Eerste keer naar de USA?

Als je de eerste keer naar de USA gaat kun je werkelijk je ogen uit kijken.
Het is er toch heel anders dan hier in Europa!

Van Staat tot Staat zijn er verschillen.
oa wetgeving etc etc etc … volksmentaliteit etc … dat is ook het gave ervan.
Die Staten zijn eigenlijk meer te vergelijken met landen dan ‘provincies’

TIP
# Creditcard hebben is m.i. een MUST

  • nodig voor autohuur anders borg betalen
  • nodig voor motels/hotels … ook via borg
  • Je kunt er ook hele kleine bedragen mee betalen … daar zal niemand vreemd van op kijken. Stel je betaald een Dollar voor een koffie … die kun je gerust afrekenen met je Creditcard.
  • Bij de ANWB VISA CARD is het mogelijk om van te voren al een postief saldo op je kaart te zetten. Hiermee verhoog je dus je LIMIET.
    Dat kan natuurlijk zeer handig zijn als je langer op vakantie bent.

**# Tanken **
In veel staten betaal je aan de pomp!
Hoewel er wel een shop bij zo’n tankstation is … je kunt na het tanken dus nog gerust ff de shop in. Wel je auto ff aan de kant zetten.

In een aantal staten mag je zelf niet aftanken … oa Oregon als ik me niet vergis (ik weet het niet meer uit mijn hoofd, heb nogal een aantal staten gezien).
Maar er zijn er nog meer. Daar komt dus iemand op je af die de wagen voor je aftankt.

Een GALLON is ongeveer 3.78 liter.

# TAX
Daar sta je dan aan de kassa met je afgepaste geld … :wink:
De TAX komt er los bovenop en is dus niet inclusief als onze BTW reeds in de prijs is verrekend.
Sommige staten hebben GEEN TAX op producten die je in de winkel koopt.
De meeste Staten echter wel.

# Politie
De Politie in de USA is anders dan die van hier in NL.
MAW ze dwingen RESPECT AF …
Hoewel ze in de praktijk toch zeer aardig blijken te zijn … zijn ze niet zoals een Hollandse agent met wie je in discussie kunt gaan …
Wees en blijf dus BELEEFD.
Hou je aan de maximale snelheden … ook 's nachts!
Daarbij is het mogelijk dat er ook herten en andere grote wilde dieren oversteken!!!

Hier in NL hebben we een vrij los drugsbeleid … da’s toch in de USA anders.
Ik zou zeggen waag je er niet aan.
Straffen kunnen ERG hoog zijn.
(is ook van Staat tot Staat nogal anders … Oregon is daarin vrij Europees van aard)

# Douane
Tijd die je nodig hebt voor een overstap in de USA moet je vrij ruim nemen.
De eerste plaats in de USA waar je aankomt kom je dus het land in en moet je met koffer en al langs de Douane.

*** 10 minuten regeling … was nog niet klaar met info aanvullen ***

# Douane
Tijd die je nodig hebt voor een overstap in de USA moet je vrij ruim nemen.
De eerste plaats in de USA waar je aankomt kom je dus het land in en moet je met koffer en al langs de Douane.
Je koffer vliegt dus in dat geval NIET vanzelf door naar jouw eindbestemming!

Je krijgt veel vragen … wat kom je doen etc etc etc waar verblijf je … en mij is opgevallen dat ze die vragen ook nog eens herhalen ook.
Tevens moet je vingerafdrukken laten maken! Ook een foto van je gezicht wordt er gemaakt.

Daarnaast heb je ook de Voedingswarenautoriteit (ben ff de naam vergeten) hier kan het zijn dat je je koffer moet uitpakken. VLEES / Vleeswaren (ook die unox wordt in plastic dus) zijn verboden om in te voeren (heb hem moeten inleveren, niet lachen zelfs om het blik erwtensoep … nou ja.)
Daarnaast zijn ook nog anderen etenswaren verboden … deze kun je allemaal vinden op de site van de USA Ambassade.

http://thehague.usembassy.gov/
Ff zoeken op de site en je vind eigenlijk alles wat je wilt weten.

Douane vragen
http://thehague.usembassy.gov/faqs/douanevragen.html

Visa Waiver Program

(vooraanmelding reis naar Amerika)

http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_waiver_program2.html

Sinds kort kost dit ook geld.
Te betalen met je creditcard.

meer info (in’t Engels) ESTA
http://amsterdam.usconsulate.gov/uploads/images/ScHdEgf1pkMxRDCrdSkgzQ/ESTA_Tearsheet_Update.pdf

De aanvraag kun je doen op
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

# geld opnemen bij geldautomaat (bank)

Vaak een DRIVE IN
Da’s wel ff wennen de eerste keer :wink:

Kies voor DEBIT opname! (met je betaalpas)
Bij veel banken betaal je zo tussen de $2 en de $5 per opname.
Ook is er een maximum wat je per dag kunt opnemen (is mede afhankelijk van je eigen bank in NL)

Wat je extra moet betalen voor een opname wordt VERMELD.
Op dat moment kun je zelfs beslissen de geldopname te stoppen!

IN een enkel geval heeft een plaatselijke bank kennelijk geen contract met ??? en kun je dus met je buitenlandse kaart geen geld opnemen.
Dit is mij slechts één keer overkomen (uitleg hierover binnen aan de balie gehad).
Cash wisselen … van Europees geld (in EU hadden we net de euro) vonden ze ook maar wat eng.
Dat zal anno 2011 wel geen groot probleem meer zijn. Liever 20 en 50 euro dan andere briefjes.

## Supermarkt met bankpas
Bij veel supermarkten is het mogelijk om met je NL betaalpas van de bank te betalen. In de supermarkt geen extra kosten en je NL bank rekent hiervoor ook niet echt veel.
Kies dan voor DEBIT betaling.

### Cash geld
Het bij je hebben van een beetje cash geld is wel handig … ook op de luchthaven.

Indien je nog geen creditcard hebt … (en/of je bank mogelijk moeilijk doet … )

TIP
http://www.pre-paid-creditcard.nl/

Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan een VISA card (boven de Mastercard) die wordt m.i. net wat gemakkelijker in de USA geaccepteerd.

# Fooien

Fooien zijn in veel gevallen een onderdeel van het inkomen!
Bij restaurants is het gewoon om minimaal 10% van de rekening aan fooi te geven.

Ze hebben dan ook een laag basissalaris en zijn van die fooien ‘afhankelijk’

Dit kan in losse dollars.
Of via je Creditcard betaling === op het strookje zul je zien dat er een aparte ruimte is voor het invullen van je fooi.

Nog een aanvulling hierop: vaak kun je ook bij supermarkten gratis extra geld opnemen als je betaalt. Dit kun je gewoon vragen bij de kassa. Zo spaar je eventuele opnamekosten bij banken / ATM’s uit!

Supermarkten geven doorgaans geen extra geld bij credit card betalingen, omdat de kosten procentueel over het totaalbedrag gaan. Bij pinpassen doen ze hier niet moeilijk over (flat fee), maar de Meastro-pas wordt niet geaccepteerd in supermarkten, enkel bij the ATM.

Trouwens, @dekat: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=90401

Ah dit wist ik niet, weer wat geleerd, bedankt!

Dank voor de verwijzing, deze had ik inderdaad nog niet gevonden.

  • Supermarkt … ik heb in Colorado en Oragon wel kunnen betalen met mijn rabobank (Maestro logo) kaart. Met mijn gewone dagelijkse bankpas dus, heb geen creditcard aan die raborekening hangen.
    Zou het per Staat of supermarktketen kunnen verschillen?

TIP als je een nieuwe bankpas hebt moet je die één keer in NL gebruiken voordat je hem ook in het buitenland kunt gebruiken, tenminste dat geldt voor de Rabobank. Mijn tante heeft een tweede pas (op mijn rekening) en die deed het dus om die reden niet! Lekker handig van de rabo om dat ff van te voren te vermelden. Achteraf gebleken blijkt het wel op de internetsite van de Rabobank te staan :chin:

Bij opnemen van geld bij de geldautomaat moet je normale bankpas moet je dacht ik kiezen voor SAVINGS (account) … dat was ik ff vergeten te vertellen.

Volgens mij juist checkings?

Ik begon daarover ook te twijfelen …
Ik wist 't niet meer zeker … gelukkig kun je ook meerdere pogingen doen :slight_smile:

Chequing account = giro.
Savings account = spaarrekening.

Geld opnemen doe je normaal dus vanaf de eerste.
Dat bankpasverhaal zal wel Rabobank zijn. Bij de ING is dat, voor zover ik weet, niet het geval. Zelfs geblokkeerde kaarten kan ik in het buitenland resetten bij een willekeurig bankautomaat.

@deKat: mazzel gehad in de supermarkt. Hier ken ik slechts 1 restaurant waar mijn Maestro-kaart werkt. In Noord-Amerika wordt InterAc gebruikt en dat is een totaal ander systeem dan Maestro. Wel apart dat het betaalautomaat in mijn genoemde restaurant identiek is aan die van de andere winkels/restaurants.

Hier weigeren supermarkten in ieder geval extra geld te laten pinnen met creditcard om de eerder genoemde reden. Wellicht dat er in DutchGirls situatie een aantal mensen niet opletten of kleinere ketens die dit niet weten? Ik kan alleen maar gissen.

Nee ik bedoel ook zeker niet geld opnemen bij supermarkten met een creditcard, maar met een gewone pinpas/betaalkaart. Met creditcard heb ik het nooit geprobeerd, dus daarvan weet ik niet of het kan of niet.

In, volgens mij de meeste, amerikaanse supermarkten kun je om extra cashback vragen. Wij hebben dit al regelmatig gedaan bij onder andere Walmart. We betaalden dan gewoon met de creditcard. Soms vragen ze er zelf om of je extra geld wilt opnemen.

heb zelf ook de ANWB card in Las Vegas gebruikt , nergens problemen mee gehad !

http://www.creditcardoverzicht.com/anwb-visa-card/

Geld opnemen met je creditcard.
Bij sommige ATM´s (geldautomaten) betaal je een paar dollar extra voor de service, bij andere zijn er geen kosten.

Mastercard

Met deze internetservice kun je zien welke ATM´s er in de buurt zitten.
En een ATM uitzoeken met de laagste of geen kosten :chin:

VISA
http://visa.via.infonow.net/locator/global/

Waarschijnlijk verwijzen beide tools je naar dezelfde banken-ATM´s

Maar ´ts gewoon handig als je even van te voren op internet kan kijken waar de dichsbijzijnde of de voordeligste zit.

Voor zover ik weet, betaal je met een creditcard altijd toeslag bij de ATM. De kosten waar jij het over hebt, zijn met een debitcard (pinpas). Bij de bank uit de muur trekken is dan doorgaans gratis (nou ja, tegen de inkoop/verkoop-wisselkoersen, maar geen transactiekosten). Bij kleine ATM’s in winkels (meer ter grootte van een wegenwachtpraatpaal) betaal je wel transactiekosten (het ergste dat ik heb gezien is 7 dollar). Hiervoor wordt je (doorgaans) wel gewaarschuwd, hetzij door een sticker op het automaat, hetzij door een bericht in het menu op het scherm.

Check de links maar eens …
Ik weet het ook nog niet voor de volle 100% maar deze info heb ik op het internet gevonden.

No Access Fee (within country) … dus voor buitenlandse creditcards zou dus wel een FEE gevraagd kunnen worden.
Er schijnt ook een Surcharge Free Alliance te zijn … ik zal eens gaan kijken wat dit inhoud (dat zal dan ook wel voor cards uit het eigen land zijn … )

Nee, dit blijkt alleen van toepassing te zijn op card die bij deze ´service´ zijn aangesloten.

Ik ga het verder uitvissen

http://www.freedomatm.com/