Half jaar rondreizen en werken in Amerika na middelbare school

Hallo,

Ik wil graag nadat ik mijn HAVO gehaald heb, (ik hoop dit jaar) een half jaar naar Amerika gaan om daar te werken. Voornamelijk omdat ik een opleiding zoek in de filmindustrie, regie, en die opleidingen in Nederland vrij beperkt zijn. Een goede opleiding is de NFTA, maar daar is de gemiddelde leeftijd 23, en zegt men dat je levenservaring moet hebben om een verhaal te vertellen. Ik heb met mijn 17 jaar dus niet zoveel meegemaakt, behalve mijn eigen woonplaats, vakanties en wat Nederlandse steden. Ik wil dus mijn wereld vergroten en ervaring opdoen in een andere cultuur. Het land dat duidelijk voor mij de voorkeur heeft is Amerika.
Ik wil graag weten wat mijn mogelijkheden zijn, om dit te kunnen realiseren.

Het allerliefst zou ik natuurlijk willen rondreizen door Amerika, maar ik heb al gelezen dat dit nogal lastig is omdat de regering natuurlijk wilt dat Amerikanen zelf aan het werk gaan. Het zal dus een vaste baan moeten worden, zonder dat ik lekker kan rondtrekken. Dit klinkt voor mij ook zeker niet verkeerd want het is toch een andere cultuur waar ik in terecht kom.

Nogmaals: wie weet wat mijn mogelijkheden zijn, met mijn 17 jaar?

Alvast bedankt.

Ik ben bang dat je mogelijkheden erg beperkt zijn. een visum om een half jaar rond te trekken zal nog wel lukken, maar een visum om mee te kunnen werken is vrijwel onmogelijk te regelen. Je zou kunnen proberen je bij die opleiding in te schrijven en op basis daarvan een studentenvisum te krijgen.

Hmm, ik las juist dat rondtrekken juist een onhaalbare optie is, daarom was 1 vaste plek het beste alternatief. Maar als ik bijvoorbeeld wilt rondtrekken, zoals jij zegt, wat zijn dan mijn opties? Hoe moet ik dit aanpakken om bijvoorbeeld een visum te krijgen e.d.

Bedankt :wink:

Hoi,

Wat een leuk plan! Kennismaken met andere culturen en je horizon verbreden is altijd een goed idee en ook nog eens hartstikke leuk!

Als je langer dan 90 dagen naar de VS wilt als tourist moet je een B2 visum aanvragen. Kijk even goed op de site van het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam, of bel met het consulaat (020-575 5399). Je zei zelf al, je bent pas 17, ik kan me goed voorstellen dat je, als minderjarige, moeilijker aan een visum komt dus daarover zou ik even contact opnemen met het consulaat.

Veel succes ermee! Laat je even weten of alles gelukt is en wat je plannen precies zijn als het zo ver is? Ben erg benieuwd! Je kan tegen die tijd ook een blog maken hier op Wereldwijzer zodat je iedereen op de hoogte kan houden, zou leuk zijn!

Dankjewel! :slight_smile:
Ik heb ook de “visa waiver program” nog overwogen. (90 dagen als toerist)
Enkel zit ik dan wel met het probleem dat ik niet mag werken, en dus al het geld, voor mijn reis moet regelen. Lastig allemaal, maar ik zal eens kijken om die website. Nog tips misschien?

Je kan niet ‘even’ een werkvergunning aanvragen. Dat kost geld, je hebt een aanbod voor een baan nodig van een werkgever, een hoop papierwerk invullen en je vingers gekruisd houden.

Als toerist rondtrekken kan uiteraard wel. Via het visa waiver program is het makkelijkste, na 3 maanden even de grens over en terug of een verlenging aanvragen (maar daar heb je doorgaans een postadres in de VS voor nodig). Het B2-visum regelt dat in één keer.

Als je toch graag wilt rondtrekken en werken, kijk dan eens naar landen die een Working Holiday Program aanbieden: een open werkvergunning (vaak voor 12 maanden) speciaal voor jongeren tussen 18 en 30 die buitenlandervaring op willen doen. O.a. Canada en Australië bieden dit aan.

Wat betreft de NFTA: de eis voor ‘levenservaring’ is waarschijnlijk wat overtrokken. Je moet vooral kunnen laten zien dat je een waardige kunstenstudent kunt worden en dat je ‘feeling’ hebt met film- en televisiemaken. Ik kan het weten, want ik heb bij de buren op school gezeten (Theaterschool, ook Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten). :wink:

1 like

Ik heb het in de openingspost misschien een beetje verkeerd geformuleerd. Ik ga toelating doen voor de opleiding regie fictie op de NFTA. Omdat er nogal een grote kans is dat ik niet word toegelaten (slechts 3% wordt toegelaten), moet ik natuurlijk andere opties open hebben staan. Of een andere school, of een jaar er tussen uit. Mijn keuze valt dan op dat laatste. Een half jaar werken + filmen, en het andere half jaar in een ander land doorbrengen. Bij voorkeur dus Amerika.

Ik kan natuurlijk in dat eerste half jaar geld verdienen voor het 2e halfjaar. Alleen red ik het daarmee niet denk ik, dus vandaar de optie om ook in Amerika zelf dan te werken.

Natuurlijk kan ik ook overwegen om dus 3 maanden (visa waiver program) als toerist door Amerika te trekken. Dan haal ik het denk ik wel met de financiën, en zo niet, jammer dan, dan moet ik maar eerder naar huis.

Om terug te komen op dat Working Holiday Program: ik heb ook naar alternatieve landen gezocht, en inderdaad Australië is erg populair. Maar eigenlijk wil ik gewoon naar Amerika. Australië spreekt mij niet zo aan, maar Canada wel meer. Ik zal eens kijken naar dat Working Holiday Program.

Ik kan natuurlijk ook overwegen om dus 3 maanden (visa waiver program) als toerist door Amerika te trekken. Dan haal ik het denk ik wel met de financiën, en zo niet, jammer dan, dan moet ik maar eerder naar huis. Dat klinkt in elk geval wel als een realistische optie!

Wel tof dat jij bij de buren op school gezeten hebt. Ik hoorde dat de onderlinge band tussen de 2 scholen niet zo goed was? (hoorde ik op de opendag van een student)

Geen idee waarom de band per definitie slecht is, er is gewoon bijna geen band. We staan eigenlijk volledig los van elkaar. Toevallig had ik een docent kunstgeschiedenis die ook op de NFTA les geeft. Een paar keer zijn we daar binnen geweest om van een filmzaal gebruik te kunnen maken. Daar hielt het wel bij op.

Voor wat betreft het reizen: je hebt inderdaad opties zat. Canada heeft inderdaad die werkvergunning die je graag wilt hebben, maar Amerika heeft weer hele prachtige natuurparken die je ook gezien MOET hebben in je leven. Daarnaast moet je natuurlijk ook NYC en SF gezien hebben. Je zou ook wellicht beiden kunnen combineren. Er in de VS kun je in het hostel altijd vragen om wat bij te klussen in ruil voor je kamer en wellicht wat maaltijden en zakgeld (niet heel ongebruikelijk en hoef je niet direct een werkvergunning voor te hebben, omdat het een soort vrijwilligerswerk is). Couch surfen drukt ook de kosten en is een ideale manier om met de locals in contact te komen!

Dat working holiday program is voor “jongeren” van minimaal 18 jaar. Dan zit ik met het probleem dat ik dan nog geen 18 ben. Ik word namelijk pas in Januari 18. Dus ik ben bang dat die optie afvalt.
Ik heb gekeken naar dat working holiday program in Canada, maar ik ben toch van mening dat ik toch liever naar Amerika ga. Amerika spreekt mij van jongs af aan al aan, en het wordt toch eens tijd dat ik daarheen ga!
Mocht ik niet toegelaten worden, kies ik er dus voor om 90 dagen door Amerika te trekken. Het geld ga ik van te voren verdienen, door te gaan werken. Ik heb weinig kennis van de reiskosten, hotelkosten en de kosten om me daar te vermaken, dus een schatting maken gaat erg moeilijk worden.
Oja en inderdaad, die klusjes e.d. ga ik zeker gebruik van maken :slight_smile:
Tijd voor het uitkiezen van de bestemmingen!

Als Amerika je al van jongs af aan trekt moet je daar zeker naar toe gaan! En zoals al gezegd werd je hebt genoeg opties! Om een beetje een goede schatting te maken moet je maar eens rondkijken bij de andere topics, daar staat al veel tussen over reiskosten etc. En natuurlijk goed aanbiedingen in de gaten houden want dat kan veel schelen op je tickets! Wanneer je precies weet waar je naar toe gaat moet je het maar even laten weten, ben erg benieuwd!

Zal ik zeker doen! Nog een vraagje: is het niet erg lastig en prijzig voor mij om rond te trekken zonder auto? Ik moet dus alles met de bus/trein doen, en ik denk niet dat dat zo goedkoop zal zijn, en dat ik vele leuke plekken zal missen.

Liften kan altijd een optie zijn? Kost niets.
Wellicht niet overal toegestaan, maar de politie grijpt doorgaans niet in. Mocht dat wel zo zijn, dan kun je zeggen dat je Europees bent en niet bekend bent met deze wetten. Ik heb tot nu toe nog nooit horrorverhalen van lifters gelezen.

Dat is zeker een goede optie, ga ik gebruik van maken. Wat betreft de kosten. Ik weet dat dat natuurlijk erg afhankelijk is van wat ik nou wil doen daar, maar ik hoop toch dat iemand hier mij een beetje duidelijkheid over kan geven. Ik wil nationale parken bezoeken, in de steden een beetje de algemeen bekende dingen bekijken, zoals in Los Angeles: Hollywood Santa Monica, Beverly Hills etc.
Dus wat dat betreft vrij basic. Ik ben dus benieuwd maar ongeveer de kosten voor 3 maanden verblijf in Amerika, om de basic dingen te bezoeken, de rest zoek ik zelf wel uit, want ik daarvoor moet ik nog kijken waar mijn interesses liggen.
Verder ben ik nog geen 18 als ik daar dan eenmaal ben. Gaat dit niet moeilijk worden als ik bijvoorbeeld in een hotel/hostel een kamer wil? Of wellicht dat ik tegen andere problemen oploop omdat ik dan nog 17 ben? (mijn 18e verjaardag zal wel in Amerika plaatsvinden)

Alvast bedankt.

Ik heb al een tijd niets meer van me laten horen, maar hier ben ik weer hoor. :dag:
Ik ben helaas niet toegelaten tot de opleiding dat ik wilde. (NFTA)
Het komende jaar wil ik dus besteden aan werken + reizen, en het daaropvolgende jaar een orientatiejaar volgen vóór de NFTA. Hiervoor heb ik geen film of iets dergelijks nodig, dus ik zit er dan met zekerheid op.
Dit jaar begint dan eind Augustus, dus tot die tijd kan ik wegblijven.

Zoals al eerder vermeld kan ik maximaal 3 maanden reizen. Hoe lang ik ook daadwerkelijk weg blijf hangt natuurlijk af van het geld. Ik zal dan waarschijnlijk begin Maart vertrekken, dus in de lente maanden zal ik in de VS zijn. Ik heb gelezen dat het weer in die tijd dan goed te doen is, en de prijzen niet op z’n hoogst zijn.

Ik zal binnenkort nog eens van mij laten horen als ik meer informatie heb!

Ik zal naar alle waarschijnlijkheid in het zuiden rondtrekken. Dus simpel gezegd, alles tussen Los Angeles en Miami. Welke zuidelijke steden precies moet ik nog even uitzoeken, maar ik heb er al een aantal op het lijstje staan, bijvoorbeeld Nashville, Austin en New Orleans. Ik vind het wel moeilijk een goede keuze te maken welke steden wel, en welke niet. Vooral in het zuiden van de VS vind ik het belangrijk dat ik niet enkel steden ga bekijken, maar ook juist de echte zuiderlijke sfeer van de “Geconfedereerde Staten van Amerika” proef.
Dit is wel lastig omdat ik geen auto bezit dus ben ik bang dat ik hier veel van mis, want ik ben geheel afhankelijk van de greyhound bussen. (en wellicht lifters)

Ik lees veel reisverslagen, en zo probeer ik dan een goede selectie te maken. Veel nationale parken staan al op mijn lijstje, zoals Zion, Grand Canyon, Yosemite Park, Bryce en Death Valley. Ik moet nog kijken naar nationale parken in het diepere zuiden in staten als Texas, Tennessee, Alabama en Florida.

Die greyhound bussen zijn trouwens wel goed te betalen! Voor 60 dagen onbeperkt rondreizen betaal je $539, oftewel 381,86 euro. Rijden deze bussen trouwens ook nog nationale parken, of moet ik daar ander vervoer voor regelen?

Als iemand verder nog tips voor mij heeft of iets dergelijks hoor ik het graag.

Greyhound bussen rijden inderdaad naar parken, waarschijnlijk niet naar alle bezienswaardigheden maar toch naar die, die zeker de moeite waard zijn.

De “sfeer” van de “Confederate States” bestaat voornamelijk uit bekrompen mensen die het Noorden nooit zullen vergeven dat ze de burgeroorlog verloren hebben en al hun “mooie” Zuidelijke tradities, zoals de slavernij, kwijt zijn geraakt. Desondanks best aardige mensen, mits je duidelijk blank bent. Of buitenlander.

Er zijn een paar “progressieve” plekken, als grote steden (waar ze wel moeten) of Asheville, waar ik 2 jaar gewoond heb, maar voor de rest is het meer bekrompen dan interessant. (Of generaliseer ik nu op mijn beurt?)

Dat lijkt mij nu juist zo interessant. Het is natuurlijk een heel andere cultuur daar in het zuiden, en ik wil dit graag meemaken. Of ik het als ik daar daadwerkelijk ben ook positief ervaar is een ander verhaal, maar wat jij opsomt vind ik juist een reden om het te bezoeken.

Erg mooi dat deze bussen ook naar (veel) parken rijden. Daar bespaar ik weer, haha.

Verder nog geen vorderingen. Heb de afgelopen week schoolexamens gehad, dus geen tijd gehad om mijn reis voor te bereiden. Ik moet het natuurlijk eerst eens zien te halen, voordat ik de reis kan maken. :USA:

bij de nationale parken in het westen wil ik graag op de campings verblijven. Goedkoop en gunstige ligging. Bij de campings kan je geloof ik wel een tent huren maar dan ben je wel wat meer kwijt dan als je je eigen tent meeneemt. Alleen is dit niet erg onpraktisch? Want dan moet ik wel een tent meeslepen, en dat is vrij onhandig denk ik zo. Iemand ervaring hiermee?

Ik heb nog nooit tentverhuur op de campings gezien. Zeker de campings in de NP’s zijn vaak erg simpel, dus verwacht zulke diensten niet.

Tentjes hoeven niet groot of onhandig te zijn. Heb vorig jaar gelift met zo’n tent die zichzelf uitvouwt (geleend van een vriend) en geen problemen gehad met het meenemen ervan.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/3140YfTHdrL.jpg