Voor het eerst (en alleen) naar de VS

Hallo allemaal,

eind augustus / begin september zou ik voor een maand naar de Verenigde Staten willen. Het voorbije jaar is er heel wat gebeurt in m’n leven waardoor ik de nood heb om er even tussenuit te trekken. Amerika heeft me altijd al ontzettend gefascineerd en ook voor mijn werk is het interessant om even contact te leggen met een aantal bedrijven in dat grote Amerika. Toch staat vakantie centraal en wil ik onder andere de steden New York, Los Angeles, Las Vegas, San-Francisco en wie weet ook wel Miami aandoen. Ik ben me er bewust van dat deze steden wat verspreid liggen doorheen het hele land en zou voor het transport tussen de steden voornamelijk gebruik willen maken van het vliegtuig. Wel wil ik in New York even de trein nemen voor één of twee dagen Washington (dat leek me prima te doen heb ik vernomen?). Ook rest een beetje de vraag of het haalbaar is om ook vanuit New York even naar het Canadese Toronto te trekken voor een bezoek aan de stad en die prachtige watervallen in de omgeving.

Nu, de weinige mensen die me hier op het forum kennen weten dat ik slechts 20 (bijna 21) ben en dus wil ik me voor een dergelijke reis op m’n eentje goed voorbereiden. Zijn er mensen die een dergelijke reis reeds hebben ondernomen vanuit Nederland of België? Hebben jullie problemen gehad bij het binnenkomen van de VS en waar moet ik zeker op letten? Het is wel de bedoeling dat ik vliegtickets en dergelijke zelf regel, alleen moet ik nog even kijken welke maatschappijen hiervoor het beste (en betaalbaar) uit de hoek komen. Vooral naar binnenlandse vluchten toe zal ik hier het nodige zoekwerk voor moeten doen.

Verder heb ik me ondertussen reeds wat ingelezen in de ESTA procedure, maar rest er me één vraag. Ik vertrek waarschijnlijk eind augustus / begin september. Kan ik deze verklaring nu al invullen en dient er bij het invullen van de verklaring een exacte reisperiode opgegeven te worden? Ik had van iemand vernomen dat het formulier twee jaar geldig blijft, klopt dit?

Alle tips zijn in ieder geval van harte welkom!

Bedankt.

Geoffrey

Hallo Geoffrey,

Zo’n reis lijkt me inderdaad spannend om in je uppie te doen, maar het lijkt me geen probleem. Amerikanen zijn doorgaans zeer aardig en open naar toeristen.

Wat je voor jezelf moet bepalen is hoeveel tijd je in iedere stad wilt besteden en van wat voor transport je gebruik gaat maken. Ook de vliegticketprijzen kunnen een leidraad zijn voor je route. Sommige prijsstunters vliegen al zeer goedkoop naar New York (de oceaan over is duur). Ook zou je goedkoop via Toronto kunnen beginnen (AirTransat vanaf Schiphol). Om maar meteen jouw andere vraag te beantwoorden: ja, met GreyHound Canada kun je makkelijk Niagara Falls bezoeken.

Met maatschappijen als AirTransat, WestJet, Porter, US Airways, American Airlines en nog wat anderen kun je tamelijk goedkoop (en comfortabel) cityhoppen. Tip voor een website waar ik al een paar keer goedkope tickets voor Noord-Amerika heb gevonden: Flight Network. Ook Ebookers heeft een Amerikaanse vestiging en zo zijn er nog wel een paar van zulk soort sites.

Tussen Las Vegas, LA en San Francisco zou je eventueel zelfs kunnen liften, ook zou je op de uitkijk kunnen voor share-a-ride-bedrijven (soort carpooldienst).

Een maand is ideaal voor zulke citytrips, zonder te gehaast alles te moeten zien. Mocht je uitgebreid natuurparken willen bezoeken, dan wordt het een ander verhaal.

Voorstel:
3 dagen Toronto
1 dag Niagara Falls
6 dagen New York
4 dagen San Francisco
3 dagen Los Angeles
3 dagen Las Vegas
3 dagen Miami
7 tussendagen voor (vlieg)reizen
--------------- +
30 dagen totaal

Bedenk wel goed van tevoren wat je wilt zien in alle steden. Zo kom je niet voor verrassingen te staan, zoals niet weten hoe je je laatste 2 dagen ergens opvult.

Succes met je planning!

Jurjen

1 like

Hallo Jurjen,

bedankt voor je reactie! Weet jij misschien of het nadelen inhoud om zo’n reis alleen te maken? Ik bedoel, wordt dit nog gedaan op dergelijke reizen en naar de VS of is dit eerder iets ongewoons? Bepaalde mensen op het net raden het me af om een dergelijke reis nu op 21-jarige leeftijd te ondernemen. Hoe sta jij daartegenover?

Wat ik verder ook graag wil weten is of er mogelijke problemen kunnen zijn bij het binnenkomen van Amerika? Ik heb vernomen dat een paspoort volstaat, maar dat je ook het ESTA formulier in dient te vullen (minimum 72 uur voor afreis bij voorkeur). Kan ik dit formulier nu al invullen voor afreis in september of moet ik nog wachten? Wat ik nu al kan doen wil ik graag geregeld hebben zodat ik niets over het hoofd kan zien.

Bedankt alvast voor de informatie Jurjen en veel plezier en succes in Canada!

Hallo Geoffrey,

Als je zorgt dat je strafblad schoon is, dat je berichten op internet niet met terrorisme kunnen worden geassocieerd, etc. dan komt het goed aan de grens. De ESTA-verklaring moet inderdaad ook zijn goedgekeurd, volgens mij zou je dat nu ook al moeten kunnen aanvragen (ik heb het nog nooit gedaan, ken de vragenlijst niet en dus weet ik het niet zeker). Probeer het gerust.

Wat betreft het reizen: je bent heus niet de enige die op 21-jarige leeftijd reist. Als jij stevig in je schoenen staat, je spreekt goed Engels en je weet je in alles situaties wel te redden, dan zal het goedkomen. Wellicht vind je in Amerika zelf een reismaatje met wie je een paar dagen op kan trekken (om bijv. de stad te zien) en daarna zie je wel weer verder. Mocht je gaan liften, dan is het soms prettiger om samen met iemand anders te liften. Ook is het niet aan te raden liftend de landsgrens over te steken (gebruiker Sandoro heeft daar problemen met de Amerikaanse douane aan overgehouden, zie Canadaforum). Verder moet het zeker goed kunnen komen.

Ik heb nooit echt in mijn eentje een maand lang vakantie gevierd. Wel met een bevriende collega op mijn 19de Frankrijk en Spanje doorgetrokken en de eerste keer naar Canada was ik ook 21 (wel alleen reizen, maar in Montréal werd ik door mijn vriendin opgewacht).
Op mijn 20ste was ik in West-Amerika, maar met mijn familie (wel een paar keer in mijn uppie door een stad rondgedwaald) en ook op mijn 21ste schooltrip gedaan naar New York, waar ik ook regelmatig zelf stadswandelingen ging doen.

Op 1 getto-achtige wijk in San Francisco na, heb ik mij nooit ergens onveilig gevoeld. Maar ook daar werd ik vlak van tevoren door een vriendelijke omwoner gewaarschuwd. Amerikanen zijn zeer behulpzaam, vriendelijk en geduldig, zeker als ze doorhebben dat je er niet bekend bent.

Hopelijk helpt dit.

Groeten!
Jurjen

Beste Jurjen,

alweer bedankt voor je hulp. Ik heb inderdaad een blanko strafblad en ben nergens actief op internet wat ook maar iets met terrorisme te maken kan hebben. Wel bezit ik de domeinnaam bagdad.be, maar lijkt me niet dat ze daar over gaan vallen :). Ik spreek verder nagenoeg perfect engels dus daarmee moet het zeker goed komen. Ben hoe dan ook van plan om van hotel naar hotel te gaan en voor vervoer gebruik te maken van de trein (New York - Washington) of het vliegtuig, dus met liften kan ik alvast geen problemen hebben.

Ik hoor alleen vanuit alle uithoeken dat je vooraleer je de VS binnenkomt echt aan een stevig “verhoor” wordt onderworpen en dat is daar dat ik me ergens een beetje zorgen maak omdat ik niet graag voor situaties kom te staan waarvan ik niet weet hoe erop in te spelen.

Mochten er verder nog zaken zijn waarop ik zeker zou moeten letten hoor ik het graag.

Met het verhoor valt het ook wel mee. Standaardprocedure is: vingerafdrukken afgeven, fotootje maken, vertellen waarvoor je komt (“maandje vakantie vieren”). Misschien vragen ze je nog hoeveel geld je hebt (om zeker te weten dat je niet strandt of illegaal gaat werken). Verder moet het, lijkt me, goed gaan.

Oké Jurjen, bedankt voor de info alvast…

Ik ben het helemaal eens met Jurjen. Je bent een avontuurlijk en zelfstandig mens. Go for it. Pas op met liften in de USA. Het Esta formulier kan je invullen en je krijgt meteen te horen of je aanvraag goedgekeurd is. Op jouw leeftijd heb ik ook heel wat rondgetrokken, helaas niet naar de USA maar dat maakten we de laatste 20 jaar weer goed. Nog een idee, het is wel verder vliegen maar heb je al eens gedacht aan Australia? Dure vlucht helaas maar in Australia zijn ze helemaal ingesteld op rondtrekkende loners.
Yeehaw

1 like

Alleen reizen door de USA moet absoluut geen probleem zijn. Ook niet als 21 jarige. Ik zou het ook absoluut niet afraden, je komt genoeg jonge mensen tegen, zelfs nog een stuk jonger dan 21. Ik heb zelf ook op m’n 21e door het westen van de USA gereisd en absoluut geen problemen gehad en zou er spijt van hebben als ik het niet had gedaan… Ok, het enige probleem als je 21 bent is misschien het huren van een auto, als je dit van plan bent tenminste. Beneden de 25 word je als onervaren rijder beschouwd en betaal je extra fees waardoor het huren van een auto erg kostbaar kan worden.

Maar… als je alleen reist zou ik gewoon met de bus/trein reizen. Een stuk goedkoper en juist hier kom je makkelijk in contact met andere mensen (die ook alleen reizen). Alle steden aan de westkust kun je prima met de bus/trein bereizen. Van oost naar west of andersom kun je dan het vliegtuig pakken, hoewel een trip over land ook interessant kan zijn lijkt mij. Maar hier moet je wel de tijd voor nemen en vaak is dit nog duurder dan vliegen!

Voor binnenlandse vluchten gebruik ikzelf meestal Kayak: http://www.kayak.com/ let wel, deze website doorzoekt geen vluchten van Southwest airlines, een populaire budget maatschappij voor binnenlandse vluchten in de USA. Dus check de website van deze maatschappij ook even als je op zoek bent naar vliegtickets.

Je hebt het erover dat je in hotels wilt verblijven. Als je alleen reist kan ik je echter aanraden om in hoStels te verblijven. Je deelt dan wel een slaapruimte met meerder mensen maar het is DE manier om met andere reizigers in contact te komen. Veel hostelgangers reizen alleen en zijn veelal jonge mensen. Meestal ontmoet je wel iemand die ook jouw richting op gaat en dan heb je voor een aantal dagen weer een reismaatje. Een stuk gezelliger dan een stil hotel en bovendien meestal vele malen goedkoper. Een aantal handige sites voor hostels:

Mocht je op een gegeven moment toch eenzaam worden kun je ook nog overwegen om voor een aantal dagen met een groepsreis ergens naar toe te gaan. Vanuit hostels worden vaak wel dagtripjes of meer dagen tripjes georganiseerd, bijv. naar de Niagara Falls als je besluit naar Toronto te gaan. In de USA heb je TrekAmerica http://www.trekamerica.com/ voor korte tripjes maar ook langere van enkele weken.

Vwb het binnenkomen van de USA, dit kan heel verschillend uitpakken. Ik heb zelf een keer een grondige ondervraging gehad, dwz meegenomen naar een apart kamertje, al m’n handbagage doorzocht en een hoop vragen. Wat kom je hier doen, waar ga je heen, met wie ga je reizen etc… Deze grondige ondervraging was de eerste keer dat ik de USA binnenkwam. De daarop volgende keren verliepen heel soepel. Standaard vraagjes beantwoorden, vingerafdrukken, irisscan en doorlopen.
Door alle vragen bij de douane kun je echt het gevoel hebben dat je moet bewijzen dat je geen illegale dingen komt doen en helemaal als je alleen reist kun je wel eens het gevoel hebben dat ze je voor gek verklaren, sommige douanebeambten zijn nou eenmaal niet heel erg vriendelijk… :slight_smile: Maar laat je hierdoor niet gek praten en beantwoord alle vragen gewoon eerlijk want nadat je ‘voor gek bent verklaard’ krijg je alsnog je stempeltje in je paspoort. Zorg er voor dat je een retourticket naar Europa hebt en dit kunt aantonen (zodat ze weten dat je het land aan het einde van je reis verlaat) en dat je in ieder geval een adres hebt voor je eerste overnachting in Amerika.

ESTA procedure weet ik niet of je die nu al kunt invullen, ik denk het wel. Ik weet wel dat hij voor 2 jaar geldig is!

Succes met de voorbereidingen en mocht je meer vragen hebben laat het even horen!

Hello!

Om vanuit NY naar Washington DC te reizen, zou ik met de bus gaan.
Het is misschien een uurtje langer reizen, maar het is een stuk goedkoper.
Bolt bus (https://www.boltbus.com/) is een goede maatschappij en vertrekt vanuit hartje Manhattan naar DC. Hij vertrekt lekker vroeg, dus je kunt nog voor het middaguur in het centrum van DC zijn.

Het is zeker de moeite waard om Washington te zien. Veel van de geschiedenis van Amerika kun je daar te weten komen.

Veel plezier!

Groeten,
Malou

1 like

Toevallig heb ik het Esta formulier voor mijn geliefde en mij in januari ingevuld voor onze reis in het najaar. Daarbij heb ik wel de naam van de luchtvaartmaatschappij en het vluchtnummer maar geen verblijfsadressen vermeld. De geldigheidsdatum is 2 jaar. Toestemming werd verleend.
In een maand kan je maar heel weinig van de USA zien. September is een van de mooiste maanden om rond te trekken. Om dit drukke weekend te vermijden hebben wij pas geboekt vlak na het Labor Day weekend. Labor day is de eerste maandag in september. Na Labor day wordt het op veel plaatsen goedkoper en rustiger.
Yeehaw

Hoi Geoffrey,

Ik persoonlijk vind het wel kloppen hoor, dat je onderworpen wordt aan een stevig verhoor bij de paspoort controle. Ik ga 2 tot 3 keer per jaar 3 tot 4 weken per keer naar Amerika, en ik reis altijd alleen. Ik wordt altijd verhoord, duurt lang, mocht je een overstap hebben, houd dan rekening met de overstap tijd zodat je je niet te erg moet haasten. Ik ben een jonge vrouw die dus altijd alleen reist, en ik zal even wat opsommen waar je aan moet denken wat ze je zullen vragen bij de paspoort controle:
Wat kom je hier doen
Waar kom je vandaan
waar ga je naartoe
ken je daar mensen
waar ken je die van
wat is het adres waar je verblijft
waar ken je dat van
wat doe je voor werk
hoe lang doe je dat werk al
heb je fruit of vlees bij je
heb je sigaretten bij je
ben je onlangs in aanraking geweest met dieren op een boerderij of zo
hoeveel geld heb je bij je

Nou, dat zijn een aantal vragen die ik altijd krijg te horen, en dan nog meer omdat ik naar mensen toe ga en dan willen ze ook nog weten waar ik die van ken en wat zij doen voor werk etc. etc.
En dan nog vingerafdrukken en op de foto en dat was het dan…

De laatste keer dat ik ben geweest was december en januari en toen had ik een gips voet, en dat is ideaal! Hahaha toen mocht ik in een rolstoel door het poortje “crew” en had ik dit allemaal niet, maar in juni ga ik weer en dan zal ik al die vragen wel weer hebben…

Wat ik trouwens heel raar vond is, ik had mijn voet gebroken de laatste keer dat ik ging en zat dus in het gips (dat weerhield me er niet van, gewoon met gipspootje het vliegtuig in alleen…) en ik moest mezelf injecteren met Fraxiparine, dat is een soort bloedverdunner omdat je nog minder beweegt als je in het gips zit dan normaal, en dat maakt het bloed dan dunner om trombose te voorkomen. Maar ik ging dus door de douane met een tas vol injectienaalden in een doosje (6 stuks) en niemand die er naar vroeg! Is dat nou niet raar?? Ik had dokters verklaringen in het nederlands en engels geregeld en zelfs mijn rontgenfoto’s uitgeprint meegenomen als “bewijs”, maar geen haan die er naar kraaide. Dat vond ik zo raar met al die extra beveiliging van tegenwoordig…

Nou ja, dat wilde ik nog even kwijt…

Een hele fijne reis Geoffrey! Komt goed allemaal!

1 like

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb er nog goed over nagedacht omdat bepaalde berichten me toch wat “bang” hebben gemaakt, maar denk dat ik het maar gewoon probeer. Ik heb eigenlijk niks te verbergen en hoop dat de grenscontrole dat ook wel zal zien. Ben niet van plan om zaken als alcohol, etenswaren, etc. mee te nemen en aangezien ik niet rook hoef ik ook geen sigaretten mee te nemen, dus daarmee zit het al goed. Ik ken wel geen mensen waar ik heen ga, maar neem aan dat er wel meer alleenreizende citytrippers bijvoorbeeld zijn die even een weekend / week in New York of dergelijke willen verblijven. Ik had inderdaad ook al vernomen dat je (bij voorkeur) zeker een terugvlucht naar je thuisland moet geboekt hebben, maar ook dat komt goed.

Ik ga vandaag m’n paspoort aanvragen, want heb vernomen dat je het nummer op paspoort nodig hebt voor het ESTA formulier en van zodra ik deze heb ga ik alles maar vastleggen. Toch best spannend en het blijft met een klein hartje, maar kan me voorstellen dat eens die grenscontrole voorbij is er een heel nieuwe wereld voor je opengaat…

Ik ken het. Blijft wel raar, maar ik kan me goed voorstellen dat ze zelf na een tijdje ook wel doorhebben bij welke scenario’s naalden wel horen en wanneer er alarmbellen af moeten gaan. Of wat dacht je van alle vloeistof die in die injectiespuiten zit?

Douane is enkel bangmakerij. Het houdt geen terroristen tegen, enkel normale mensen met de beste bedoelingen. Toch leuk dat Amerika zoveel invloed hierop uitoefent op andere landen om dit ook te doen. (Ik ben nog steeds een voorstander om alle vliegverkeer naar Amerika te boycotten, maar wie ben ik…)

De doorsnee bevolking in de grote steden is gelukkig een stuk normaler (en op z’n minst vriendelijker). Dat scheelt!

Ja, bangmakerij dat is inderdaad correct, er komt ineens een vragenvuur op je af en ook met een onvriendelijk stalen gezicht waar je onderhand bang van wordt, en als je door mag dan is het met een glimlach: “welcome in America”…
Maar laat je niet bang maken Geoffrey! Gewoon gaan! Het houdt mij ook nooit tegen, alhoewel kijk ik altijd wel goed in welke stad ik een overstap zou willen maken. Washington is niet echt aan te raden vind ik, daar heb ik al 1 keer een vlucht door gemist, ontzettende lange rijen, kost zeker 2 uur om daar alles te doorlopen. Zelf vind ik Philadelphia wel het fijnste, Atlanta is ook te doen, en Denver is super groot, dus ook veel tijd nodig om van de ene terminal naar de andere te gaan. En zo kan ik nog wel even doorgaan…
Wat ik nog vergeten was, het vragen vuur begint altijd al in Nederland bij de gate. Dan moet je ook apart naar iemand die een waslijst aan vragen met je doorneemt…

Heeft er iemand ervaring met het indienen van een claim na het annuleren van een vlucht na 7 uur wachten??

Geoffrey,

Ik krijg jongelui die hier bij ons verblijven of op doorreis zijn en blijven een nacht of twee. Het zijn allemaal jonge mensen. Ik heb nu twee meisjes van Nederland (21 en 22) die op het moment op een rondreis zijn door West Amerika. Ze hebben onze tent mee genomen en maken ook gebruik van hostels.
Als je wilt kan ik je in contact met ze brengen. Ze hebben allemaal aardig wat te vertellen en ervaringen te delen. Twee waren hier vorig jaar… hebben alles met de benenwagen en openbaar vervoer gedaan. Ze hadden beiden geen rijbewijs.
De twee meiden die nu hier zijn hebben een auto gehuurd, hun laatste vakantie bestemmming is New York als ik me niet vergist.

En geen zorgen hier… gebruik je verstand en doe niks wat je thuis ook niet doet. \

Laat me het weten.

Peggy

1 like

@Marit: En wat met New York? Ik vlieg van Brussel (Zaventem) naar New York.

@Peggy: ik heb je even een pm gestuurd, klinkt namelijk wel interessant…

Tsja… NYC heeft drie luchthavens. Op welke vlieg je?
Ik ken alleen Newark: gaat redelijk oké bij de douane, ook bagage was (voor zover ik me herinner) redelijk vlot. Alleen daarna is het redelijk omslachtig om in New York te komen: eerst met een soort monorail naar de andere kant van het luchthaventerrein en dan vervolgens een treinkaartje kopen op het station en op de trein wachten die je naar Manhatten brengt (Penn Station).

Aan de andere kant: het is wel een redelijke jonge, goed onderhouden en schone luchthaven.

Hallo Jurjen,

het is het John F. Kennedy International Airport

Ben twee keer op JFK de doune door gegaan en verliep beide keren erg soepel. Vanaf het vliegveld kun je de metro nemen naar hartje Manhattan.

En maak je absoluut niet druk om de grensovergang dat is absoluut geen issue zolang je niets te verbergen hebt.

1 like