In september gaan we met 4 vrienden een rondreis maken in West-Usa. We hebben net in grote lijnen een route uitgestippeld, maar hebben nog geen idee hoe de afstanden zitten en of deze route dus wel haalbaar is.
We hebben 2 weken (eigenlijk 12 dagen + telkens dag vliegen) en weten dat dit vrij kort is. Natuurlijk willen we het onderste uit de kan halen en zoveel mogelijk zien, maar terwijl ook nog genieten he:) Dit is het idee tot hiertoe:
Dag 1:San Francisco
Dag 2:San Francisco
Dag 3:Montery (en Santa Cruz?)
Dag 4:Yosemite national park en savonds naar Bakersfield overnachten
Dag 5: Las Vegas
Dag 6: Las Vegas
Dag 7: Zion National Park (of Monument Valley?)
Dag 8: Grand Canyon
Dag 9: Scottsdale/Phoenix?
Dag 10: Santa Maria (Hearst castle) of Palm Springs?
Dag 11: LA
Dag 12: LA
Zoals jullie zien, nog wat vraagtekens. Dus bij deze mijn vraag aan de ervaren mensen van het forum hiercheer
Denken jullie dat dit haalbaar en realistisch is, hebben jullie nog extra tips of aanraders van dingen die we beter laten vallen of juist zeker wel moeten doen? Dingen die praktisch gezien niet haalbaar zullen zijn?
Met je bovenstaande schema moet je met 200km/h over de snelwegen racen om overal nog enigszins tijd over te houden om iets van de attracties te zien. Als je zo weinig tijd hebt, zou ik alles ten oosten van Las Vegas (en wellicht Vegas zelf) overslaan en je vooral op Californië concentreren. Dan heb je nog tijd om Sequoia NP en Death Valley erbij te pakken en ook in de andere plekken meer tijd te nemen. Yosemite NP een extra dag, San Francisco een extra dag, LA en extra dag en een paar tussendagen voor reistijd. Vakantie is immers ook een tijd om uit te rusten, niet om stijf te staan van de adrenaline omdat het niet zeker is dat je je vliegtuig terug haalt.
Wanneer gaan jullie? Als Tioga Pass open is ga je natuurlijk niet via Bakersfield rijden. Je wil het onderste uit de kan halen. Ok
Dag 1: San Francisco
dag 2: SF
Dag 3: SF-Yosemite
Dag 4: Yosemite over Tioga Pass naar lee Vining (of iets verder)
Dag 5: Lee Vining naar Death Valley NP
Dag 6: DVNP naar Las Vegas
Dag 7: Las Vegas
Dag 8: Naar GCNP
Dag 9: GCNP
Dag 10: GCNP naar LA
Dag 11: LA
Dag 12: LA.
Dit geeft je ongeveer een dag in Yosemite (middag en morgen), 1 dag in DV (namiddag en volgende morgen/middag), 2 nachten Las Vegas en een volle dag in GCNP. Als een halve dag in GC genoeg is zou je ergens anders een dag kunnen toevoegen , of een halve dag. GC naar LA is 8-9 uur rijden.
Vermijd het rijden in het donker.
Yosemite en GC zijn vaak lang van tevoren volgeboekt dus je zou eerst moeten nakijken of er nog plaats is.
Monument Valley ligt veel te ver buiten je schema en voor Zion heb je nogal wat tijd nodig.
Hearst Castle ligt bij San Simeon en niet bij Santa Maria.
Wat je wel en niet moet doen kan jij alleen zelf beslissen. Willen jullie gaan wandelen? Hoe belangrijk is de kust? Is Las Vegas een must? etc etc.
Yeehaw
Ik dacht al dat bakersfield niet helemaal klopte:) We gaan begin september. San Francisco, Las Vegas en Los Angeles willen we zeker doen, verder zouden we graag een stuk kust en wat natuurparken zien.
Iemand toevallig een idee waar je een handige kaart kan vinden met alle bezienswaarheden erop?
Als SF, LV en LA zekerheden zijn zou ik Grand Canyon overslaan. Te ver uit de richting. Houd er rekening mee dat begin september Labor Day weekend is en dan zal het druk zijn. Labor day is de eerste maandag in september. Ik zou een weekje later gaan, dus na Labor day.
Incl de kust:
1 en 2: SF
3. San Francisco-Monterey-Cambria. Hw1 tussen Monterey en Cambria is het mooiste stuk langs de kust. Reken op tenminste 6 uur met de stops.
4. Cambria-Yosemite
5. Yosemite-Lee Vining (of verder)
6. Naar DV
7. DV-Las Vegas
8. LV
9. Nu kan je nog naar GC maar dat is een hoop extra rijden. Je kan ook een extra dag in Las Vegas blijven.
10. GC-Los Angeles
11 en 12: LA.
Wij gebruiken altijd maar een kaart. De roadatlas van Rand McNally. Een goede boekenzaak heeft hem in voorraad maar je kan hem ook bestellen bij Amazon. Is wel een heel boekwerk. Ik denk dat de ANWB ook wel statemaps heeft voor California etc. Anders bestel je ze online. Je kan ook ter plaatse kaarten kopen bij bv benzinestations.
Yeehaw
Hallo, uiteindelijk zouden we het liefst deze route doen:
dag 1: aankomst vlucht san francisco 's avonds
dag 2: san francisco
dag 3: san francisco
dag 4: 's ochtends vertrek richting monterey en cambria
dag 5: 's ochtends vertrek naar yosemite
dag 6: 's middags vertrek naar vegas
dag 7: las vegas
dag 8: las vegas
dag 9: 's ochtends vertrek naar grand canyon
dag 10: grand canyon
dag 11: 's ochtends vertrek naar palm springs
dag 12: 's middags vertrek naar los angeles
dag 13: los angeles
dag 14: 's ochtends vlucht naar huis
Maarrr:
Heeft iemand een idee van de afstand (duur) per traject?
Ik denk dat de afstand Yosemite - Las Vegas te lang is om op 1 dag te doen (smiddags vertrekken, 's avonds aankomen in Las Vegas bv) ?
Van Grand Canyon naar Los Angeles is allicht ook te ver voor ineens te doen, is Palm Springs dan een leuke stop of beter een andere plaats?
Op zich vinden we het niet zo erg om op sommige stukken langer in de auto te zitten omdat we dan langer op bepaalde plaatsen kunnen blijven.
Alvast bedankt!
Hallo!
Leuk dat je naar South-West USA gaat. Helemaal super. Neem inderdaad lekker de tijd in San Francisco, het is een topstad.
Van Yosemite naar Las Vegas is inderdaad een erg lange rit. Misschien zou je een nachtje in Dead Valley kunnen blijven? Ook een hele ervaring! Een dag naar Gran Canyon is erg kort, neem minimaal zo’n twee dagen de tijd. Je kunt ook Las Vegas overslaan, zodat je wat meer tijd hebt in Californië. Sequoia is erg leuk en de snelweg langs de oceaan ook! Santa Cruz en Big Sur zijn erg leuke kustplaatsjes.
Tip voor Yosemite: slaap in the Yosemite Bug. Superleuk!!
1 dag/ochtend grand canyon is wel genoeg. Zeker met 4 gasten zijn de steden veel leuker!
ik zou idd wel een stop/nacht in death valley maken. anders is het echt een te lange zit naar las vegas.
van de grand canyon naar LA is lang maar zeker te doen. Wat willen jullie zien in LA? is het overwegen waard om palm springs over te slaan. is toch ook niet veel te beleven.
Palm Springs zat er in omdat we dachten dat de rit van Grand Canyon naar LA erg lang is, maar zullen we uiteindelijk inderdaad overslaan denk ik:)
Wat Yosemite naar Las Vegas betreft las ik ergens online dat er een alternatieve route is via Nevada (ipv via Death Valley) die korter is, een 500km. Dit zou via Mono Lake zijn, dan highway 120 en dan hightway 95 dus langs het noorden zeg maar. Misschien een goed alternatief als we deze rit in een dag willen doen …
Choices choices…
De route die jij bedoelt is van Lee Vining naar Tonopah en dan via us95 naar Las Vegas. Dat is een eindeloze desert drive maar wel redelijk snel. Als je van woestijnen houdt is het wellicht een optie maar wij vielen bijna in slaap op deze route. De rit langs de eastern sierras (us395) is oneindig veel mooier net als de rit door Death Valley. Van Yosemite Village via Tonopah en Beatty, neemt zo’n 9 uur. Van Cambria naar Yosemite Village is tenminste 5 uur rijden. Vergeet de routeplanners en de opgegeven tijden. Van Yos Village naar Las Vegas via Death Valley neemt in de praktijk 10 uur. Ik zou je sterk aanraden de eerder door mij gegeven route aan te houden. Dus uit Cambria heel vroeg starten en naar Yosemite en dan over Tioga Pass naar Lee Vining. De volgende dag van Lee Vining via Death Valley naar Las Vegas. Erg gehaast allemaal maar tijd…
Aankomst SF
2 en 3: SF
Naar Cambria
Naar Lee Vining via Yosemite
Naar Las Vegas via Death Valley
7 en 8: Las Vegas
Naar GCNP. 5 uur rijden dus bij een vroeg vertrek heb je de middag als je niet stopt bij Hoover Dam tenminste. Er kunnen files staan voor Hoover Dam maar niet erg waarschijnlijk 's morgens vroeg. Als je Hoover Dam wil zien parkeer dan aan de Az zijde. Free parking, als je een plaats kan vinden. Ook benzine is goedkoper in Az. Maar tanken in de USA is altijd een feest. Death Valley is echter duur. Tank in Lone Pine, en als je via 95 rijdt tank in Tonopah. Niet veel pompen op weg naar Beatty.
Langs de east rim naar Desert View, dan GC verlaten via de east entrance, us89 zuid en de loop via Wupatki en Sunset Crater. Naar Flagstaff en naar Williams voor de nacht.
Williams-Los Angeles
12 en 13: LA
14: Je volgende reis vast in het vliegtuig plannen.
Dit geeft je dus een nacht aan de rim (maak een reservering) en je ziet al veel van GCNP. Vwb Cambria naar Lee Vining. Dit is de langste dag want je zal zeker in Yosemite willen stoppen. Het voordeel is wel dat je Tioga Pass rijdt met de zon in de rug.
Yeehaw
Nog een vraagje,
we zijn bezig met de reservering van Stovepipe wells (in Death Valley). Het is de bedoeling om hier gewoon een tussenstop te maken en te slapen, kwestie van de rit van Yosemite naar Vegas wat beter doenbaar te maken:) Nu vroegen we ons af of deze weg echt door het park loopt (en we dus toegang moeten betalen, ook al ‘bezoeken’ we het niet echt) of ligt die er eerder langs? Het zou stom zijn om gewoon toegang te betalen om aan je hotel te geraken
Die weg (190) loopt echt door het park. In DV zijn geen booth’ dus moet je je NP fee betalen in bv Stovepipe Wells. Fee is $ 20,-- Het is wellicht raadzaam om een America the Beautiful Pass te kopen voor $ 80,-- www.nps.gov Toegang to DV is $ 20,–, voor GC $ 25,-- en voor Yosemite $ 20,-- en wellicht ga je naar nog meer plaatsen. Met je hotel heeft dat dus niets te maken. Je betaalt toegang voor het park. Worth every penny!
Yeehaw
Persoonlijk vind ik die reisafstanden veel te lang, er zitten dagen tussen met 600 kilometer! En dan word je ook nog geacht om daarnaast het e.e.a. te bezichtigen.
Zelf hebben we het - met de camper - indertijd als volgt gedaan:
San Francisco
Montana de Oro SP
Los Angeles
Joshua Tree NP
Las Vegas (2 nachten)
Death Valley
Sequoia/Kings
Yosemite
San Francisco.
Je moet inderdaad wel heel wat kilometers afleggen op korte tijd. Las Vegas kan je eventueel inkorten (word je al rap beu), en in Grand Canyon zou ik ook niet te veel tijd verliezen. Wij vonden GC eerder een teleurstelling, je hebt veel uitkijkpunten, maar da’s ook veel hetzelfde… Dan liever wat meer tijd in Yosemite of Death Valley.
Hoi
2 weken lijkt me wel heel kort om de route te doen die jullie willen. Wij waren er 3 weken en hebben niet eens de Grand Canyon kunnen doen.
Daarom denk ik dat je beter een keuze zou maken over waar je het meeste interesse voor hebt. Wil je liever de kust, of liever de streek rond de Grand Canyon. Ik begrijp best dat jullie zoveel mogelijk willen zien, maar reizen moet toch ook nog plezant blijven. Met jullie tijdsbestek mogen jullie zelfs geen dagje pech hebben, zoals het weer die al eens kan tegenvallen (wij konden door stortregens niet eens Joshua Trees bezoeken, want de wegen waren gewoon weggespoeld) dan moet je snel gaan improviseren om toch geen tijd te verliezen.
Als je je beslissing hebt genomen wil ik best nog wat tips geven erbij.
Vriendelijke groeten
Fartogo