De zoveelste hier die graag jullie input heeft voor z’n reisplannen
We zouden graag in juli volgend jaar drie weken aan de westkust doorbrengen. Hieronder het programma dat we al eens in mekaar gebokst hebben.
dag 1: San Francisco (aankomst)
dag 2: San Francisco
dag 3: San Francisco - Yosemite ('s ochtends vertrekken)
dag 4: Yosemite
dag 5: Yosemite - Las Vegas (via Death Valley) ('s ochtends vertrekken en 's avonds aankomen in LV)
dag 6: Las Vegas
dag 7: Las Vegas
dag 8: Las Vegas - Hoover Dam - Bryce Canyon ('s ochtends vertrekken, 's avonds aankomen aan Bryce Canyon)
dag 9: Bryce Canyon
dag 10: Bryce Canyon - Arches ('s ochtends vertrekken)
dag 11: Arches - Monument Valley (eventueel via Dead horse point en Canyonlands) ('s avonds toekomen aan Monument Valley)
dag 12: Monument Valley
dag 13: Monument Valley - Grand Staircase Escalante National Monument ('s ochtends vertrekken, 's middags toekomen)
dag 14: Grand Staircase - Grand Canyon
dag 15: Grand Canyon
dag 16: Grand Canyon - LA (hele dag in de auto)
dag 17: Hollywood
dag 18: Hollywood - Santa Monica
dag 19: opnieuw huiswaarts
Inclusief vlucht komt dat dus op een 19 à 20 dagen. Langer kunnen we helaas niet vanwege ons werk. En idealiter zou het een dagje minder moeten zijn aangezien we anders doodop zullen zijn wanneer we opnieuw aan de slag moeten.
Enkele vraagjes aan jullie dus:
Is die programma realistisch gezien de afstanden en de grootte van bepaalde parken?
Valt Death Valley gaandeweg mee te pikken (er door rijden) of is dat onmogelijk?
Monument Valley idem. Dat lijkt me gewoon heel tof om door te rijden maar niet om echt rond te lopen.
Zijn er stops die jullie zeker zeker niet zouden doen? Of net zouden toevoegen?
En wellicht vergeet ik nog een aantal vragen, maar dat horen jullie later dan wel
je bent inderdaad de zoveelste maar hé, daarvoor dient dit forum! De grote lijnen van jou route zijn OK maar ik heb toch enkele opmerkingen:
Yosemite - Las Vegas is een héél lange rit. Wij reden ooit in één dag van Mammoth Lakes via Death Valley naar Las Vegas met een gewone wagen en ik herinner me dat dit toch wat veel was.
Las Vegas is echt super, toch zou ik hier geen 3 nachten blijven met die prachtige natuur langs je route.
Als je één en ander wil bezoeken in de buurt van het Graind Staircase Escalante NM doe je dit best vroeger in je reis. Ik zou na Bryce de scenic byway 12 (www.scenicbyway12.com) nemen naar Capitol Reef NP. Langs deze byway is veel te zien dus je bent snel een dag onderweg tot Torrey.
In Moab is heel veel te zien: Arches, Canyonland, Dead Horse Point. In jou schema is hier heel weinig tijd voor. Best een extra nacht Moab.
Voor Monument Valley is een halve dag voldoende dus ik zou hier maar 1 overnachting voorzien.
Persoonlijk vind ik LA, Hollywood, Santa Monica ed geen dag (laat staan 3) waard.
Samengevat wordt het voor mij dus:
Aankomst San Francisco
San Francisco (Golden Gaten, Cable Car, Fisherman’s Warf,…)
Naar Yosemite NP
Yosemite NP
Yosemite NP - (Mono Lake?) - Lee Vining of Mammoth Lakes
Je slaat het schitterende Zion helemaal over. Om eerst naar Hoover Dam te gaan en daarna nog naar Bryce zal echt te veel zijn. Je komt ook niet in Page waar een net zo grote dam is en nog veel meer. Ik zou Moab uit de route laten. Daar heb je echt veel te weinig tijd voor.
Wij komen net terug van een rondje westkust met een RV.
Ben je met de auto of ga je met een RV?
Als je vanuit Yosemite naar Lone Pine gaat kun je de dag daarna door Death Valley naar Las Vegas gaan. In 1 dag van Yosemite naar LV is volgens mij echt te veel. Je wilt neem ik aan ook nog wel wat zien.
Met een RV zou ik jouw route in zo’n kort tijdsbestek helemaal niet doen. Bovendien moet je dan kijken of je wel off road mag rijden van de campermaatschappij.
En ik ben het helemaal met Yeehaw eens. Zion vond ik persoonlijk veel mooier dan Bryce en Page heeft minstens zoveel mogelijkheden als Moab, maar is veel dichter bij. Denk aan de Antelope Canyon, Horseshoebend, Glen Canyon, Lake Powel en ook een heerlijke plek om even een rustmoment in te bouwen.
Ik krijg geen excelsheet gekopieerd op deze pagina, maar als je hem wilt hebben (onze geplande route, de route zoals we hem gedaan hebben en mijn ideale route naast elkaar) geef dan even je mailadres, dan mail ik hem.
Onze tijd is vrij beperkt vandaar dat we geprobeerd hadden om op basis van wat we al gelezen hadden een aantal keuzes te maken. En zo leek Moab ons interessanter dan Zion. Maar qua ligging is Moab uiteraard het minst handig.
Snel twee voorstellen in elkaar gestoken:
Aankomst San Francisco
Naar Yosemite NP
Yosemite NP
Yosemite NP - Mammoth Lakes => of beter Lone Pine qua verbinding?
Death Valley
Las Vegas
Las Vegas
Zion NP
Bryce Canyon NP
Scenic Byway 12 naar Capitol Reef NP => weglaten of niet want ligt ook wat uit de baan
Capitol Reef NP naar Grand Staircase Escalante NM => is dit te doen op één dag?
Glen Canyon Dam - Lake Powell - Horseshoe Bend -Antelope Canyon
Naar Monument Valley
Grand Canyon
Grand Canyon
Reis naar Los Angeles
Hollywood & Santa Monica
Naar huis
Aankomst San Francisco
Naar Yosemite NP
Yosemite NP
Yosemite NP - Lone Pine
Death Valley
Las Vegas
Las Vegas
Las Vegas
Zion NP
Zion NP
Grand Staircase Escalante NM
Glen Canyon Dam - Lake Powell - Horseshoe Bend -Antelope Canyon
Monument Valley
Grand Canyon
Grand Canyon
Reis naar Los Angeles
Hollywood & Santa Monica
Naar huis
Zion in de plaats van Moab en Glen Canyon Dam als vervanging van Hoover Dam zorgt er natuurlijk wel voor dat de reistijden een pak verkort worden. Maar met de suggesties die hier gemaakt worden kom ik opnieuw op een volgepakt programma dat me amper te doen lijkt. Vandaar ook een aantal vragen in het blauw toegevoegd.
Het tweede schema lijkt me meer haalbaar zonder ons te moeten opjagen. En dan krijgt mijn vriendin ook haar 3 dagen Vegas
Aangezien we niet langs Moab zouden gaan, best Capitol Reef laten vallen?
Is het schema niet te druk nu?
We reizen met een gewone personenwagen. Wat doen jullie voor overnachting, op voorhand al boeken? Geeft je zekerheid maar beperkt de vrijheid natuurlijk.
We gaan in juli. Dus ik neem aan dat het snikheet zal zijn, gaat dat een probleem geven voor mijn volle programma?
Alleszins al hartelijk dank voor jullie reacties en tips!
Hallo Jeet
ik ben ook begonnen met de planning van onze Amerika-reis in juli 2013.
Ook daarom zou ik het heel vinden om jouw route per mail te ontvangen.
we zijn er nog niet uit of we de uiterst bekende route San Francisco- Yosemite- Sequoia-Death Valley-Las Vegas-Bryce-Zion-Lake Powell- Antelope Canyon- Monument Valley en dan naar Los Angeles of beter naar Denver
of deze route vanuit Los Angeles en dan zo naar San Francisco ( eventueel dan de kustroute terug naar LA)
of
vliegen naar Denver dan binnenvlucht naar Billings- Yellowstone - Salt lake city- Bryce-Zion- Las Vegas-Los Angeles
Voor ons is het zoeken naar een naald in een hooiberg maar ik reken op de vele Amerikakenners op dit forum
Alvast bedankt
Annick Derkinderen
annick.derkinderen@telenet.be
Waarom per mail? Als je het op een forum zet heeft iedereen die er interesse in heeft er profijt van
Daarnaast zou ik nooit mijn mail adres op een publief forum als deze plaatsen, spam bots kunnen geautomatiseerd forums scannen naar mail adressen en vervolgens je mailbox bombarderen met onzin
dag 1 28-apr zondag Aankomst los angeles
dag 2 29-apr maandag Los Angeles
dag 3 30-apr dinsdag Vertrek van LA -> Palm Springs
dag 4 1-mei woensdag vertek Palm Springs -> lake havasu (via Joshua tree )
dag 5 2-mei donderdag vertrek lake havasu -> Grand Canyon NP (via kingman-route66)
dag 6 3-mei vrijdag Grand Canyon NP
dag 7 4-mei zaterdag vertrek van GCNP -> via Monument Valley -> Page (mon. Valley optioneel)
dag 8 5-mei zondag Page (antelope canyon, horshoe bend, lake powell)
dag 9 6-mei maandag vertrek van Page -> Bryce Canyon
dag 10 7-mei dinsdag Vertrek Bryce Canyon -> St. George via Dixie Forest ( voor bezoek Zion Park)
dag 11 8-mei woensdag Zion National Park
dag 12 9-mei donderdag vertrek van St. George -> Las Vegas (via valley of fire)
dag 13 10-mei vrijdag Las Vegas
dag 14 11-mei zaterdag Las Vegas
dag 15 12-mei zondag Vertek Las Vegas -> Ridgecrest
dag 16 13-mei maandag Vertrek Ridgecrest -> Mariposa (yosemite)
dag 17 14-mei dinsdag Yosemite National Park
dag 18 15-mei woensdag Vertrek Mariposa -> San Francisco
dag 19 16-mei donderdag San francisco
dag 20 17-mei vrijdag San francisco
dag 21 18-mei zaterdag vertrek San Francisco -> San Simeon
dag 22 19-mei zondag vertrek San Simeon -> LA
dag 23 20-mei maandag vertrek naar huis
Misschien heb je er wat aan voor nog meer ideetjes :dag:
Bedankt
Lijkt me zeker een leuke route, maar is het praktisch ook haalbaar? Want (vooral in het midden van jouw reis) lijkt het mij vrij druk gepland.
Wat ik me overigens ook afvroeg. Sommigen plannen 1 dag voor een park, anderen dan weer twee voor datzelfde park.
Hoeveel tijd heb je werkelijk nodig? Wat kan je bijvoorbeeld in Zion of Yosemite doen als je 1 dag voorziet en wat als je twee dagen voorziet?
Wij hadden drie dagen Las Vegas opgenomen en die waren wel welkom. Wij hebben ons daar niet verveeld en hoe raar het ook klinkt van Las Vegas… 't was een goed rustpunt in het midden van onze reis (ff chillen aan zwembad Mirage).
Wij zijn één dag in Zion en twee in Yosemite geweest. Voor Zion hadden wij graag een extra dag gehad. Indien je nog een halve rijdag voor de boeg hebt alvorens je in Zion aankomt, dan zou ik toch steeds twee dagen voorzien.
Bv. Las Vegas –> Zion. Je hebt onderweg Valley of Fire en ev. zelfs Lake Meat, Hoover Dam… Kans is vrij groot dat je pas laat in de middag in Zion toekomt. Het zou zonde zijn dat je dan de dag nadien naar Bryce al terug zou vertrekken. In Zion zou ik toch trachten van een goeie 7u te blijven zodat je Angel’s Landing of Narrows kan doen, rustig kan picknicken en dat dan nog combineren met bv Emeralds Pool.
In Yosemite zijn twee dagen echt een must!! Hou er rekening mee dat dit een immens park is! Indien je bv naar Glacier Point vanuit de Valley wilt rijden, ben je toch al gauw een uurtje onderweg (MET DE AUTO dus). Vanuit de Valley naar Mariposa Groove kan makkelijk anderhalf uur duren… Dat is dan bvb je eerste dag. Je kan dit zeker combineren met een stop aan de Bridevail Falls of aan de stopplek na de tunnels… Vanuit de Valley via Tioga Pass naar Death Valley is 6u rijden. En wees maar zeker dat je makkelijk onderweg stopt! Dus dat is dan meteen je tweede dag en zoals je leest, heb je dan vooral veel gereden in Yosemite.
Yosemite in één dag doen… Dat is stop and go. Afh. van je reisschema, kan je dan bepaalde dingen op je buik schrijven. Bvb indien je komt van SF en naar Death Valley wilt, dan zal Mariposa Groove niet mogelijk zijn. Indien je van Monterey naar SF wilt, dan is Tioga Pass niet mogelijk…
Wij zullen volgend jaar ongeveer dezelfde route nemen van San Francisco naar LA via de natuurparken. Wie weet waar ik info kan vinden over campings langs deze route?