5 weken rondreis VS, graag advies over reisschema

Na jaren van vage voornemens heb ik nu eindelijk besloten om een aantal weken alleen de VS door te reizen. Ik heb middels een aangeschafte reisgids en diverse websites een globale planning gemaakt van hoe de reis eruit moet gaan zien, waarover ik graag jullie meningen zou horen; ik ben nog nooit naar de VS geweest en misschien zijn sommige bestemmingen onlogisch of misschien zelfs niet aan te raden voor de periode waarin ik er naar toe ga.

De reis zal waarschijnlijk (misschien verandert het met een aantal dagen) plaatsvinden van 7 maart tot en met 10 april met een vlucht van Amsterdam naar New York (newark liberty intl airport). Ik verbaasde me overigens over de lage ticketprijs, 392 voor een retourtje; is het altijd zo voordelig rond deze tijd?

De hoofdlijnen zien er vervolgens als volgt uit, waarbij ik moet zeggen dat ik nog niet heb gekeken naar vervoer naar de verschillende staten, ben er nog niet precies uit waar ik met een huurauto en waar ik met het vliegtuig zal reizen. Het budget is 4000 Euro:

5 dagen in NYC, stad verkennen
3 dagen in Washington DC, stad verkennen + historische bezienswaardigheden
4 dagen in Ohio om een vriend te bezoeken
2 dagen Miami (waarbij 1 dag een uitstapje naar Kennedy Space Center)
4 dagen Florida (waarbij 1 dag (?) naar Overseas Highway, is dat aan te raden in Maart?)

Dan naar het Westen, waarbij ik geen flauw idee heb welke volgorde het beste aan te houden, maar intuitief heb ik hiervoor gekozen voorlopig:

4 dagen Yellowstone NP (dit park ben ik nog niet zeker van omdat het daar behoorlijk beperkt is momenteel door de sneeuw; misschien Yosemity, Vancouver Island of Red Wood NP bij SF in plaats hiervan)
3 dagen San Francisco
3 dagen Hollywood (ik ben met name geinteresseerd in het bezoeken van diverse film-gerelateerde bezienswaardigheden, bijv Mulholland Drive uit de gelijknamige film, walk of fame, hollywood sign, warner brothers studio)
2 dagen Las Vegas (ik ben er nog niet helemaal uit of ik hier uberhaupt naartoe wil, het is meer dat ik het gevoel heb dat ik het niet voorbij mag laten gaan)
1 dag Grand Canyon
5 dagen Vancouver, Canada, van daaruit naar Newark en dan terug naar A’dam

Hi
Voor de eerste weken heb je geen auto nodig. NY, DC en dan openbaar vervoer naar Ohio.
Yellowstone is niet geschikt voor een bezoek die tijd van het jaar. Wegen zijn nog gesloten en er zal nog veel sneeuw liggen.
Je plant al 2 weken voor het oosten. Daarna zou ik een vlucht nemen naar SF of LA en een rondtrip van 3 weken maken door Las Vegas, Grand Canyon NP, Page, Bryce, Zion, Death Valley, Yosemite (via zuid van de sierras) naar de kust en naar San Francisco. (vanaf LA) Aan deze reis zal je al je handen vol hebben in 5 weken.
Maart is wel een goede tijd voor Florida en je kan heen en weer naar Key West in 2 dagen (met overnachting in Key West) va Miami. Maar wat jij allemaal aan het plannen bent is veel te veel imo.
Yeehaw

Bedankt voor je reactie! Zou je wat specifieker kunnen zijn met wat je bedoelt met te veel? Bedoel je in het algemeen, of dat ik te veel dingen wil bezoeken aan de Oost of West kust binnen de 5 weken?

Met al die extra vluchten etc. ga je wel erg veel doen imo. Het zou een stuk rustiger zijn als je je tijd verdeelt tussen oost en west. 2 weken oost en 3 weken west geeft je een prima idee voor zo’n reis en er is zoveel te zien dat je al snel tijd tekort zult komen. Een bezoek aan Vancouver zou ik bv doen in combinatie met een reis door het NW van de USA, of het SW van Canada maar daar wel een andere tijd van het jaar voor uitkiezen (september bv). En Florida kan ook later in combinatie met het ZO van de Verenigde Staten. Dit zijn allemaal reizen waar je op zichzelf al weken voor kunt uittrekken.

April is overigens prima te doen in Vancouver, zolang je binnen de stad blijft. Buiten de bebouwing kan het nog wel af-en-toe winters eraan toe gaan.

Ben het echter wel met Yeehaw eens: probeer niet te veel te doen in de tijd die je hebt. 5 weken zou je al enkel in West-Amerika kunnen doorbrengen nog steeds tijd te kort komen. Als je drie weken West pakt (gooi Vancouver er inderdaad uit en kom over een paar jaar nog eens British Columbia bezoeken) heb je ongeveer het minimum te pakken voor een uitgebreide trip langs de grote steden en mooiste parken.
Oost eigenlijk idem: 2 weken alleen zou je al in NYC door kunnen brengen zonder je te vervelen. Als je dit perse met West wilt combineren, gooi dan Florida eruit. Heb je eventueel nog 2 dagen om Boston of Phili erbij te nemen.

Heb het als volgt aangepast;

OOSTEN:
5dgn NY
trein naar Washington DC (3dgn)
vliegen naar Ohio (3dgn)
vliegen naar Florida (5dgn; auto huren en naar kennedy space center center, overseas highway etc, heb miami geschrapt)

WESTEN:
vliegen naar Vegas (2 dgn)
rijden naar Zion (1 dag)
rijden naar Grand Canyon (1 dag)
rijden naar LA (5 dgn)
rijden naar Yosemite (3 dgn)
rijden naar SF (5 dgn)
vliegen naar Vancouver (5 dgn; vancouver+seattle verkennen)

Autoroute in het westen is als volgt

Ik ben twee jaar geleden, 25 dagen alleen in het westen geweest. Ik ben het met alle anderen eens over dat je teveel wilt doen. Maar heb nog wel tip als je auto huurt betaal je bij sommige verhuur bedrijven een bedrag per dag. Bij ons was dit ongeveer 10 dollar per dag. We hebben er dus geen gehuurd, maar daar een gekocht. Met hotelprijzen kwamen we vaak voordelig uit bij america’s best vallue inn. Dit is een hotelketen waar we een keer zels voor 35 dollar hebben overnacht. En echt netjes. Vegas is geweldig, maar je moet wel slapen op de strip. Wij waren er op memorial day. Gelukkig gingen die dag juist alle toeristen weg. Via het visitor center sliepen we toen in hotel monte carlo voor 65 dollar per nacht. En vergeet ook vooral niet down town te gaan naar het oude vegas.
Succes met plannen!

Hoe wilde je dat dan in Florida doen?
Van Ohio vliegen naar Orlando (een verloren dag…)
Naar Kennedy. Dat neemt een hele dag.
Naar Key West rijden (ook een hele dag)
Verblijf Key West
Hele dag terug rijden naar Orlando of vertrek van Miami?
En dan:Vliegen naar Las Vegas (weer een verloren dag)
2 dagen Vegas.
Naar Zion.
Naar GCNP south rim (north rim is nog dicht). Je hebt dan geen tijd voor Bryce en Page (bv Antelope Canyon)
GC naar LA is een lange dag rijden.
Geen idee waarom je Seattle en Vancouver wil toevoegen en nogal wat NP’s in de SW wil overslaan maar het is jouw trip natuurlijk.
Yeehaw

Zo’n 11 jaar geleden ben ik voor het eerst in de VS geweest. Toen heb ik in 3 weken tijd o.a. LA, SF, grand Canyon, Zion, Bryce, Salt Lake City, Yellowstone, Yosemite, Vancouver en Seattle bezocht.
Prachtig allemaal, maar toch. Als ik er alleen al aan terugdenk word ik moe. Ik had toen de klassieke beginnersfout gemaakt om in een korte periode veel te veel te willen bezoeken.
Daar wil ik je voor behoeden.

In jou geval is het zo dat je 5 weken gaat en je wil een vriend bezoeken in Ohio. Ik raad je dan in ieder geval aan om Florida en NW-USA uit jouw schema te schrappen. Geloof me, dan blijft er meer dan genoeg over.

Hmm, bedankt voor de suggesties!

Ik heb nu staan voor de westkust:

Las Vegas (2 nachten)
's ochtends vroeg naar Zion, daar overnachten
's ochtends vroeg naar Bryce, dan in de middag naar Page naar Antelope Canyon en ergens in de buurt overnachten
's ochtends vroeg naar de GC, 2 overnachtingen en dan naar LA (5 overnachtingen)
dan naar SF over de kustroute met een tussenstop van 2 nachten bij Yosemite park om vervolgens 5 dagen in SF te blijven.
Van daaruit naar Seattle om 4 nachten te blijven en dan terug naar huis.

Zijn jullie van mening dat dit een te druk schema is? De grote afstanden leg ik per vliegtuig af om niet al te lang in de auto te te moeten zitten (bijv van SF naar Seattle; Ohio naar Florida, Florida naar Vegas)

Dat lijkt me een zeer realistische route, op 1 puntje na: Yosemite ligt niet bepaald op de kustroute LA-SF. Van LA naar Monterey is al een flink aantal uur rijden en dan ben je nog niet eens bij San Francisco. Veel mensen doen de kustroute zelfs met een tweede stop (bijv. Cambria). Vanaf Monterey of SF is het dan ca. 4-5 uur rijden naar Yosemite. :wink:

Goed punt, misschien van LA - Monterey (overnachten) - Yosemite (overnachten) - SF? Of is de kustroute tussen Monterey and SF eigenlijk niet te missen?

Nu ziet mijn totale schema er zo uit;

EAST
Day 1 (8 Mar): Amsterdam - New York
Day 2: New York
Day 3: New York
Day 4: New York
Day 5: New York
Day 6: New York
Day 7 (14 Mar): Washington DC
Day 8: Washington DC
Day 9: Washington DC
Day 10 (17 Mar): Columbus, Ohio (Baltimore -> Dayton)
Day 11: Columbus, Ohio
Day 12: Columbus, Ohio
Day 13 (20 Mar): Columbus, Ohio - Orlando, Florida (Dayton -> Orlando)
Day 14: Orlando, Florida
Day 15: Kennedy Space Center, Orlando, Florida
Day 16: Miami - Key West, Florida
Day 17: Key West, Florida
Day 18: Key West, Florida

WEST
Day 19 (26 Mar): Las Vegas
Day 20: Las Vegas
Day 21: Las Vegas
Day 22 (29 Mar): Las Vegas - Zion NP
Day 23 (30 Mar): Zion NP - Bryce NP + Page (Antelope Canyon)
Day 24 (31 Mar): Page - Grand Canyon
Day 25: Grand Canyon
Day 26 (2 Apr): Grand Canyon - Los Angeles
Day 27: Los Angeles
Day 28: Los Angeles
Day 29: Los Angeles
Day 30: Los Angeles
Day 31 (7 Apr): Los Angeles - Yosemite
Day 32: Yosemite
Day 33 (9 Apr): Yosemite - San Francisco
Day 34: San Francisco
Day 35: San Francisco
Day 36: San Francisco
Day 37: San Francisco
Day 38 (14 Apr): San Francisco - Seattle
Day 39: Seattle
Day 40: Vancouver
Day 41: Seattle
Day 42 (18 Apr): Seattle - Newark - Amsterdam

Ik schrap Vancouver en Seattle toch maar, heb het gevoel dat het te veel van het goede is (+ Canada is wat mooier in het najaar) en dat ik mijn tijd beter meer kan spreiden over de andere bestemmingen.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald…
Van Key West vertrekken geen vliegtuigen dus ik neem aan dat je eerste terugrijdt naar Miami?
De kust tussen Monterey en SF mag je best missen maar de kust tussen LA en Monterey eigenlijk niet. Pacific coast hw tussen Santa Monica en Oxnard zou ik altijd willen rijden (let op of je Pamela Anderson nog ziet) en het gedeelte tussen Cambria en Monterey over hw1 behoort tot de mooiste coastal drives in the wereld.
Houd er rekening mee dat je in maart in Yosemite sneewkettingen in de auto moet hebben. Tire Chain Requirements - Yosemite National Park (U.S. National Park Service)
Ho wacht, ik zie dat je er pas april komt. Maar lees de voorwaarden toch maar even.
Ik zou dus meer tijd nemen voor de kust en dan van Monterey naar Yosemite rijden. Maak een reservering.
Nu je Seattle overslaat kan je ook meer tijd nemen voor Zion en Bryce.
Antelope Upper Canyon kan je het best midday bezoeken. Wellicht net op tijd om de sunbeams de canyonfloor te zien bereiken. In Zion kan je gemakkelijk 2 nachten doorbrengen. Tussen Las Vegas en Zion heb je nog een prachtig SP: Valley of Fire. Leuk is om van Las vegas eerst naar Lake Mead te rijden, dan min of meer langs Lake Mead naar Valley of Fire en dan door naar Zion.

1. Las Vegas-Lake mead-VoF-Zion
  2. Zion
  3. Zion-Bryce. Bezoek Bryce.
  4. Zion naar Page is 3 uur rijden dus dan kan je Antelkope Upper Canyon ongeveer midday bekijken. Nog veel meer plaatsen een bezoek waard in Page. Lake Powell, Horseshoe Bend, Glen Canyon Dam etc etc.
  5. Horseshoe Bend eventueel en door naar GC met een stop in Cameron voor de Trading Post. Maak een reservering voor GC.
  6. GC naar LA is 8-10 uur rijden afhankelijk van stops en traffic. Vermijd dit op een zondag anders sta je in de file naar LA va Barstow. Om wat meer tijd voor GC te nemen zou ik 's morgens nog in GC willen zitten en dan 's middags naar KIngman. Dan kan je ook nog iets van R66 zien.
    Naar LA de volgende dag maar ook tussen Kingman en LA zijn vele oude stukken R66.
    Yeehaw

Bijzonder nuttige tips, hartstikke bedankt!

Ik heb je advies opgevolgt en doe Vegas zoals je in principe aangeeft, heb ook een aantal dingen verschoven zodat ik doordeweeks naar LA rij om de file te vermijden;

Day 22 (29 Mar): Las Vegas – Lake Mead – Valley of Fire – Zion
Day 23 (30 Mar): Zion NP
Day 24 (31 Mar): Zion NP - Bryce NP
Day 25 (1 Apr): Bryce NP – Page (Antelope Canyon, Lake Powell)
Day 26 (2 Apr): Page – Horseshoe Bend – Cameron (Trading Post) - Grand Canyon
Day 27: (3 Apr): Grand Canyon
Day 28 (4 Apr): Grand Canyon – Kingman
Day 29: (5 Apr): Kingman – ROUTE 66 (Oatman – Needles) – Los Angeles

Maar weer een aantal wijzingen aangebracht. 1 dag minder naar Vegas in ruil voor een extra stop onderweg van LA naar Monterey in San Luis Obispo. Verder zijn de vliegtickets in ieder geval geboekt, ca 800 voor alles bij elkaar, valt me reuzemee eigenlijk voor 6 vluchten.

EAST
Day 1 (8 Mar): Amsterdam > New York
Day 2: New York
Day 3: New York
Day 4: New York
Day 5: New York
Day 6: New York
Day 7 (14 Mar): New York - Washington DC
Day 8: Washington DC
Day 9: Washington DC
Day 10 (17 Mar): Baltimore > Dayton (to Cincinatti, Ohio)
Day 11: Cincinnati, Ohio
Day 12: Cincinatti, Ohio
Day 13 (20 Mar): Cincinatti, Ohio > Daytona Beach, Florida
Day 14: Daytona Beach, Florida
Day 15: Daytona Beach, Florida - Kennedy Space Center, Orlando, Florida  South Beach, Florida
Day 16: South Beach, Florida - Key West
Day 17: Key West
Day 18: Key West > Miami

WEST
Day 19 (26 Mar): Miami - Las Vegas
Day 20: Las Vegas
Day 21 (28 Mar): Las Vegas – Lake Mead – Valley of Fire – Zion
Day 22 (29 Mar): Zion NP
Day 23 (30 Mar): Zion NP - Bryce NP
Day 24 (31 Apr): Bryce NP – Page (Antelope Canyon, Lake Powell)
Day 25 (1 Apr): Page – Horseshoe Bend – Cameron (Trading Post) - Grand Canyon
Day 26: (2 Apr): Grand Canyon
Day 27 (3 Apr): Grand Canyon – Kingman
Day 28: (4 Apr): Kingman – ROUTE 66 (Oatman – Needles) – Los Angeles
Day 29: Los Angeles
Day 30: Los Angeles
Day 31: Los Angeles
Day 32: Los Angeles
Day 33 (9 Apr): Los Angeles – San Luis Obispo
Day 34 (10 Apr): San Luis Obispo - Monterey
Day 35 (11 Apr) Monterey – Yosemite NP
Day 36 (12 Apr): Yosemite NP
Day 37 (13 Apr): Yosemite NP - San Francisco
Day 38: San Francisco
Day 49: San Francisco
Day 40: San Francisco
Day 41: San Francisco
Day 41 (18 April): San Francisco – Amsterdam (via Newark Intl, New York)

Gaan er vluchten van Cincinatti naar Daytona Beach? Anyway, je dag 15 zal niet haalbaar zijn. Alhoewel Daytona Beach niet slecht is vraag ik mij af waarom je hier een hele dag wil blijven. Zoals ik al gezegd heb, voor Kennedy heb je de tijd nodig. Die dag 15 lukt echt niet hoor. Miami Beach is heel leuk maar neemt wel extra tijd op weg naar Key West. Ik zou hier niet te veel plannen, wellicht dat je Key West helemaal niet haalt…en Miami Beach vonden wij de moeite waard.
Het stukje Kingman via Sitgreaves Pass en Oatman naar Topock is een van de beste stukken R66. Zeker doen! Reken wel op 1-2 uur extra op weg naar LA. Je kan ook verder op nog even van de interstate af naar Amboy. Roy’s Cafe is een icoon en in Newberry Springs is Bagdad Cafe waar de film is opgenomen. (Het restaurant/cafe heet dan nu ook Bagdad Cafe…).
San Luis Obispo is een studenten stad en veel uitgaansmogelijkheden. Wil je iets “speciaals” probeer dan Madonna Inn voor een overnachting.
Yeehaw

Hoe zou ik dag 14 tot 18 anders kunnen doen dan? Een hele dag Daytona is geen must, ik zag het meer als rustpunt (al zou dat ook bij een ander strand kunnen)

14: Daytona Beach - Kennedy Space Center (dan waar overnachten? South Beach, FL is op 2 uur van KSS, is dat geen goede optie?)
15: naar Miami Beach + overnachting
16: naar Key West
17: Key West
18: Key West - Miami Airport

Over Cinci - Daytona; er gaat een vlucht van Dayton Airport naar Daytona

Een dagje strand is natuurlijk nooit weg en Daytona Beach is daar goed voor maar in het zuiden van Florida is het vaak warmer in maart dan in het noorden. Ik denk dat je de afstand tussen Kennedy en Miami Beach onderschat. Meer 4 uur dan 2 uur.

Hebben we het over hetzelfde strand?

Zie: http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=State+Road+405,+Kennedy+Space+Center,+FL+32899,+United+States+(Kennedy+Space+Center+Visitor+Complex)&daddr=South+Beach,+Florida,+Verenigde+Staten+to:Miami+Beach,+Florida,+Verenigde+Staten&hl=nl&geocode=FcNFswEd0O4w-yEXxI6lAXWBMg%3BFekBpQEdZws2-yk3IcxLm1jeiDGyTGvqNKelOg%3BFb6IiQEdAlA5-ym53f4rF6bZiDHrY5QlQRe-Nw&mra=pd&mrcr=0&sll=27.269312,-80.445963&sspn=3.593213,4.54834&ie=UTF8&ll=27.795351,-80.326538&spn=1.788191,2.27417&z=9

's ochtends naar Kennedy Space Center, daarna doorrijden naar South Beach (vlakbij Vero Beach en Fort Pierce), dan de volgende dag naar Miami Beach? In totaal kom ik dan op 2 uur voor iedere rit.