iets in mijn koffer word gestopt. Alvast bedankt :slight_smile:

Mooie foto’s op je site :slight_smile:

Bedankt voor je complimenten over mijn foto’s.

Ik reis zelf nooit met een koffer. Ik vind een rugzak veel handiger. Ik heb m’n handen liever vrij. Ik weet niet of je een aantal van m’n reisverhalen gelezen hebt, maar ik reis dus nog al basic. In locale bus kom je een rugzak makkelijker kwijt dan een harde koffer.