Volgende maand vertrekken mijn vriend en ik voor 2,5 week naar Florida.
Omdat ik overal las dat een creditcard het makkelijkst is, heb ik in mei een CC aangevraagd bij mijn bank.
Afgewezen, want ik werk via een uitzendbureau. Nee, ik hoefde ook mijn jaarcontract niet op te sturen, het kon niet.
Onze gezamenlijke rekening loopt via een andere bank, dus ik ben daar naar kantoor geweest, heb de situatie uitgelegd en dat moest geen probleem zijn.
Helaas, na veel heen en weer mailen is het toch weer afgewezen omdat ik via een uitzendbureau werk.
Het probleem is nu dat ik doordat het elke keer tot 3 weken kan duren voor ik bericht terug had van de CC maatschappij, ik ook niet meer op tijd ben om over te stappen naar de ING (die maken geen onderscheid tussen de bron van inkomsten, na 3 maanden voldoende inkomsten op een ING-rekening kan je een CC aanvragen)
En mijn vriend heeft straks een blokkade van $3000 op zijn CC voor de huurauto, dus ik kan ook niet uitgebreid shoppen etc via hem, want de helft van zijn limiet is dus al geblokkeerd.
Er zit voor mij weinig anders op dan mijn pinpas meenemen. Maar kan je wel overal pinnen, zoals we dat hier gewend zijn, of is het verstandig om altijd voldoende cash bij te hebben? (ik heb nu nooit contant geld op zak)
Klopt het dat als er gevraagd wordt “credit or debit” dat debit dan pinnen is? Of bedoelen ze dan zo’n prepaid Visa?
Sorry, veel vragen, maar ik ben een beetje in paniek.
Toen ik in het oosten van de VS ben geweest (6 jaar geleden) had in geen credit card en kon ik vrijwel overal pinnen. Met name voor aankopen, shoppen en eten bijvoorbeeld. Overnachtingsplekken willen nog weleens een CC zien, maar ik denk dat je met je pinpas (idd debit card) kom je heel ver. Ook moet pinnen bij de ATM gewoon mogelijk zijn (wel je pas op wereld zetten).
Succes!
Er zijn wellicht nog 2 opties voor je. De ene weet ik niet of jij die wel aan kan, maar dat zou je nog kunnen proberen.
Er zijn tegenwoordig pre paid credit cards. Ik kwam het ooit tegen maar heb mij er niet in verdiept dus weet er het fijne niet van. Maar die zijn volgens mij los van een bank.
Het saldo van de credit card van je vriend kun je eenvoudig verhogen door voor je op vakantie gaat er al een paar duizend euro op te zetten (lees:aflossen). Normaal doe je dat na dat je hem gebruikt heb. Dan maak je een bedrag over naar de rekening van je credit card. Dit kun je ook vóór je het uitgeeft doen. Dus stel je hebt nu €3000 euro credit op je cc. Maak je bijv. nog eens €3000 euro over op die rekening, dan is je credit saldo €6000. Ik heb dan toevallig wel een ING card en daar kan dit mee. Dus neem aan bij andere bank ook.
Dat neemt niet weg dat een tweede card altijd handig is. In geval van verlies, diefstal of blokkade bij juwelier. Zorg dat je altijd het telefoon nummer van je cc maatschappij bij je hebt. Mocht hij geblokkeerd raken kun je meteen bellen en kunnen ze hem deblokkeren.
Bij ons zijn twee cards achter elkaar geblokkeerd toen we bij een juwelier iets wilde kopen. Mijn card deed het niet en dus probeerde we de andere die deed het ook niet meer. De juwelier wist te vertellen dat cc maatschappijen dat wel eens doen omdat dieven ook als eerste naar een juwelier rennen als ze een cc hebben gestolen.
Maar na een telefoontje waren ze beide weer te gebruiken. Maar het was wel even schrikken. Nu je dit weet hoef jij in ieder geval niet meer te schrikken en weet je wat je moet doen.
Bij sommige cc maatschapijen is het gebruikelijk om zodra je in usa aankomt om dan een keer met die card te pinnen. Hiermee bevestig je in principe dat jij de kaart gebruikt en hij dus niet gejat is. Hij zou kunnen blokkeren als je er meteen iets mee afrekent op de credit card manier. In veel zaken in usa moet je toch al je pincode gebruiken met je cc.
Pinnen kan op dezelfde manier als hier. Nee je hoeft geen grote bedragen aan cash mee te nemen. Wij nemen altijd het geld mee dat we van de vorige reis over hadden. Dat kunnen een paar tientjes zijn of zelfs alleen een paar eentjes. Pin met je cc op het vliegveld waar je land bijv…
Je kan evt hier max $50 bij de bank halen om mee te nemen. Maar meer is echt niet nodig. Het wel fijn als je iemand een fooi kan geven. Zorg dus voor veel $1 briefjes.
Pinnen kan bij sommige winkels, waarbij er een kast(Lijkt op ov chipkaart oplader kast) ergens in een hoek staat. Hier betaal je vaak $2-5 extra. Dit moet je dus niet te vaak doen.
Pinnen kan ook in de drive through banken, hier betaal je meestal geen provisie. Maar bij sommige banken wel.
Het voordeligste is extra pinnen in de supermarkt zoals je dat hier bij de Jumbo ook kan. Helaas kan dat ook niet meer bij de Wallmart, maar bij andere weer wel zoals de Price Chopper. Vraag bij de kassa of je een “Cashback” kan krijgen. Op de pin-terminal komt er cashback te staan hier druk je dan op en kun je kiezen welk bedrag er extra bij komt. Dit krijg je dan uitbetaald van de kassiëre.
Toen ik 27 jaar geleden voor het eerst naar de US ging kon ik daar als pinnen bij ATM met het cirrus logo.
Tegenwoordig kan je zelfs op veel plaatsen met je NL pin pas betalen (mij lukt dat bij bv vele Walmarts, maar niet allemaal) , op veel plaatsen echter ook niet
Bij veel ATMs kan je met NL credit card en pin pas pinnen. Zorg daarvoor wel dat je een credit card met pincode hebt. In vele grotere supermarkten vind je een ATM waar NL passen meestal werken. Ook zijn er in de US zeer veel banken, veelal met drive through, waar je gewoon kunt pinnen.
Ook is er de Cash Back optie bij veel supermarkten (extra geld opnemen als je met pas betaalt)
Ik kom zelf al heel lang in de US, maar afgezien van zaken als Autos en Motels betaal ik zo weinig mogelijk met credit card en pin pas.
Het liefst betaal ik , net als in NL, alles cash.
Cash betalen maakt het geven van een fooi ook een stuk makkelijker.
Kortom. Om dagelijkse zaken te kopen en cash te pinnen is een internationale pinpas meer dan voldoende. Bij zaken als huurautos , tickets, hotels, is een credit card soms de enige optie. En een credit card is dan ook onontbeerlijk voor een vakantie in de US. Besef ook dat je soms ook onverwachts deze zaken moet kopen door dat de omstandigheden veranderen (je moet bv onverwachts terug nar huis)
Overigens is het openen van een rekening in de US zeer makkelijk. Als je een post adres (familie / vrienden) hebt en wat Picture ID dan is het al voldoende. Voordeel is dat als je vaker naar de US wilt je dus als de koers goed staat dollars kunt overmaken naar je US rekening.